Του Νίκου Μάστορα
Τα πράγματα μιλάνε από μόνα τους. Άλλες χώρες εμπιστεύονται τους εκπαιδευτικούς τους, άλλες εμπιστεύονται τον ...αυταρχισμό.
Στη Βρετανία, μετά το νέο σκληρό λοκ-ντάουν, ο Μπόρις Τζόνσον ανακοίνωσε πριν λίγες μέρες ότι ματαιώνονται, για δεύτερη φορά (το ίδιο είχε γίνει τον Μάρτιο του 2020) οι εξετάσεις επιπέδου GCSE και Α και αντικαθίστανται από βαθμούς αξιολόγησης εκπαιδευτικών. Η ακριβής μέθοδος εξακολουθεί να είναι «υπό μελέτη», αλλά «φέτος θα εμπιστευτούμε τους δασκάλους και όχι τους αλγόριθμους»
Συγκεκριμένα, όπως αναφέρουν βρετανικές εφημερίδες, στις 4 Ιανουαρίου, ο πρωθυπουργός Μπόρις Τζόνσον αποκάλυψε ότι τόσο τα GCSE όσο και τα επίπεδα A δεν θα προχωρήσουν το καλοκαίρι . Στις 6 Ιανουαρίου, ο Γραμματέας Παιδείας Gavin Williamson είπε ότι οι εξετάσεις GCSE, AS και A-level στην Αγγλία θα αντικατασταθούν από σχολικές αξιολογήσεις .
Αυτό σημαίνει ότι οι εκπαιδευτικοί θα αποφασίσουν ποιοι βαθμοί θα απονεμηθούν στους μαθητές A-level, GCSE και AS.
"Θα εφαρμοστούν εναλλακτικές ρυθμίσεις." Οι διευθυντές έχουν ήδη προειδοποιήσει ότι υπάρχει τεράστια εκπαιδευτική ανισότητα που προκαλείται από την πανδημία - κάνοντας μερικούς μαθητές πιο προετοιμασμένους για εξετάσεις από άλλους.
Ο αλγόριθμος που...χαντάκωνε
Προσέξτε κάτι ακόμα: Την προηγούμενη φορά που αναβλήθηκαν οι εξετάσεις, η βαθμολόγηση των μαθητών έγινε βάσει αλγορίθμου, κάτι που προκάλεσε σοβαρές εντάσεις: Το 39% των μαθητών έλαβε χαμηλότερους από τους αναμενόμενους βαθμούς. Έτσι αυτή τη φορά, η ευθύνη πέφτει στους εκπαιδευτικούς.
Στη Γαλλία
Κατά πληροφορίες, ματαίωση των εξετάσεων μελετά και η Γαλλία, όπως είχε κάνει και πέρυσι, αν τα πράγματα συνεχίσουν να είναι δύσκολα. Λόγω του κορονοϊού, οι μαθητές του Λυκείου στη Γαλλία δεν έδωσαν πέρυσι το καλοκαίρι τις πανεθνικές εξετάσεις 'baccalaureat' (bac, μπακαλορεά) για το τέλος του Λυκείου και την εισαγωγή τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση.
Ήταν η πρώτη φορά από τότε που καθιερώθηκαν, το 1808 υπό τον Ναπολέοντα Βοναπάρτη, που οι εξετάσεις «bac» δεν διεξήχθησαν με τον παραδοσιακό τρόπο. Ούτε καν οι μαζικές διαδηλώσεις φοιτητών και εργαζομένων τον Μάη του 1968 δεν είχαν καταφέρει να ανατρέψουν τη διενέργεια αυτών των εξετάσεων.
Αντ’ αυτού, οι μαθητές έλαβαν έναν μέσο όρο σε κάθε μάθημα με βάση τους βαθμούς που πήραν στα διαγωνίσματα και τις εργασίες καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς: «Είναι η πιο απλή, ασφαλής και δίκαιη λύση σε αυτούς τους δύσκολους καιρούς», ανέφερε ο υπουργός Παιδείας Ζαν-Μισέλ Μπλανκέ σε τηλεοπτικό του διάγγελμα, ενώ δεν υπολογίστηκαν οι βαθμοί που έλαβαν οι μαθητές κατά την περίοδο των μέτρων αποκλεισμού.
Στην Ελλάδα...
Ως πατέρας δύο παιδιών Γυμνασίου, έλαβα σήμερα μέιλ από το σχολείο ενόψει της επανέναρξης των μαθημάτων αύριο. Τι λέει;
"Η αξιολόγηση των μαθητών συνεχίζεται προκειμένου να καταστεί εφικτό να δοθεί βαθμολογία για το Α΄ τετράμηνο. Ο προγραμματισμός των διαγωνισμάτων ισχύει!! Οι μαθητές είτε γνωρίζουν ήδη, είτε πρόκειται να μάθουν τις ημερομηνίες των διαγωνισμάτων. Φροντίστε τα παιδιά σας να έχουν εγγραφεί στην e-class του κάθε εκπαιδευτικού. Πολλά διαγωνίσματα θα γίνονται μέσω των ηλεκτρονικών τάξεων. Επίσης, όσο κι αν είναι δύσκολο για ορισμένους από σας, φροντίστε τα παιδιά σας να έχουν ξυπνήσει και συνδεθεί στις τηλεδιδασκαλίες! Δυστυχώς, υπάρχουν μαθητές και μαθήτριες που έχουν ήδη συσσωρεύσει μεγάλο αριθμό απουσιών!!! Κινδυνεύουμε να βρεθούμε προ δυσάρεστων εκπλήξεων"
Σοβαρά μιλάμε τώρα;
Όλα αυτά, επιτρέψτε μου, θα ήταν αστειότητες αν δεν ήταν τραγικά. Η κ.Κεραμέως αντί να προσπαθήσει να διευκολύνει την κατάσταση, ωθεί γονείς, παιδιά και εκπαιδευτικούς στον παραλογισμό μιας ανέφικτης αξιολόγησης. Αντί αυτής, ετοιμάζουμε Τράπεζα Θεμάτων για Α' Λυκείου. Και μπορεί να μειώνουμε την ύλη για Γ' Λυκείου, αλλά αλλάζουμε το εξεταστικό και βάζουμε βάση εισαγωγής. Και τηλεξετάσεις για βαθμούς τετραμήνου. Εφέτος έπρεπε αυτά.
Ας δούμε χαρακτηριστικά τι λένε ορισμένοι εκπαιδευτικοί:
"Ουσιαστικά μας καλεί να αξιολογήσουμε τους μαθητές μας με τρεις εβδομάδες ανοιχτά σχολεία και να βάλουμε βαθμό, χωρίς να θυμόμαστε σε πολλές περιπτώσεις το πρόσωπο του μαθητή μας ή χωρίς να έχουμε ακούσει τη φωνή του, καθορίζοντας έτσι το απολυτήριο του Γυμνασίου ή του Λυκείου.
Σε αυτές τις πρωτόγνωρες συνθήκες, η εκπαιδευτική κοινότητα στάθηκε στο ύψος της και χωρίς καμία βοήθεια από την κυβέρνηση βρέθηκε δίπλα στους μαθητές και τις οικογένειές τους, αξιοποιώντας κάθε μέσο και έχοντας επίγνωση των κινδύνων αλλά και των ορίων αυτής της διαδικασίας.
Επιπλέον, είναι φανερό ότι το υπουργείο, εκτός από παιδαγωγική και εκπαιδευτική άγνοια, διακατέχεται και από άγνοια της εκπαιδευτικής νομοθεσίας. Επικαλείται την ισχύουσα νομοθεσία, αλλά φαίνεται να μη γνωρίζει πως σε ό,τι αφορά στην αξιολόγηση των μαθητών στο Λύκειο, σε αυτήν προβλέπεται: «Αν για λόγους αντικειμενικούς δεν πραγματοποιηθεί η ωριαία γραπτή δοκιμασία του πρώτου τετραμήνου, στο δεύτερο τετράμηνο διενεργούνται δύο (2) ωριαίες γραπτές δοκιμασίες» (παρ. 1 του αρθ.103, ν.4610/2019) και επιπλέον προβλέπεται η δυνατότητα να μην κατατεθεί βαθμολογία με αιτιολογημένη σημείωση του/της διδάσκοντα/ουσας (παρ.4 και 7 του αρθ. 103, ν.4610/2019).
Το ίδιο και για την αξιολόγηση των μαθητών του Γυμνασίου, όπου στο άρθρο 12 του Π.δ 126 ορίζεται ότι: «Αν σε ένα μάθημα για κάποιο λόγο λείπει ο βαθμός του ενός από τα δύο τετράμηνα, ως βαθμός επίδοσης για αυτό το τετράμηνο θεωρείται ο βαθμός του άλλου τετραμήνου».
Αντιθέτως, σε καμία διάταξη της κείμενης νομοθεσίας δεν προβλέπεται «τηλε-αξιολόγηση» των μαθητών. Επομένως, σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία οι εκπαιδευτικοί δύνανται να μην βάλουν ωριαίο διαγώνισμα στο πρώτο τετράμηνο και ακόμα και να μην καταθέσουν βαθμολογία με αιτιολογημένο σημείωμά τους.
Σε αυτή τη χρονική στιγμή η μόνη ρεαλιστική πρόταση είναι η παράταση του τετραμήνου, ώστε να δοθεί χρόνος στους εκπαιδευτικούς για να διδάξουν και να αξιολογήσουν δίκαια και αξιόπιστα στους μαθητές. Για την ώρα, το μόνο που μπορεί να αξιολογηθεί είναι η πολιτική της κυβέρνησης και του Υπουργείου, που κρατάνε κλειστά τα σχολεία, επειδή δεν είναι διατεθειμένοι να δώσουν ούτε ευρώ, ώστε να είναι ανοιχτές και με ασφάλεια οι σχολικές μονάδες (σπάσιμο των τμημάτων, προσλήψεις εκπαιδευτικών, προσλήψεις προσωπικού για την καθαριότητα, διενέργεια μαζικών και επαναλαμβανόμενων τεστ, κλπ) και απ’ ό,τι δείχνει η ίδια η ζωή, παίρνουν κάτω από τη βάση!
Ως εκπαιδευτικοί δεν θα νομιμοποιήσουμε τις αντιπαιδαγωγικές κατευθύνσεις. Καλούμε τους συναδέλφους,με την παιδαγωγική ευαισθησία που τους διακρίνει και την πλήρη συναίσθηση της κατάστασης, να αγνοήσουν την απαράδεκτη εγκύκλιο του Υπουργείου και μην υλοποιήσουν την «εξ αποστάσεως αξιολόγηση» των μαθητών"
Θέλετε επίλογο; Δε νομίζω να χρειάζεται. Αυτό που χρειάζεται είναι να πιεστεί η άτεγκτη ελληνίδα υπουργός να αφήσει τις θεωρίες αριστείας για αγρίους και να φροντίσει να γλιτώσουν τα παιδιά από αυτή την παράνοια που ζούμε, με οσο το δυνατόν λιγότερα ψυχικά τραύματα.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη