βιβλία, book, βιβλιοθήκη
Οι «κακοί μαθητές» χαλάνε το όραμα της Υπουργού για την εκπαίδευση

"Δεν είναι δυνατόν, παρατήρησε η υπουργός, να εισάγονται στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, μαθητές με βαθμό 1/20, καθώς κοροϊδεύουν τον εαυτό τους, τους συμφοιτητές τους, αλλά και τον Έλληνα φορολογούμενο."

Τάδε έφη η Υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως υποστηρίζοντας το νεοφιλελεύθερο λαϊκιστικό αφήγημά της που εντάσσεται στην τακτική της συκοφάντησης του δημόσιου πανεπιστημίου και μέρους φοιτητών, οι οποίοι δεν κατορθώνουν να συγκεντρώσουν υψηλή βαθμολογία. Βέβαια, αυτή η τεχνική Λόγου δεν θα πρέπει να μας ξενίζει. Τη χρησιμοποιεί πολύ συχνά η Υπουργός, όταν προσπαθεί να δικαιολογήσει ή καλύτερα, να νομιμοποιήσει ιδεολογικά, μια μεροληπτική της επιλογή.

Αλλά, ας πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Το αν θα κατορθώσει ένας υποψήφιος να εισαχθεί σε μια σχολή με 1000 μόρια, σχετίζεται αφενός με τον αριθμό των εισακτέων που αποφασίζει κάθε χρόνο, μονομερώς, το Υπουργείο Παιδείας και αφετέρου με τις επιλογές των υποψήφιων φοιτητών στο μηχανογραφικό τους. Ο υποψήφιος που συγκεντρώνει 1000 μόρια καταφέρνει να εισαχθεί σε μια σχολή επειδή η Πολιτεία του δίνει αυτή τη δυνατότητα μέσα από το σύστημα που η ίδια έχει δημιουργήσει. Ενδεικτικά, τα τελευταία χρόνια οι θέσεις εισαγωγής στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση είναι περίπου 78.000 με τους υποψήφιους να ανέρχονται περίπου στις 95.000.

Είναι απόλυτα λογικό ότι, αν οι θέσεις που προσφέρεις είναι σχεδόν ίσες με το σύνολο των υποψηφίων, τότε κάποιοι υποψήφιοι θα εισαχθούν σε κάποιες σχολές χαμηλής ζήτησης με πολύ χαμηλό αριθμό μορίων. Για τον χαμηλό μέσο όρο εισαγωγής λοιπόν, αποκλειστικά υπεύθυνη είναι η Πολιτεία. Αυτές οι σχολές θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν και ως σχολές ελεύθερης πρόσβασης, όπως ισχύει και με τα ιδιωτικά κολέγια, αν εξαιρέσουμε την καταβολή διδάκτρων.

Αν και η Υπουργός ωστόσο γνωρίζει πολύ καλά όλα αυτά, θεωρεί καλύτερο να στιγματίσει την απόδοση των υποψηφίων και εν συνεχεία να χαρακτηρίσει ευθέως τους μαθητές χαμηλής επίδοσης ως άχρηστους, ως βαρίδια, ως εμπαίζοντες τον εαυτό τους, τους συμφοιτητές τους και την ελληνική κοινωνία.

Παραφράζοντας τη λογική του Μπουρντιέ η Υπουργός με τη δήλωσή της αυτή, θεωρεί ότι όσοι έχουν χαμηλή επίδοση στις πανελλήνιες εξετάσεις έχουν αντίστοιχα και χαμηλές «εγγυήσεις νοημοσύνης». Φυσικά αυτός ο απλοϊκός και λαϊκιστικός τρόπος σκέψης δεν αρμόζει ούτε κατ’ελάχιστον σε Υπουργό Παιδείας.

Ας προχωρήσουμε όμως το συλλογισμό μας λίγο ακόμα. Ο υποψήφιος που δίνει πανελλήνιες παίρνει αυτή την απόφαση για μια σειρά από λόγους που σχετίζονται με την αγορά εργασίας, τις προσδοκίες που έχει για την προσωπική και επαγγελματική του ανάπτυξη και σταδιοδρομία και γενικότερα στο πλαίσιο μιας στρατηγικής η οποία είναι ταξικά, κοινωνικά, οικονομικά και πολιτισμικά προσδιορισμένη.

εξετάσεις, πίνακας, μαυροπίνακας, ασκήσεις, μαθήματα, μαθηματικά

Για πολύ συγκεκριμένους λόγους και όχι για πλάκα, ή ελαφρά τη καρδία, χιλιάδες τελειόφοιτοι μαθητές μπαίνουν στη επίπονη και δαπανηρή διαδικασία προετοιμασίας για τις πανελλήνιες εξετάσεις.

Πρόκειται για μια επιλογή που κάλλιστα θα μπορούσαν να μην κάνουν. Το ότι όμως τελικά αποφασίζουν να δώσουν εξετάσεις σημαίνει ότι βλέπουν καλύτερες επαγγελματικές, κοινωνικές και προσωπικές προοπτικές σπουδάζοντας παρά ως απόφοιτοι λυκείου.

Αυτή η επιλογή βέβαια δεν είναι άσχετη με τον ανύπαρκτο επαγγελματικό προσανατολισμό στο πλαίσιο του δημόσιου σχολείου (αφαίρεση μαθήματος Σχολικού Επαγγελματικού Προσανατολισμού, αφαίρεση projects από Α και Β λυκείου, στο πλαίσιο των οποίων μπορούσαν να επιλεγούν αντίστοιχες θεματικές) με όλο το βάρος του εγχειρήματος να σηκώνουν τα υποστελεχωμένα ΚΕΣΥ (Κέντρα Επαγγελματικής και Συμβουλευτικής Υποστήριξης).

Για να μην μακρηγορούμε, η Υπουργός και η Κυβέρνηση, πρέπει να ενημερώσουν με ειλικρίνεια τον ελληνικό λαό για τα παρακάτω, αντί του να προσπαθούν να βρουν εξιλαστήρια θύματα και με ανήθικο τρόπο να στιγματίζουν τους μαθητές με χαμηλές επιδόσεις στις πανελλήνιες, οι οποίες δεν είναι τίποτα άλλο από έναν καθολικό μαθητικό διαγωνισμό.

Πόσους φοιτητές μπορεί να αντέξει κατά τη γνώμη της Υπουργού η ελληνική δημόσια τριτοβάθμια εκπαίδευση; Αυτό το ερώτημα σχετίζεται άμεσα με τη βούληση της εκάστοτε Κυβέρνησης να επενδύσει στις ανώτερες σπουδές. Πιστεύει η κυρία Υπουργός ότι αυτή τη στιγμή χαραμίζονται τα χρήματα του Έλληνα φορολογουμένου με χαμηλής ποιότητας και μη αποδοτικές σπουδές;

Πόσο πρέπει να μειωθεί ο αριθμός των εισακτέων για να είναι ποιοτικές οι σπουδές και να υπάρχουν βάσιμες ελπίδες επαγγελματικής αποκατάστασης ενός μεγάλου μέρους αποφοίτων;

Ο βαθμός εισαγωγής σε ένα Ακαδημαϊκό Τμήμα μπορεί να κρίνει την ποιότητα των σπουδών που αυτό παρέχει και την δυνατότητα κοινωνικής και οικονομικής ανάπτυξης που μπορεί να προσφέρει στη χώρα μας;

Για ποιους λόγους θεωρεί η Υπουργός ότι οι περισσότεροι τελειόφοιτοι επιλέγουν να δώσουν πανελλήνιες;

Έχει στα χέρια της η κα Κεραμέως κάποια επιστημονική έρευνα και ανάλυση στάσεων των τελειόφοιτων και των οικογενειών τους για την επιλογή τους αυτή; Κάθε 5 μέρες πάντως, βλέπουμε έρευνες για το πόσο μπροστά είναι η ΝΔ σε σχέση με τα άλλα κόμματα και πόσο εμπιστεύονται την κυβέρνηση οι ψηφοφόροι της και οι ψηφοφόροι των άλλων κομμάτων. Σίγουρα, θα μπορούσαν να χρηματοδοτήσουν μια έρευνα για να γνωρίζει η νομοθετούσα κυβέρνηση τον τρόπο σκέψης των υποψηφίων και αν οι αποφάσεις της ναρκοθετούν το μέλλον και τα πλάνα χιλιάδων νέων.

Ειρήσθω εν παρόδω, πριν από λίγες ημέρες, το ΚΑΝΕΠ (Κέντρο Ανάπτυξης Εκπαιδευτικής Πολιτικής) της Γ.Σ.Ε.Ε. δημοσίευσε την εξαιρετική ετήσια μελέτη του για την εκπαίδευση στην οποία τεκμηριώνει με στοιχεία, την επιδείνωση των διαχρονικών προβλημάτων της εκπαίδευσης στη χώρα μας την τελευταία 10ετία και τη συνεχή υποχώρηση σχεδόν όλων των δεικτών σε σχέση με τα υπόλοιπα κράτη-μέλη της Ε.Ε. των 28.

Αναρωτιόμαστε λοιπόν, αν η Υπουργός έχει καθόλου υπόψη της τις ετήσιες αυτές εκθέσεις για τον σχεδιασμό των πολιτικών που εισηγείται και πιο σημαντικά, αν γνωρίζει ποιές είναι οι προσδοκίες, οι ανάγκες και τα κίνητρα συμμετοχής των νέων στις πανελλήνιες εξετάσεις. Ακόμα και αυτών που γράφουν 1/20.

Πολύβιος Ψήνας –Κοινωνιολόγος, Εκπαιδευτικός

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

thrania-sxoleio-intime-4-768x480.jpg
Ένα ωραίο 3ήμερο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την εβδομάδα που έρχεται, αλλά όχι για όλους
Σε ποιες περιοχές τα σχολεία δεν θα λειτουργήσουν την Δευτέρα που έρχεται
Ένα ωραίο 3ήμερο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την εβδομάδα που έρχεται, αλλά όχι για όλους
Παιδιά στη Γάζα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
Τα παιδιά που έχουν εκτεθεί σε πολεμικά γεγονότα εμφάνιζουν αλλαγές DNA σε πολλές τοποθεσίες και περιοχές στο γονιδίωμα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
μηλοξιδο
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες
Το μήλο έχει λίγες θερμίδες και είναι πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά, κάτι που τα καθιστά ένα υγιεινό σνακ ή συστατικό σε κάθε δίαιτα
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες