Πιέσεις για την αξιολόγηση: Τα 4 στραβά βέλη στη «φαρέτρα» Κεραμέως
Πιέσεις και απόπειρες εκφοβισμού, περικοπή μισθών, πειθαρχικά, εσωτερικοί κανονισμοί, Πρότυπα-Πειραματικά και άλλα θεόστραβα "βέλη" που σκέπτεται να ανασύρει από τη "φαρέτρα" η κ.Κεραμέως για να επιβάλει στους εκπαιδευτικούς την αξιολόγηση

Του Νίκου Μάστορα

Και τώρα; Τι θα κάνει η υπουργός Παιδείας μετά από την ηχηρή αποδοκιμασία που της επιφύλαξε η συντριπτική πλειοψηφία των εκπαιδευτικών (συμμετέχοντας στην απεργία-αποχή σε ποσοστά άνω του 90%) στο θέμα της αξιολόγησης;

Είναι το σύνολο σχεδόν των εκπαιδευτικών της χώρας προσαρτημένοι στον ΣΥΡΙΖΑ και προσπαθούν να ανατρέψουν την ικανή υπουργό αρνούμενοι καθολικά να αξιολογηθούν επειδή, κατά τον ΣΕΒ, είναι “απρόθυμοι” και “αργόσχολοι”; Είναι οι 9 στους 10 εκπαιδευτικοί μας από αυτούς που “δε θέλουν να αλλάξει τίποτα” και αρνούνται να αξιολογηθούν γιατί προσπαθούν να κρύψουν την ανεπάρκειά τους, ακόμα και οι εκπαιδευτικοί της ΔΑΚΕ;

Ρητορικά τα ερωτήματα, αν και κάπως έτσι τους εμφανίζει η κ.Κεραμέως όταν αναφέρεται στην αξιολόγηση, άσχετα άν την επόμενη στιγμή τους συγχαίρει για την τηλεκπαίδευση και τη στάση τους στη διάρκεια της πανδημίας. Αυτό που αρνούνται στην πραγματικότητα οι εκπαιδευτικοί δεν είναι η αξιολόγηση -που συμβαίνει εξάλλου καθημερινά στις τάξεις- αλλά η συναίνεσή τους στην εφαρμογή των μοντέλων εκπαίδευσης που επιθυμούν να επιβάλουν ο ΣΕΒ, ο ΟΟΣΑ και η επιτροπή Πισσαρίδη, χρησιμοποιώντας υπαρκτές ανάγκες ως άλλοθι για την επιβολή του αγοραίου, μετρήσιμου σχολείου δύο, αν όχι πολλών, ταχυτήτων.

Το χρονοδιάγραμμα που πάει “περίπατο” 

Χθες λοιπόν εξέπνευσε η προθεσμία που είχε δοθεί (με παράταση στο αρχικό χρονοδιάγραμμα) προς τους Συλλόγους Διδασκόντων των σχολείων να συγκροτήσουν  τις ομάδες  που θα ήταν υπεύθυνες για την εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση των σχολικών μονάδων της χώρας, με απογοητευτικό -για την υπουργό- αποτέλεσμα. Οι ομάδες εκπαιδευτικών θα αναλάμβαναν τη διερεύνηση του έργου του σχολείου σε 14 θεματικούς άξονες, με σκοπό να προετοιμάσουν μέχρι το τέλος Μαΐου τις εισηγήσεις τους, ώστε τον Ιούνιο να συνταχθεί η Έκθεση Εσωτερικής Αξιολόγησης της σχολικής μονάδας. Στη συνέχεια, οι Συντονιστές Εκπαιδευτικού Έργου προβλεπόταν να συντάξουν, αφού μελετήσουν τις εξωτερικές αξιολογήσεις, τις εκθέσεις Εξωτερικής Αξιολόγησης μέχρι τέλος Ιουλίου ψηφιακά σε εφαρμογή του ΙΕΠ, ώστε στα τέλη Αυγούστου κάθε ΠΕΚΕΣ να αναρτήσει την Έκθεση Εξωτερικής Αξιολόγησης των σχολείων ευθύνης του.

Τα "βέλη στη φαρέτρα"

Η κ.Κεραμέως, παρά το “στράβωμα” του χρονοδιαγράμματος, δε δείχνει διατεθειμένη να εγκαταλείψει εύκολα το “παιχνίδι”. Όπως έκανε και με την έτερη αποδοκιμασία ( κανονικό “χαστούκι” θα λέγαμε) της αποχής σε εξίσου συντριπτικά ποσοστά από τις εκλογές-παρωδία για τους αιρετούς, που προσπαθεί έκτοτε να θεμελιώσει τη λειτουργία Υπηρεσιακών Συμβουλίων με “δοτούς” ή και χωρίς καθόλου αιρετούς, έτσι και με την αξιολόγηση “έχει κι άλλα βέλη στη φαρέτρα της”, όπως αρέσκεται να λέει. Στο πλαίσιο αυτό, ορισμένοι διευθυντές το τελευταίο διάστημα καλούσαν ξανά σε συνεδριάσεις των συλλόγων διδασκόντων για την αξιολόγηση, ενώ αυτοί έχουν πάρει αποφάσεις για συμμετοχή στην απεργία- αποχή από κάθε αντίστοιχη διαδικασία, με αποτέλεσμα σύλλογοι εκπαιδευτικών να μιλούν για αυθαιρεσίες και προσπάθεια εκφοβισμού από τους διευθυντές.

Οι εσωτερικοί κανονισμοί

Πέρα από τις προσπάθειες εκφοβισμού μέσω ημετέρων, ένα από τα “βέλη” είναι οι εσωτερικοί κανονισμοί. Οπως παρατήρησε η ΟΛΜΕ η συγκεκριμένη διαδικασία προβλέπεται από τον ν.4692/20 που ψήφισε η κυβέρνηση της Ν.Δ τον περασμένο Μάιο. Ο εσωτερικός κανονισμός δεν είναι απλά μια τυπική υποχρέωση. Η κυβέρνηση ανοίγει επικίνδυνους δρόμους. Έχει άλλες στοχεύσεις. Ανάμεσα σε αυτές, λέει η ΟΛΜΕ, σχετίζεται άμεσα με την «εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση». Η στόχευση του ΥΠΑΙΘ και του ΙΕΠ για άλλη μία φορά είναι προφανής. Από τη μία ο εξωτερικός έλεγχος των σχολείων, αφού ο «εσωτερικός» κανονισμός και η τήρησή του αποτελούν άξονα αξιολόγησης των σχολείων και από την άλλη η μεταβίβαση των ευθυνών τους στα ίδια τα σχολεία, τους/τις εκπαιδευτικούς και τους/τις μαθητές/τριες” Μάλιστα τις τελευταίες ημέρες ορισμένοι διευθυντές εκπαίδευσης επιχειρούν να πιέσουν τους εκπαιδευτικούς, εκδίδοντας εγκυκλίους με καταληκτικές ημερομηνίες σύνταξης κανονισμών, παρότι κάτι τέτοιο δεν προβλέπεται!

Όπως παρατηρεί η ΕΛΜΕ Λήμνου ο «εσωτερικός κανονισμός», που μόνο εσωτερικός δεν είναι, σχετίζεται άμεσα με την «εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση»Στον θεματικό άξονα 9 (Ηγεσία – Οργάνωση και διοίκηση της σχολικής μονάδας), της Υπουργικής Απόφασης για Εσωτερική και Εξωτερική Αξιολόγηση, αξιολογείται ο δείκτης: Διασφάλιση της εφαρμογής του σχολικού κανονισμού. Ακόμα και η δημοσίευση του “εσωτερικού κανονισμού” οδηγεί στη σύγκριση, τον ανταγωνισμό και την κατηγοριοποίηση αφού το ίδιο το περιεχόμενό του άπτεται βασικών πλευρών λειτουργίας του σχολείου

Η περικοπή μισθού

Ένα άλλο “βέλος” της φαρέτρας, είναι η απειλή για περικοπή μισθού των εκπαιδευτικών. Αν και κάτι τέτοιο θα εξαγριώσει ακόμα περισσότερο τον κλάδο, δεν έχει αποκλειστεί. Η κυβέρνηση διαθέτει τρεις δικαστικές απόφασεις ...26-29 ετών παλιές: Την 486/1995 απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Πειραιά, η οποία είχε κρίνει σύννομη την περικοπή μισθού εκπαιδευτικών που συμμετείχαν το 1990 σε αποχή της ΟΛΜΕ από τη βαθμολόγηση γραπτών και την 1238/1995 απόφαση του Διοικητικού Πρωτοδικείου Θεσσαλονίκης αλλά και η υπ’ αριθμόν 2/1992 απόφαση του Διοικητικού Πρωτοδικείου Σύρου που λένε ότι  η αποχή των εκπαιδευτικών από ορισμένα καθήκοντα τους, συνεπάγεται ποσοτική μείωση της απόδοσης τους, η οποία κατά τα ανωτέρω, αποτελεί μορφή απεργίας, τη λευκή απεργία.

Ωστόσο αν αποφασιστεί το έσχατο αυτό μέτρο πίεσης, περικοπή μισθού μόνο αναλογικά μπορεί να γίνει. Η ΟΛΜΕ ενημερώνει ότι "οι συμμετέχοντες στην απεργία αποχή, απέχουν μόνο από τα καθήκοντα αξιολόγησης (όπως αυτά προβλέπονται στο ν.4692 και στην ΥΑ 6603/ΓΔ4). Όλα τα υπόλοιπα καθήκοντά τους, διδακτικά και εξωδιδακτικά, τα διεκπεραιώνουν κανονικά. Επομένως, ακόμα κι αν το ΥΠΑΙΘ θελήσει να προχωρήσει σε περικοπές, αυτές θα πρέπει να οριστούν ως ποσοστό που αναλογεί στα καθήκοντα από τα οποία απέχουμε σε σχέση με τα καθήκοντα που διεκπεραιώνουμε και μόνο για τις μέρες που υφίσταται κάποια διαδικασία αξιολόγησης».

Πειθαρχικές ποινές και αποκλεισμός από επιλογή σε θέση ευθύνης

Άλλα μέτρα πίεσης που εξετάζει η κυβέρνηση, είναι η επιβολή πειθαρχικών ποινών σε όσους αρνούνται, και ο αποκλεισμός τους από ανάδειξη σε θέσεις στελεχών εκπαίδευσης. Ωστόσο εδώ οι εκπαιδευτικοί διαθέτουν γνωμοδότηση της νομικού κ.Μαγδαληνής Τσίπρα που επικαλείται μεταξύ άλλων την 559/2020 απόφαση του Διοικητικού Εφετείου Αθηνών δια της οποίας κρίθηκε, ότι η συμμετοχή στην απεργία αποχή δεν μπορεί να επιφέρει ως συνέπεια την στέρηση του δικαιώματος των εργαζομένων να συμμετέχουν σε διαδικασίες επιλογής για θέσεις ευθύνης. Η κ.Τσίπρα γνωμοδότησε στις 25 Φεβρουαρίου ότι:  “Είναι απολύτως απαγορευμένο, οποιοδήποτε μέτρο αποσκοπεί ή επιδιώκει στον εξαναγκασμό των εργαζομένων, που συμμετέχουν σε απεργία αποχή, είτε με τη μορφή της απειλής ή επιβολής πειθαρχικών κυρώσεων είτε με την μορφή της στέρησης δικαιωμάτων υπηρεσιακής φύσεως, όπως η συμμετοχή σε διαδικασίες επιλογής προϊσταμένων, επισύροντας μάλιστα ποινικές ευθύνες στο πρόσωπο του εργοδότη και των εκπροσώπων του. Τυχόν δε νομοθετική διάταξη, που θα άγει σε πειθαρχικές συνέπειες ή άλλης μορφής κύρωση εις βάρος των απεργών υπαλλήλων και μάλιστα αναδρομικά, είναι πρωτίστως αντισυνταγματική και ως τέτοια ελέγχεται από τα Δικαστήρια

Τα Πρότυπα-Πειραματικά

Έμμεσος τρόπος εφαρμογής αξιολόγησης, είναι και ο Ν.4692/2020, που συνοδεύτηκε με έκδοση της Υπουργικής Απόφασης (26/2/2021) και την πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος των σχολικών μονάδων για χαρακτηρισμό τους ως Πρότυπα και Πειραματικά (1/3/2021). Κατά τον Νεκτάριο Κορδή η μετατροπή των σχολείων σε πρότυπα και πειραματικά, παρά τις όποιες ιδεολογικές διαφωνίες ως προς το θεσμό των Προτύπων ή τη συμφωνία μας ως προς τον θεσμό των πειραματικών αλλά με διαφορετική βέβαια λειτουργία, φυσιογνωμία και σκοπό, θα επιφέρει σοβαρές συνέπειες στα σχολεία, στους μαθητές-οικογένειες της περιοχής αλλά και στους εκπαιδευτικούς. Όπως παρατηρεί η Α ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης, στα σχολεία αυτά, εκτός από την εσωτερική και εξωτερική αξιολόγηση της σχολικής μονάδας και του εκπαιδευτικού έργου, που είναι αυτή η αξιολόγηση την οποία αρνηθήκαμε  με την μαζική συμμετοχή μας στην απεργία –αποχή, προβλέπεται και η ατομική αξιολόγηση των εκπαιδευτικών: Ο Συντονιστής Εκπαιδευτικού Έργου αξιολογεί τη διδακτική επάρκεια του εκπαιδευτικού, ύστερα από συνολική εκτίμηση του έργου του, η οποία περιλαμβάνει παρατήρηση της διδασκαλίας στην τάξη και εκτίμηση του φακέλου με τις εργασίες και το διδακτικό υλικό, που ο εκπαιδευτικός παραχωρεί στους μαθητές”. Ένα σκληρό αξιολογικό σύστημα, όπως ισχύει στη Μ. Βρετανία, με τον επιθεωρητή μέσα στην τάξη"...

Κλείνοντας, ας μας επιτραπεί μια εκτίμηση: Στραβά φαίνονται αυτά τα βέλη στη φαρέτρα.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

μηλοξιδο
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες
Το μήλο έχει λίγες θερμίδες και είναι πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά, κάτι που τα καθιστά ένα υγιεινό σνακ ή συστατικό σε κάθε δίαιτα
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες