Παιδεία προαιρετική, για όποιον θέλει και όποιον δύναται...
Αιφνιδιαστική διάταξη του Υπουργείου Παιδείας προωθεί την «απευθείας μετάδοση» της διδασκαλίας μέσα στην τάξη
Mεγάλη αναστάτωση έχει προκαλέσει το Υπουργείο Παιδείας σε ολόκληρη τη σχολική κοινότητα με την ψήφιση πρωτοφανούς τροπολογίας που προβλέπει τη δυνατότητα «απευθείας μετάδοσης» του μαθήματος που κάνουν τα παιδιά μας κατά τη λειτουργία της φυσικής τάξης του σχολείου. Η διάταξη αυτή εντάχθηκε σε άσχετο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Μεταναστευτικής Πολιτικής.
Παρά τη γενική κατακραυγή και τη σύσσωμη αντίδραση της σχολικής κοινότητας όσον αφορά όχι μόνο το παιδαγωγικό σκέλος της σχετικής διάταξης, αλλά και τους κινδύνους που ελλοχεύουν ως προς τη διασφάλιση των προσωπικών δεδομένων των συμμετεχόντων, όπως διατυπώθηκε και από την Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα, η διάταξη αυτή δεν έχει ακόμα αποσυρθεί.
Θα πρέπει να διευκρινίσουμε, διότι υπάρχει κάποια σύγχυση, ότι η «απευθείας μετάδοση» του μαθήματος ΔΕΝ ΕΧΕΙ ΚΑΜΙΑ ΣΧΕΣΗ με τη σύγχρονη διδασκαλία η οποία εφαρμόστηκε κατά τη διάρκεια της καραντίνας και συνεχίζεται έως σήμερα:
Η σύγχρονη διδασκαλία διενεργείται από τον εκπαιδευτικό και τους μαθητές που συνδέονται μαζί του μέσω κάποιας πλατφόρμας. Ο εκπαιδευτικός έχει κάποιον έλεγχο της όλης διαδικασίας, κάνει το μάθημα μέσω υπολογιστή, ανοίγει ή κλείνει μικρόφωνα, εικόνα κτλ. Παρόλα αυτά και σε αυτή τη σχετικώς ελεγχόμενη διαδικασία παρουσιάστηκαν σοβαρά προβλήματα ασφάλειας (μπορεί να γίνει ηχογράφηση ή βιντεοσκόπηση χωρίς να γίνει αυτό αντιληπτό). Το μεγαλύτερο όμως πρόβλημα είναι ότι έμεινε εκτός ένα μεγάλο κομμάτι του μαθητικού πληθυσμού το οποίο δεν είχε τα μέσα για να παρακολουθήσει το εγχείρημα εντείνοντας τις υπάρχουσες κοινωνικές ανισότητες.
Η «απευθείας μετάδοση» αφορά σε κανονική τάξη σχολείου που λειτουργεί. Θα αναμεταδίδονται δηλαδή οι ερωτήσεις, τα σχόλια , τα λάθη , οι αδυναμίες και οι ιδιαιτερότητες του κάθε παιδιού το οποίο θα παρακολουθείται και θα καταγράφεται ..
Εμείς θα προσπαθήσουμε να εξηγήσουμε γιατί κατά την εκτίμησή μας αυτή η διάταξη είναι ενάντια στη λειτουργία του ίδιου του σχολείου και γιατί το θέτει σε μεγάλο κίνδυνο.
1. Το μάθημα στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση δεν είναι Πανεπιστημιακή διάλεξη, ούτε σεμινάριο ενηλίκων. Δεν είναι καν απλή μετάδοση γνώσεων.
2. Ο ρόλος του σχολείου είναι εξαιρετικά σημαντικός. Το παιδί φεύγει από την οικογένεια και εισέρχεται σε ένα μεγαλύτερο σύνολο όπου καλείται να βρει τη δική του ξεχωριστή θέση και να αυτοπροσδιοριστεί.
3. Στο σχολείο τα παιδιά κοινωνικοποιούνται, αλληλεπιδρούν, αποκτούν γνώσεις, αναπτύσσουν σχέσεις, μαθαίνουν να δέχονται και να σέβονται τη διαφορετικότητα, διευρύνουν τους ορίζοντές τους, ανακαλύπτουν τις αδυναμίες και τα ταλέντα τους, εκπαιδεύονται να αναλύουν και να επιλύουν προβλήματα... Στο σχολείο τα παιδιά μας ανακαλύπτουν τις κλίσεις και τα ενδιαφέροντά τους, θέτουν τους στόχους τους και χτίζουν τις προσωπικότητές τους.
4. Στο σχολείο η κάθε τάξη έχει τη δική της ιδιαίτερη σύνθεση, τη δική της ιστορία... Ο εκπαιδευτικός γνωρίζει τις αδυναμίες και τα χαρίσματα του κάθε παιδιού ξεχωριστά, το κλίμα και τη δυναμική του κάθε τμήματος. Και βάσει όλων των παραμέτρων προσαρμόζει το μάθημά του, καλλιεργεί κλίμα εμπιστοσύνης και ενθαρρύνει τη συμμετοχή όλων των μαθητών προκειμένου να επιτύχει το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.
5. Τα σχολεία μας δεν αποτελούνται από άριστους, αλάνθαστους και αυθεντίες. Τα παιδιά κάνουν λάθη και μαθαίνουν από αυτά, έχουν αδυναμίες και ιδιαίτερες ικανότητες. Με αυτά προχωράνε και προοδεύουν. Και πρέπει να αισθάνονται εμπιστοσύνη και να μη φοβούνται να κάνουν τη λάθος ερώτηση και να δώσουν τη λάθος απάντηση. Γιατί έτσι μαθαίνουν τα ίδια και έτσι προχωράει το σύνολο. Μαθαίνοντας ο ένας από τον άλλο, διορθώνοντας απαντήσεις και βελτιώνοντας συμπεριφορές.
6. Όλα αυτά γίνονται μέσα στους τέσσερις τοίχους της τάξης, μέσα στο προαύλιο του σχολείου, μέσα στην σχολική κοινότητα. Αν η εμπιστοσύνη και η ασφάλεια της σχολικής κοινότητας διαρραγούν, καταστρέφεται η ίδια η φιλοσοφία και το έργο του σχολείου.
Η διαδικασία του εκπαιδευτικού και παιδαγωγικού γίγνεσθαι είναι ιερή και πρέπει όλοι να την περιφρουρήσουμε. Δεν βιντεοσκοπείται και δεν αναμεταδίδεται.
Για κανέναν λόγο και καμία αφορμή.
Η διάταξη αυτή θα πρέπει να αποσυρθεί άμεσα και μέχρι τότε να ΜΗΝ εφαρμοστεί.
Το μάθημα με φυσική παρουσία είναι αναντικατάστατο και καμία τεχνολογία, όσο προηγμένη κι αν είναι, δεν μπορεί να το υποκαταστήσει.
Δεν υπάρχει καμία μαγική λύση γι’ αυτό το θέμα.
Ταυτόχρονα βέβαια είναι υπαρκτό και το πρόβλημα του κορωνοϊού και των συνεπειών του. Και είναι πολύ πιθανό να μας απασχολήσει και τη νέα σχολική χρονιά. Τα σχολεία, παρατημένα και υποχρηματοδοτούμενα χρόνια τώρα, καλούνται να λύσουν τάχιστα όλες τις χρόνιες παθογένειές τους..
Για το λόγο αυτό,
Καλούμε το Υπουργείο Παιδείας:
v Να προχωρήσει άμεσα σε προσλήψεις εκπαιδευτικού και βοηθητικού προσωπικού ώστε να υπάρξει πλήρης στελέχωση των σχολείων από την πρώτη μέρα λειτουργίας των σχολείων.
v Να προχωρήσει άμεσα σε κάλυψη της πρωινής καθαριότητας όλων των σχολείων με μόνιμο προσωπικό.
v Να μεριμνήσει για την αύξηση της χρηματοδότησης των σχολείων.
v ώστε να αποκτήσουν τα σχολεία τις απαιτούμενες υποδομές και εξοπλισμό προκειμένου
α. Να αναβαθμιστεί το μάθημα υπό κανονικές συνθήκες
β. Σε περίπτωση καραντίνας και ανάγκης για εξ αποστάσεως διδασκαλία να είναι εφικτή η συμμετοχή όλων των μαθητών.
γ. Η καραντίνα ανέδειξε πιο έντονα τις κοινωνικές ανισότητες. Υπήρχαν πολλές οικογένειες που δεν είχαν τη δυνατότητα να έχουν καμία συμμετοχή στη σύγχρονη και ασύγχρονη εκπαίδευση.
v Έστω και την ύστατη ώρα να προσέλθει σε διάλογο με τους αρμόδιους φορείς (εκπαιδευτικούς, γονείς, μαθητές). Με νηφαλιότητα και διάθεση συνεργασίας να διερευνηθούν προτάσεις και πρακτικές που θα απαλύνουν κατά το δυνατό τις επιπτώσεις από ενδεχόμενη αναστολή των μαθημάτων ή αναγκαία απομάκρυνση μαθητών από το σχολείο.
v Να ασχοληθεί με σοβαρότητα με το θέμα της σχολικής στέγης που πλέον γίνεται εκρηκτικό.
v Να δείξει επιτέλους την πρέπουσα σοβαρότητα και να σταματήσει να βγάζει “φιρμάνια” (τροπολογίες, διατάξεις και εγκυκλίους) με πρακτικά ανεφάρμοστες και επικίνδυνες διαδικασίες.
Επισημαίνουμε ότι ο κορωνοϊός εμφανίστηκε για πρώτη φορά το 2019. Οι ελλείψεις των σχολείων όμως είναι γνωστές εδώ και χρόνια όπως και οι περικοπές για την Παιδεία που ήταν ένα από τα μεγαλύτερα θύματα της κρίσης. Τα προϋπάρχοντα προβλήματα επιτείνουν τη δυσκολία διαχείρισης οποιασδήποτε κρίσης ενώ δεν βλέπουμε καμία ενέργεια προς την επίλυσή τους.
Η Δημόσια, Δωρεάν και Ενιαία Παιδεία
βρίσκεται στο μάτι του κυκλώνα για μια ακόμα φορά.
Είναι υποχρέωσή μας να υπερασπιστούμε το σχολείο και το μέλλον ΟΛΩΝ των παιδιών.
Το Δημόσιο Σχολείο πρέπει να στελεχωθεί και να εξοπλιστεί και να πρωταγωνιστήσει στις δύσκολες εποχές που έρχονται και στις αυριανές προκλήσεις.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη