Thumbnail
Γραφει ο Γιώργος Γεωργακόπουλος

Η ανακοίνωση των νέων ωρολογίων προγραμμάτων οδηγεί στον μετασχηματισμό του σχολείου με πρόσημο νεοφιλελεύθερο και βαθιά συντηρητικό. Η νέα κατάσταση που διαμορφώνεται υπονομεύει αποφασιστικά την δυναμική ενός δημιουργικού και πολύπλευρου δημόσιου σχολείου.

Ο συνειδητός εξοστρακισμός μαθημάτων και κλάδων με σημαντική συνεισφορά στην δημιουργία ενός σχολείου που θα απαντά στις προκλήσεις των καιρών και τις ανάγκες όλων των μαθητών και μαθητριών αποτελεί μια θνησιγενή επιλογή σε βάθος χρόνου και εκπαιδευτικής πραγματικότητας. Η στρατηγική αυτή, η οποία οδηγεί στον αποχαρακτηρισμό της μαθησιακής διαδικασίας από τα γνωστικά πεδία της τέχνης και του πολιτισμού, της κοινωνίας και της οικονομίας, είναι μια στρατηγική απίσχνασης του ρόλου και της επιδραστικότητας του δημόσιου σχολείου.

H καταφανώς αντισυνταγματική κατάργηση των μαθημάτων του Ελεύθερου και Γραμμικού Σχεδίου στη Γ' Λυκείου, τα οποία αποτελούν πανελλαδικώς εξεταζόμενα μαθήματα, συνιστά παραβίαση με τρόπο απόλυτο της συνταγματικής πρόβλεψης για παροχή ίσων ευκαιριών και δυνατοτήτων μάθησης στο σύνολο των μαθητών και των μαθητριών.

Το δημόσιο σχολείο είναι όχημα δημοκρατικοποίησης της γνώσης και της καλλιέργειας. Η απόφαση αυτή αποτελεί έκφανση μιας επιδεικτικής αδιαφορίας για τα παιδιά των ασθενέστερων κοινωνικών στρωμάτων και αποτυπώνει τις προτεραιοποιήσεις της κυβερνητικής πλειοψηφίας καθώς η νεοσυντηρητική παράταξη φαίνεται να ενστερνίζεται την θεώρηση ότι η Τέχνη είναι προνόμιο για τους λίγους…

Η εκθεμελίωση των κοινωνικών επιστημών, ο αφανισμός της κοινωνιολογίας και η υποβάθμιση των οικονομικών σπουδών στερούν από τους μαθητές και τις μαθήτριες του ελληνικού δημόσιου σχολείου πολύτιμα ερεθίσματα σε επίπεδο γνώσης και θεωρήσεων, κρίσιμα για τον δημιουργικό τους μετασχηματισμό σε πολίτες με πολύπλευρη θεώρηση και αντίληψη.

Η επιδεικτική αποφυγή διαλόγου αλλά και η απόλυτη έλλειψη μιας στοχευμένης και ολιστικής πρότασης για τα Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών και τα Ωρολόγια Προγράμματα έχουν ως διακριτό χαρακτηριστικό την επίδειξη  θεσμικής αλαζονείας. Καθρεπτίζεται με τρόπο εμφατικό μια νεοσυντηρητική αξιακή θεώρηση η οποία στον πυρήνα της επιθυμεί την διαμόρφωση των σχολείων δύο ταχυτήτων, τον αποχαρακτηρισμό της εκπαίδευσης ως δημόσιο αγαθό και ως ευθύνη της κεντρικής κυβέρνησης.

Είναι μια πράξη ξένη προς την ουσία του χώρου της Παιδείας και του αξιακού της φορτίου γενικότερα. Καμία αναφορά σε ένα σχολείο διαφορετικό, με ευρύτερο παιδαγωγικό ρόλο, σε ένα σχολείο του πολιτισμού και της τέχνης.

Ουσιαστικά διαμορφώνεται ένα περιβάλλον όπου κυριαρχούν συνθήκες «διαίρει και βασίλευε», διαμορφώνονται δηλαδή σχέσεις εντός της εκπαιδευτικής κοινότητας με  όρους κοινωνικού αυτοματισμού ώστε ο ένας κλάδος ή η μία ειδικότητα να επιτίθεται στην άλλη.

H διαμόρφωση αυτού του περιβάλλοντος προλειαίνει την χάραξη και διευκολύνει την εφαρμογή πολιτικών, οι οποίες θα έχουν ως άξονα την εξωτερική αξιολόγηση, την κατηγοριοποίηση των σχολείων και την υπαγωγή της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην τοπική αυτοδιοίκηση. Μια εκπαιδευτική κοινότητα διαιρεμένη είναι ανήμπορη και αδύναμη να σταθεί απέναντι σε αυτούς τους σχεδιασμούς. Αυτό πρέπει να γίνει συνείδηση στο σύνολο της εκπαιδευτικής κοινότητας.

Η αποδόμηση του ευρύτερου παιδαγωγικού ρόλου του σχολείου αποτελεί πλήγμα στην ίδια την ύπαρξη του. Η αποδιοργάνωση των εργασιακών σχέσεων με άξονα τα ωρολόγια προγράμματα αφορά όλους και όλες στον χώρο της εκπαίδευσης.

Δεν υπάρχει κανένα περιθώριο για αποκλεισμούς μαθητών και εκπαιδευτικών αλλά  και εξοστρακισμό πεδίων γνώσης και καλλιέργειας στο σχολείο του αύριο.

Μας αφορά όλες και όλους.

«Γι’ αυτό μη στέλνεις ποτέ να ρωτήσεις για ποιον χτυπάει η καμπάνα. Η καμπάνα χτυπάει για σένα»

 

Ο Γιώργος Γεωργακόπουλος είναι εκπαιδευτικός, μέλος της Γραμματείας του Τομέα Παιδείας του Κινήματος Αλλαγής.

 

Ακολουθήστε μας στο GoogleNews για να μάθετε πρώτοι μόνο τις ειδήσεις που σας ενδιαφέρουν

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 27/7

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

απθ
ΑΠΘ: 30 Χρόνια Προγράμματος «ΙΑΣΩΝ» - Συνδέοντας Λαούς μέσω της Ελληνικής Γλώσσας
Οι σπουδαστές του ΑΠΘ παρακολούθησαν εξ αποστάσεως εντατικά μαθήματα εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας στο Σχολείο Νέας Ελληνικής (ΣΝΕΓ) του ΑΠΘ, στο...
ΑΠΘ: 30 Χρόνια Προγράμματος «ΙΑΣΩΝ» - Συνδέοντας Λαούς μέσω της Ελληνικής Γλώσσας
frederick
Πανεπιστήμιο Frederick:Φοιτητές και φοιτήτριες συγκινούν μιλώντας για τους πανεπιστημιακούς τους δασκάλους
Τα τελευταία χρόνια το Πανεπιστήμιο έχει αναδειχθεί σε ιδανική επιλογή για φοιτητές/τριες από την Ελλάδα καθώς προσφέρει ποιοτική εκπαίδευση,...
Πανεπιστήμιο Frederick:Φοιτητές και φοιτήτριες συγκινούν μιλώντας για τους πανεπιστημιακούς τους δασκάλους
Υπουργείο Παιδείας, Έρευνας και Θρησκευμάτων
ΑΕΙ: Κατάθεση δικαιολογητικών ομογενών και αλλοδαπών κατόχων τίτλου σπουδών του Ηνωμένου Βασιλίεου
Η κατάθεση δικαιολογητικών γίνεται στην κεντρική υπηρεσία του ΥΠΑΙΘΑ
ΑΕΙ: Κατάθεση δικαιολογητικών ομογενών και αλλοδαπών κατόχων τίτλου σπουδών του Ηνωμένου Βασιλίεου