κοινωνιολογία
«Γιατί δεν έρχεστε σε επικοινωνία με τον κλάδο των κοινωνικών επιστημών, όταν πλήττεται το θεμελιώδες δικαίωμα κάθε μαθητή να έρθει σε επαφή με τις κοινωνικές επιστήμες;» - Γράφει ο Αλέξανδρος Κριτσίκης

Τρίτη 11/5/2021 έξω από το Υπουργείο Παιδείας παρίστανται συγκεντρωμένοι αρκετοί εκπαιδευτικοί ήδη υπηρετούντες σε δημόσια σχολεία, αλλά και υποψήφιοι εκπαιδευτικοί, που περιμένουν με αναμονή τις λίστες του Υπουργείου Παιδείας για πιθανό διορισμό τους, όλοι τους απόφοιτοι κοινωνικών επιστημών του περιβόητου κλάδου ΠΕ 78 που επί ημερών της νυν υπουργού Παιδείας γνωρίζει ο κλάδος τους μέρες δόξας, τηρώντας όλα μέτρα προστασίας λόγω της πανδημίας σε μία απεγνωσμένη ακόμη προσπάθεια τους να συναντηθούν με την ηγεσία του υπουργείου Παιδείας μπας και συζητήσουν επιτέλους μαζί της, της εξηγήσουν και εντέλει  την μεταπείσουν στην απόφαση της να καταργήσει τις κοινωνικές επιστήμες από τη διδασκαλία τους στα σχολεία. Έχουν συντάξει μάλιστα και ένα υπόμνημα να τις γνωστοποιήσουν σε κάθε περίπτωση.

Μετά από συνεχή αιτήματα της διοικούσας επιτροπής του κλάδου ΠΕ 78 προς το Υπουργείο Παιδείας για συνάντηση και συζήτηση όλων των σοβαρών και κατεπειγόντων ζητημάτων που πλήττουν τον κλάδο (Ωρολόγιο πρόγραμμα, Διορισμοί, Αναπληρωτές κλπ) άλλη μια προσπάθεια τους βαίνει άκαρπη. Αντί για την περιβόητη υπουργό οι εκπαιδευτικοί συνάντησαν τον φύλακα του υπουργείου να τους εξηγεί, ότι η  Υπουργός Παιδείας απουσιάζει από το Υπουργείο, ενώ όταν τα μέλη της διοικούσας επιτροπής ζητούσαν απεγνωσμένα να έρθουν σε επαφή με τους συνεργάτες της υπουργού, εκείνος τους απάντησε πως είχαν όλοι υπερφορτωμένο τάχα πρόγραμμα δίνοντας τους κάποια τυπικά τηλέφωνα μπας και γλυτώσει από τα αγωνιώδη ερωτήματα των εκπαιδευτικών.

Γιατί αλήθεια κ.α αξιότιμη Υπουργέ Παιδείας κωφεύετε; Γιατί αρνείσθε να δείτε τον κλάδο των κοινωνικών επιστημών όταν και εσείς ακόμη προέρχεστε από τον ίδιο κλάδο ούσα έξοχη νομικός όπως ο πατέρας σας; Λησμονάτε εκούσια ή ακούσια ότι ο Κων/νος Αρβανιτόπουλος ένας άλλος υπουργός Παιδείας του ίδιου κόμματος με εσάς καθιέρωσε τις κοινωνικές επιστήμες στα σχολεία, ενώ εσείς τώρα τις καταργείτε. Υπηρετείτε ή όχι το κόμμα του Κων/νου Καραμανλή που επί ημερών του γνώρισε  μέρες δόξας η κοινωνιολογία στην Ελλάδα; Συνεχίζετε την γραμμή του Αρβανιτόπουλου ή αλλάζετε πολιτική ρότα λες και το κόμμα της ΝΔ ξαφνικά επί ημερών Κυριάκου Μητσοτάκη μεταλλάχθηκε σε νεοφιλελεύθερο μόρφωμα; Έχει αρχή και πολιτική συνέχεια το κόμμα της ΝΔ ή μεταλλάσσεται όπως το άλλοτε κραταιό ΠΑΣΟΚ γνωρίζοντας όλοι μας την αρχή και το τέλος του κινήματος αυτού. Τα κόμματα βέβαια δεν παύει σε μια δημοκρατία να διατρέχουν παράλληλες πορείες.  Γιατί δεν έρχεστε σε επικοινωνία με τον κλάδο των κοινωνικών επιστημών, όταν πλήττεται το θεμελιώδες δικαίωμα κάθε μαθητή να έρθει σε επαφή με τις κοινωνικές επιστήμες; Γνωρίζετε ή αλήθεια αγνοείτε, ότι ακόμη και ο Κων/νος Μητσοτάκης επί των ημερών διακυβέρνησης του μπορεί να κατάργησε την Κοινωνιολογία από τις δέσμες, αλλά δεν τόλμησε να την καταργήσει από τον κορμό της γενικής παιδείας. Εάν ζούσε αλήθεια ο Κων/νος Καραμανλής τι αλήθεια «γαλλικά» θα είχε ξεστομίσει εάν μάθαινε την σημερινή πολιτική σας στάση και συμπεριφορά;

Επειδή δεν γνωρίζω εάν εσείς ή οι συνεργάτες σας λάβετε γνώση του υπομνήματος και πόσο σοβαρά θα το αξιολογήσετε τούτο μιας και οι αποφάσεις σας φαίνονται ειλημμένες εδώ και καιρό θεωρώ χρέος προς τις κοινωνικές επιστήμες, των οποίων έχω την τιμή να τυγχάνω απόφοιτος να σας το γνωστοποιήσω δια του παρόντος άρθρου, καθώς και να λάβει γνώση και ο υπόλοιπος εκπαιδευτικός κόσμος.

Βλέπετε η ελπίδα σε αυτόν τον τόπο πεθαίνει τελευταία.

«ΥΠΟΜΝΗΜΑ ΠΡΟΣ ΥΠΟΥΡΓΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ, Κ. ΚΕΡΑΜΕΩΣ

ΣΟΒΑΡΟΤΑΤΟ ΠΛΗΓΜΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ Η ΑΠΟΥΣΙΑ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΩΝ ΑΠΟ ΤΗ Β/ΒΑΘΜΙΑ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΠΑΡΟΥΣΑ ΧΡΟΝΙΚΗ

ΣΥΓΚΥΡΙΑ

Αξιότιμη κ. Υπουργέ,

Tα μέλη της Πανελλήνιας Ένωσης Εκπαιδευτικών Κοινωνικών Επιστημών (Π.Ε.Ε.Κ.Ε.) παρακολουθούν τα όσα διαδραματίζονται το τελευταίο έτος, καθώς βρίσκονται στο επίκεντρο μεταρρυθμίσεων χωρίς να δύνανται στιγμή να λάβουν το λόγο. Πολλάκις έγινε προσπάθεια να επικοινωνήσουμε τόσο με εσάς όσο και με τους Υφυπουργούς του Υπουργείου Παιδείας, χωρίς όμως να μας δίδεται η ευκαιρία συναντήσεως και γόνιμου διαλόγου, ώστε να εκτεθούν οι απόψεις μας, τη στιγμή που αναιτιολόγητα έχετε αφαιρέσει σχεδόν το σύνολο των μαθημάτων Κοινωνικών Επιστημών από τη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση.

Τη στιγμή που η κοινωνία πρωτοφανώς μετρά πληγές από την γενικευμένη υγειονομική κρίση,τη στιγμή που παρακολουθούμε σε άλλα κράτη να υπάρχει κίνδυνος κατάλυσης βασικών αρχών του Συντάγματος τους, εσείς επιλέγετε να αφαιρέσετε σχεδόν το σύνολο μαθημάτων Κοινωνικών Επιστημών, μέρος των οποίων είναι οι Πολιτικές και Νομικές Επιστήμες, ο ορθός τρόπος διακυβέρνησης, η λειτουργία του Πολιτεύματος, το δικαιικό μας σύστημα, τα δικαιώματα του ανθρώπου και η καταγραφή τους στο Σύνταγμα, τη στιγμή που η κοινωνία μας μένει ενεά, πληροφορούμενη την πιθανή τέλεση βαρύτατων εγκλημάτων με χρήση βίας ή κατά της γενετήσιας ελευθερίας, επιλέγετε να αφαιρέσετε τα μαθήματα Κοινωνικών Επιστημών, τα μαθήματα δηλαδή που πρέπει πρωτίστως να διδάσκονται σε αυτή την καμπή της ιστορίας για να δημιουργήσουν τα θεμέλια, ώστε να κτιστεί κάτι υγιές και να προφυλάξουν κάθε δικαίωμα των ανήλικων μαθητών.

Με το Ν. 4692/2020 “Αναβάθμιση του σχολείου και άλλες διατάξεις” καταργήθηκε το πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα της Κοινωνιολογίας, παρά τα εκατοντάδες σχόλια που υπήρξαν στη διαβούλευση από πανεπιστημιακούς, εκπαιδευτικούς, γονείς, μαθητές  και ήταν η πλειοψηφία των σχολίων για την παραμονή και τη σπουδαιότητα του εν λόγω μαθήματος.

Με βάση το νέο ωρολόγιο πρόγραμμα που πέρυσι εξεδόθη από την Υφυπουργό, κ. Ζαχαράκη λίγες μέρες μετά αφαιρέθηκαν εν μία νυκτί και χωρίς αιτιολόγηση  τα μαθήματα “Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών” και “Σύγχρονος Κόσμος- Πολίτης και Δημοκρατία”της Β Λυκείου, αφήνοντας τους 17χρονους μαθητές χωρίς κανένα μάθημα Κοινωνικών Επιστημών, το πανελλαδικώς εξεταζόμενο μάθημα “Κοινωνιολογία” από το προσεχές έτος, χωρίς να βρίσκεται ούτε στα μαθήματα Γενικής Παιδείας, επιλέγοντας και για τους 18χρονους μαθητές μας να μην υπάρχει καμία επαφή με μαθήματα Κοινωνικών Επιστημών, ενώ παράλληλα αφαιρέθηκε το μάθημα “Ευρωπαικός Πολιτισμός” της Α Λυκείου και μειώθηκε κατά μία ώρα το μάθημα της “Πολιτικής Παιδείας” της Α Λυκείου, ενώ στο Γυμνάσιο δύο ώρες διδασκαλίας του μαθήματος “Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής” κατανοείτε ότι δεν είναι ικανές να προσφέρουν εκείνα τα εφόδια στα παιδιά και τους εφήβους που θα τα καταστήσουν ικανά να γίνουν πολίτες ενεργοί, άνθρωποι ικανοί να προασπίσουν τα ατομικά τους δικαιώματα. Δηλαδή το 2019 τα παιδιά έρχονται σε επαφή με τις Κοινωνικές Επιστήμες 14 ώρες στο Λύκειο εβδομαδιαίως ενώ από το προσεχές έτος μόνο 2!

Παράλληλα, τα παρόντα μαθήματα αποτελούν συνδετικό κρίκο και προαπαιτούμενο για τη συνέχιση των σπουδών στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, στα τμήματα που άπτονται του αντικειμένου και δη στις σχολές Νομικής, Πολιτικών Επιστημών, Κοινωνιολογίας, Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, Διεθνών και Ευρωπαικών Σπουδών και γενικώς σε όλες τις σχολές Κοινωνικών Επιστημών, σχολές που αγγίζουν το 70%και πλέον της κατεύθυνσης Ανθρωπιστικών Σπουδών, που μέχρι πρότινος ήταν και ‘Κοινωνικών”. Σε αυτό έρχεται να προστεθεί και το εργασιακό μέλλον χιλιάδων Κοινωνικών Επιστημόνων, που εμβρόντητοι πέρυσι πληροφορήθηκαν ότι χάνεται από τη διδασκαλία σχεδόν το σύνολο του γνωστικού τους αντικειμένου. Μόνιμοι εκπαιδευτικοί του κλάδου Κοινωνικών Επιστημών μένουν χωρίς εργασιακό ωράριο ενώ επί δεκαετίες στελέχωναν δομές Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Γενικής και Ειδικής Αγωγής, αναπληρωτές που επί χρόνια στήριζαν την Παιδεία, καλούμενοι να αναλάβουν θέση σε όλη την Ελλάδα, ανταποκρινόμενοι πλήρως στα καθήκοντά τους, αναπληρωτές με μεγάλες προϋπηρεσίες που ανέμεναν διορισμό μετά από δεκαετίες και τώρα είναι πλήρως εκτεθειμένοι. Χιλιάδες φοιτητές που ανέμεναν την κτήση του πτυχίου τους, ώστε να διδάξουν Κοινωνικές Επιστήμες. Μα πάνω απ΄ όλα μια Παιδεία έτι φτωχότερη σε ένα κομβικό σημείο για την ορθή λειτουργία και επανεκκίνηση ολόκληρης της Κοινωνίας.

Προτείνουμε τη δημιουργία κύκλων σπουδών στο Γυμνάσιο και στο Λύκειο με ενότητες διαχωρισμένες σε αντίστοιχα κεφάλαια ανά τάξη, ώστε τα παιδιά να μπορέσουν να έρθουν πλήρως σε επαφή με το αντικείμενο. Στο Γυμνάσιο, στην Α τάξη να έρχεται ο μαθητής σε επαφή με το αντικείμενο της Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, στη Β’ Τάξη Πολιτικών και Νομικών Επιστημών και της  Γ’ με την Κοινωνιολογία. Τα παραπάνω να διδάσκονται μέσω του εγχειριδίου της Κοινωνικής και Πολιτικής Αγωγής, διανθισμένο με πρακτικές εφαρμογές. Το αυτό να τελείται και στο Λύκειο. Ο μαθητής στην Α Λυκείου να έρχεται σε επαφή με τα κεφάλαια της Κοινωνικής Ανθρωπολογίας, της Β με τις Νομικές και Πολιτικές Επιστήμες και της Γ Λυκείου με την Κοινωνιολογία. Συνεπώς θα υπάρχει σαφές πλαίσιο (αντίστοιχο με τους κύκλους της Ιστορίας), συνέχεια και αλληλουχία των ενοτήτων ανά τάξη και θα επιτυγχάνονται τα μαθησιακά αποτελέσματα που είναι επιθυμητά. Στην Α Λυκείου προτείνεται να παραμείνει το μάθημα Πολιτικής Παιδείας και να συνεχίσει η διδασκαλία του στη Β Λυκείου. Στη Γ Λυκείου προαπαιτούμενο για τις σχολές των Κοινωνικών Επιστημών είναι ένα μάθημα πανελλαδικώς εξεταζόμενο, εφόσον το 70 % και πλέον των σχολών του πεδίου ανήκουν στις Κοινωνικές Επιστήμες και προτείνεται το  μάθημα  “Βασικές Αρχές Κοινωνικών Επιστημών”. Το παρόν μάθημα θα μπορεί να οδηγεί και στο “άνοιγμα” του πεδίου “Επιστήμες Οικονομίας και Πληροφορικής”. Ως γενικής παιδείας προτείνεται το μάθημα “Ιστορία Κοινωνικών Επιστημών”. Με αυτόν τον τρόπο θα ολοκληρώνεται ο δεύτερος κύκλος και ο ο μεν μαθητής που θα επιθυμεί περαιτέρω εμβάθυνση των γνώσεων θα ακολουθεί το οικείο επιστημονικό πεδίο και την παρακολούθηση σχολής Κοινωνικών Επιστημών στην Τριτοβάθμια, ενώ οι λοιποί μαθητές θα έχουν αποκτήσει εκείνα τα εφόδια και κριτική σκέψη που θα τους ωθήσει σε ορθές επιλογές και κατανόηση των ιδιαίτερων προβλημάτων αλλά και φαινομένων της κοινωνίας. Γιατί η επαφή με τις κοινωνικές επιστήμες, την κριτική σκέψη, τη γνώση των βασικών δικαιωμάτων, ελευθεριών και λειτουργίας του κράτους είναι αναφαίρετο δικαίωμα κάθε πολίτη.

Κυρία Υπουργέ, τα μέλη της Πανελλήνιας Ένωσης Εκπαιδευτικών Κοινωνικών Επιστημών ζητάμε:

Να επανέλθουν άμεσα τα μαθήματα Κοινωνικών Επιστημών στο νέο ωρολόγιο πρόγραμμα.

Να διδάσκονται σε κάθε τάξη της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ειδικά σε αυτή την τόσο κρίσιμη ιστορικά συγκυρία.

Να υπάρχει Κοινωνικός Επιστήμονας ως Ειδικό Εκπαιδευτικό Προσωπικό σε κάθε σχολική μονάδα.

Να υπάρξει ειδική μέριμνα για τους επερχόμενους διορισμούς εκπαιδευτικών Γενικής Αγωγής.

Σας καλούμε έστω και αυτή τη φορά να μας ακούσετε και να δεχθείτε τα αιτήματά μας, διότι θεωρούμε πως στην παρούσα χρονική στιγμή πρωτεύει η προστασία των μαθητών μας και του δικαιώματος της Παιδείας, μιας Παιδείας ικανής παρά τις δύσκολες συγκυρίες να ανοίξει “δρόμους”. Παράλληλα πρέπει άμεσα να προστατευθούν τα εργασιακά δικαιώματα χιλιάδων εκπαιδευτικών, μόνιμων, αναπληρωτών, οι θέσεις διορισμών, αλλά και το μέλλον των φοιτητών των τμημάτων Κοινωνικών Επιστημών.

ΟΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣ ΑΝΑΦΑΙΡΕΤΟ ΚΑΙ ΠΡΩΤΑΡΧΙΚΟ ΚΟΜΜΑΤΙ ΤΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΜΑΣ!

Με εκτίμηση,

Τα μέλη της Δ.Ε. της Πανελλήνιας Ένωσης Εκπαιδευτικών Κοινωνικών Επιστημών

(Π.Ε.Ε..Κ.Ε.)»
 

* Δικηγόρος-Κοινωνικός επιστήμων

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

thrania-sxoleio-intime-4-768x480.jpg
Ένα ωραίο 3ήμερο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την εβδομάδα που έρχεται, αλλά όχι για όλους
Σε ποιες περιοχές τα σχολεία δεν θα λειτουργήσουν την Δευτέρα που έρχεται
Ένα ωραίο 3ήμερο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την εβδομάδα που έρχεται, αλλά όχι για όλους
Παιδιά στη Γάζα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
Τα παιδιά που έχουν εκτεθεί σε πολεμικά γεγονότα εμφάνιζουν αλλαγές DNA σε πολλές τοποθεσίες και περιοχές στο γονιδίωμα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
μηλοξιδο
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες
Το μήλο έχει λίγες θερμίδες και είναι πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά, κάτι που τα καθιστά ένα υγιεινό σνακ ή συστατικό σε κάθε δίαιτα
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες