τηλεκπαίδευση, μαθήτρια, σχολείο, πανδημία
Προτάσεις από το 4ο Περιφερειακό Κέντρο Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού - ΠΕ.Κ.Ε.Σ. για το εκπαιδευτικό έργο και τη σωστή λειτουργία του σχολείου

Οι επικρατούσες συνθήκες πανδημίας έχουν διαμορφώσει μια ιδιαίτερη σχολική πραγματικότητα, με την εξ αποστάσεως διδασκαλία να αποτελεί το πλέον πρόσφορο μέσο υλοποίησης της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Κάθε μέλος της εκπαιδευτικής κοινότητας (εκπαιδευτική ηγεσία, στελέχη, φορείς, εκπαιδευτικοί) ανταποκρινόμενο στο ρόλο που του ανέθεσε η ελληνική πολιτεία, καταβάλλει τη μέγιστη δυνατή προσπάθεια για παροχή ποιοτικού εκπαιδευτικού έργου στους μαθητές και τις μαθήτριες όλων των βαθμίδων εκπαίδευσης.

Στη δύσκολη αυτή περίοδο και στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων τους, το 4ο Περιφερειακό Κέντρο Εκπαιδευτικού Σχεδιασμού (ΠΕ.Κ.Ε.Σ.) Κεντρικής Μακεδονίας και οι Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου υποστηρίζουν με κάθε πρόσφορο μέσο, παιδαγωγικά και επιστημονικά, τις σχολικές μονάδες και τους εκπαιδευτικούς ευθύνης τους. Παράλληλα, γίνονται αποδέκτες καθημερινά των προβληματισμών της εκπαιδευτικής κοινότητας σε θέματα διδακτικά και παιδαγωγικά που - έτσι κι αλλιώς - προκύπτουν από τη φύση της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Οι προβληματισμοί αυτοί αποτέλεσαν και το έναυσμα για ανάλυση και διατύπωση απόψεων από τους Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου του 4ου ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Κεντρικής Μακεδονίας, τις οποίες θέτουμε υπόψη σας υπό μορφή επιγραμματικών προτάσεων, που θεωρούμε ότι συμβάλλουν στη βελτίωση του παραγόμενου εκπαιδευτικού έργου στην παρούσα δυσμενή συγκυρία.

ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ

1.ΣΥΓΧΡΟΝΗ - ΑΣΥΓΧΡΟΝΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Θεσμοθετημένη εισαγωγή και της Ασύγχρονης Εκπαίδευσης (κυρίως μέσω e-class και e-me) με καθιέρωση ποσόστωσης της Σύγχρονης (μέσω webex) και Ασύγχρονης παρεχόμενης Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης κατά την περίοδο της πανδημίας η οποία να αποτυπώνεται στο επίσημο ωρολόγιο πρόγραμμα των Σχολικών Μονάδων.

Ο συνδυασμός σύγχρονης και ασύγχρονης προτείνεται από την επιστημονική κοινότητα ως ο πλέον κατάλληλος και η υιοθέτησή του ενισχύεται λόγω του φτωχού εξοπλισμού και των περιορισμένων τεχνολογικών υποδομών που διαθέτουν μαθητές που ανήκουν σε ευάλωτες κοινωνικές ομάδες.

2.ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΠΛΑΤΦΟΡΜΕΣ ΕΞ ΑΠΟΣΤΑΣΕΩΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ

Ενίσχυση των εναλλακτικών - προς την πλατφόρμα σύγχρονης εκπαίδευσης της Webex - υπηρεσιών του Πανελλήνιου Σχολικού Δικτύου (Π.Σ.Δ.), όπως το meeting.sch.gr και lessons.sch.gr με πιλοτική αξιοποίησή τους κατά το τρέχον σχολικό έτος. Το όφελος θα αφορά αφενός στην αποσυμφόρηση της πλατφόρμας Webex και αφετέρου στη δυνατότητα πιστοποίησης των συμμετεχόντων μαθητών (πρόβλημα που έχει διαπιστωθεί κατά την σύγχρονη εξ αποστάσεως διδασκαλία μέσω της Webex).

Επιπλέον, σύμφωνα με το παραπάνω σκεπτικό, προτείνεται η αξιοποίηση των υποδομών και του έμπειρου ανθρώπινου δυναμικού της επιμορφωτικής δράσης «Επιμόρφωση Εκπαιδευτικών για την Αξιοποίηση και Εφαρμογή των Ψηφιακών Τεχνολογιών στην Διδακτική Πράξη» (e-pimorfosi.cti.gr/), η οποία υλοποιείται στη χώρα μας για τουλάχιστον μια δεκαετία. 

3.ΕΠΙΜΟΡΦΩΣΗ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΩΝ - ΨΗΦΙΑΚΟ ΑΠΟΘΕΤΗΡΙΟ

Υλοποίηση πανελλαδικής εμβέλειας Επιμορφωτικών Προγραμμάτων για εκπαιδευτικούς, με θέμα τις «Μεθόδους Σύγχρονης και Ασύγχρονης εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης» και με ενεργό συμμετοχή των Συντονιστών Εκπαιδευτικού Έργου (Σ.Ε.Ε.).

Η επιμόρφωση των εκπαιδευτικών να αφορά τόσο στην εφαρμογή της εξ αποστάσεως διδασκαλίας κατά την αναστολή της δια ζώσης λειτουργίας των σχολικών μονάδων όσο και την εφαρμογή ασύγχρονης εκπαίδευσης (π.χ. μέσω eclass και e-me) ως αναγκαίο συμπληρωματικό μέσο υποστήριξης της δια ζώσης διδασκαλίας.

Τελικό παραδοτέο των επιμορφώσεων αυτών μπορεί να είναι, μεταξύ άλλων, η δημιουργία μιας ψηφιακής τάξης στο e-class από κάθε επιμορφούμενο, ώστε να ενσωματωθεί άμεσα η εφαρμογή των παραπάνω μεθόδων στην διδακτική πρακτική των εκπαιδευτικών.

Συμπληρωματικά, προτείνεται η δημιουργία ψηφιακού αποθετηρίου με κατάλληλα σχεδιασμένο εκπαιδευτικό υλικό για την υποστήριξη της σύγχρονης και της ασύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης σε όλες τις βαθμίδες εκπαίδευσης.

πίνακας σχολείου

4.ΙΣΤΟΤΟΠΟΣ study4exams.gr

Αναβάθμιση και τροποποίηση μέρους του εκπαιδευτικού υλικού του ιστοτόπου study4exams.gr, ώστε να είναι κατάλληλο για αξιοποίηση στην εξ αποστάσεως εκπαίδευση. Συγκεκριμένα, προτείνεται στο υπάρχον διδακτικό υλικό των δραστηριοτήτων πολλαπλής επιλογής, συμπλήρωσης κενού κ.τ.λ., να προστεθούν επιπλέον εκπαιδευτικές δραστηριότητες, διαμορφωμένες κατάλληλα για το περιβάλλον του e-class, με αυτόματη διόρθωση και ανατροφοδότηση για τους μαθητές.

Παράλληλα, προτείνεται η προβολή του υπάρχοντος εποπτικού υλικού (π.χ. πολυμέσα) για την Γ΄ τάξη Λυκείου από την εκπαιδευτική τηλεόραση, όπως συμβαίνει με το Δημοτικό Σχολείο.

5.ΤΡΑΠΕΖΑ ΘΕΜΑΤΩΝ ΔΙΑΒΑΘΜΙΣΜΕΝΗΣ ΔΥΣΚΟΛΙΑΣ

Αναβολή εφαρμογής για το τρέχον σχολικό έτος της Τράπεζας Θεμάτων Διαβαθμισμένης Δυσκολίας (ΤΘΔΔ) όπως προβλέπεται από το άρθρο 9 του Ν. 4692/2020, επειδή: α) προέκυψαν πρωτόγνωρες δυσκολίες στην εκπαιδευτική πραγματικότητα εξαιτίας της πανδημίας και β) εκτιμούμε ότι είναι ορθό να προηγηθεί η εκπόνηση - επικαιροποίηση των Προγραμμάτων Σπουδών που αυτή την περίοδο υλοποιείται από το Ι.Ε.Π. και θα ολοκληρωθεί εντός του τρέχοντος σχολικού έτους.

Κατόπιν να ακολουθήσει η ανάπτυξη των θεμάτων της ΤΘΔΔ, ώστε να είναι συμβατή με το περιεχόμενο και τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα των νέων Προγραμμάτων Σπουδών.

6.ΚΑΛΥΨΗ ΔΙΔΑΚΤΕΑΣ ΥΛΗΣ

Με δεδομένη την παρατεταμένη εφαρμογή της Εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης και το γεγονός ότι ο ρυθμός κάλυψης της διδακτέας ύλης μέσω της σύγχρονης εξ αποστάσεως είναι βραδύτερος, προτείνεται εξορθολογισμός και μείωση της ύλης των επιμέρους γνωστικών αντικειμένων της υποχρεωτικής εκπαίδευσης.

7.    ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΜΑΘΗΤΩΝ ΣΤΗ ΔΕΥΤΕΡΟΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Αξιολόγηση των μαθητών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης για το Α΄ τετράμηνο του τρέχοντος σχολικού έτους,  με ποιοτική αποτίμηση της συμμετοχής και της απόδοσής τους στην εκπαιδευτική διαδικασία, ως συμπληρωματική ή εναλλακτική μέθοδος της προβλεπόμενης από τις ισχύουσες διατάξεις και την εγκύκλιο  (167603/ΓΔ4/9-12-2020) αριθμητικής αξιολόγησης για την πληρέστερη ενημέρωση των μαθητών και των οικογενειών τους.

Η πρόταση αυτή εδράζεται:

α) στην άποψη ότι η αριθμητική αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών με τις παρούσες συνθήκες είναι δυσχερής.

β) στο γεγονός ότι η εκπαιδευτική κοινότητα έχει επιμορφωθεί πρόσφατα από το Ι.Ε.Π. σε θέματα ποιοτικής αξιολόγησης στο πλαίσιο της Δράσης 1 «Επιμόρφωση για την Εισαγωγή της Περιγραφικής Αξιολόγησης στην Υποχρεωτική Εκπαίδευση» της Πράξης «Παρεμβάσεις επιμόρφωσης για την ενίσχυση των σχολικών δομών του εκπαιδευτικού συστήματος» κατά το περασμένο σχολικό έτος. Με βάση την εν λόγω επιμόρφωση θεωρείται εφικτή η υλοποίηση ενός ταχύρρυθμου επιμορφωτικού προγράμματος των εκπαιδευτικών από τα ΠΕ.Κ.Ε.Σ. σε συνδυασμό με μικρή παράτασή του, ώστε η προτεινόμενη ρύθμιση να αποδώσει τα προσδοκώμενα οφέλη.

Σε αυτή την κατεύθυνση θα ήταν ιδιαιτέρως εποικοδομητική η εκπόνηση από το Ι.Ε.Π. γενικών κατευθυντήριων γραμμών και συγκεκριμένων αξόνων ποιοτικής αποτίμησης των μαθητών.

8.ΤΑΚΤΙΚΗ ΚΑΙ ΑΜΦΙΔΡΟΜΗ ΕΠΙΚΟΙΝΩΝΙΑ Ι.Ε.Π.-ΠΕ.Κ.Ε.Σ.-Σ.Ε.Ε. / ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΙΣΜΟΣ ΣΥΝΑΝΤΗΣΕΩΝ

Για την άμεση, αποτελεσματική και ουσιαστική καθοδήγηση των εκπαιδευτικών προτείνεται τακτική και αμφίδρομη επικοινωνία των ΠΕ.Κ.Ε.Σ. με τους εκπροσώπους του Ι.Ε.Π. συνολικά για ζητήματα παιδαγωγικού ενδιαφέροντος ή ανά ειδικότητα για ζητήματα επιστημονικού ενδιαφέροντος. Παρότι θεσμικά προβλέπεται αντίστοιχη υποχρεωτική επικοινωνία με τους Διευθυντές των Διευθύνσεων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και της Περιφερειακής Διεύθυνσης Εκπαίδευσης σύμφωνα με τον Ν. 4547/2018, δεν προβλέπεται κάτι ανάλογο με το Ι.Ε.Π.

Στο πλαίσιο αυτό και για το τρέχον σχολικό έτος προτείνεται (ανά ΠΕ.Κ.Ε.Σ.) ο προγραμματισμός διαδικτυακών συναντήσεων εκπροσώπου/ων του ΙΕΠ, των Περιφερειακών Δ/ντων των Δ/ντών Α/θμιας και Β/θμιας Εκπαίδευσης και των Συντονιστών Εκπαιδευτικού Έργου κάθε ΠΕ.Κ.Ε.Σ.

9.ΩΡΟΛΟΓΙΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ Π/ΘΜΙΑΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗΣ (ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΑ-ΔΗΜΟΤΙΚΑ)

Παροχή της δυνατότητας (κατ’ εξαίρεση) σε σχολικές μονάδες Π/θμιας Εκπαίδευσης (Νηπιαγωγεία-Δημοτικά) για μερική αναπροσαρμογή του Εβδομαδιαίου Ωρολογίου Προγράμματος σύγχρονης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης (τηρουμένων των προβλεπόμενων εβδομαδιαίων και ημερησίων διδακτικών περιόδων και αναπροσαρμόζοντας την ώρα έναρξης των μαθημάτων ή τη διάρκεια της διδακτικής περιόδου/διαλείμματος), ανάλογα με τις ιδιαιτερότητες της κάθε σχολικής μονάδας ή τις εξαιρετικά δύσκολες συνθήκες τεχνικής υποστήριξης των μαθητών

Οι παραπάνω προτάσεις κατατίθενται με ομόφωνη απόφαση της Ολομέλειας (ΠΡ 7η/2-12-2020) των Συντονιστών Εκπαιδευτικού του 4ου ΠΕ.Κ.Ε.Σ. Κεντρικής Μακεδονίας ως μια προσπάθεια για περαιτέρω βελτίωση της παρεχόμενης εξ αποστάσεως εκπαίδευσης στους μαθητές/τριες μας.

Σέρρες, 10/12/2020

Οι Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου

του 4ου ΠΕΚΕΣ Κεντρικής Μακεδονίας

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

aei_panepisthimia_aithousa_class_amfitheatro.jpg
Πρωτοετείς φοιτητές: Τα μόρια εισαγωγής ΑΕΙ που διχάζουν
Οι υποψήφιοι που θέλουν να διεκδικήσουν μετεγγραφή καταρτίζουν τον Ιούλιο το μηχανογραφικό με βάση το συγκεκριμένο πλαίσιο μοριοδότησής τους
Πρωτοετείς φοιτητές: Τα μόρια εισαγωγής ΑΕΙ που διχάζουν
astinomia-peripoliko
Παγκράτι: Στον εισαγγελέα σήμερα ο 49χρονος φιλόλογος που συνελήφθη για τη γιάφκα
Για 16 ολόκληρα χρόνια παρέμενε «αόρατος» στις Αρχές, ο 49χρονος φιλόλογος από τον Βύρωνα που συνελήφθη το απόγευμα της Πέμπτης από την...
Παγκράτι: Στον εισαγγελέα σήμερα ο 49χρονος φιλόλογος που συνελήφθη για τη γιάφκα