Μαθητές, δημοτικό σχολείο, τάξη, θρανία, δάσκαλος
Οι καθηγητές Γαλλικής Γλώσσας Κρήτης και ο Σύνδεσμος Καθηγητών Γαλλικής ΠΕ προχώρησαν σε ανακοίνωση για την εγκύκλιο β' ξένης γλώσσας στα δημοτικά σχολεία

Οι καθηγητές Γαλλικής Γλώσσας Κρήτης και ο Σύνδεσμος Καθηγητών Γαλλικής ΠΕ προχώρησαν σε ανακοίνωση για την εγκύκλιο β' ξένης γλώσσας στα δημοτικά σχολεία ζητούν την απόσυρση της.

Αναλυτικά η ανακοίνωση των καθηγητών Γαλλικής Γλώσσας Κρήτης:

Αίρεται η επιλογή της β' ξένης γλώσσας στο δημοτικό ;

Ως Ένωση Καθηγητών Γαλλικής Φιλολογίας Κρήτης καταγγέλλουμε τη εγκύκλιο με αριθμό πρωτοκόλλου Φ52/55240/Δ1/18-5-2021 για τη δήλωση προτίμησης β’ Ξένης Γλώσσας στο δημοτικό, με βάση την οποία θα γίνει ο σχηματισμός των τμημάτων για το επόμενο σχολικό έτος 2021-2022.

Η συγκεκριμένη εγκύκλιος αναφέρει ότι "οι μαθητές θα διδάσκονται ως 2η ξένη γλώσσα όποια από τις δύο (Γαλλικά-Γερμανικά) έχει την πλειοψηφία των δηλώσεων προτίμησης σε επίπεδο τμήματος, όπως αυτή διαμορφώνεται μετά τις δηλώσεις των μαθητών που θα φοιτήσουν κατά το επόμενο σχολικό έτος στην Ε΄ τάξη.

Σε περίπτωση ισοψηφίας στις προτιμήσεις των μαθητών του τμήματος, διδάσκεται ως 2η ξένη γλώσσα αυτή για την οποία υπάρχουν διαθέσιμες διδακτικές ώρες σε επίπεδο οικείας Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης.

Δεν επιτρέπεται αλλαγή τμήματος μαθητών λόγω διαφορετικής προτίμησης σε σχέση με τη 2η ξένη γλώσσα που πλειοψήφησε και διδάσκεται στο τμήμα του" .

Αυτό σημαίνει ότι, πρακτικά, έχει αφαιρεθεί η δυνατότητα δημιουργίας μεικτών τμημάτων με παράλληλη διδασκαλία Γαλλικών-Γερμανικών, με προϋπόθεση τον ελάχιστο αριθμό μαθητών 12, που ίσχυε μέχρι το 2020. Πιο συγκεκριμένα ακόμα, πολλοί μαθητές και μαθήτριες θα αναγκαστούν να διδαχθούν άλλη ξένη γλώσσα από αυτή της επιλογής τους, με συνέπεια την απρόθυμη, πολλές φορές, συμμετοχή των μαθητών αυτών στο μάθημα της β' ξένης γλώσσας, αλλά και την άρση της ελεύθερης βούλησης σε μια επιλογή που να αντανακλά την επιθυμία ή και τις ανάγκες τους.

Δεν είναι αυτό το σύγχρονο σχολείο για το οποίο όλοι παλεύουμε !

Δεν είναι πλέον δικαιολογία η μη ύπαρξη διαθέσιμων εκπαιδευτικών, μετά από τόσα χρόνια εμμονής στην επισφαλή εργασία τόσων χιλιάδων αναπληρωτών, που καλούνται κάθε σχολική χρονιά να καλύψουν τα κενά που δημιουργούνται !

Δεν είναι δυνατόν, στην εποχή της πολυγλωσσίας και της πολυπολιτισμικότητας να αφαιρείται τόσο το κίνητρο της ελεύθερης επιλογής εκμάθησης της β' ξένης γλώσσας που προσφέρεται, κατά τα άλλα, στο δημόσιο σχολείο, όσο και η δυνατότητα σχηματισμού ολιγομελών τμημάτων, τη στιγμή που η Επιτροπή των Ευρωπαϊκών Κοινοτήτων, ακολουθώντας υποδείξεις πλήθους ερευνών των τελευταίων δεκαετιών, καταδεικνύει ότι “η εκμάθηση ξένων γλωσσών σε πολύ νεαρή ηλικία προσφέρει πλεονεκτήματα μόνον εφόσον οι διδάσκοντες είναι ειδικά καταρτισμένοι στη διδασκαλία ξένων γλωσσών σε πολύ μικρά παιδιά, εφόσον οι τάξεις είναι αρκετά μικρές, εφόσον υπάρχει το κατάλληλο διδακτικό υλικό και εφόσον αφιερώνεται επαρκής χρόνος στο αναλυτικό πρόγραμμα για τη διδασκαλία των ξένων γλωσσών” !

(https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CELEX:52005DC0596:EL:HTML)

Για όλους τους παραπάνω λόγους, απαιτούμε από το Υπουργείο Παιδείας την απόσυρση της εγκυκλίου, ως αναχρονιστικής και μη δημοκρατικής. Επιπλέον, καλούμε τον Περιφερειακό Διευθυντή Εκπαίδευσης Κρήτης, τους Συντονιστές Εκπαίδευσης των Ξένων Γλωσσών, τους συλλόγους Γονέων και Κηδεμόνων, τους συλλόγους των Καθηγητών Γερμανικής Γλώσσας, του Συλλόγους Εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας να ενωθούν μαζί μας στην απαίτησή μας αυτή, καθώς πρόκειται για έμπρακτη υποστήριξη των δικαιωμάτων των μαθητών και των μαθητριών μας στη γνώση και την ελεύθερη βούληση

Η ανακοίνωση του Συνδέσμου Καθηγητών Γαλλικής ΠΕ:

Με νέα εγκύκλιο (Αρ Πρωτ. Φ52/55240/Δ1/18-05-2021) που καθορίζεται για το νέο έτος η δήλωση προτίμησης τμημάτων Β' Ξένης Γλώσσας στα Δημοτικά σχολεία, αποδεικνύεται για ακόμη μία φορά η ασυνέχεια λόγων και πράξεων από την εκάστοτε πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας.

Η ανωτέρω εγκύκλιος προβλέπει ότι οι μαθητές/τριες του Δημοτικού Σχολείου διδάσκονται ως δεύτερη ξένη γλώσσα όποια κατακτά την πλειοψηφία των δηλώσεων προτίμησης σε επίπεδο τμήματος, όπως αυτή διαμορφώνεται μετά τις δηλώσεις των μαθητών/τριών που θα φοιτήσουν κατά το επόμενο σχολικό έτος στην Ε΄ τάξη και δεν περιλαμβάνει τη δυνατότητα μεικτών παράλληλων τμημάτων και για τις δύο γλώσσες γαλλικά-γερμανικά δυνατότητα που παρείχε ο ελάχιστος αριθμός 12 μαθητών/τριών, για το σχηματισμό τμήματος Β' Ξένης Γλώσσας.

Επιπρόσθετα, σε περίπτωση ισοψηφίας στις προτιμήσεις των μαθητών/τριών, η γλώσσα που θα διδαχθούν θα είναι αυτή, για την οποία θα υπάρχουν διαθέσιμες διδακτικές ώρες σε επίπεδο της Διεύθυνσης.

Παρότι ως εκπαιδευτικοί γαλλικής γλώσσας είχαμε την ελπίδα ότι η υπάρχουσα πολιτική ηγεσία είχε κατανοήσει σε βάθος -μια και είχε παρέμβει κοινοβουλευτικά ως αντιπολίτευση- τη σημασία και τη σπουδαιότητα της συνέχειας στη διδασκαλία των ξένων γλωσσών, στο σχεδιασμό και στην υλοποίηση προγραμμάτων πιστοποιημένης ξενόγλωσσης εκπαίδευσης από το δημόσιο σχολείο, το σχολείο δηλ. του 92% του μαθητικού πληθυσμού, αποφασίζεται για ακόμη μια φορά να θυσιαστεί η ουσιαστική διδασκαλία και η παιδαγωγική προσέγγιση του μαθήματος, σε λογιστικές προσθαφαιρέσεις εξοικονόμησης εκπαιδευτικού προσωπικού.

Οι συνέπειες από αυτή την «μικρή» φαινομενικά αλλαγή – παράλειψη τμήματος της προηγούμενης εγκυκλίου, θα επιφέρουν αλλαγές τύπου domino τόσο στους μαθητές και το προγραμματισμό των οικογενειών τους, όσο και στους εκπαιδευτικούς του εν λόγω μαθήματος.

Για τους μαθητές

Με τη ρύθμιση αυτή εξαναγκάζεται ένα μεγάλο ποσοστό μαθητών, να ξεκινήσουν δεύτερη ξένη γλώσσα που δεν επέλεξαν λόγω μιας ακόμη και οριακής πλειοψηφίας της εκάστοτε επιλεγόμενης γλώσσας, δημιουργούνται αποκλειστικά γαλλόφωνα ή γερμανόφωνα σχολεία (ακόμη και γαλλόφωνες και γερμανόφωνες περιοχές ανά την επικράτεια) παρά την ύπαρξη μεγάλου και ικανού αριθμού δηλώσεων της άλλης γλώσσας καταστρατηγώντας τα μαθησιακά δικαιώματα και υποβαθμίζοντας την παρεχόμενη γνώση.

Έτσι λοιπόν, θα συνυπάρχουν μαθητές που διδάσκονται την ξένη γλώσσα επιλογής τους άρα έχουν και το κίνητρο ουσιαστικής μάθησης, και μαθητές που θα εξαναγκαστούν να διδαχθούν άλλη γλώσσα από αυτή που επέλεξαν, γεγονός που καταργεί την έννοια της επιλογής και δημιουργεί ανομοιογενή τμήματα, αρνητικό μαθησιακό και παιδαγωγικό κλίμα.

Με αυτές τις ρυθμίσεις εντείνονται οι άνισες συνθήκες εκπαίδευσης μια και θα υπάρχουν μαθητές που θα διδαχθούν μία ξένη γλώσσα όχι με βάση την επιλογή που φαινομενικά προβλέπεται αλλά με βάση το διαθέσιμο εκπαιδευτικό προσωπικό (ειδικά στις απομακρυσμένες και νησιωτικές περιοχές) και έτσι απεμπολείται η εμπιστοσύνη της ελληνικής οικογένειας στην αποτελεσματικότητα και το σχεδιασμό της ξενόγλωσσης εκπαίδευσης, όπως και στις δεσμεύσεις της Πολιτείας.

Για τους εκπαιδευτικούς γαλλικής γλώσσας

Ο τρόπος συγκρότησης τμημάτων Δεύτερης Ξένης γλώσσας που προβλέπει αιφνιδιαστικά η εγκύκλιος, θα λειτουργήσει άμεσα σε βάρος της υπηρεσιακής κατάστασης εκπαιδευτικών ΠΕ05 σε αρκετές περιοχές της επικράτειας. Ακόμα μεγαλύτερος αριθμός εξ αυτών δεν θα παρέχει εκπαιδευτικό έργο στο γνωστικό αντικείμενο της Γαλλικής γλώσσας για το οποίο διορίστηκε και κατέχει οργανική θέση αλλά θα εξαναγκάζεται στην υποχρεωτική, ακόμη και αποκλειστική ανάθεση πολλών και διαφορετικών διδακτικών ή/και άλλων αντικειμένων (π.χ.: Ευέλικτη Ζώνη, Σίτιση και Όμιλοι Πολιτιστικών Δραστηριοτήτων στην απογευματινή ζώνη του Ολοήμερου Προγράμματος) για τη συμπλήρωση του υποχρεωτικού ωραρίου.

Θα οδηγηθούν εκτός εκπαίδευσης εκατοντάδες εκπαιδευτικοί, που εργάζονται εδώ και 15 και πλέον έτη ως αναπληρωτές, καθώς η συγκρότηση τμημάτων θα καθορίζεται -ειδικά στις απομακρυσμένες περιοχές- και με βάση τις οργανικές θέσεις της κάθε περιοχής.

Είναι πραγματικά εμπαιγμός η αναφορά στην εγκύκλιο ότι εάν μέχρι την 1η Οκτώβρη δεν έχει καλυφθεί η θέση του εκπαιδευτικού της ξένης γλώσσας που επιλέχτηκε, τότε οι μαθητές θα διδάσκονται πάλι τη γλώσσα για την οποία υπάρχει διαθέσιμος εκπαιδευτικός στην περιοχή, τη στιγμή που το ίδιο το Υπουργείο διορίζει αναπληρωτές σε «φάσεις», που φτάνουν μέχρι τον Μάρτιο.

Διεκδικούμε:

- Άμεση απόσυρση της εγκυκλίου.

- Επαναφορά της ελεύθερης επιλογής β’ ξένης γλώσσας από τους μαθητές χωρίς περιορισμούς και προϋποθέσεις. Να μην αποκλείεται κανένας μαθητής από την ξένη γλώσσα, που επιθυμεί.

- Σχεδιασμός και υλοποίηση πλαισίου για να αποκτήσει συνέχεια η διδασκαλία της Β' Ξένης Γλώσσας από τάξη σε τάξη αλλά και από βαθμίδα σε βαθμίδα με στόχο τη πιστοποιημένη ξενόγλωσση εκπαίδευση με την ολοκλήρωση των σπουδών στο δημόσιο σχολείο.

- Οργανικές θέσεις με βάση τις πραγματικές ανάγκες, όπως σήμερα εκφράζονται με τα εκατοντάδες κενά ΠΕ05.

Καλούμε

- την πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας σε άμεση συνάντηση με τους επιστημονικούς συλλόγους των εκπαιδευτικών γαλλικής γλώσσας και καθορισμό εκ νέου της επίμαχης εγκυκλίου.

- τη ΔΟΕ και τους συλλόγους εκπαιδευτικών Α/θμιας να στηρίξουν τους εκπαιδευτικούς Β’ ξένης γλώσσας μέσα από τη καταγγελία της επίμαχης εγκυκλίου που θέτει σε αμφισβήτηση την υπηρεσιακή κατάσταση των εν λόγω εκπαιδευτικών.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα