Η πανεπιστημιακή αστυνομία ή αλλιώς οι Ομάδες Προστασίας Πανεπιστημιακού Ιδρύματος (ΟΠΠΙ), όπως ονομάζονται επίσημα στο μέχρι την Πέμπτη υπό διαβούλευση νομοσχέδιο, αποτελεί για δύο λόγους παγκόσμια πρωτοτυπία.
Όχι μόνο γιατί ειδικό σώμα αστυνομίας με αποκλειστικό ρόλο στα πανεπιστήμια δεν υπάρχει πουθενά, σε καμία δυτικού τύπου δημοκρατία, αλλά και γιατί το ειδικό αυτό σώμα είναι δύο φορές “ειδικό”, με τους αστυνομικούς - ειδικούς φρουρούς των πανεπιστημίων να μπορούν να είναι προανακριτικοί υπάλληλοι μόνο εντός των τειχών του πανεπιστημίου!
Δηλαδή το ελληνικό κράτος μπορεί στον ίδιο άνθρωπο να εμπιστευτεί μέσα στο πανεπιστήμιο να διενεργεί προανάκριση, ενώ εκτός αυτού, για παράδειγμα, για τη σύλληψη ενός πορτοφολά να μην του εμπιστεύεται τα ίδια καθήκοντα.
Παίρνοντας τα πράγματα από την αρχή, σύμφωνα με το υπό διαβούλευση νομοσχέδιο, οι ομάδες αυτές “στελεχώνονται από κατώτερους αξιωματικούς της ΕΛ.ΑΣ. και ειδικούς φρουρούς που προσλαμβάνονται για τον σκοπό αυτό. Αποστολή των ΟΠΠΙ είναι η προστασία και ασφάλεια των ΑΕΙ και η ενίσχυση της ακαδημαϊκής ελευθερίας. Για τον σκοπό αυτό συνιστώνται στο υπουργείο Προστασίας του Πολίτη 1.000 οργανικές επί θητεία θέσεις ειδικών φρουρών, οι οποίες κατανέμονται σε υπηρεσίες ασφάλειας σύμφωνα με την παρ. 5 του άρθρου 18 του Ν. 2800/2000 (Α’ 41)”.
Το προσωπικό αυτό, κατά τον προτεινόμενο νόμο, “είναι αρμόδιο για την άσκηση αστυνομικών καθηκόντων και ιδίως για: α) την αποτροπή τέλεσης αδικημάτων εντός των χώρων των ΑΕΙ, β) τη στελέχωση και λειτουργία των Κέντρων Λήψης Σημάτων μαζί με το προσωπικό των ΑΕΙ, γ) την πραγματοποίηση περιπολιών, δ) την αντιμετώπιση της παραβατικότητας”.
Η διεύρυνση των καθηκόντων των ειδικών φρουρών των πανεπιστημίων έρχεται με μια προσθήκη σε μια υποπαράγραφο τροποποιητική των όσων ισχύουν μέχρι σήμερα για τους ειδικούς φρουρούς και τους δίνει προανακριτικά καθήκοντα, δηλαδή μπορεί να λάβει καταθέσεις, να παρασταθεί σε όλες τις προανακριτικές πράξεις ως ανακριτικός υπάλληλος, να υπογράψει ως τέτοιος σε δικογραφίες.
“Βαφτίσια μιας χρήσης”, χωρίς εκπαίδευση τα προανακριτικά καθήκοντα
“Ουσιαστικά, λες και χαρίζονται πέρα από κάθε διαδικασία αυτά τα ανακριτικά καθήκοντα. Κάθε αστυνομικός υπάλληλος πρέπει να περάσει από την εκπαίδευση της σχολής, η οποία διαρκεί 2,5 χρόνια. Υπάρχουν μαθήματα ποινικής δικονομίας, δικαίου, ώστε να μπορεί να εκτελέσει προανάκριση. Όσοι -μέχρι να υπάρξει αυτός ο νόμος- δεν είχαν περάσει από αυτού του είδους την εκπαίδευση, δεν είχαν τέτοια καθήκοντα, όπως είναι οι αστυνομικοί που είχαν προσληφθεί πριν τον θεσμό των πανελληνίων ή οι συνοριοφύλακες ή οι ειδικοί φρουροί που προσελήφθησαν και τώρα με τις τελευταίες προκηρύξεις και οι οποίοι δεν έχουν προανακριτικά καθήκοντα.
Είναι 'βαφτίσια μιας χρήσης', άλλωστε φεύγοντας από αυτή την προσωποπαγή θέση και πηγαίνοντας οπουδήποτε αλλού στο αστυνομικό σώμα παύουν να έχουν τα συγκεκριμένα καθήκοντα.
Δεν γίνονται έτσι τα πράγματα, ακουμπάει πλευρές του Δικαίου. Νομίζω ότι δεν είναι τόσο απλό να δίνονται και να αφαιρούνται τα προανακριτικά καθήκοντα. Θέλουν συγκεκριμένη γνώση του Ποινικού Δικαίου και της Ποινικής Δικονομίας, που, απ' ό,τι φαίνεται, αυτοί οι άνθρωποι δεν θα την λάβουν ποτέ”, εξηγεί στην ΑΥΓΗ ο Βασίλης Κούτσικος, μέλος του Δ.Σ. της Ένωσης Αστυνομικών Υπαλλήλων Αθηνών, αντιπρόσωπος στην ΠΟΑΣΥ.
Επιπλέον, ο συνδικαλιστής αστυνομικός μεταφέρει την αγωνία των αστυνομικών, ενώ υπογραμμίζει ότι εγείρονται και εργασιακά ζητήματα στους κόλπους της αστυνομίας.
“Υπάρχει μια τακτική που ακολουθείται κατά το τελευταίο διάστημα. Λίγο πριν την κυβερνητική αλλαγή είχαμε φτάσει στο σημείο, φαινόταν ως επιλογή του πολιτικού συστήματος, ότι οδεύαμε προς την πλήρη ομογενοποίηση του σώματος της ΕΛ.ΑΣ., χωρίς παρακλάδια. Εδώ και ενάμισι χρόνο έχει ξεκινήσει πάλι αυτή η φάμπρικα δημιουργίας σωμάτων μέσα στο σώμα, δηλαδή ειδικοί φρουροί, συνοριοφύλακες, τώρα πανεπιστημιακή αστυνομία. Πάγιο αίτημα του συνδικαλιστικού κινήματος ήταν ένας τρόπος πρόσληψης, ένας τρόπος εκπαίδευσης με συγκεκριμένα πρότυπα. Πώς γίνεται να εξομοιώνονται άνθρωποι που έχουν διαφορετικές εκπαιδεύσεις, τι σημαίνει αυτό για τις μεταθέσεις τους, για τις αποσπάσεις, για το τι καθήκοντα εκτελεί ο καθένας. Αντί να πάμε σε μια ενίσχυση συγκεκριμένων δομών για να κάνουν τη δουλειά τους στο κομμάτι της εγκληματικότητας και της ασφάλειας, πάμε σε μια διάλυση”, επισημαίνει.
Εκπαίδευση, εξοπλισμός και διαψεύσεις
Οι ακριβείς διαδικασίες πρόσληψης, εκπαίδευσης και μετεκπαίδευσης, διάθεσης του προσωπικού των ΟΠΠΙ, ζητήματα οργάνωσης, συγκρότησης και εξοπλισμού τους, οι ειδικότεροι όροι και λεπτομέρειες σχετικά με την άσκηση των καθηκόντων τους, καθώς και κάθε άλλη αναγκαία λεπτομέρεια για την εφαρμογή του νομοσχεδίου αυτού αναμένονται να γίνουν μέσω επικείμενου Προεδρικού Διατάγματος. Μέχρι τότε τα μόνα που έχουν γίνει γνωστά είναι όσα την τελευταία εβδομάδα έχει δηλώσει ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη Μιχάλης Χρυσοχοΐδης.
Σε σχετική ερώτηση της ΑΥΓΗΣ, κατά την παρουσίαση του σχεδίου για τις διαδηλώσεις, ο Μιχ. Χρυσοχοΐδης απάντησε ότι “θα είναι μια εκπαίδευση σε γενικές γραμμές, όπως αυτή των αστυνομικών. Θα προστεθούν κάποια ζητήματα σε σχέση με τους χώρους στους οποίους οι αστυνομικοί καλούνται να δράσουν, θέματα δηλαδή απολύτως επιχειρησιακά και τίποτα παραπέρα”, επιβεβαιώνοντας, παράλληλα, ότι “μετά το πέρας των καθηκόντων τους ως ομάδας προστασίας πανεπιστημιακών ιδρυμάτων θα επανέρχονται, θα ξαναμπαίνουν μάλλον στην αστυνομία, χωρίς βέβαια προανακριτικά καθήκοντα”. Πρέπει να σημειωθεί ότι η εκπαίδευση των ειδικών φρουρών διαρκεί μόλις τρεις μήνες.
Κατά τα άλλα, ο υπουργός Προστασίας του Πολίτη έχει δηλώσει ότι οι αστυνομικοί αυτοί δεν θα φέρουν πυροβόλα όπλα, ενώ, απαντώντας για την ύπαρξη ερμαρίων όπου θα φυλάσσονται τα όπλα των αστυνομικών, ο υπουργός επαναλάμβανε ότι πρόκειται για “θεωρίες συνωμοσίας” και “ψέματα”. “Οι αστυνομικοί θα φέρουν “όπλα ατομικής προστασίας”, “κλομπ, χειροπέδες, φακό”, δήλωνε στον ΣΚΑΪ, λέγοντας ότι δεν θα έχουν καν κρότου - λάμψης πάνω τους.
“Δεν πάμε να πολεμήσουμε μέσα στα πανεπιστήμια. Πάμε για έναν απλό λόγο, να αποτρέψουμε και να μην επαναληφθούν απεχθή, φρικαλέα φαινόμενα βίας που είχαμε για πάρα πολλά χρόνια με τα χτισίματα καθηγητών, τους προπηλακισμούς”, είπε στον ΣΚΑΪ, περιγράφοντας κλίμα φόβου για μια παραβατικότητα την οποία μέτρησε σε “20 περιστατικά βίας τα τελευταία τρία χρόνια”, με παραδείγματα το πιο πρόσφατο με τον πρύτανη της ΑΣΟΕΕ και τις καταστροφές στο γραφείο του πρύτανη στο ΕΜΠ καθώς και το χτίσιμο του γραφείου του πρύτανη στην Κρήτη που συνέβη πριν από 15 χρόνια. Μάλιστα ο υπουργός ισχυρίστηκε, στην ίδια συνέντευξη, ότι πριν ενάμιση χρόνο δεν μπορούσε να παρέμβει η αστυνομία στο πανεπιστήμιο.
Ωστόσο, η ισχύουσα νομοθεσία διαψεύδει τον υπουργό, όπως και οι ίδιοι οι συνδικαλιστές αστυνομικοί, οι ενώσεις των οποίων έχουν ταχθεί εναντίον της συγκρότησης της πανεπιστημιακής αστυνομίας. Ίσως πρέπει επίσης να σημειωθεί ότι κατά την παρουσίαση της πανεπιστημιακής αστυνομίας δεν παρουσιάστηκαν ποτέ στατιστικά εγκληματικότητας στους πανεπιστημιακούς χώρους από κανέναν από τους δύο υπουργούς. Σε αίτημα της ΑΥΓΗΣ προς το αρχηγείο της ΕΛ.ΑΣ. για τη χορήγηση τέτοιων στοιχείων για την Αθήνα μόνο, δεν είχαμε μέχρι στιγμής ανταπόκριση. Όταν το αρχηγείο της ΕΛ.ΑΣ. μας αποστείλει τα σχετικά στοιχεία, θα επανέλθουμε.
Με λίγο λόγια, η κυβέρνηση συστήνει ένα ειδικό σώμα αστυνομίας, για 20 περιστατικά βίας ή καταστροφών μέσα σε τρία χρόνια, κατά δήλωση του Μιχ. Χρυσοχοΐδη, στην οποία, βέβαια, υπολογίζει και πολύ παλαιότερα.
Το σώμα αυτό θα περιπολεί στους διαδρόμους των πανεπιστημίων. Γιατί αυτό που προκύπτει, αν συνυπολογίσουμε όσα τουλάχιστον οι ίδιοι οι αρμόδιοι υπουργοί έχουν παρουσιάσει δημόσια, τη μέχρι τώρα ισχύουσα νομοθεσία, που επέτρεπε στην αστυνομία να επέμβει σε περιπτώσεις κακουργημάτων ή αν καλούνταν από τις πρυτανικές αρχές, και την πραγματικότητα, το κενό “ασφαλείας” των πανεπιστημίων ήταν ότι δεν μπορούσαν οι αστυνομικοί να περιπολούν εντός των πανεπιστημιακών ιδρυμάτων.
Πηγή: Αυγή
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
VOUCHER 1250 Ευρώ σε εργαζόμενους και ανέργους του ΤΟΥΡΙΣΜΟΥ: Αιτήσεις εδώ
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 30/10
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη