Εκπαιδευτικός, τάξη, μαθητές
Ανακοίνωση του Συλλόγου Ελλήνων Κοινωνιολόγων (παράρτημα Θεσσαλονίκης)

Α. Τις τελευταίες μέρες, εμφανίζονται δημοσιεύματα – κυβερνητικές «διαρροές» σε σχέση με την επιδίωξη του Υπουργείου Παιδείας, να φέρει μέσα στον Απρίλη, προς ψήφιση πολυνομοσχέδιο για την Παιδεία.

Το σχέδιο νόμου, όπως προκύπτει από τα δημοσιεύματα, αφορά στην αξιολόγηση-αυτοαξιολόγηση σχολικών μονάδων και εκπαιδευτικών, στην επαναφορά της τράπεζας θεμάτων, καθιέρωση της βάσης του 10 για την εισαγωγή στα ΑΕΙ, θέματα εξεταζόμενων μαθημάτων, προγραμμάτων σπουδών.

 

Δημοσιεύματα αναφέρονται και στη βούληση του Υπουργείου Παιδείας περί κατάργησης της Κοινωνιολογίας ως πανελλαδικά εξεταζόμενου μαθήματος.

Οι Κοινωνικοί Επιστήμονες θεωρούμε ότι η σημερινή σύγχρονη πραγματικότητα επιβάλλει την αναβάθμιση των μαθημάτων Κοινωνικών Επιστημών και όχι την υποβάθμιση τους.

Η σημερινή δύσκολη πραγματικότητα την οποία βιώνουμε αποδεικνύει για μια ακόμα φορά τη σημασία της λειτουργίας των κοινωνικών θεσμών, της συλλογικής συνείδησης, του προβληματισμού και της γνώσης για τα κοινωνικά προβλήματα που αντιμετωπίζουμε. Ο ρόλος της κοινωνιολογίας και των Κοινωνικών Επιστημών γενικότερα είναι καθοριστικός. Η νέα γενιά, οι μαθητές και οι μαθήτριες μας ζουν πρωτόγνωρες καταστάσεις, αντιλαμβανόμενοι όμως την αιτία των γεγονότων και σε αυτό θα μας επιτρέψετε να υποστηρίξουμε ότι συμβάλλουν καθοριστικά τα μαθήματα Κοινωνικών Επιστημών.

Ο κλάδος μας όπως και όλοι οι συνάδελφοι, όλων των κλάδων έχουν προσφέρει στην εκπαίδευση και έχουν στελεχώσει το δημόσιο σχολείο, υπηρετώντας το απ' άκρη σε άκρη όλη την Ελλάδα με φιλότιμο, διαρκή προσπάθεια, με αγωνία και προσήλωση στην αναβάθμιση του σχολείου και της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

 

Το ΥΠΑΙΘ έχει χρέος να σεβαστεί τους θεσμοθετημένους, εδώ και πολλές δεκαετίες, κανόνες δημοκρατικού-θεσμικού διαλόγου και να μην προχωρήσει στην κατάθεση του νομοσχεδίου για όσο χρονικό διάστημα παραμένουν κλειστά τα σχολεία. Η κατάθεση του νομοσχεδίου σε αυτή την κρίσιμη συγκυρία δείχνει περιφρόνηση προς τα θεσμοθετημένα όργανα της εκπαιδευτικής λειτουργίας (ΟΛΜΕ), στους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές, τους γονείς και τις πραγματικές ανάγκες της δημόσιας εκπαίδευσης.

 

Καλούμε το Υπουργείο να διαψεύσει στην πράξη άμεσα τα περί της επικείμενης κατάθεσης του νομοσχεδίου για την Παιδεία.

 

Β. Η Κοινωνιολογία ως Πανελλαδικά εξεταζόμενο μάθημα.

 

Καταρχάς, με βάση δημοσιεύματα στον τύπο σχετικά με την κατάργηση της Κοινωνιολογίας θεωρούμε ότι η Κοινωνιολογία πρέπει να παραμείνει πανελλαδικά εξεταζόμενο μάθημα.

Το μάθημα της Κοινωνιολογίας είναι βασικό για την παρακολούθηση των σπουδών σε όλες τις σχολές Κοινωνικών Επιστημών (Κοινωνιολογίας, Κοινωνικής Ανθρωπολογίας) , Πολιτικών Επιστημών, τα Παιδαγωγικά Τμήματα, τις Σχολές Ψυχολογίας, Δημόσιας Διοίκησης που αποτελούν την πλειονότητα των σχολών της Θεωρητικής Κατεύθυνσης.

Επίσης, πολλές πανεπιστημιακές σχολές της χώρας μας αλλά και σε πανεπιστήμια χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και φυσικά σε όλο τον κόσμο διδάσκεται η κοινωνιολογία είτε ως υποχρεωτικό μάθημα είτε ως μάθημα επιλογής.

 

Η νέα κοινωνική πραγματικότητα αποδεικνύει την ανάγκη για εμπλουτισμό των μαθημάτων Κοινωνικών επιστημών και του μαθήματος της κοινωνιολογίας ειδικότερα με νέες θεματικές ενότητες που να ανταποκρίνονται στα νέα δεδομένα της κοινωνικής πραγματικότητας (παγκοσμιοποίηση, πανδημίες, τηλεκπαίδευση, τηλεργασία, δίκτυα κοινωνικών σχέσεων κτλ.).

 

Η παραμονή της Κοινωνιολογίας κρίνεται επιτακτική και αναγκαία:

 

-Διότι ουσιαστικά είναι η βάση για την κατανόηση αλλά και εισαγωγή σε σχολές Κοινωνιολογίας, Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Νομικής, Πολιτικών Επιστημών, Εκπαίδευσης, Κοινωνικής Πολιτικής, Δημόσιας Διοίκησης, Οικονομικών, Διεθνών και Ευρωπαϊκών Σπουδών, Δημοσιογραφίας κ.ά.

 

-Διότι οι θεματικές ενότητες του μαθήματος της Κοινωνιολογίας (θεωρίες, μορφές κοινωνικής οργάνωσης, κοινωνικοποίηση και κοινωνικοί θεσμοί, εργασία, αλλοτρίωση, διαπολιτισμικότητα, πόλεμοι κ.ά.) δημιουργούν πολίτες με κριτική σκέψη και έντονο κοινωνικό προβληματισμό, ικανούς να προσφέρουν στην κοινωνία του αύριο, αλλά και να διακρίνουν τα κοινωνικά φαινόμενα.

 

-Διότι οι μαθητές αναπτύσσοντας την κριτική τους σκέψη, δύνανται να αποδώσουν καλύτερα στο γραπτό λόγο, βοηθώντας τους παράλληλα στο μάθημα της Έκθεσης και εμπλουτίζοντας το λεξιλόγιό τους. Μπορούν να κατανοήσουν καταστάσεις που βιώνουν στον έξω κόσμο, να τις αναλύσουν και να βρουν τα βαθύτερα αίτια αλλά και πιθανές λύσεις.

 

- Διότι οι μαθητές συνδυάζουν τις γνώσεις που αποκτούν στο μάθημα της Κοινωνιολογίας με άλλα γνωστικά αντικείμενα όπως φιλοσοφία, ιστορία, θρησκευτικά κ.α. κι έτσι μπορούν να έχουν μια σφαιρική αντίληψη για όλα τα φαινόμενα που συμβαίνουν γύρω τους.

 

- Διότι οι μαθητές, γνωρίζοντας τις κοινωνικές ομάδες που υπάρχουν και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά τους, μπορούν να αντιληφθούν τον τρόπο που αυτές λειτουργούν, τα προβλήματά τους και μπορούν να τις κατανοήσουν.

Χωρίς τη συμβολή και του μαθήματος της Κοινωνιολογίας δεν θα μπορούσαν με ευκολία να το κάνουν.

 

- Διότι, μέσα στην εποχή της οικονομικής κρίσης, της ανασφάλειας για ένα αβέβαιο μέλλον, των παθογενειών που προέρχονται από όλα τα ανωτέρω σε όλο το κοινωνικό γίγνεσθαι, οι μαθητές καθίστανται ικανοί να έχουν τα απαραίτητα γνωστικά εφόδια, να σκέφτονται και να βρίσκουν λύσεις.

Προκαταλήψεις, στερεότυπα, γενικεύσεις μπορούν να αναγνωρισθούν και να καταπολεμηθούν όταν ο μαθητής έχει εφόδιο τη γνώση που αποκτά μέσα από το μάθημα της Κοινωνιολογίας.

Με βάση τα πιο πάνω δημιουργείται η ενσυναίσθηση και καλλιεργείται η κοινωνική συνοχή, η συλλογική συνείδηση και η κοινωνική αλληλεγγύη που είναι απολύτως απαραίτητα συστατικά στοιχεία κάθε κοινωνίας η οποία προσβλέπει προς το μέλλον με αισιοδοξία.

 

 

Επίσης, προτείνουμε:

 

Γ. Γυμνάσιο

 

1. Στο Γυμνάσιο (Γ΄ Γυμνασίου) υπάρχει το μάθημα της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, το οποίο αποτελεί βασικό στοιχείο της σύγχρονης αγωγής και υπάρχει σε όλα τα σχολικά προγράμματα υποχρεωτικής εκπαίδευσης των χωρών της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Είμαστε στη διάθεση σας για κάθε συνεργασία με το ΙΕΠ προκειμένου να συμβάλλουμε στον εκσυγχρονισμό του μαθήματος και την ακόμη μεγαλύτερη πλαισίωση του με δημιουργικές και ερευνητικές δράσεις.

 

2. Στο πλαίσιο των θεματικών δράσεων για τον εκσυγχρονισμό του γυμνασίου προτείνουμε τη Θεματική Ενότητα / Μάθημα «Κοινωνική Ζωή» στην Α΄ και Β΄ Γυμνασίου, στην οποία οι μαθητές/ -τριες μπορούν να εμπλακούν ενεργά σε βιωματικές και ερευνητικές δράσεις για θέματα που αφορούν την κοινωνική υγιεινή, την ατομική ευθύνη, τη σχέση με τους άλλους, τον σεβασμό των συνανθρώπων, την κυκλοφοριακή αγωγή κτλ.

 

Δ. Γενικό Λύκειο

 

Στο Γενικό Λύκειο υπάρχουν ήδη τα μαθήματα της Πολιτικής Παιδείας και των Βασικών Αρχών των Κοινωνικών Επιστημών. Πρόκειται για μαθήματα και δράσεις μαθητείας στη δημοκρατία, τα οποία εισήχθησαν στο πρόγραμμα του Λυκείου το 2014 και για τα οποία είχε διαμορφωθεί και Τράπεζα Θεμάτων με χρηματοδότηση του ΕΣΠΑ. Τα βιβλία και των δύο μαθημάτων συγγράφηκαν, επίσης, με διαγωνισμό στο πλαίσιο του ΕΣΠΑ. Τα μαθήματα αυτά έχουν αποσπάσει θετικότατα σχόλια από το σύνολο της εκπαιδευτικής και μαθητικής κοινότητας.

Ζητούμε την παραμονή τους στο Γενικό Λύκειο μαζί με το μάθημα Σύγχρονος Κόσμος της Β΄ Λυκείου που, επίσης, έχει αποσπάσει πολλά θετικά σχόλια από τους διδάσκοντες και διαπνέεται από τη σύγχρονη παιδαγωγική αντίληψη της διερευνητικής/ βιωματικής μάθησης.

 

Δεν μπορούμε να παραβλέψουμε το γεγονός ότι η κοινωνική γνώση αποτελεί περιεχόμενο πολλών εθνικών ευρωπαϊκών σχολικών προγραμμάτων συμβάλλοντας στην ανάπτυξη δεξιοτήτων, στάσεων και αντιλήψεων για την κοινωνική συνύπαρξη και τη διαμόρφωση υπεύθυνων και ενεργών πολιτών.

 

Η Unesco χαρακτηρίζει τις κοινωνικές επιστήμες δεξαμενή σκέψης με σκοπό την διευκόλυνση των κοινωνικών μετασχηματισμών που ευνοούν τις αξίες της δικαιοσύνης, της ελευθερίας και της ανθρώπινης αξιοπρέπειας ενώ την ίδια στιγμή στο άρθρο 29 της Σύμβασης για τα Δικαιώματα του Παιδιού τονίζεται το αναφαίρετο δικαίωμα στην εκπαίδευση θεμελιωμένο στις αρχές της ανάπτυξης του σεβασμού για τα δικαιώματα του ανθρώπου, την ταυτότητά του, τις πολιτιστικές του αξίες αντικείμενο που εμπίπτει στο πεδίο της κοινωνικής γνώσης.

 

 

Με εκτίμηση

 

Ο Πρόεδρος Η Γενική Γραμματέας

Σταύρος Ν. Πευκίδης Δάφνη Τρίγγα

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

SKG: Τι σημαίνει η συντομογραφία της Θεσσαλονίκης;

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής - Αιτήσεις έως 30/12

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Τουρίστρια έπεσε στην Πρέβελη
Κρήτη: Εγκεφαλικά νεκρή η 33χρονη τουρίστρια που έπεσε σε χαράδρα στην Πρέβελη
Κρήτη: Εγκεφαλικά νεκρή η 33χρονη τουρίστρια που έπεσε στην Πρέβελη – Σε δωρεά οργάνων προχωρά η οικογένειά της
Κρήτη: Εγκεφαλικά νεκρή η 33χρονη τουρίστρια που έπεσε σε χαράδρα στην Πρέβελη