sxoleio
Ερωτήσεις και απαντήσεις για το άνοιγμα σχολείων - Πότε, που και πως υποβάλλονται τα test κορονοϊού σύμφωνα με το νέο πρωτόκολλο

Λίγες μόλις ημέρες έμειναν πριν το άνοιγμα των σχολείων μετά τις διακοπές των Χριστουγέννων και οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί θα προσέλθουν στις αίθουσες υπό την σκιά της μετάλλαξης Όμικρον.

Οι ανησυχίες γονέων και εκπαιδευτικών για την αύξηση κρουσμάτων στους μαθητές είναι αυξημένες, ενώ σειρά δράσεων και κινητοποιήσεων και συγκέντρωση διαμαρτυρίας στο υπουργείο Υγείας πραγματοποιούν τις επόμενες ημέρες Σύλλογοι Εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, με αφορμή το άνοιγμα των σχολείων.

Παρακάτω παρουσιάζονται 36 ερωτήσεις και απαντήσεις αναφορικά με το άνοιγμα σχολείων, πότε, που και πώς θα υποβάλλονται τα test για τον κορονοϊό, σύμφωνα με το νέο πρωτόκολλο αλλά και τι γίνεται στις περιπτώσεις που μαθητής ή εκπαιδευτικός νοσήσει.

1. Πόσα self-test θα κάνουν οι μαθητές την πρώτη εβδομάδα ;

Προβλέπεται ένα επιπλέον self-test για την πρώτη εβδομάδα λειτουργίας σχολείων. επομένως την εβδομάδα 10-15 Ιανουαρίου θα διενεργηθούν τρία  self-test αντί για δύο. Από τη δεύτερη εβδομάδα και μετά οι μαθητές θα κάνουν δύο self-test.

2. Πότε θα πρέπει να γίνονται τα σελφ τεστ;

Το self-test πραγματοποιείται έως και 24 ώρες πριν από την προσέλευση κάθε Τρίτη και Παρασκευή στο σχολείο, ενώ για την πρώτη εβδομάδα το self- test θα πραγματοποιηθεί έως και 24 ώρες πριν την προσέλευση της Δευτέρας 10/1, της Τρίτης 11/1 και της Παρασκευής 14/1.

3. Είναι τα self-test υποχρεωτικά και για τους εμβολιασμένους;

Ο προσυμπτωματικός διαγνωστικός έλεγχος για τον νέο κορονοϊό μέσω αυτοδιαγνωστικής δοκιμασίας είναι υποχρεωτικός για όλους τους μαθητές και τις μαθήτριες, εμβολιασμένους και μη, καθώς και για τους εμβολιασμένους εκπαιδευτικούς.

4. Πού γίνεται η δήλωση του self-test;

Η δήλωση και το αποτέλεσμα για τις δημόσιες σχολικές μονάδες καταχωρίζεται στη πλατφόρμα edupass.gov.gr, από την οποία εκδίδεται και η Σχολική Κάρτα για COVID-19. Αντίστοιχα, οι δηλώσεις self-test μαθητών που φοιτούν σε ιδιωτικές σχολικές μονάδες συνεχίζουν να υποβάλλονται στην πλατφόρμα self-testing.gov.gr.

5. Οι εκπαιδευτικοί πού θα δηλώνουν το self-test;

Στο https://edupass.gov.gr. 

6. Τι ισχύει για τους εκπαιδευτικούς οι οποίοι δεν είναι εμβολιασμένοι;

Οι εκπαιδευτικοί που δεν είναι εμβολιασμένοι θα πρέπει να πραγματοποιήσουν δυο rapid test και ένα self test, με δική τους επιβάρυνση, την πρώτη εβδομάδα λειτουργίας των σχολείων και συγκεκριμένα  το rapid test θα πρέπει πραγματοποιηθεί έως και 48 ώρες πριν την προσέλευση της Δευτέρας (10/1) και της Παρασκευής (14/1) ενώ θα πρέπει να πραγματοποιηθεί και self test έως 24 ώρες πριν την προσέλευση της Τρίτης 11/1.

Από την δεύτερη εβδομάδα λειτουργίας των σχολείων, οι μη εμβολιασμένοι εκπαιδευτικοί θα πρέπει να πραγματοποιούν δύο rapid test την εβδομάδα, πριν από την προσέλευση της Τρίτης και της Παρασκευής εκάστης εβδομάδας.

7. Σε ποια κατηγορία εντάσσονται οι νοσήσαντες εκπαιδευτικοί;

Οι νοσήσαντες εκπαιδευτικοί  με πιστοποιητικό νόσησης εν ισχύ, εντάσσονται στην  κατηγορία των  εμβολιασμένων.

8. Τι ισχύει στην περίπτωση κρούσματος σε μια αίθουσα σχολείου;

Σε περίπτωση κρούσματος στην τάξη, φεύγουμε από την λογική του «σταυρού», δηλ. των αυξημένων ελέγχων μόνο στα παιδιά που κάθονται κοντά στο κρούσμα, και επεκτεινόμαστε σε αυξημένους ελέγχους σε όλο το τμήμα. Πλέον όλοι οι ανεμβολίαστοι μαθητές θα κάνουν δωρεάν τεστ, κάθε μέρα, για 5 ημέρες. Συγκεκριμένα, θα κάνουν δύο ράπιντ και ένα σελφ τεστ σε διάστημα πέντε ημερών, επιπλέον των δύο σταθερών σελφ τεστ την εβδομάδα, άρα 5 τεστ σε 5 ημέρες. Οι εμβολιασμένοι συμμαθητές θα κάνουν σύνολο 3 σελφ τεστ δωρεάν την εβδομάδα.

9. Τι ισχύει για τους ανεμβολίαστους εκπαιδευτικούς;

Οι ανεμβολίαστοι εκπαιδευτικοί θα κάνουν και αυτοί 5 τεστ σε 5 ημέρες: δύο rapid test και ένα self test, επιπλέον των δύο rapid test που ήδη κάνουν την εβδομάδα.

Οι εμβολιασμένοι εκπαιδευτικοί θα κάνουν 3 self test δωρεάν την εβδομάδα.

10. Αλλάζει κάτι ως προς τις μάσκες ή  τα διαλείμματα;

Όλες οι άλλες προβλέψεις του πρωτοκόλλου, όπως για παράδειγμα τα υποχρεωτικά rapid test για εκπαιδευτικούς που δεν είναι εμβολιασμένοι, η υποχρεωτική χρήση μάσκας σε εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους, τα διαφορετικά διαλείμματα για ομάδες μαθητών, η αναστολή των εκδρομών, εξακολουθούν να ισχύουν.

11. Πότε αναστέλλει τη λειτουργία μία τάξη;

Η λειτουργία τμήματος της σχολικής μονάδας αναστέλλεται μόνο όταν ο αριθμός των επιβεβαιωμένων κρουσμάτων υπερβαίνει τον αριθμό που αντιστοιχεί στο πενήντα τοις εκατό συν ένα (50%+1) του συνόλου των μαθητών/τριών που φοιτούν στο συγκεκριμένο τμήμα της σχολικής μονάδας.

12. Τι θα γίνεται αν μαθητής διαγνωστεί θετικός στον κορονοϊό;

Αν ένας μαθητής διαγνωστεί θετικός στον κορονοϊό, τότε θα μπαίνει σε καραντίνα για 5 ημέρες τουλάχιστον. Η καραντίνα θα διακόπτεται μετά από 5 ημέρες εάν:

  • δεν υπάρχουν συμπτώματα, ή τα συμπτώματα μετά το πενθήμερο, εκτός του πυρετού, υποχωρούν
  • εάν έχει αρνητικό self test

Εάν ο πυρετός συνεχίζει ή υπάρχει θετικό self ή rapid test τεστ, η καραντίνα θα παρατείνεται.

13. Τι θα γίνεται αν εκπαιδευτικός διαγνωστεί θετικός στον κορονοϊό;

Αν εκπαιδευτικός διαγνωστεί θετικός στον κορονοϊό, τότε θα μπαίνει σε απομόνωση  για 5 ημέρες τουλάχιστον. Η απομόνωση θα διακόπτεται μετά από 5 ημέρες εάν

δεν υπάρχουν συμπτώματα, ή τα συμπτώματα μετά το πενθήμερο – προεξάρχοντος του πυρετού – υποχωρούν, και (β) με αρνητικό σελφ τεστ για τους εμβολιασμένους εκπαιδευτικούς, και αρνητικό εργαστηριακό έλεγχο (ράπιντ ή PCR) για τους μη εμβολιασμένους εκπαιδευτικούς. Εάν ο πυρετός συνεχίζει ή υπάρχει θετικό σελφ ή ράπιντ τεστ, η απομόνωση θα παρατείνεται. Όταν εξέλθουν από την καραντίνα, οι εκπαιδευτικοί υποχρεούνται να χρησιμοποιούν μάσκα υψηλής αναπνευστικής προστασίας (Ν95 ή ΚΝ95 ή FFP2) ή διπλή μάσκα για τουλάχιστον άλλες 5 ημέρες

14. Τι προβλέπεται για μαθητές και εκπαιδευτικούς σε περίπτωση στενής επαφής με κρούσμα επιβεβαιωμένου περιστατικού COVID-19 εκτός σχολείου; Δηλαδή, τι γίνεται όταν, π.χ., υπάρχει κρούσμα στο σπίτι;

Σε περίπτωση που μαθητές ή εκπαιδευτικοί είναι στενές επαφές κρούσματος COVID-19 εκτός σχολείου:

Οι εκπαιδευτικοί, εμβολιασμένοι και με ενισχυτική δόση ή εκπαιδευτικοί εμβολιασμένοι με 2 δόσεις τους τελευταίους 6 μήνες ή με μία δόση του εμβολίου J&J τους τελευταίους 2 μήνες, προσέρχονται στο σχολείο κανονικά και διενεργούν εργαστηριακό έλεγχο (ράπιντ ή μοριακό τεστ) την 5η ημέρα μετά την έκθεση. Οι εκπαιδευτικοί φορούν μάσκα υψηλής αναπνευστικής προστασίας (Ν95 ή ΚΝ95 ή FFP2) ή διπλή μάσκα για 10 ημέρες από την έκθεση.

Οι εκπαιδευτικοί, εμβολιασμένοι με 2 δόσεις πάνω από 6 μήνες χωρίς ενισχυτική δόση ή με μία δόση του εμβολίου J&J πάνω από 2 μήνες χωρίς ενισχυτική δόση ή ανεμβολίαστοι, παραμένουν σε απομόνωση για 5 ημέρες, και διενεργούν εργαστηριακό έλεγχο (ράπιντ ή μοριακό τεστ) την 5η ημέρα μετά την έκθεση. Μετά την 5η ημέρα, οι εκπαιδευτικοί χρησιμοποιούν μάσκα υψηλής αναπνευστικής προστασίας (Ν95 ή ΚΝ95 ή FFP2) ή διπλή μάσκα για τουλάχιστον άλλες 5 ημέρες.

  • Αν πρόκειται για εμβολιασμένους μαθητές, τότε προσέρχονται στο σχολείο κανονικά και κάνουν τρία σελφ τεστ τις ημέρες 0-1, 3 και 5-7.
  • Αν πρόκειται για μη εμβολιασμένους μαθητές, τότε παραμένουν σε απομόνωση για 5 ημέρες, και διενεργούν σελφ τεστ την 5η ημέρα μετά την έκθεση.

15. Τι ισχύει για τους ανεμβολίαστους μαθητές και εκπαιδευτικούς που έχουν νοσήσει;

Οι ανεμβολίαστοι μαθητές ή εκπαιδευτικοί που έχουν νοσήσει εντός του τελευταίου τριμήνου έχουν το ίδιο καθεστώς με τους εμβολιασμένους μαθητές ή εκπαιδευτικούς αντίστοιχα.

16.  Πότε θα γίνεται τηλεκπαίδευση;

Τηλεκπαίδευση θα γίνεται κατ’ εξαίρεση σε συγκεκριμένες περιπτώσεις που περιλαμβάνουν και τις ακόλουθες:

  • Αν σε ένα σχολικό τμήμα αυτό εντοπιστούν ταυτόχρονα επιβεβαιωμένα κρούσματα COVID-19 σε παραπάνω από τους μισούς (50%+1) μαθητές του.
  • Αν εκπαιδευτικός πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης (δάσκαλος/νηπιαγωγός, μη ειδικότητας) νοσεί, και δεν υπάρχει δυνατότητα από την οικεία Διεύθυνση Εκπαίδευσης για άμεση αναπλήρωσή του αλλά προβλέπεται τηλεκπαίδευση από άλλον εκπαιδευτικό.
  • Αν εκπαιδευτικός είναι θετικός, και ενώ βρίσκεται σε απομόνωση, επιθυμεί να κάνει τηλεκπαίδευση, σε προαιρετική βάση.

Για τους μαθητές οι οποίοι έχουν ένα από τα σοβαρά υποκείμενα νοσήματα, τα οποία αναφέρονται στο Παράρτημα Ι του πρωτοκόλλου «Μέτρα προστασίας και πρόληψης διασποράς του ιού SARS– CoV-2 στις σχολικές μονάδες» και συμμετέχουν σε διαδικτυακά τμήματα
17. Μέχρι πότε μπορούν οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί να παραλάβουν τα σελφ τεστ από τα φαρμακεία;

Οι μαθητές όλων των βαθμίδων, εμβολιασμένοι και μη, καθώς και οι εμβολιασμένοι εκπαιδευτικοί, θα προμηθεύονται   ως και το Σάββατο 8 Ιανουαρίου, πέντε (5) δωρεάν αυτοδιαγνωστικά (self) τεστ από τα φαρμακεία, προκειμένου να καλύψουν τις ανάγκες ελέγχου των δυο πρώτων εβδομάδων επαναλειτουργίας των σχολείων, δηλαδή από 10 έως και 21 Ιανουαρίου  .Η δωρεάν διάθεση self test από τα φαρμακεία θα γίνεται και κατά την αργία των Θεοφανίων, την Πέμπτη 6/1, από εφημερεύοντα φαρμακεία.

18. Τι θα γίνει εάν  απουσιάζει ένας αριθμός νοσούντων εκπαιδευτικών, οι μαθητές μένουν στο σπίτι ή υπάρχει κάποια άλλη πρόβλεψη και ποια είναι αυτή;

Δεν υπάρχει η πρόβλεψη αναπλήρωσης των κενών, αλλά ούτε και δυνατότητα διαμοιρασμού των μαθητών σε άλλες τάξεις.

19. Μπορεί ένα σχολείο να αλλάξει την ώρα προσέλευσης και αποχώρησης των μαθητών;

Για τις σχολικές μονάδες Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης, δίνεται η δυνατότητα προσέλευσης και αποχώρησης των μαθητών/τριών προς και από τις σχολικές μονάδες, σε διαφορετικές ώρες και από διαφορετικές εισόδους/εξόδους, εφόσον αυτές υφίστανται, με ευθύνη του Διευθυντή της σχολικής μονάδας και του Συλλόγου Διδασκόντων, με στόχο τον περιορισμό συγχρωτισμού των γονέων/κηδεμόνων, με εξαίρεση περιπτώσεις μαζικών μετακινήσεων μαθητών με σχολικά λεωφορεία ή άλλα μέσα.

20. Οι μαθητές πρέπει να έχουν μαζί τους καθημερινά την σχολική κάρτα;

Οι μαθητές/τριες που φοιτούν σε δημόσιες εκπαιδευτικές δομές πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και ειδικής αγωγής οφείλουν να φέρουν μαζί τους την εκτυπωμένη σχολική κάρτα μέχρι τη διενέργεια του επόμενου δια- γνωστικού ελέγχου για την περίπτωση που ζητηθεί η επίδειξή της από εκπαιδευτικό ή από τον/την Διευθυντή/ντρια/Υποδιευθυντή/ντρια ή Προϊστάμενο/η της σχολικής μονάδας προς επαλήθευση/διασταύρωση του αποτελέσματος που έχει δηλωθεί στην ηλεκτρνική πλατφόρμα edupass.gov.gr.

Οι μαθητές/τριες που φοιτούν σε ιδιωτικές εκπαιδευτικές δομές πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και ειδικής αγωγής επιδεικνύουν, χωρίς να παραδίδουν, τη σχολική κάρτα εντός της τάξης, στον εκπαιδευτικό της πρώτης ώρας και τη φέρουν μαζί τους μέχρι τη διενέργεια του επόμενου διαγνωστικού ελέγχου σε περίπτωση που ζητηθεί επίδειξή της από εκπαιδευτικό ή από τον/τη Διευθυντή/τρια/ Υποδιευθυντή/τρια, ή Προϊστάμενο/η.

21. Οι μαθητές μπορούν να έχουν την κάρτα στο κινητό τους;

Όχι, διότι οι μαθητές απαγορεύεται να έχουν κινητά μέσα στο σχολείο.

22. Εάν το αποτέλεσμα του σελφ τεστ είναι θετικό;

Εάν το αποτέλεσμα του αυτοδιαγνωστικού ελέγχου είναι θετικό, εκδίδεται από την πλατφόρμα σχολική κάρτα θετικού αποτελέσματος, την οποία τα ανωτέρω πρόσωπα εκτυπώνουν.

Σε αυτή την περίπτωση, τα ανωτέρω πρόσωπα μεταβαίνουν εντός είκοσι τεσσάρων (24) ωρών σε δημόσια δομή, όπως αυτές κάθε φορά γνωστοποιούνται.

Μέχρι να μεταβούν στη δημόσια δομή, οι διαγνωσθέντες/είσες θετικοί/ες μαθητές/τριες και οι οικείοι τους, παραμένουν σε κατ’ οίκον περιορισμό ακολουθώντας τις σχετικές οδηγίες του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας (Ε.Ο.Δ.Υ.).

23. Εάν και το αποτέλεσμα του δωρεάν επαναληπτικού ελέγχου είναι θετικό,

Εάν το αποτέλεσμα του δωρεάν επαναληπτικού ελέγχου είναι θετικό, ακολουθείται το πρωτόκολλο του Ε.Ο.Δ.Υ.

24. Εάν το αποτέλεσμα του δωρεάν επαναληπτικού ελέγχου είναι αρνητικό;

Εάν το αποτέλεσμα του δωρεάν επαναληπτικού ελέγχου είναι αρνητικό, τότε το παιδί ή ο ενήλικας μπορεί να επιστρέψει στο σχολείο μετά την πάροδο τουλάχιστον είκοσι τεσσάρων (24) ωρών από την πλήρη υποχώρηση του πυρετού, χωρίς λήψη αντιπυρετικών, και την βελτίωση των συμπτωμάτων του. Για την επιστροφή στο σχολείο δεν είναι απαραίτητη η προσκόμιση ιατρικής βεβαίωσης.

25. Μπορεί ο μαθητής να επιλέξει επαγγελματία υγείας σε ιδιωτική δομή;

Αντί του δωρεάν επαναληπτικού ελέγχου οι γονείς/ κηδεμόνες των ανηλίκων μαθητών/τριών και οι ενήλικοι μαθητές/τριες δύνανται να επιλέξουν τη διεξαγωγή δια- γνωστικού ελέγχου από επαγγελματία υγείας σε ιδιωτική δομή, η οποία γίνεται με επιβάρυνση του πολίτη.

26. Σε περίπτωση αδυναμίας εκτύπωσης της σχολικής κάρτας COVID-19;

Σε περίπτωση αδυναμίας εκτύπωσης της σχολικής κάρτας COVID-19 θετικού ή αρνητικού αποτελέσματος για τους/τις μαθητές/τριες, αυτή μπορεί να συμπληρωθεί και να υπογραφεί και χειρόγραφα από τους γονείς/ κηδεμόνες των ανηλίκων μαθητών/τριών ή από τους/τις ενήλικους/ες μαθητές/τριες, σύμφωνα με το υπόδειγμα του Παραρτήματος Ι που προσαρτάται στην παρούσα και αποτελεί αναπόσπαστο μέρος της.

27. Εάν ο μαθητής  δεν επιδείξει τη σχολική κάρτα;

Στην περίπτωση που μαθητής/τρια που φοιτά σε δημόσια εκπαιδευτική δομή πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης και ειδικής αγωγής δεν επιδείξει τη σχολική κάρτα σε περίπτωση που αυτό του ζητηθεί από εκπαιδευτικό ή από τον/την Διευθυντή/ντρια/Υπο- διευθυντή/ντρια ή Προϊστάμενο/η της σχολικής μονάδας προς επαλήθευση/διασταύρωση του αποτελέσματος που έχει δηλωθεί στην ηλεκτρονική πλατφόρμα edupass. gov.gr, τότε δεν γίνεται δεκτός/ή στην τάξη/αποχωρεί από την σχολική αίθουσα, λαμβάνει απουσία και απομακρύνεται από τη σχολική μονάδα. Αντίστοιχα, στην περίπτωση που μαθητής/τρια που φοιτά σε ιδιωτική εκπαιδευτική δομή πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας εκ- παίδευσης και ειδικής αγωγής δεν επιδείξει τη σχολική κάρτα κατά την είσοδό του/της στη σχολική αίθουσα, τότε δεν γίνεται δεκτός/ή, λαμβάνει απουσία και απομακρύνεται από τη σχολική μονάδα. Εάν ο/η μαθητής/ τρια είναι ανήλικος/η, παραμένει στον ειδικό χώρο που έχει διαμορφωθεί ανά τις σχολικές μονάδες για την αποφυγή περαιτέρω μετάδοσης του κορωνοϊού COVID-19, μέχρις ότου οι γονείς/κηδεμόνες τον/την παραλάβουν τηρουμένων όλων των ισχυόντων μέτρων προστασίας. Κατά την άφιξη των γονέων/κηδεμόνων, επισημαίνονται η χρησιμότητα και η αναγκαιότητα του διαγνωστικού ελέγχου νόσησης, ως μέτρο αντιμετώπισης της διασποράς της νόσου. Οι γονείς/κηδεμόνες ενημερώνονται από τους/τις εκπαιδευτικούς για την υποχρέωση της διενέρ- γειας του αυτοδιαγνωστικού ελέγχου νόσησης κατά του κορωνοϊού COVID-19 δύο (2) φορές την εβδομάδα για κάθε μαθητή/τρια προκειμένου να εξασφαλισθεί η μέγιστη δυνατή προστασία της εκπαιδευτικής κοινότητας.

28. Εάν το αποτέλεσμα του αυτοδιαγνωστικού ελέγχου των εκπαιδευτικών  είναι θετικό;

Εάν το αποτέλεσμα του αυτοδιαγνωστικού ελέγχου είναι θετικό, εκδίδεται από την αντίστοιχη πλατφόρμα αντίστοιχη δήλωση του αποτελέσματος, την οποία τα ανωτέρω πρόσωπα εκτυπώνουν. Στην περίπτωση θετικού αποτελέσματος, τα ανωτέρω πρόσωπα μεταβαίνουν εντός είκοσι τεσσάρων (24) ωρών σε δημόσια δομή, όπως αυτές κάθε φορά γνωστοποιούνται. 

Μέχρι να μεταβούν στη δημόσια δομή, οι διαγνωσθέντες/είσες θετικοί/ες και οι οικείοι τους, παραμένουν σε κατ’ οίκον περιορισμό ακολουθώντας τις σχετικές οδηγίες του Εθνικού Οργανισμού Δημόσιας Υγείας (Ε.Ο.Δ.Υ.). Εάν το αποτέλεσμα του δωρεάν επαναληπτικού ελέγχου είναι θετικό, ακολουθείται το πρωτόκολλο του Ε.Ο.Δ.Υ.

28. Εάν το αποτέλεσμα του δωρεάν επαναληπτικού ελέγχου είναι αρνητικό;

Εάν το αποτέλεσμα του δωρεάν επαναληπτικού ελέγχου είναι αρνητικό, οι εκπαιδευτικοί και τα μέλη του Ε.Ε.Π. - Ε.Β.Π. μπορούν να επιστρέψουν στη σχολική μονάδα μετά την πάροδο τουλάχιστον είκοσι τεσσάρων ωρών από την πλήρη υποχώρηση του πυρετού, χωρίς λήψη αντιπυρετικών, και την βελτίωση των συμπτωμάτων τους. Για την επιστροφή στη σχολική μονάδα δεν είναι απαραίτητη η προσκόμιση ιατρικής βεβαίωσης.

29. Σε περίπτωση αδυναμίας εκτύπωσης του αποτελέσματος;

Σε περίπτωση αδυναμίας εκτύπωσης από την αντίστοιχη, κατά περίπτωση ηλεκτρονική πλατφόρμα, της δήλωσης θετικού ή αρνητικού αποτελέσματος για τους εκπαιδευτικούς και τα μέλη Ε.Ε.Π. - Ε.Β.Π, αυτή μπορεί να συμπληρωθεί και να υπογραφεί και χειρόγραφα από αυτούς.

30. Ποια είναι η διαδικασία διενέργειας εργαστηριακού διαγνωστικού ελέγχου από εκπαιδευτικούς που δεν προσκομίζουν πιστοποιητικό εμβολιασμού ή βεβαίωση νόσησης;

Διαδικασία διενέργειας εργαστηριακού διαγνωστικού ελέγχου νόσησης από τον κορονοϊό COVID-19 από τους εκπαιδευτικούς και μέλη ΕΕΠ - ΕΒΠ που δεν προσκομίζουν πιστοποιητικό εμβολιασμού ή βεβαίωση νόσησης

α) Οι εκπαιδευτικοί και τα μέλη Ε.Ε.Π.- Ε.Β.Π. που δεν προσκομίζουν πιστοποιητικό εμβολιασμού ή βεβαίωση νόσησης, προκειμένου να εισέλθουν για την παροχή διδακτικού ή υποστηρικτικού έργου στην σχολική μονάδα, στα Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ), καθώς και στα Κέντρα Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία (Κ.Ε.ΠΕ.Α.), όπου υπηρετούν, υποχρεούνται να προσκομίζουν βεβαίωση αρνητικού εργαστηριακού διαγνωστικού ελέγχου νόσησης. Ο υποχρεωτικός εργαστηριακός διαγνωστικός έλεγχος (rapid test ή PCR test) των παραπάνω εκπαιδευτικών και μελών Ε.Ε.Π. - ΕΒ.Π. δύο (2) φορές ανά σχολική εβδομάδα, έως σαράντα οκτώ (48) ώρες πριν τη Τρίτη και την Παρασκευή αντίστοιχα, διενεργείται από επαγγελματία υγείας ή ιδιωτική δομή της επιλογής τους και με δική τους δαπάνη. Κατ’ εξαίρεση, την πρώτη εβδομάδα λειτουργίας κάθε σχολικής μονάδας ο πρώτος διαγνωστικός έλεγχος διενεργείται έως και σαράντα οκτώ (48) ώρες πριν την πρώτη ημέρα προσέλευσης στη σχολική μονάδα.

Υπεύθυνος για τον έλεγχο προσκόμισης της βεβαίωσης αρνητικού εργαστηριακού ελέγχου ορίζεται ο/η Διευθυντής/ντρια ή Προϊστάμενος/η της σχολικής μονάδας, ο/η Προϊστάμενος/η Κέντρων Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ), καθώς και ο/η Προϊστάμενος/η των Κέντρων Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία (Κ.Ε.ΠΕ.Α.), αντίστοιχα. Σε περίπτωση μη προσκόμισης της παραπάνω βεβαίωσης οι εν λόγω εκπαιδευτικοί κα- θώς και μέλη ΕΕΠ - ΕΒΠ δεν επιτρέπεται να εισέλθουν στη σχολική μονάδα, στα Κέντρα Διεπιστημονικής Αξιολόγησης, Συμβουλευτικής και Υποστήριξης (ΚΕ.Δ.Α.Σ.Υ), καθώς και στα Κέντρα Εκπαίδευσης για το Περιβάλλον και την Αειφορία (Κ.Ε.ΠΕ.Α.), όπου υπηρετούν.

Εάν ο διαγνωστικός έλεγχος είναι αρνητικός, τότε εκδίδεται η ανωτέρω βεβαίωση αρνητικού εργαστηριακού διαγνωστικού ελέγχου και ο/η εκπαιδευτικός ή μέλος ΕΕΠ-ΕΒΠ προσέρχεται στην υπηρεσία του για παροχή διδακτικού ή υποστηρικτικού έργου. Εάν το αποτέλεσμα του εργαστηριακού διαγνωστικού ελέγχου είναι θετικό, ακολουθείται το πρωτόκολλο του Ε.Ο.Δ.Υ.

β) Σε περίπτωση μη διενέργειας εργαστηριακού διαγνωστικού ελέγχου ή μη επίδειξης της αντίστοιχης βεβαίωσης αρνητικού εργαστηριακού διαγνωστικού ελέγχου από τους εκπαιδευτικούς και τα μέλη ΕΕΠ -ΕΒΠ δεν τους επιτρέπεται η είσοδος στην υπηρεσία τους. Υπεύθυνος ελέγχου τήρησης της παραπάνω υποχρέωσης είναι ο/η Διευθυντής/ντρια ή Προϊστάμενος/η της σχολικής μονάδας. Εφόσον συντρέχει η περίπτωση του πρώτου εδαφίου ενημερώνει εγγράφως, χωρίς καθυστέρηση, τον/την αρμόδιο/α Διευθυντή/ντρια Εκπαίδευσης ή Περιφερειακό Διευθυντή/ντρια Εκπαίδευσης, προκειμένου να προβούν σε όλες τις προβλεπόμενες από το νόμο ενέργειες.

Περαιτέρω, οι εκπαιδευτικοί και μέλη ΕΕΠ- ΕΒΠ του πρώτου εδαφίου υφίστανται, σύμφωνα με την παρ. 8 του άρθρου 111 του ν. 4821/2021 και τις εξής συνέπειες 1) Στους μόνιμους εκπαιδευτικούς και τα μέλη Ε.Ε.Π. - Ε.Β.Π. επιβάλλεται, κατά παρέκκλιση κάθε άλλης γενικής και ειδικής διάταξης, το ειδικό διοικητικό μέτρο της αναστολής καθηκόντων για επιτακτικούς λόγους προστασίας της δημόσιας υγείας, με απόφαση του/της Διευθυντή/ντριας Εκπαίδευσης. Κατά τον χρόνο αναστολής καθηκόντων δεν καταβάλλονται αποδοχές και το εν λόγω χρονικό διάστημα δεν λογίζεται ως χρόνος πραγματικής δημόσιας υπηρεσίας για κάθε νόμιμη συνέπεια. Εφόσον προσκομίζεται πιστοποιητικό ή βεβαίωση εμβολιασμού, νόσησης ή αρνητικού εργαστηριακού διαγνωστικού ελέγχου και κατά συνέπεια εκλείψει ο λόγος επιβολής του παραπάνω ειδικού διοικητικού μέτρου της αναστολής καθηκόντων, αυτή αίρεται με όμοια απόφαση του/της Διευθυντή/ντριας Εκπαίδευσης.

2) Στους προσωρινούς αναπληρωτές εκπαιδευτικούς ή μέλη Ε.Ε.Π. - Ε.Β.Π., όπως αυτοί ορίζονται στις διατάξεις του άρθρου 63 του ν. 4589/2019 και 86 του ν. 4547/2018 αντίστοιχα, καθώς και στους προσωρινούς αναπληρωτές πλήρους ή μειωμένου ωραρίου με συμβάσεις εργασίας ιδιωτικού δικαίου τρίμηνης διάρκειας της παρ. 1 του άρθρου 111 του ν. 4821/2021, στην περίπτωση που παραβαίνουν την υποχρέωση διενέργειας και επίδειξης βεβαίωσης αρνητικού εργαστηριακού διαγνωστικού ελέγχου, το χρονικό διάστημα της μη παροχής εργασίας λόγω αδυναμίας εισόδου στη σχολική μονάδα ανάγεται στη σφαίρα ευθύνης του εκπαιδευτικού ή μέλους ΕΕΠ - ΕΒΠ και το Ελληνικό Δημόσιο ως εργοδότης, όπως νόμιμα εκπροσωπείται από τον/την αρμόδιο/α Διευθυντή/ντρια Εκπαίδευσης ή Περιφερειακό Διευθυντή/ντρια Εκπαίδευσης υποχρεούται να μην κάνει δεκτή την εκ μέρους τους παροχή εργασίας (διδακτικού και υποστηρικτικού έργου) και απαλλάσσεται για το χρονικό διάστημα μη παροχής εργασίας από την υποχρέωση καταβολής αποδοχών. Το παραπάνω χρονικό διάστημα μη παροχής εργασίας από τους εν λόγω εκπαιδευτικούς και μέλη ΕΕΠ - ΕΒΠ δεν λογίζεται ως ασφαλιστικός χρόνος για κάθε νόμιμη συνέπεια. Εφόσον, στη συνέχεια επιδεικνύεται πιστοποιητικό ή βεβαίωση εμβολιασμού, νόσησης ή αρνητικού εργαστηριακού διαγνωστικού ελέγχου και κατά συνέπεια εκλείψει ο λόγος μη παροχής εργασίας από τους εκπαιδευτικούς ή μέλη Ε.Ε.Π. - Ε.Β.Π. κατά τα παραπάνω οριζόμενα, το Ελληνικό Δημόσιο ως εργοδότης, όπως εκπροσωπείται από τον/την Διευθυντή/ ντρια Εκπαίδευσης ή Περιφερειακό Διευθυντή/ντρια Εκπαίδευσης αποδέχεται εφεξής την παροχή εργασίας και καταβάλλει τις ανάλογες αποδοχές.»

30. Εάν μαθητής εκδηλώσει συμπτώματα κορονοϊού ενώ βρίσκεται  στη σχολική μονάδα;

Εάν ο/η μαθητής/τρια βρίσκεται στη σχολική μονάδα, λαμβάνουν χώρα εκ μέρους του Υπευθύνου COVID-19 της σχολικής μονάδας τα παρακάτω:

  • Επικοινωνία με την οικογένεια για παραλαβή του/ της μαθητή/τριας.
  •  Απομόνωση του/της μαθητή/τριας σε προκαθορισμένο καλά αεριζόμενο χώρο, με επίβλεψη, μακριά από τα υπόλοιπα παιδιά και εφαρμογή απλής χειρουργικής μάσκας.
  • Εφαρμογή υγιεινής χεριών και αναπνευστικής υγιεινής από τον/την μαθητή/τρια και το/τα άτομο/α που το φροντίζουν.
  • Χρήση εξοπλισμού ατομικής προστασίας από το προσωπικό (μάσκα, γάντια, και -σε περίπτωση κινδύνου εκτίναξης βιολογικών υγρών ή αναπνευστικών εκκρίσεων- ποδιά αδιάβροχη και οφθαλμική προστασία με γυαλιά ή ασπίδα προσώπου).
  • Επιμελής καθαρισμός του χώρου και εφαρμογή απολυμαντικού σε επιφάνειες μετά την αναχώρηση του/της μαθητή/τριας με χρήση εξοπλισμού ατομικής προστασίας.
  • Γίνεται ιατρική αξιολόγηση με πρωτοβουλία των γονέων/κηδεμόνων και σε συνεργασία με αυτούς. Εφόσον, σύμφωνα με την αξιολόγηση αυτή, ο/η μαθητής/τρια χαρακτηριστεί ως ύποπτο κρούσμα COVID-19 χωρίς να υπάρχει εναλλακτική διάγνωση πρέπει να γίνει διαγνωστικό τεστ για COVID-19. Επισημαίνεται ότι στην περίπτωση αυτή, δεν συστήνεται η διενέργεια αυτοδιαγνωστικού ελέγχου (self test).
  • Εν αναμονή του αποτελέσματος, ο/η μαθητής/τρια παραμένει σε απομόνωση κατ’ οίκον, εφόσον κρίνεται από τον ιατρό ότι η κατάστασή του δεν απαιτεί νοσηλεία σε νοσοκομείο, σε καλά αεριζόμενο δωμάτιο, ενώ η σχολική μονάδα συνεχίζει τη λειτουργία της.

Εάν η ιατρική αξιολόγηση που έγινε σε συνεργασία με τους γονείς/κηδεμόνες οδηγήσει στο συμπέρασμα ότι δεν προκύπτουν ενδείξεις λοίμωξης COVID-19,τότε ο/η μαθητής/τρια μπορεί να επιστρέψει στο σχολείο όταν τα συμπτώματα υφεθούν ή παρέλθει τυχόν άλλο, πέρα από COVID-19, πρόβλημα υγείας. Για την επιστροφή στο σχολείο ακολουθούνται συστηματικά οι διαδικασίες του αυτοδιαγνωστικού ελέγχου, ενώ δεν είναι απαραίτητη η προσκόμιση ιατρικής βεβαίωσης.

Εάν από την ιατρική αξιολόγηση προκύπτει ότι ο/η μαθητής/τρια είναι ύποπτο κρούσμα διενεργείται διαγνωστικό τεστ για COVID-19. Στην περίπτωση που δεν πραγματοποιήθηκε τεστ παρά τις συστάσεις, δεν πρέπει να προσέλθει στο σχολείο για δέκα (10) ημέρες από την έναρξη των συμπτωμάτων και μέχρι να έχουν συμπληρωθεί τρία (3) εικοσιτετράωρα απυρεξίας χωρίς τη λήψη αντιπυρετικού και να έχουν βελτιωθεί τα συμπτώματα. Για την επιστροφή στο σχολείο ακολουθούνται συστηματικά οι διαδικασίες του αυτοδιαγνωστικού ελέγχου.

31. Εάν εκπαιδευτικός εκδηλώσει συμπτώματα κορονοϊού ενώ βρίσκεται  στη σχολική μονάδα;

Εάν αυτό συμβεί όταν είναι στο σχολείο, αποχωρεί από το χώρο του σχολείου μετά από συνεννόηση με τους υπεύθυνους και υποβάλλεται σε εργαστηριακό διαγνωστικό έλεγχο (rapid test ή PCR test).

Εν αναμονή του αποτελέσματος, οι ανωτέρω παραμένουν σε απομόνωση κατ’ οίκον εφόσον κρίνεται από τον ιατρό ότι η κατάστασή τους δεν απαιτεί νοσηλεία σε νοσοκομείο σε καλά αεριζόμενο δωμάτιο, ενώ το σχολείο συνεχίζει κανονικά τη λειτουργία του.

32. Τι πρέπει να κάνει ο γονιός σε περίπτωση θετικού τεστ και ποιες οι ενέργειες του σχολείου

Διαχείριση μαθητή/τριας και μέλους του προσωπικού στην περίπτωση θετικού διαγνωστικού εργαστηριακού ελέγχου

Ο γονέας/κηδεμόνας του/της μαθητή/τριας ή ο εκπαιδευτικός, μέλος Ε.Ε.Π. - Ε.Β.Π. ή μέλος του λοιπού προσωπικού ενημερώνει άμεσα τον υπεύθυνο διαχείρισης COVID-19 της σχολικής μονάδας για το θετικό αποτέλεσμα του διαγνωστικού τεστ για COVID-19.

Ο υπεύθυνος διαχείρισης COVID-19 του σχολείου:

1. επικοινωνεί: α) με τις οικογένειες των παιδιών του τμήματος στο οποίο φοιτά ο μαθητής/τρια, β) με την οικεία Διεύθυνση Εκπαίδευσης, γ) με τη Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας της οικείας Περιφερειακής Ενότητας και

2. αποστέλλει την ίδια μέρα δελτίο ιχνηλάτησης στη Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας της οικείας Περιφερειακής Ενότητας .

Η Διεύθυνση Δημόσιας Υγείας και Κοινωνικής Μέριμνας:

α) επικοινωνεί με τον ΕΟΔΥ για συνδρομή στην επιδημιολογική διερεύνηση και εκτίμηση κινδύνου, εάν αυτή χρειαστεί αλλά και για ενημέρωση και

β) γνωμοδοτεί στην οικεία Διεύθυνση Εκπαίδευσης σχετικά με την αναστολή λειτουργίας τμήματος της σχολικής μονάδας, στην περίπτωση που τα θετικά κρούσματα υπερβαίνουν τον αριθμό που αντιστοιχεί στο 50% συν ένα του συνόλου των μαθητών/τριών του σχολικού τμήματος.

33. Ποιες θεωρούνται στενές επαφές;

Στενές επαφές επιβεβαιωμένου κρούσματος λοίμωξης COVID-19 θεωρούνται:

α) Οι μαθητές/τριες που ανήκουν στο ίδιο τμήμα με μαθητή/τρια που είναι επιβεβαιωμένο κρούσμα COVID-19 και συνυπήρξαν μαζί του στη σχολική τάξη κατά το σαρανταοκτάωρο πριν την έναρξη των συμπτωμάτων του ή έως και δέκα (10) ημέρες μετά από αυτήν.

β) Οι μαθητές/τριες που ανήκουν σε διαφορετικό τμήμα από μαθητή/τρια που είναι επιβεβαιωμένο κρούσμα COVID-19 αλλά παρακολούθησαν μαζί του μάθημα/μα- θήματα στην ίδια αίθουσα (π.χ. φροντιστηριακό μάθημα, ξένη γλώσσα κ.λπ.) κατά το σαρανταοκτάωρο πριν την έναρξη των συμπτωμάτων ή έως και δέκα (10) ημέρες μετά από αυτήν, εφόσον η κοινή παρακολούθηση μαθημάτων διήρκεσε τουλάχιστον 2 (δύο) διδακτικές ώρες, έστω και όχι συνεχόμενα.

γ) Οι μαθητές/τριες που στο τμήμα τους δίδαξε εκπαιδευτικός που είναι επιβεβαιωμένο κρούσμα COVID-19 κατά το σαρανταοκτάωρο πριν την έναρξη των συ- μπτωμάτων του ή έως και δέκα (10) ημέρες μετά από αυτήν, καθώς και οι εκπαιδευτικοί που δίδαξαν σε τμήμα με μαθητή/τρια, που είναι επιβεβαιωμένο κρούσμα COVID-19 κατά το σαρανταοκτάωρο πριν την έναρξη των συμπτωμάτων του ή έως και δέκα (10) ημέρες μετά από αυτήν, εφόσον η διδασκαλία διήρκεσε τουλάχιστον δύο (2) διδακτικές ώρες, έστω και όχι συνεχόμενα.

δ) Μαθητής/τρια ή μέλος του εκπαιδευτικού και λοιπού προσωπικού που είχε επαφή πρόσωπο- με-πρόσωπο με επιβεβαιωμένο κρούσμα COVID-19 κατά το σαρανταοκτάωρο πριν την έναρξη των συμπτωμάτων του ή έως και δέκα (10) ημέρες μετά από αυτήν σε απόσταση μικρότερη του 1,5 μέτρου, για χρονικό διάστημα δεκαπέντε (15) λεπτών και άνω και χωρίς σωστή χρήση μάσκας εκ μέρους ενός από τους δυο ή εκ μέρους και των δύο, σε εσωτερικό ή εξωτερικό χώρο του σχολείου, περιλαμβανομένου και του διαλείμματος, του μαθήματος γυμναστικής ή άλλης δραστηριότητας.

ε) Μαθητής/τρια ή μέλος του εκπαιδευτικού και λοιπού προσωπικού που είχε άμεση σωματική επαφή με επιβεβαιωμένο κρούσμα COVID-19 (με ή χωρίς συμπτώματα) κατά την περίοδο μεταδοτικότητας.

στ) Μαθητής/τρια ή μέλος του εκπαιδευτικού ή λοιπού προσωπικού που είχε επαφή με αναπνευστικές ή άλλες σωματικές εκκρίσεις επιβεβαιωμένου κρούσματος COVID-19 (με ή χωρίς συμπτώματα) κατά την περίοδο μεταδοτικότητας χωρίς να έχουν ληφθεί τα απαραίτητα μέτρα προφύλαξης.

ζ) Οι μαθητές/τριες και τα μέλη του εκπαιδευτικού ή λοιπού προσωπικού που κατά το σαρανταοκτάωρο πριν την έναρξη των συμπτωμάτων κινήθηκαν προς ή από το σχολείο μαζί με το επιβεβαιωμένο κρούσμα στο ίδιο σχολικό λεωφορείο, στο ίδιο ταξί ή ανάλογο ιδιωτικό μεταφορικό μέσο.

34. Τι ισχύει για τους μαθητές στα Φροντιστήρια και Κέντρα Ξένων Γλωσσών;

Για τη συμμετοχή στο μάθημα, οι μαθητές/τριες και υποψήφιοι/των φροντιστηρίων/κέντρων ξένων γλωσσών επιδεικνύουν στον υπεύθυνο του φροντιστηρίου/ κέντρου ξένων γλωσσών, βεβαίωση αρνητικού αυτοδιαγνωστικού ελέγχου (self test) που διενεργείται δύο (2) φορές την εβδομάδα.

35. Για τους εκπαιδευτικούς;

Οι μεν εκπαιδευτικοί των φροντιστηρίων και των κέντρων ξένων γλωσσών, που προσκομίζουν πιστοποιητικό εμβολιασμού ή βεβαίωση νόσησης επιδεικνύουν στον υπεύθυνο του φροντιστηρίου/κέντρου ξένων γλωσσών βεβαίωση αρνητικού αυτοδιαγνωστικού ελέγχου (self test) που διενεργείται δύο (2) φορές την εβδομάδα.

Οι δε εκπαιδευτικοί των φροντιστηρίων και των κέντρων ξένων γλωσσών, που δεν προσκομίζουν πιστοποιητικό εμβολιασμού ή βεβαίωση νόσησης, επιδεικνύουν στον υπεύθυνο του φροντι- στηρίου/κέντρου ξένων γλωσσών, βεβαίωση αρνητικού εργαστηριακού διαγνωστικού ελέγχου (rapid test ή PCR) που διενεργείται δύο (2) φορές την εβδομάδα με δαπάνη τους.

36. Τι ισχύει για το λοιπό προσωπικό;

Για το λοιπό προσωπικό των φροντιστηρίων/κέντρων ξένων γλωσσών εφαρμόζεται ό,τι κάθε φορά ισχύει στον ιδιωτικό τομέα αντιστοίχως.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

thrania-sxoleio-intime-4-768x480.jpg
Ένα ωραίο 3ήμερο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την εβδομάδα που έρχεται, αλλά όχι για όλους
Σε ποιες περιοχές τα σχολεία δεν θα λειτουργήσουν την Δευτέρα που έρχεται
Ένα ωραίο 3ήμερο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την εβδομάδα που έρχεται, αλλά όχι για όλους
Παιδιά στη Γάζα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
Τα παιδιά που έχουν εκτεθεί σε πολεμικά γεγονότα εμφάνιζουν αλλαγές DNA σε πολλές τοποθεσίες και περιοχές στο γονιδίωμα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
μηλοξιδο
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες
Το μήλο έχει λίγες θερμίδες και είναι πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά, κάτι που τα καθιστά ένα υγιεινό σνακ ή συστατικό σε κάθε δίαιτα
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες