Νέο οδηγό με ενδεικτικά εργαλεία διερεύνησης των αξόνων και αποτίμησης των δράσεων, στο πλαίσιο της αξιολόγησης των σχολικών μονάδων εξέδωσε το ΙΕΠ.
Πιο αναλυτικά:
Εισαγωγή
Η διαδικασία της Εσωτερικής Αξιολόγησης του Εκπαιδευτικού Έργου βασίζεται στην τεκμηριωμένη και αναστοχαστική διερεύνηση, αποτύπωση και αποτίμηση των υφιστάμενων χαρακτηριστικών και πρακτικών της σχολικής μονάδας.
Στόχος της είναι η ανάδειξη των θετικών σημείων αλλά και ο προσδιορισμός των σημείων που χρήζουν βελτίωσης, προκειμένου – στο πλαίσιο του Συλλογικού Προγραμματισμού – να σχεδιαστούν και να εφαρμοστούν κατάλληλες δράσεις.
Για τον σκοπό αυτό, οι εκπαιδευτικοί μπορούν να αξιοποιήσουν ποικίλα μεθοδολογικά εργαλεία ανάλογα με τον άξονα τον οποίο διερευνούν ή τη δράση που επιθυμούν να αποτιμήσουν, λαμβάνοντας υπόψη -και τις ιδιαιτερότητες της δικής τους σχολικής πραγματικότητας.
Ως ενδεικτικά εργαλεία διερεύνησης και αποτίμησης προτείνονται:
- Το ερωτηματολόγιο
- Η συνέντευξη
- Οι ομάδες εστίασης
- Η παρατήρηση
- Η ανάλυση γραπτών τεκμηρίων – Ανάλυση περιεχομένου
Ως μεθοδολογική πρακτική ενίσχυσης της εγκυρότητας κατά τη χρήση των ερευνητικών εργαλείων προτείνεται η τριγωνοποίηση.
ΓΕΝΙΚΑ
Στο πλαίσιο της αξιοποίησης του ερωτηματολογίου για τη διερεύνηση ενός άξονα ή την αποτίμηση της αποτελεσματικότητας μιας δράσης, είναι σημαντικό να εξασφαλιστεί ότι οι ερωτήσεις καλύπτουν κατά το δυνατόν όλο το εύρος, όλες τις πτυχές του.
ΤΥΠΟΛΟΓΙΑ ΕΡΩΤΗΣΕΩΝ
Οι ερωτήσεις ως προς την τυπολογία τους μπορεί να είναι «κλειστές» ή «ανοιχτές». Οι «κλειστές» ερωτήσεις μπορεί να διερευνήσουν όχι μόνο γεγονότα/δεδομένα αλλά και αντιλήψεις, γνώμες, εκτιμήσεις και μπορεί να διατυπώνονται με τη μορφή δήλωσης, στην οποία οι ερωτώμενοι καλούνται να εκφράσουν τη συμφωνία ή διαφωνία τους σε κλίμακα αποδοχής/συμφωνίας ή διαφωνίας.
Οι πιθανές αυτές εκ των προτέρων δομημένες απαντήσεις συγκροτούν μια κλίμακα απαντήσεων, συνηθέστερα πεντάβαθμη, γνωστή ως κλίμακα Likert. Οι «ανοιχτές» ερωτήσεις, αντίθετα, δίνουν τη δυνατότητα στους ερωτώμενους να εκφράσουν σε ρέοντα λόγο τις εκτιμήσεις/απόψεις τους με έναν πιο λεπτομερή και τεκμηριωμένο τρόπο.
ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ
Ιδιαίτερης σημασίας είναι ο σχεδιασμός και η δόμηση του ερωτηματολογίου, σε έντυπη ή και ψηφιακή μορφή, κατά τρόπο που να προδιαθέτει θετικά τον ερωτώμενο και να τον διευκολύνει στη συμπλήρωσή του.
Η οργάνωσή του χρειάζεται να βασίζεται σε μια λογική σειρά, στο πλαίσιο της οποίας θέματα αλληλοσχετιζόμενα βρίσκονται μαζί, και να ακολουθεί μια πορεία κλιμακούμενης δυσκολίας, ξεκινώντας από τις ερωτήσεις εκείνες που είναι πιο εύκολο να απαντηθούν.
Η σαφήνεια στη διατύπωση των ερωτήσεων ή/και προτάσεων στις οποίες καλείται να τοποθετηθεί ο κάθε ερωτώμενος, οι κατάλληλα διατυπωμένες και σαφείς διευκρινιστικές οδηγίες αλλά και η ανωνυμία θεωρούνται –κατά περίπτωση– σημαντικοί παράγοντες για την εξασφάλιση απαντήσεων κατά το δυνατόν αξιόπιστων και ως εκ τούτου αξιοποιήσιμων για την αποτίμηση του υπό διερεύνηση άξονα ή της δράσης.
Μια σύντομη δήλωση στην αρχή για τον σκοπό της διερεύνησης και τη σημασία της συμπλήρωσης του ερωτηματολογίου, καθώς και ο προσδιορισμός μιας καταληκτικής ημερομηνίας για την παράδοση/υποβολή του μπορεί να διευκολύνουν την αποτελεσματικότητα της διαδικασίας.
ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ
Ολόκληρος ο οδηγός εδώ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 6/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη