Το alfavita.gr έλαβε και δημοσιεύει την ακόλουθη επιστολή-απάντηση του διευθυντή και των υποδιευθυντών του 4ου Λυκείου Ηρακλείου, σε ανάρτηση με τίτλο "Σχολεία: Χωρίς νερό οι τουαλέτες του 4ου Λυκείου Ηρακλείου".
Η ανάρτηση αφορούσε σε καταγγελία μαθητών ότι "δεν έχουν για πολλοστή φορά νερό στις τουαλέτες. Ως αποτέλεσμα δε λειτουργούν τα καζανάκια (με ό,τι αυτό συνεπάγεται) και οι μαθητές δεν μπορούν να προχωρήσουν σε απολύμανση των χεριών τους από μικροοργανισμούς όπως τον κορονοϊό εν όψει του 3ου κύματος πανδημίας που σύμφωνα με τους επιστήμονες βρίσκεται καθ' οδόν."
Μια οφειλόμενη διευκρίνιση
Το alfavita.gr δεν είναι έντυπο αλλά ιστοσελίδα. Η φύση του νέου μέσου είναι τέτοια ώστε δεν κάνει μόνο ρεπορτάζ, αλλά δημοσιοποιεί και καταγγελίες ειδικά νέων και εκπαιδευτικών, δίνοντας πάντοτε τη δυνατότητα απάντησης, ως οφείλει. Η διαφοροποίηση αυτή είναι σημαντική, επειδή όλες οι δημοσιεύσεις του υπόκεινται σε διαρκή διάλογο με τους αναγνώστες, έτσι ώστε οποιοσδήποτε έχει αντιρρήσεις ως προς το περιεχόμενο άρθρων ή καταγγελιών, να μπορεί να απαντήσει. Σε μια εφημερίδα η απάντηση αυτή θα χανόταν ανάμεσα στην ύλη, σε έναν ιστότοπο όμως κάθε αναγνώστης έχει τη δυνατότητα ανά πάσα στιγμή να εντοπίσει τόσο την απάντηση, όσο και το αρχικό υλικό, διαμορφώνοντας πλήρη εικόνα. Η δημοσίευση της απάντησης έχει πράγματι να κάνει με τον κώδικα επαγγελματικής δημοσιογραφικής δεοντολογίας ακόμα κι όταν η έκταση και ένταση της απάντησης υπερβαίνει το βάρος της καταγγελίας.
Η απάντηση
Κύριε δ/ντή,
Με ιδιαίτερη, ομολογουμένως, έκπληξη διαβάσαμε το άρθρο σας της 3.2.2021 με τίτλο «Σχολεία: Χωρίς νερό οι τουαλέτες του 4ου Λυκείου Ηρακλείου» και την ενταγμένη σ’ αυτό ανώνυμη καταγγελία «μαθητών» (https://www.alfavita.gr/ekpaideysi/342918_sholeia-horis-nero-oi-toyaletes-toy-4oy-lykeioy-irakleioy). Το κείμενο μας γέννησε αισθήματα χαρμολύπης, επειδή από τη μια αναγνωρίσαμε την άριστη χρήση της ελληνικής γλώσσας των μαθητών μας, κάτι που σπανίζει σήμερα, οπότε συνιστά απόδειξη του επιπέδου των σπουδών που εξασφαλίζει το σχολείο μας στους μαθητές μας, και από την άλλη επειδή μας αδικεί ως διεύθυνση του 4ου Γενικού Λυκείου Ηρακλείου για το πλήθος των ανακριβειών των ανωνύμως καταγγελλόντων «μαθητών».
Αλλά ας πάρουμε την καταγγελία από την αρχή. Αναγράφει η καταγγελία σας ότι «οι μαθητές του 4ου λυκείου Ηρακλείου δεν έχουν για πολλοστή φορά νερό στις τουαλέτες». Η «πολλοστή φορά» ήταν μάλλον η όντως απροσδόκητη για εμάς διακοπή της ύδρευσης στην περιοχή του Σχολείου μας τον περασμένο Οκτώβριο (20-10-2020), για την οποία η δ/νση του σχολείου διαμαρτυρήθηκε εντονότατα αρμοδίως και η ίδια με δική της ευθύνη κοινοποίησε στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης το απαράδεκτο της κατάστασης.
«Θα έπρεπε», γράφουν οι καταγγέλλοντες, «να είναι δεδομένο το γεγονός ότι μετά από τρεις μήνες που τα σχολεία είναι κλειστά δε δύναται να υπάρχει σχολείο χωρίς τα απαραίτητα, αλλά βρισκόμαστε εμείς οι μαθητές στη δυσάρεστη θέση να μαρτυρούμε καθημερινά τέτοια γεγονότα.», και θα συμφωνήσουμε απολύτως μαζί τους. Και όχι μόνο συμφωνούμε, αλλά προσαυξάνουμε σ’ αυτό! Σαφώς και η πολιτεία έπρεπε ή πρέπει να φροντίζει για την ασφαλή παραμονή των μαθητών σε κάθε σχολείο. Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο η σημερινή διεύθυνση του Σχολείου μας έχει επιδοθεί σε ένα αγώνα δρόμου τα τρία τελευταία χρόνια για την αποκατάσταση κάθε προβλήματος που αντιμετωπίζει το σχολείο: αντικαταστάθηκε το δάπεδο του προαύλιου χώρου με αντιολισθητικό βιομηχανικό τσιμέντο, αντικαταστάθηκε το τερέν του γηπέδου καλαθοσφαίρισης, καθαιρέθηκαν όλα τα στηθαία στις οροφές, καθαιρέθηκαν τα στηθαία των μπαλκονιών και αντικαταστάθηκαν με κάγκελα για την ελάφρυνση των φερόντων οργανισμών, έγινε εκτεταμένη παρέμβαση στο δίκτυο ηλεκτροδότησης και ηλεκτροφωτισμού, συντηρήθηκε και βάφηκε ολόκληρο το κτήριο, ανακατασκευάστηκαν πλήρως με νέα διαρρύθμιση και καινούργια είδη υγιεινής οι wc των μαθητών και αυξήθηκε ο αριθμός τους, και τόσα άλλα, που δεν υπάρχει λόγος να εκθέσουμε λεπτομερώς, σε ένα κτίσμα που σύντομα ολοκληρώνει την 5η δεκαετία ζωής, με μοναδικό στόχο την ασφάλεια των μαθητών μας. Σαφώς και δεν απαιτούμε από κανέναν εκδηλώσεις ευχαριστίας για την όποια προσπάθειά μας, επειδή λειτουργούμε αποκλειστικά στο πλαίσιο των νομικών, ως δημοσίων λειτουργών, και ηθικών υποχρεώσεών μας, ως εκπαιδευτικών. Βλέπουμε όμως μια προσωπική επίθεση για μια διακοπή επί διήμερο της ύδρευσης στην ευρύτερη περιοχή του Σχολείου μας, για λόγους που αφορούν σε εργασίες αναβάθμισης του δικτύου υδροδότησης από τις αρμόδιες υπηρεσίες του Δήμου Ηρακλείου. Το σύνολο των μαθητών μας ήταν ενημερωμένο για την προσωρινή διακοπή αυτή, όπως ορθά αναφέρει η καταγγελία («Ειπώθηκε ότι το πρόβλημα ύδρευσης είναι γενικό και θα είχε αποκατασταθεί σύντομα…»).
Καταγγέλλεται, τέλος, ότι «…δε γίνεται να υπάρχουν σχολεία εν έτει 2021 χωρίς ντεπόζιτο αποθήκευσης νερού». Συμφωνούμε απόλυτα! Δεν είναι δυνατόν να υπάρχουν τέτοια σχολεία εν έτει 2021! Αλίμονο! Θέλουμε να πιστεύουμε ότι δεν υπάρχουν σε καμιά περιοχή της χώρας. Ευτυχώς για μας το Σχολείο μας δεν ανήκει σ’ αυτή την κατηγορία. Διαθέτει δεξαμενές νερού 8.000 λίτρων, ελεγχόμενες τακτικά (όπως έγινε και πριν την επανέναρξη των μαθημάτων του Φεβρουαρίου) για την ορθή τους λειτουργία και την απουσία διαρροής, μη ορατές και προσβάσιμες από κανένα, επιμελώς ασφαλισμένες για την προστασία της υγείας των μαθητών μας. Την πληροφορία αυτή δεν γνωρίζουν φαίνεται οι ανώνυμοι καταγγέλλοντες και μας αδικούν και ως προς τούτο. Αποσιωπούν επίσης ότι οι ανάγκες σε νερό αφορούν ολόκληρο το σχολικό συγκρότημα που εκτός από το 4ο Λύκειο περιλαμβάνει και το 4ο Γυμνάσιο, με ένα σύνολο 900 περίπου μαθητών και 80 περίπου καθηγητών.
Το πρόβλημα, ωστόσο, που γεννάται, δεν είναι οι ανώνυμες καταγγελίες, αλλά η άκριτη αποδοχή τους από ένα έγκριτο δημοσιογραφικό site, όπως το alfavita, στο οποίο έχει πρόσβαση ολόκληρη η εκπαιδευτική κοινότητα της χώρας και οι ειδήσεις του οποίου αναδημοσιεύονται και από άλλα δημοσιογραφικά sites (όπως συνέβη και στην περίπτωση της παρούσας ανώνυμης καταγγελίας «μαθητών»). Γνωρίζετε πολύ καλά ότι έχει άλλη αξία μια είδηση του τύπου ««Σχολεία: Χωρίς νερό οι τουαλέτες του 4ου Λυκείου Ηρακλείου λόγω εκτέλεσης δημοτικών έργων» και να θίγεται η συγκυρία της πανδημίας του κορονοϊού, και άλλη με τίτλο «Σχολεία: Χωρίς νερό οι τουαλέτες του 4ου Λυκείου Ηρακλείου» συνοδευόμενη από μια ανώνυμη καταγγελία μαθητών σε βάρος της διεύθυνσης του Σχολείου. Με την άκριτη αποδοχή θίγονται – σε ένα χώρο που όλοι γνωρίζονται μεταξύ τους - συνειδήσεις και εκμηδενίζεται κάθε προσπάθεια της διεύθυνσης για την βελτίωση των συνθηκών ζωής των μαθητών μας.
Είχατε το καθήκον, καθοδηγούμενοι από τον κώδικα επαγγελματικής δημοσιογραφικής δεοντολογίας, να επικοινωνήσετε με τη διεύθυνση του Σχολείου για να ελέγξετε την αλήθεια των καταγγελιών, πριν προβείτε στη δημοσίευσή της. Τέτοια επικοινωνία δεν υπήρξε, γεγονός που σας εκθέτει, νομίζουμε, ηθικά και επαγγελματικά.
Για όλους αυτούς τους λόγους, το ελάχιστο που ζητούμε για την αποκατάσταση της αλήθειας είναι να ανασκευάσετε το περιεχόμενο της συγκεκριμένης ανάρτησης στην ιστοσελίδα της διαδικτυακής εφημερίδας σας και να δημοσιεύσετε την απαντητική μας επιστολή σε αυτήν.
Οι υπογράφοντες
Κατσίδης Χαράλαμπος Λενακάκης Ανδρέας
Διευθυντής Υποδιευθυντής
Μοσχονάς Ιωάννης
Υποδιευθυντής
Μια οφειλόμενη διευκρίνιση
Το alfavita.gr δεν είναι έντυπο αλλά ιστοσελίδα. Η φύση του νέου μέσου είναι τέτοια ώστε δεν κάνει μόνο ρεπορτάζ, αλλά δημοσιοποιεί και καταγγελίες ειδικά νέων και εκπαιδευτικών, δίνοντας πάντοτε τη δυνατότητα απάντησης, ως οφείλει. Η διαφοροποίηση αυτή είναι σημαντική, επειδή όλες οι δημοσιεύσεις του υπόκεινται σε διαρκή διάλογο με τους αναγνώστες, έτσι ώστε οποιοσδήποτε έχει αντιρρήσεις ως προς το περιεχόμενο άρθρων ή καταγγελιών, να μπορεί να απαντήσει. Σε μια εφημερίδα η απάντηση αυτή θα χανόταν ανάμεσα στην ύλη, σε έναν ιστότοπο όμως κάθε αναγνώστης έχει τη δυνατότητα ανά πάσα στιγμή να εντοπίσει τόσο την απάντηση, όσο και το αρχικό υλικό, διαμορφώνοντας πλήρη εικόνα. Η δημοσίευση της απάντησης έχει πράγματι να κάνει με τον κώδικα επαγγελματικής δημοσιογραφικής δεοντολογίας ακόμα κι όταν η έκταση και ένταση της απάντησης υπερβαίνει το βάρος της καταγγελίας.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη