Τον Μπαμπινιώτη στο κεφάλι, ή αλλιώς μαχόμενος φιλόλογος
"Αν και είναι λίγο δύσκολο να ανεβάσεις ολόκληρο Μπαμπινιώτη στο κεφάλι - 2 κιλά και 850 γραμμάρια ζυγίζει ο αθεόφοβος, η έκδοση του 98 τουλάχιστον - βάλε κι ένα κιλό και 200 γραμμάρια στο περίπου ο εγκέφαλος μας".

Οι μαθητές θεωρούν ότι εμείς, οι φιλόλογοι, κατέχουμε τη σημασία όλων των λέξεων, γνωρίζουμε την ορθή γραφή τους και την ετυμολογία τους. Μπορούμε άρδην να ανασύρουμε συνώνυμα και αντίθετα, όχι του συρμού, αλλά που θα δημιουργήσουν μίαν αίσθηση ιδιαιτέρα. Γιατί, βεβαίως, το λεξικό του Μπαμπινιώτη κατοικοεδρεύει με θεμέλια γερά στο κεφάλι μας.

      Έτσι, ανά πάσα στιγμή με απαράμιλλη συγκέντρωση, ρίπτοντας στην λήθη έγνοιες σχολικές και εξωσχολικές, μπορούμε να επισκεφτούμε την κατάλληλη σελίδα και να ακούσουμε, εξυπακούεται, το σοφό καθηγητή της γλώσσας να μας αναγιγνώσκει,  κατ' ιδίαν, το ζητούμενο λήμμα. Αβανιά, αβαρία, αβδηριτισμός, άγος,  αδολεσχία, για να μείνω σε παραδείγματα μόνο από το γράμμα Α. Ό,τι υπάρχει σε σχολικό βιβλίο, ό,τι κυκλοφορεί στις εφημερίδες, στο διαδίκτυο, συνελόντι ειπείν  ό,τι ακούγεται, λέγεται και γράφεται. Ακρωνύμια και νεολογισμούς. Νεοεισαγόμενες λέξεις και πώς να τις αποδώσουμε στην ελληνική.Τα πάντα απάντα!

     Και αν κάτι δεν εμπίπτει στις γνώσεις μας, μάς κατακλύζει η ενοχή απέναντι στα παιδιά και στην επιστήμη μας, που δώσαμε ιερό, απαράβατο όρκο  στο όνομά της. Αν και είναι λίγο δύσκολο να ανεβάσεις ολόκληρο Μπαμπινιώτη στο κεφάλι - 2 κιλά και 850 γραμμάρια ζυγίζει ο αθεόφοβος, η έκδοση του 98 τουλάχιστον - βάλε κι ένα κιλό και 200 γραμμάρια στο περίπου ο εγκέφαλος μας. Και τι να δηλώσουμε; 

      Ένοχοι, κυρίες και κύριοι, μαθήτριες και μαθητές, για την γλωσσική ‘’ακηδία‘’ μας, γιατί μερικές-οί τελειώσαμε το ιστορικό-αρχαιολογικό ή το περιβόητο Φ.Π.Ψ (εγώ π.χ) ή κάτι άλλο συναφές. Ναι, ψευτοφιλόλογοι, φιλόλογοι της πλαγίας οδού, μιαροί, και όχι απόφοιτοι του ιερού άμωμου και αμόλυντου τμήματος της Ελληνικής  φιλολογίας, να γνωρίζουμε τελείως τέλεια τη γλώσσα (όσοι ‘’ δυστυχείς’’ αποφοίτησαν από το ιερό τμήμα κατακλύζονται από ιερές ενοχές σε περίπτωση α-γνωσίας).

     Και τι δικαιολογίες να ξεφουρνίσεις; Ότι το πανεπιστήμιο δεν σε προπονεί - ούτε καν μετρίως - για τη σχολική αίθουσα, ούτε στη  γνώση του αντικειμένου, ούτε στην παιδαγωγική διαχείριση, ούτε στη διδακτική εφαρμογή; Αντιθέτως, σε προπαρασκευάζει για ένα ανώτερο στάδιο, να ακολουθήσεις ακαδημαϊκή καριέρα σαν τους πανεπιστημιακούς διδάσκοντες. Στην αρχή, βεβαίως, το απολαμβάνεις, γιατί νιώθεις μέλος μιας μικρής κλειστής ελίτ. Στη συνέχεια αντιλαμβάνεσαι τις δυσκολίες, να ακολουθήσεις δηλαδή την υψηλή καριέρα. Στο τέλος, που είναι, βεβαίως,  μία νέα αρχή,  προσγειώνεσαι άσχημα με την πρώτη κιμωλία ή σαΐτα που σου περνάει ξώφαλτσα μέσα σε μία άθλια σχολική αίθουσα της δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, βρόμικη και σκοτεινή, όλο μιζέρια. Πού είναι το φως και το χρώμα που ονειρευόσουν; Άντε να καταλάβουν! Όλοι τους μαζί κι εσύ! Και τελευταίοι οι μαθητές! Και…..

     …..και στο μεταξύ το πρόσωπό μας έχει πάρει πυρκαγιά από την ντροπή και απεγνωσμένα προσπαθούμε να κρυφτούμε πίσω από φράσεις εντυπωσιακές αλλά μισές. Πίσω από μία θολούρα, μία ομίχλη, στην οποία πάμε να πνίξουμε τους μαθητές, αλλά μας πνίγει εκείνη. Να κερδίσουμε πολύτιμο χρόνο, μήπως ο σοφός καθηγητής σαν από μηχανής θεός, μας αποκαλυφθεί και μας δώσει την απάντηση σωτηρίας, γιατί είμαστε σίγουροι ότι αλλιώς θα ανοίξει η γη να μας καταπιεί. Θα αποκαλυφθεί η άγνοια μας! Θα χαθούμε! Όσο και αν πολεμάμε! Μήπως είναι μία άλλη πτυχή αυτού που λέμε «μαχόμενος εκπαιδευτικός»; «Μαχόμενος φιλόλογος»; Ή μήπως πρέπει να παραδώσουμε τα όπλα; Ή μήπως δεν πρόκειται για μάχη;

Υ.Γ. Χρειάζεται να διαθέτεις μια ιδιαίτερη διπλωματική(;) ικανότητα, για να χειριστείς από τη μία τον κατακλυσμό(;) νεοεισαγόμενων ξενικών όρων, λόγω συνθηκών, τεχνολογίας και πολιτιστικής διείσδυσης και από την άλλη να πλησιάσεις τα παιδιά, να τσαλακώσεις το γλωσσικό σου image, για να μπεις στο mood τους και να δείχνεις cool, αφού ήδη έχεις εξοικειωθεί, γλωσσικώς τουλάχιστον, στο γκουγκλάρισμα και στο τσατάρισμα(;) και σε άλλα πράγματα τεχνολογικά. Και τέλος έχεις και τον ιό που, όπως και να τον πεις, κορονωιό ή COVID 19, δε μειώνει το φόβο σου και δεν χάνει τη δύναμη του.

Βαγγέλης Δήμας,

Φιλόλογος

 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

γλυπτά του Παρθενώνα
Τα Γλυπτά του Παρθενώνα ενδέχεται να επιστρέψουν στην Ελλάδα το 2025
Σύμφωνα με τον Economist τόσο το Βρετανικό Μουσείο όσο και η βρετανική κυβέρνηση φαίνονται έτοιμοι για συμφωνία με την Ελλάδα για τα Γλυπτά του...
Τα Γλυπτά του Παρθενώνα ενδέχεται να επιστρέψουν στην Ελλάδα το 2025
dieuthintes_1.jpg
Δυτική Αττική: Πειθαρχικά αντί μονιμοποιήσεων – Καταγγελία για αυταρχικές πρακτικές
Πειθαρχικά αντί για μονιμοποιήσεις στη Δυτική Αττική - Καταγγελίες για αυταρχικές πρακτικές
Δυτική Αττική: Πειθαρχικά αντί μονιμοποιήσεων – Καταγγελία για αυταρχικές πρακτικές
myschool_b2_0.jpg
Σχολεία: Οι γονείς μαθητών ΣΤ' Δημοτικού πρέπει να επικαιροποιήσουν τη Διεύθυνση κατοικίας για την εγγραφή στα Γυμνάσια - Οδηγίες
Πώς θα γίνει η επικαιροποίηση του πληροφοριακού συστήματος myschool έως τις 2 Δεκεμβρίου, ως προς τις διευθύνσεις μονίμου κατοικίας όλων των...
Σχολεία: Οι γονείς μαθητών ΣΤ' Δημοτικού πρέπει να επικαιροποιήσουν τη Διεύθυνση κατοικίας για την εγγραφή στα Γυμνάσια - Οδηγίες
Σχολική αίθουσα
Καταγγελία εκπαιδευτικών για αυθαιρεσίες στο ΠΥΣΠΕ Β΄ Αθήνας: «Παραβίαση διαδικασιών και απαξίωση»
Καταγγελία για τους χειρισμούς του ΠΥΣΠΕ Β΄ Αθήνας - Αυθαίρετες ενέργειες και παράβαση διαδικασιών
Καταγγελία εκπαιδευτικών για αυθαιρεσίες στο ΠΥΣΠΕ Β΄ Αθήνας: «Παραβίαση διαδικασιών και απαξίωση»