Μύθοι – μεθοδεύσεις και πραγματικότητα για το ωράριο των εκπαιδευτικών
Οι Ελληνες καθηγητές διδάσκουν κατά κανόνα περισσότερο από τους Ευρωπαίους συναδέλφους τους, επιβαρύνονται με περισσότερα καθήκοντα και μεγαλύτερο φόρτο εργασίας για το σπίτι και όλα αυτά με περίπου τις μισές ετήσιες αποδοχές

Η ανακοινοποίηση της εγκυκλίου για το ωράριο και τις υπερωρίες των εκπαιδευτικών από το υπουργείο Παιδείας με την οποία εξακολουθεί να ισχύει η μείωση διδακτικού ωραρίου κατά δύο (2) ώρες των εκπαιδευτικών της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης που έχουν ή συμπληρώνουν εικοσαετή υπηρεσία δεν πρέπει να αφήνει ήσυχους τους εκπαιδευτικούς.

Δρομολογούνται συνολικότερες αλλαγές που αφορούν στο DNA του δημόσιου σχολείου, στη δομή και το περιεχόμενο της εκπαιδευτικής διαδικασίας (π.χ. αξιολόγηση – αποτίμηση, υλοποίηση του σχεδιασμού για τις νέες δομές υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου, ηλεκτρονικές εγγραφές και απουσίες κ.ά.). Σε αυτό το πλαίσιο ο ρόλος του εκπαιδευτικού αλλάζει και γίνεται πιο έντονα δημοσιοϋπαλληστικός και γραφειοκρτικός σε βάρος του παiδαγωγικού με εντατικοποίηση της εργασίας και πρόσθετο όγκο δουλειάς τόσο στο σχολείο, όσο και στο σπίτι.

Οι Έλληνες εκπαιδευτικοί από τους πιο σκληρά εργαζόμενους στην Ευρώπη

Παρά τον διασυρμό των εκπαιδευτικών διαχρονικά από την εκάστοτε κυβέρνηση και ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας περί «ήσσονος προσπάθειας» και «τεμπέληδες» εκπαιδευτικούς, η αλήθεια είναι ότι οι Έλληνες εκπαιδευτικοί διδάσκουν κατά κανόνα περισσότερο από τους Ευρωπαίους συναδέλφους τους, επιβαρύνονται με περισσότερα καθήκοντα και μεγαλύτερο φόρτο εργασίας για το σπίτι – και όλα αυτά με περίπου τις μισές ετήσιες αποδοχές. «Συμπτωματικά», οι εκπρόσωποι των σχολαρχών από πέρυσι και με επίσημες ανακοινώσεις ζητούν να εφαρμοστούν οι «οδηγίες» του ΟΟΣΑ και να αυξηθεί το ωράριο των εκπαιδευτικών.

Την περίοδο 2010-2011, το υπουργείο Παιδείας, για να πείσει την κοινή γνώμη ότι οι εκπαιδευτικοί στη χώρα μας εργάζονται λίγο, «έδωσε τα ρέστα του» στη διαστρέβλωση των συγκριτικών στοιχείων του χρόνου εργασίας, δίνοντας στοιχεία στο Δίκτυο Ευρυδίκη και στον ΟΟΣΑ με διδακτικό ωράριο 16 ωρών! Στη συνέχεια, τα «πρόθυμα» ΜΜΕ συνέχισαν το βιολί τους παρουσιάζοντας τους εκπαιδευτικούς σαν «κοπανατζήδες», «τεμπέληδες της εύφορης κοιλάδας».

Στην πραγματικότητα, το διδακτικό ωράριο των καθηγητών στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση άρχιζε, την περίοδο εκείνη, από τις 21 ώρες την εβδομάδα και αποκλιμακωνόταν ανάλογα με τα χρόνια υπηρεσίας σε 19, 18 και τελικά 16 μετά την εικοσαετία. Αποτέλεσμα; Αφού προετοιμάστηκε η κοινή γνώμη, το υπουργείο Παιδείας, το 2013, αύξησε το διδακτικό ωράριο των εκπαιδευτικών κατά 2 ώρες, ενώ την ίδια περίοδο «απογείωσε» τα εξωδιδακτικά τους καθήκοντα.

Επικοινωνιακά, το έδαφος για την αύξηση του διδακτικού ωραρίου το έστρωσε –ποιος άλλος;– ο ΟΟΣΑ, σύμφωνα με τον οποίο οι Ελληνες εκπαιδευτικοί δίδασκαν μόλις 528 ώρες ετησίως, έναντι 663 (στην Κατώτερη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση) και 629 ωρών (στην Ανώτερη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση) των συναδέλφων τους στην Ευρωπαϊκή Ενωση. Βέβαια, αυτό που εντέχνως παραλείφθηκε να αναφερθεί ήταν ότι η συγκεκριμένη απόκλιση δεν οφειλόταν στο μικρό εβδομαδιαίο διδακτικό ωράριο –κάθε άλλο– αλλά στην εξεταστικολαγνεία του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος. Όμως το στοιχείο αυτό ήταν ψευδές, γιατί δεν συμπεριελάμβανε και τις περίπου 5 εβδομάδες εξετάσεων (προαγωγικές, επαναληπτικές, πανελλήνιες κ.λπ.) που πραγματοποιούνταν εκείνη την περίοδο στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση στην Ελλάδα. Να τονίσουμε εδώ ότι οι άλλες χώρες και θεωρούν τις μέρες των εξετάσεων ως μέρες διδασκαλίας αλλά και έχουν πολύ λιγότερες μέρες εξετάσεων από το δικό μας σχολείο.

Ας τα ξεκαθαρίσουμε λοιπόν:

Η ανάγνωση του πίνακα φανερώνει ότι οι Ελληνες εκπαιδευτικοί περνούν στην αίθουσα 20,5 διδακτικές ώρες κατά μέσο όρο την εβδομάδα, μισή ώρα παραπάνω από τον αντίστοιχο μέσο όρο των χωρών για τις οποίες υπάρχουν διαθέσιμα συγκρίσιμα δεδομένα. Η σύγκριση του μισθού με το κατά κεφαλήν ΑΕΠ της χώρας επιβεβαιώνει επίσης ότι οι Ελληνες καθηγητές κατατάσσονται χαμηλότερα στην εγχώρια εισοδηματική κλίμακα σε σχέση με την Ευρωζώνη, όπου ο εκπαιδευτικός είναι ένας συγκριτικά καλύτερα αμειβόμενος μισθωτός. Κοντολογίς, οι Ελληνες καθηγητές διδάσκουν κατά κανόνα περισσότερο από τους Ευρωπαίους συναδέλφους τους, επιβαρύνονται με περισσότερα καθήκοντα και μεγαλύτερο φόρτο εργασίας για το σπίτι –και όλα αυτά με περίπου τις μισές ετήσιες αποδοχές.

Οι εργάσιμες εβδομάδες είναι 39 στη χώρα μας, έναντι 38 του ευρωπαϊκού μέσου όρου. Το περίφημο δίμηνο των καλοκαιρινών διακοπών συναντάται, εκτός από την Ελλάδα, στην Αυστρία (2,5 μήνες), το Βέλγιο, την Κύπρο, τη Γαλλία, το Λουξεμβούργο, τη Μάλτα, την Πολωνία, την Ισπανία και τη Β. Ιρλανδία, ενώ στις υπόλοιπες χώρες οι διακοπές είναι διάσπαρτες κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους.

Οι ετήσιες ημέρες διδασκαλίας ήταν πράγματι λιγότερες (153 έναντι 176), αυτό ωστόσο οφειλόταν αποκλειστικά στη σχεδόν δίμηνη μετατροπή των σχολείων σε εξεταστικά κέντρα κατά τις περιόδους του Μαΐου - Ιουνίου και του Σεπτεμβρίου (επαναληπτικές εξετάσεις πριν καταργηθούν). Αυτός είναι και ο βασικός παράγοντας που συμβάλλει στο να εμφανίζονται οι Ελληνες εκπαιδευτικοί ότι δίδασκαν λιγότερο του διεθνούς μέσου όρου ετησίως.

Ακόμη και ο ΟΟΣΑ παραδέχεται ότι ο συνολικός χρόνος που περνούν οι εκπαιδευτικοί στο σχολείο στην Ελλάδα είναι σημαντικά μεγαλύτερος του διεθνούς μέσου όρου (1.170 ώρες, έναντι 1.030). Εδώ θα πρέπει να σημειωθεί, επίσης, ότι οι Ελληνες εκπαιδευτικοί μετά την αποχώρησή τους από το σχολείο επιφορτίζονται με μεγαλύτερο φόρτο εργασίας σε όρους προετοιμασίας, διόρθωσης γραπτών και εργασιών κ.ά., εξαιτίας της ενασχόλησής τους με άσχετα προς το αντικείμενο της διδασκαλίας καθήκοντα (γραμματειακή υποστήριξη), κατά την παραμονή τους σε αυτό.

30 ώρες την εβδομάδα!

Σοβαρό πλήγμα στα εργασιακά δικαιώματα και κατακτήσεις των 150.000 μονίμων και αναπληρωτών εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης από τον ν. 4512/2018 του Κ. Γαβρόγλου που έρχεται να εφαρμόσει η σημερινή κυβέρνηση και αφορά στην υποχρεωτική παραμονή στα σχολεία 30 ώρες εβδομαδιαίως.

Η προσφορά στο σχολείο άλλων υπηρεσιών από τους  εκπαιδευτικούς πάντα υπήρχε και καθοριζόταν μέχρι τώρα με απόφαση του Σ.Δ, μετά από εισήγηση του Δντή – ντριας, στην αρχή της χρονιάς στην πρώτη παιδαγωγική συνεδρίαση και γινόταν προσπάθεια δίκαιης κατανομής αυτών των εργασιών. Αυτή η διαδικασία με τη συγκεκριμένη τροποποίηση ανατρέπεται και με δεδομένο ότι δεν μπορεί ο Σ.Δ να συνεδριάζει κάθε μέρα και να αναθέτει εξωδιδακτικές εργασίες στους διδάσκοντες, αυτό θα το κάνει η Δ/νση του σχολείου, όποτε θέλει, σε όποιον θέλει, οποιαδήποτε εργασία θέλει!!

Τα νέα στοιχεία που προστίθενται είναι η «αποτίμηση του εκπαιδευτικού έργου», δηλαδή η αξιολόγηση του, ζήτημα το οποίο οι Σ.Δ απέρριψαν με συντριπτική πλειοψηφία από την περίοδο2014 - 15, αλλά και φέτος με ποσοστά πάνω από 92% «οι παιδαγωγικές συναντήσεις για την κατάρτιση ομαδικών ή εξατομικευμένων προγραμμάτων υποστήριξης συγκεκριμένων μαθητικών ομάδων ή μαθητών» (για παροχή ενισχυτικής διδασκαλίας από τους εκπαιδευτικούς μέσα στο εργασιακό τους ωράριο;), «η επικοινωνία με δομές υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου» (πιθανόν και με βάση την επίσημη πρόταση του ΥΠΠΕΘ «Νέες δομές υποστήριξης του εκπαιδευτικού έργου» προετοιμάζεται η παιδαγωγική, διοικητική, οικονομική αυτονομία της σχολικής μονάδας).

UNESCO: «Κάθε 1 ώρα διδακτικού έργου αντιστοιχεί σε 4 ώρες εργασίας γραφείου»

Οι εκπαιδευτικοί είναι σκληρά εργαζόμενοι καθώς σύμφωνα με μελέτη της UNESCO «κάθε 1 ώρα διδακτικού έργου αντιστοιχεί σε 4 ώρες εργασίας γραφείου». Οι 21 ώρες διδασκαλίας είναι ίσες με 84 ώρες δουλειάς γραφείου…. Επιπρόσθετες ώρες δαπανούν για σεμινάρια, επιμόρφωση κ.ο.κ.

Πέρα από το διδακτικό τους έργο στο δημόσιο σχολείο προσφέρουν και υπηρεσίες διοικητικής φύσεως, ψυχολόγου, κοινωνικού λειτουργού, επιστάτη, τεχνικού φωτοαντιγραφικών μηχανημάτων, φύλακα κλπ, ενώ δεν συμβαίνει το ίδιο με τους ευρωπαίους συναδέλφους τους. Δεν έχουν χώρους εργασίας για διόρθωση γραπτών, προσωπική μελέτη και προετοιμασία της διδασκαλίας κλπ, γιατί δεν έχει προβλεφθεί στην κατασκευή των διδακτηρίων. Παράλληλα προστίθενται  και οι απαράδεκτες διαδικασίες αξιολόγησης της σχολικής μονάδας.

Τέλος, ένα ζήτημα για το οποίο σπάνια γίνεται λόγος είναι η μισθολογική απαξίωση, καθώς όποιον μισθολογικό δείκτη και αν επιλέξει κανείς, είναι ξεκάθαρο ότι οι Ελληνες εκπαιδευτικοί κατατάσσονται στους χειρότερα αμειβόμενους πανευρωπαϊκώς.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

ekpaideytikoi_apognosi
Σχολεία: Μια είδηση που τρομάζει εκπαιδευτικούς και γονείς και στη χώρα μας
Οι Ηνωμένες Πολιτείες ετοιμάζονται να καταργήσουν την δημόσια εκπαίδευση. Μήπως εκεί οδηγείται και η Ελλάδα των funds στην εκπαίδευση και της ακραίας...
Σχολεία: Μια είδηση που τρομάζει εκπαιδευτικούς και γονείς και στη χώρα μας
σοβα
«Έβρεξε σοβάδες» σε σχολείο στη Λέσβο: Ακόμα ένα απαράδεκτο περιστατικό που... ευτυχώς δεν είχαμε θύματα
Την Παρασκευή 15 Νοεμβρίου, την ημέρα που τα σχολεία γιόρτασαν την επέτειο του Πολυτεχνείου κι ενώ τα παιδιά βρίσκονταν στο κτήριο, έπεσαν σοβάδες...
«Έβρεξε σοβάδες» σε σχολείο στη Λέσβο: Ακόμα ένα απαράδεκτο περιστατικό που... ευτυχώς δεν είχαμε θύματα