Εκδόθηκε προσφάτως από το υπουργείο παιδείας το καινοφανές και νεοπαγές νομικό καθεστώς που ισχύει ως προς την διαδικασία και την νομιμοποίηση της βιντεοσκόπησης και αναμετάδοσης των μαθημάτων, δηλαδή η υπουργική απόφαση αριθμ. 57233/Υ1/15-05-2020 Υπουργού Παιδείας, ΦΕΚ 1859 τεύχος Β΄/15-05-20200.
Θεωρώ, ως γονέας και εκπαιδευτικός, ότι η παραπάνω υπουργική απόφαση πρέπει να γίνει αντικείμενο μελέτης εις το διηνεκές από ειδικούς επιστήμονες της νομικής, της προστασίας προσωπικών δεδομένων, της πολιτικής επιστήμης, της κοινωνιολογίας, της ψυχολογίας, της ψυχιατρικής, της παιδοψυχιατρικής και κύριος είδε ποιάς άλλης επιστήμης. Εμείς πάντως σε καμία περίπτωση δεν μπορούμε να μελετήσουμε και να εμβαθύνουμε στο περιεχόμενό της, στον δικαιολογητικό της πυρήνα και στην κοινωνική της χρησιμότητα. Ακόμα και αν μπορούσαμε, δεν θα προλαβαίναμε.
Επομένως αυτό που μας απομένει, όταν θα χρειαστεί να αποφασίσουμε για τα παιδιά μας, είναι το διακύβευμα, το οποίο ακόμα και ενστικτωδώς μπορούμε να κατανοήσουμε και να επεξεργαστούμε ως πολίτες που κατέχουμε τον κοινό νου και ας μην είμαστε ειδικοί επιστήμονες. Ποιο είναι αυτό;
Το διακύβευμα λοιπόν είναι η ψυχή, η προσωπικότητα και η ακεραιότητα των παιδιών μας, που είναι μαθητές στα σχολεία μας. Η ιδιότητά μας δηλαδή ως γονείς θα πρέπει να παίξει τον καταλυτικό ρόλο για την λήψη της απόφασής μας και τίποτε άλλο. Ίσως η παρούσα συγκυρία είναι μία από εκείνες, που η επέμβασή μας ως γονείς, μπορεί να κρίνει σημαντικά το μέλλον των παιδιών μας ως ενηλίκων πολιτών.
Εάν λοιπόν μας δίνεται η δυνατότητα, πάντα μέσα στα νόμιμα πλαίσια, να επιλέξουμε τι να πράξουμε για το φλέγον ζήτημα της βιντεοσκόπησης και αναμετάδοσης των μαθημάτων, στα οποία θα συμμετέχουν και τα παιδιά μας, τα ερωτήματα και οι ομόφωνες παραδοχές που θα πρέπει να βαρύνουν για την λήψη της απόφασής μας είναι τα παρακάτω:
1. Υπάρχει η περίπτωση να υποκλαπούν οι βιντεοσκοπήσεις των μαθημάτων; Θεωρώ ότι υπάρχει μεγάλη πιθανότητα, αν κρίνουμε από περιπτώσεις που έχουν κυκλοφορήσει στο διαδίκτυο. Πιστεύω ότι είναι περιττό να σας αναφέρω τι μπορεί να επακολουθήσει στην περίπτωση αυτή.
2. Υπάρχει η πιθανότητα να περιληφθούν στις βιντεοσκοπήσεις και να αναμεταδοθούν σε άγνωστο αριθμό προσώπων ηχογραφήσεις απαντήσεων μαθητών ελλιπείς, ανεπαρκείς ή ακόμα και προσβλητικές για τον ερωτώμενο μαθητή κατά την διάρκεια του μαθήματος; Κρίνω ότι υπάρχει πολύ μεγάλη πιθανότητα, αν αναλογιστούμε σχετικές αναρτήσεις στα μέσα δικτύωσης. Περιττό να αναφερθεί τι σημαίνει αυτό για την ψυχή και την προσωπικότητα του προσβληθέντος μαθητή.
3. Υπάρχει το ενδεχόμενο μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες να εκτεθούν σε άγνωστο αριθμό προσώπων και να θιγούν με αυτόν τον τρόπο ευαίσθητα προσωπικά δεδομένα και δεδομένα υγείας ανήλικων παιδιών; Φρονώ ότι είναι πολύ πιθανό. Οι μαθητές αυτοί μέχρι σήμερα αισθάνονταν ασφαλείς, υπό την προστασία του εκπαιδευτικού και υπό την σκέπη του περιορισμένου στα όρια της αίθουσας ακροατηρίου. Δεν έχουμε τον χρόνο να ρωτήσουμε ειδικούς επιστήμονες, ποιά θα ήταν η επιρροή της διαδικασίας βιντεοσκόπησης στην ψυχοσύνθεση αυτών των παιδιών και επομένως σε κάθε περίπτωση πιστεύω ότι δεν αξίζει να το διακινδυνεύσουμε.
4. Δεν υπάρχει κανένας που να μας επιβεβαιώνει, να βάζει το χέρι του στη φωτιά δηλαδή, ότι είναι αδύνατη η οποιαδήποτε καταγραφή συνομιλιών, εικόνων κλπ, διότι και στην περίπτωση ακόμα που η τεχνολογία απομακρυνθεί, η όλη προβολή είναι πλήρως εκτεθειμένη σε οποιονδήποτε μπορεί να βρίσκεται στο χώρο του παιδιού-μαθητή, που παρακολουθεί εξ αποστάσεως στο σπίτι. Τα παιδιά είναι εκτεθειμένα σε οποιονδήποτε. Ποιος μας διαβεβαιώνει ότι αυτός ο οποιοσδήποτε δεν μπορεί να είναι ή εν δυνάμει να γίνει εγκληματίας, παιδεραστής, απαγωγέας κλπ.;
5. Την στιγμή κατά την οποία υπάρχουν και άλλοι πρόσφοροι, ασφαλείς και δοκιμασμένοι τρόποι φροντίδας εκ μέρους της πολιτείας για τους μαθητές αυτούς, που δεν μπορούν να παρακολουθήσουν τα μαθήματα στο σχολείο, όπως παραδείγματος χάριν η σύγχρονη και ασύγχρονη τηλεκπαίδευση, η απασχόληση των εκπαιδευτικών σε δύο βάρδιες, δηλαδή μία βάρδια για τα παιδιά που έρχονται στο σχολείο και άλλη μία για τηλεκπαίδευση των μαθητών που θα παραμείνουν στο σπίτι, χωρίς την παρουσία άλλων στην σχολική αίθουσα κλπ., τότε ποια η αναγκαιότητα και η χρησιμότητα, για αυτό το τόσο μικρό χρονικό διάστημα, να γίνει χρήση της βιντεοσκόπησης και αναμετάδοσης των μαθημάτων από την αίθουσα; Μπορεί να είναι χρήσιμο για άλλους ανύποπτους και εντελώς άσχετους με την εκπαίδευση σκοπούς, πάντως σε καμία περίπτωση δεν προσφέρει τίποτε στην εκπαιδευτική διαδικασία και δεν συναντάται πουθενά και σε κανένα εκπαιδευτικό σύστημα του πλανήτη.
Θα πρέπει να τονιστεί ότι η σύγχρονη και ασύγχρονη τηλεκπαίδευση δεν έχει απολύτως καμία σχέση με την βιντεοσκόπηση και αναμετάδοση των μαθημάτων από την σχολική αίθουσα στα σπίτια των μαθητών που δεν μπορούν να παρευρίσκονται, διότι σε αυτήν την περίπτωση εξασφαλίζεται το γεγονός ότι δεν εκτίθεται κανένας άλλος, εκτός από τον εκπαιδευτικό και ότι οι μαθητές που βρίσκονται στα σπίτια τους και συμμετέχουν, έχουν την δυνατότητα να μην χρησιμοποιούν κάμερα ούτε και μικρόφωνο, αν το επιθυμούν, αλλά το κυριότερο, βρίσκονται υπό την άμεση επίβλεψη των γονέων τους για τυχόν αποτροπή οποιουδήποτε βλαπτικού γεγονότος και περιστατικού.
Τα παραπάνω θεωρώ ότι είναι επαρκή για να λάβουμε την απόφασή μας. Από την άλλη πλευρά βέβαια υπάρχουν και φωνές, ακόμα και μεταξύ των γονέων, που επιμένουν για την ασφαλή και χρήσιμη διαδικασία της βιντεοσκόπησης και αναμετάδοσης των μαθημάτων, απευθείας από την σχολική αίθουσα και εκφράζουν την έντονη αντίθεση και δυσαρέσκειά τους, για την ενδεχόμενη άρνηση της πλειοψηφίας των γονέων να δεχθούν την διαδικασία αυτή για τα παιδιά τους.
Δικαίωμά τους, υπάρχουν και για την άποψη αυτή τα σχετικά επιχειρήματα. Το θέμα είναι ποια επιχειρήματα είναι ποιο σοβαρά, ποια επιχειρήματα τεκμηριώνονται στην πράξη και για την ορθότητα ποιών επιχειρημάτων εκφράζονται λογικές αμφιβολίες.
Για τις φωνές αυτές θεωρώ ότι ίσως δεν θα ήταν περιττό να αναφερθούν και άλλα παιδαγωγικής και κοινωνικής φύσεως επιχειρήματα που θα πρέπει να παίξουν ρόλο για την απόφασή μας. Ποιος ξέρει ίσως και να πειστούν:
Πρώτον. Όπως ένας εκπαιδευτικός δεν είναι ένα βιβλίο με φωνή, έτσι και ένας μαθητής δεν είναι ρομπότ, το σχολείο parking και οι γονείς μεταφορείς. Η δυναμική της δια ζώσης εκπαιδευτικής διαδικασίας δεν αντικαθίσταται, Εκπαίδευση σημαίνει πρωτίστως ειλικρινή σχέση μεταξύ των μελών της τάξης. Υπάρχει η περίπτωση ειλικρινούς διάδρασης στην σκέψη ότι η διαδικασία βιντεοσκοπείται;
Δεύτερον. Όταν ένας μαθητής της προεφηβικής και εφηβικής ηλικίας συνηθίσει στην ιδέα ότι δεν είναι και κάτι φοβερό να ηχογραφείται και να βιντεοσκοπείται κατά την διάρκεια του μαθήματος, τότε ποιά κουλτούρα θα καλλιεργήσει όταν ενηλικιωθεί; Μήπως την στενή παρακολούθησή του σε κάθε του βήμα, στα πλαίσια μιας κατ’ επίφαση Δημοκρατίας και με πρόφαση τα «δημοκρατικά δικαιώματα» κάποιων λίγων; Το σχολείο καλλιεργεί εκτός από γνώσεις και πολίτες του μέλλοντος με κριτική σκέψη και το θάρρος της γνώμης.
Τρίτον. Λίγα γενικόλογα επιχειρήματα κατά του υβριδικού μαθήματος της βιντεοσκόπησης και αναμετάδοσης, το οποίο κατά τη γνώμη μου δεν είναι μόνο προβληματικό αλλά και επικίνδυνο, και στην παρούσα συγκυρία αλλά και στην περίπτωση που υιοθετηθεί κατά ένα μέρος στο μέλλον. Τροφή για σκέψη λοιπόν: Κατεδαφίζονται η όχι οι σχέσεις των εκπαιδευτικών με τους μαθητές τους και οι σχέσεις μεταξύ των μαθητών; Καταστρέφεται ή όχι το ίδιο το μάθημα, η παιδαγωγική ελευθερία και η ελευθερία που πρέπει να αισθάνονται οι ίδιοι οι μαθητές για να δείξουν τις αδυναμίες τους και να κάνουν λάθη; Αν δεν τα εκφράζουν ελεύθερα, πώς θα τα διορθώσουν, με την βοήθεια του εκπαιδευτικού;
Με βάση όλα τα παραπάνω επομένως, λίγο θα πρέπει να μας ενδιαφέρει εάν υπάρχει η δυνατότητα απενεργοποίησης της καταγραφής ήχου και εικόνας, εάν μπορεί να φαίνεται μόνο ο εκπαιδευτικός ή ο πίνακας και αν η προβολή αφορά μόνο την διδακτική ώρα, που αφορά την παράδοση του μαθήματος.
Όλα αυτά είναι λόγια και κανείς δεν μας εξασφαλίζει ότι μπορούν να τηρηθούν ή μπορεί να είναι αδιάβλητα. Εκτός αν υπάρχει κανείς που θεωρεί ότι τα όλα τα δημόσια σχολεία είναι εξοπλισμένα με την τελευταία λέξη της ηλεκτρονικής τεχνολογίας εικόνας και ήχου και υπάρχουν πανάκριβες συσκευές αποτροπής υποκλοπών κλπ. Εδώ δεν δαπανώνται χρήματα για προσλήψεις και διορισμούς σε σχολεία απομακρυσμένων περιοχών της χώρας μας, θα δαπανηθούν για εγκατάσταση υπερσύγχρονων μέσων καταγραφής και αναμετάδοσης εικόνας και ήχου; Εκτός αν υπάρχει στα σκαριά καμία περίπτωση απευθείας ανάθεσης σε εταιρίες για την εκπλήρωση ενός έργου τέτοιου βεληνεκούς και δεν το γνωρίζουμε. Τότε κάτι μπορεί να γίνει γιατί θα είναι πάρα πολλά τα λεφτά των φορολογουμένων, κατά το «Είναι πολλά τα λεφτά Άρη».
Μπορεί, όπως είναι πιθανόν κάποιος να μας επισημάνει, ότι όλα αυτά τα ενδεχόμενα, οι υποθέσεις και οι προβληματισμοί μας, να έτυχαν επεξεργασίας από την αρχή προστασίας προσωπικών δεδομένων και να κρίνεται η διαδικασία βιντεοσκόπησης και αναμετάδοσης των μαθημάτων καθόλα θεμιτή, νόμιμη και χρήσιμη. Από εμάς όμως ως γονείς δεν θα είναι δυνατόν κανένας να συγχωρήσει τον εαυτό του, ακόμα και αν υπάρχει έστω και ένα στο τρισεκατομμύριο περίπτωση να ισχύουν τα παραπάνω ενδεχόμενα που σας παραθέτω και στάθηκαν οι αιτίες συγγραφής του παρόντος άρθρου. Όταν ένα ζήτημα αφορά τα ανήλικα παιδιά μας, εμείς ως γονείς τουλάχιστον δεν θα πρέπει να επιθυμούμε πειράματα.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη