Στα Εσπερινά σχολεία εγγράφονται μαθητές/-τριες με ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες, οι οποίες έχουν προσδιοριστεί από ιδιαίτερες βιοτικές και βιοποριστικές συνθήκες. Αυτές τις ιδιαιτερότητες έχει αναγνωρίσει – έστω και με σημαντική καθυστέρηση και με σταδιακά βελτιούμενες ρυθμίσεις προς την κατεύθυνση της ισότιμης αντιμετώπισης των μαθητών/-τριών αυτών – διαχρονικά η Πολιτεία.
Στο πλαίσιο αυτό, έχει ορίσει για την είσοδό τους στα Τριτοβάθμια εκπαιδευτικά ιδρύματα ειδικό ποσοστό, επιπλέον του αριθμού εισακτέων. Στο ποσοστό αυτό όμως δεν συμπεριλαμβάνονται οι Στρατιωτικές Σχολές, οι Αστυνομικές Σχολές, οι Σχολές Πυροσβεστικής Ακαδημίας, οι Σχολές του Λιμενικού Σώματος. Περιλαμβάνονται όμως όλες οι Σχολές της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, ανάμεσά τους και Σχολές υψηλής ζήτησης και υψηλών ακαδημαϊκών απαιτήσεων, όπως Πολυτεχνεία και Πολυτεχνικές Σχολές, Σχολές Ιατρικής, Οδοντιατρικής, Κτηνιατρικής, Φαρμακευτικής, Φυσικής, Βιολογίας, γεγονός που αποδυναμώνει τυχόν επιχειρήματα για ελλιπές εκπαιδευτικό υπόβαθρο των υποψηφίων από τα Εσπερινά Λύκεια (ΓΕΛ – ΕΠΑΛ).
Στις Ένοπλες Δυνάμεις, εξάλλου, οι κατατασσόμενοι θα πρέπει να έχουν, σύμφωνα με το ΠΔ 11 (ΦΕΚ 17 Α΄/27-01-2014): «…σωματική ικανότητα (σωματική και ψυχική υγεία, αρτιμέλεια και σωματική διάπλαση) που να ανταποκρίνεται πλήρως στις απαιτήσεις της αποστολής για την οποία προορίζονται. Η ικανότητα αυτή κρίνεται μετά από υγειονομική εξέταση. 2. Η σωματική ικανότητα του προσωπικού της παραπάνω παραγράφου: α. Προσδιορίζεται από το αν ο εξεταζόμενος πάσχει ή όχι από νοσήματα, παθήσεις, βλάβες ή άλλες παθολογικές καταστάσεις, από το βαθμό έκτασης ή βαρύτητας αυτών και από την επίδρασή τους στην αποστολή του […] 3. Διαταραχές της σωματικής ικανότητας δεν αποκλείουν την υπηρεσία στις Ένοπλες Δυνάμεις, εφόσον δεν επηρεάζουν την αποστολή σε αυτές ή δεν επηρεάζονται από την αποστολή» (άρθρο 1). Από τα προβλεπόμενα στο άρθρο αυτό δεν φαίνεται να υφίσταται λόγος αποκλεισμού των υποψηφίων από τα Εσπερινά Λύκεια (ΓΕΛ – ΕΠΑΛ) στις Στρατιωτικές Σχολές και, κατ’ επέκταση, στις Αστυνομικές Σχολές, στις Σχολές Πυροσβεστικής Ακαδημίας, στις Σχολές του Λιμενικού Σώματος.
Βέβαια, θα υποστηριχτεί ότι οι υποψήφιοι των Εσπερινών Λυκείων έχουν την δυνατότητα, αν επιθυμούν να εισαχθούν στις εν λόγω Σχολές, να συμμετάσχουν στις Πανελλαδικές εξετάσεις με τους υποψηφίους του Ημερήσιου Λυκείου, διεκδικώντας με αυτούς το ίδιο ποσοστό εισαγωγής και διαγωνιζόμενοι στα ίδια θέματα.
Αναδύονται εδώ δύο ενστάσεις: Η μία αφορά στο γεγονός ότι οι υποψήφιοι από τα Εσπερινά Λύκεια έχουν, όπως και παραπάνω αναφέρθηκε, εγγραφεί σε αυτά, προσδιοριζόμενοι ως άτομα με ιδιαίτερο προφίλ. Αυτός είναι και ο λόγος που η Πολιτεία θέσπισε το, επιπλέον του αριθμού εισακτέων, ποσοστό 1% για την εισαγωγή τους στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση. Ο, επί ίσοις όροις, διαγωνισμός σε Πανελλαδικές εξετάσεις με διαφορετικού εκπαιδευτικού προφίλ συμμετέχοντες, εξ ορισμού φαίνεται να προσδιορίζεται από ανισότητα, ενώ έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την παραδοχή ότι οι μαθητές του Εσπερινού σχολείου έχουν διαφορετικές ανάγκες και διαφορετική εκπαιδευτική αφετηρία και διαδρομή από τους μαθητές του Ημερήσιου σχολείου. Όλοι;
Είναι γεγονός ότι έγιναν πολλές προσπάθειες εκμετάλλευσης του ποσοστού αυτού από άτομα που δεν ήταν πραγματικοί δικαιούχοι των ιδιαίτερων για τα Εσπερινά σχολεία ρυθμίσεων. Αρκετές ήταν – και συνεχίζουν να είναι – οι προσπάθειες της Πολιτείας να θέσουν φραγμούς σε τέτοιους «αετονύχηδες». Το γεγονός αυτό όμως από μόνο του δεν μπορεί να αποτελέσει λόγο αποκλεισμού των Στρατιωτικών Σχολών, των Αστυνομικών Σχολών, των Σχολών της Πυροσβεστικής Ακαδημίας, των Σχολών του Λιμενικού Σώματος από το επιπλέον ποσοστό που δίνεται στους υποψηφίους των Εσπερινών Λυκείων.
Η δεύτερη ένσταση αναφέρεται στο γεγονός του αποκλεισμού των υποψηφίων τόσο από τα Εσπερινά ΕΠΑΛ όσο και από τα Ημερήσια, από την δυνατότητα εισαγωγής τους στα Ανώτατα Στρατιωτικά Εκπαιδευτικά Ιδρύματα (Α.Σ.Ε.Ι.), στην Σχολή Αξιωματικών της Αστυνομικής Ακαδημίας, στην Σχολή Ανθυποπυραγών (Αξιωματικών) της Πυροσβεστικής Ακαδημίας. Ο αποκλεισμός αυτός επίσης καταδεικνύει την άδικη αντιμετώπιση από την πλευρά την Πολιτείας των υποψηφίων από τα Εσπερινά σχολεία.
Τα Εσπερινά σχολεία υπηρετούν την αναγκαιότητα της εκπαίδευσης ατόμων με ιδιαίτερες εκπαιδευτικές ανάγκες. Εκπαιδευτικές ανάγκες που, τις περισσότερες φορές, έχουν διαμορφωθεί χωρίς την θέληση των ατόμων αυτών. Η εσπερινή εκπαίδευση, ως θεσμός άμβλυνσης του κοινωνικού αποκλεισμού, αποτελεί την απάντηση της Πολιτείας στις ανάγκες των αυτών των ανθρώπων. Μια απάντηση που, στην κατεύθυνση της ισότιμης αντιμετώπισης των πολιτών, δεν επιτρέπεται να εμπεριέχει διαφοροποιήσεις που δεν είναι δυνατόν να τεκμηριωθούν ως λογικές ή, έστω, ως νόμιμες. Και ο αποκλεισμός των υποψηφίων των Εσπερινών Λυκείων από τις Στρατιωτικές, τις Αστυνομικές Σχολές, την Πυροσβεστική Ακαδημία, τις Σχολές του Λιμενικού, ούτε λογικός φαίνεται να είναι ούτε νόμιμος.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 3/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη