Συνέντευξη στον Λεωνίδα Βουρλιώτη
Η συζήτηση περιστρέφεται πρώτα και κύρια στο φιάσκο της κυβέρνησης στην υπόθεση των vouchers των επιστημόνων αλλά και σε «προκλητικά» θέματα, όπως η συμβατότητα της έννοιας του κέρδους με την εκπαίδευση ή σε ζητήματα και που ανακύπτουν από την πανδημία του COVID-19.
Αρχικά να επισημάνουμε, ότι μπορεί κανείς να διαφωνεί με πολλά από όσα μας λέει ο συνομιλητής μας. Ορισμένα είναι στην αρχή οριακά προκλητικά, αναγνωρίζουμε όμως ότι σε οδηγούν παρόλα αυτά σε περισσότερη σκέψη και αμφιβολία για πολλά πράγματα που θεωρείς δεδομένα. Εκείνο όμως που οφείλουμε να του αναγνωρίσουμε ανεπιφύλακτα είναι η διαχρονική συνέπεια με την οποία ο κ. Αβραντίνης αναπτύσσει τις φιλελεύθερες απόψεις του για ένα μικρό και αποτελεσματικό κράτος, η γνώση και η τεκμηρίωση αλλά κυρίως το θάρρος και η τόλμη να υποστηρίζει δημοσίως θέσεις, με τις οποίες μάλλον η πλειοψηφία διαφωνεί. Σίγουρα δεν πρόκειται για έναν βαρετό άνθρωπο.
Πρώτο Μέρος
Ερώτηση: Κύριε Αβραντίνη είστε ένας από τους συνεπέστερους υποστηρικτές της ελεύθερης αγοράς με απόψεις -που τολμώ να σας πω- συχνά προκαλούν. Πώς σχολιάζετε το πρόσφατο φιάσκο στο θέμα της κατάρτισης μέσω των vouchers των νέων επιστημόνων και την συνακόλουθη αποτυχία του ιδιωτικού εκπαιδευτικού συστήματος των ΚΕΚ;
Απάντηση: Κι όμως αυτό που αποδείχθηκε στην περίπτωση της κατάρτισης των νέων επιστημόνων δεν είναι η αποτυχία του ιδιωτικού συστήματος εκπαίδευσης αλλά αντιθέτως του κρατικού παρεμβατισμού και του παρεοκρατικού συστήματος κρατικοδίαιτων επιχειρηματιών που έχει προνομιακή πρόσβαση σε δημόσιους πόρους. Για να είμαι συγκεκριμένος, να δούμε ποια είναι τα πραγματικά γεγονότα της υπόθεσης:
Η προηγούμενη κυβέρνηση είχε δεσμεύσει χρήματα του ΕΣΠΑ για προγράμματα κατάρτισης επιστημόνων. Να διευκρινίσω, ότι ΕΣΠΑ σημαίνει «Εταιρικό Σύμφωνο για το Πλαίσιο Ανάπτυξης» και εξυπηρετεί την πολιτική «Ευρώπη 2020» της Ε.Ε. Μέσω ΕΣΠΑ δεν γίνεται συνεπώς κοινωνική πολιτική, δεν μοιράζονται χρήματα αλλά επιδιώκεται με ευρωπαϊκά κονδύλια η προαγωγή της ανάπτυξης μεταξύ άλλων και με βελτίωση του ανθρωπίνου κεφαλαίου.
Το Υπουργείο Εργασίας λόγω της κρίσης του κορονοϊού αποφάσισε –σωστά κατά τη γνώμη μου- να αξιοποιήσει τα δεσμευμένα κονδύλια του ΕΣΠΑ και να χρηματοδοτήσει μαζί με εθνικούς πόρους μέσω επιταγών κατάρτισης (training vouchers) ένα πρόγραμμα τηλεκατάρτισης επιστημόνων και ελεύθερων επαγγελματιών πληττόμενων από τον COVID-19, από τους έξι βασικούς επιστημονικούς κλάδους της χώρας.
Δικαιούχος της Δράσης ήταν λοιπόν η ειδική υπηρεσία του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων. Ωφελούμενοι όλοι οι πληττόμενοι βάσει κωδικού αριθμού δραστηριότητας επιστήμονες από τους έξι βασικούς επιστημονικούς κλάδους. Η παροχή υπηρεσιών τηλεκατάρτισης θα γινόταν μέσω Παρόχων κατάρτισης. Πάροχοι κατάρτισης θα ήταν Κέντρα Δια Βίου Μάθησης πρώτου και δεύτερου επιπέδου -και όχι ΚΕΚ- που θα εκδήλωναν ενδιαφέρον και πληρούσαν τις αυξημένες προϋποθέσεις της πρόσκλησης. Για ποιο λόγο; Γιατί τα Κέντρα Δια Βίου Μάθησης είναι ένας εξαιρετικά επιτυχημένος θεσμός που δημιούργησε η αγορά και δραστηριοποιούνται στο χώρο της εκπαίδευσης χρόνια τώρα παρά τα εμπόδια που θέτουν συνέχεια στη λειτουργία τους οι κρατικές υπηρεσίες.
Το αδύναμο σημείο στην σωστή κατά τα άλλα κυβερνητική απόφαση ήταν ότι η τηλεκατάρτιση δεν θα γινόταν μόνο από τους Παρόχους κατάρτισης, δηλαδή τα Κέντρα Δια Βίου Μάθησης αλλά με τη «σύζευξη» αυτών με επιχειρήσεις που διέθεταν ολοκληρωμένα συστήματα τηλεκατάρτισης βάσει συγκεκριμένων προδιαγραφών που ορίζονταν στην πρόκληση. Οι επιχειρήσεις αυτές εγκρίθηκαν από την Ομάδα Αξιολόγησης Συστημάτων Τηλεκατάρτισης του Υπουργείου Εργασίας και ήταν μόλις επτά. Κατά τη γνώμη μου στο σημείο αυτό βρίσκεται και το λάθος.
Ερώτηση: Τι εννοείτε;
Απάντηση: Θεωρώ ότι μεγάλος αριθμός των Παρόχων Κατάρτισης (περίπου 400 Κέντρα Δια Βίου Μάθησης εντάχθηκαν στο Μητρώο) ήταν σε θέση τεχνολογικά να προσφέρουν υψηλής ποιότητας τηλεκατάρτιση χωρίς να χρειαστεί να συνεργαστούν υποχρεωτικά με φορείς που διέθεταν ολοκληρωμένα συστήματα τηλεκατάρτισης. Χρησιμοποιώντας δηλαδή τις υπάρχουσες διεθνώς καθιερωμένες πλατφόρμες. Η σύγχρονη τεχνολογία επέτρεψε στα περισσότερα Κέντρα Δια Βίου Μάθησης φτηνά και αξιόπιστα να παρέχουν εδώ και χρόνια άριστες υπηρεσίες τηλεκατάρτισης και όχι μόνο ασύγχρονης αλλά και σύγχρονης. Επαναλαμβάνω, ότι ο θεσμός των ΚΔΒΜ είναι ένας πολύ επιτυχημένος θεσμός. Ο κάθε πάροχος θα ήταν υπεύθυνος έναντι του κράτους για την τεχνολογική του ετοιμότητα αλλά και την ποιότητα των υπηρεσιών που θα προσέφερε. Θα αξιολογούνταν από τους ωφελούμενους και θα λογοδοτούσε τόσο έναντι αυτών όσο και έναντι του κράτους. Με τη λύση που επελέγη περιορίστηκε δραματικά ο ανταγωνισμός –θέμα που ίσως θα πρέπει να δει και η Επιτροπή Ανταγωνισμού- οι Πάροχοι Κατάρτισης κατέστησαν όμηροι των πανίσχυρων Ολοκληρωμένων Συστημάτων Τηλεκατάρτισης (ΟΣΚΤ), τα οποία είχαν στενές διασυνδέσεις διαχρονικά με στελέχη κυβερνήσεων,–κυρίως όμως του παλιού ΠΑΣΟΚ και της μετεξέλιξης αυτού του ΣΥΡΙΖΑ-, δημοσίων φορέων, επιμελητηρίων κοκ. Οι Πάροχοι Κατάρτισης μάλιστα δεν είχαν επιλογή να διαμορφώσουν το δικό τους πρόγραμμα τηλεκπαίδευσης. Ασφαλώς δεν υπήρχε κανένας λόγος να γίνει, όπως έγινε. Η σωστή επιλογή θα ήταν το κράτος να χρηματοδοτήσει τους ωφελούμενους επιστήμονες με την επιταγή κατάρτισης κι αυτοί να επιλέξουν ελεύθερα με τη σειρά τους από μια γκάμα προϊόντων που θα δημιουργούσε η αγορά δηλαδή οι πάροχοι κατάρτισης χωρίς τεχνολογικούς περιορισμούς. Αυτοί θα ήταν και αποκλειστικά υπεύθυνοι για το προϊόν που θα προσέφεραν τόσο έναντι του Δικαιούχου (κράτους) όσο και έναντι των ωφελουμένων.
Ερώτηση: Θα μπορούσαν όμως να το κάνουν χωρίς τους φορείς ΟΣΚΤ που μας είπατε;
Απάντηση: Πανεύκολα, ευτυχώς η σύγχρονη τεχνολογία, η οποία σημειωτέον υπάρχει χάρη στην ελεύθερη αγορά, μας παρέχει πληθώρα φθηνών και αξιόπιστων λύσεων στο θέμα της από απόσταση εκπαίδευσης. Ποιες πλατφόρμες θέλετε να πρωτοαναφέρω, wiziq, melosoftware, lessononly, vixyvideo, openeclass είναι μόνο μερικές από τις πάμπολλες που υπάρχουν και είναι εξαιρετικά αξιόπιστες, γρήγορες και ιδιαίτερα δημοφιλείς σε όσους ασχολούνται διεθνώς με την από απόσταση εκπαίδευση. Για τους γραφειοκράτες του δημοσίου που θέλουν να ρυθμίζουν και την παραμικρή λεπτομέρεια της ζωής μας βεβαίως αυτά είναι «κινέζικα». Γι΄αυτούς όλα χρειάζονται ρύθμιση και έλεγχο.
Ερώτηση: Για ποιο λόγο όμως έγινε αυτό το «λάθος» ή λάθος;
Aπάντηση: Δεν γνωρίζω και δεν θέλω χωρίς στοιχεία να μιλήσω με ευκολία για «σκάνδαλα». Μπορεί επίσης να μην υπάρχει μία μόνη εξήγηση αλλά πολλές. Η πιο επιεικής εξήγηση είναι ότι οι κρατικοί γραφειοκράτες –εν προκειμένω του υπουργείου Εργασίας-, όπως σας είπα, δεν εμπιστεύονται τις επιχειρήσεις και θέλουν πάντοτε ανεξάρτητα από τις προθέσεις των κυβερνήσεων στο στάδιο της υλοποίησης μιας κυβερνητικής απόφασης για συνεργασία ιδιωτικού και δημοσίου τομέα να θέτουν πρόσθετα εμπόδια που πολλές φορές οδηγούν στη μη υλοποίησή της. Φοβούνται πάντοτε μήπως και πάψουν να έχουν λόγο ύπαρξης. Μια άλλη εξήγηση είναι ότι, οι «εγκατεστημένες» σε μια αγορά, επιχειρήσεις μισούν τον ανταγωνισμό και επιχειρούν πάντοτε να αποκλείσουν την είσοδο νέων ανταγωνιστών στην αγορά. Σύμμαχός τους να ξέρετε είναι πάντοτε το κράτος. Χωρίς την κρατική συνδρομή δεν θα μπορούσαν να επιτύχουν το σκοπό τους. Κανένας δεν μπορεί να αισθάνεται σίγουρος στην αγορά ακόμη κι οι πολυεθνικοί κολοσσοί. Μόνοι σίγουροι είναι τα αναγκαστικά μονοπώλια ή ολιγοπώλια, τα οποία όμως υπάρχουν επειδή κατά κανόνα το κράτος το αποφασίζει.
Εν κατακλείδι, στο «φιάσκο», όπως το αποκαλέσατε της τηλεκατάρτισης, η αποτυχία έχει ονοματεπώνυμο «κρατικός παρεμβατισμός».
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη