Μίσασε και ο Ιανουάριος κι ακόμα όλοι αναμένουμε την προκήρυξη συγγραφής των νέων σχολικών εγχειριδίων. Που οφείλεται αυτή η καθυστέρηση. Ως προς τι τέτοια δυστοκία;
Για να συγγραφεί ένα αξιόλογο βιβλίο και να αξιολογηθεί απαιτείται χρόνος. Το διάστημα που απομένει έως την έναρξη της σχολικής χρονιάς δεν επαρκεί για να γραφτεί και να αξιολογηθεί ένα σχολικό εγχειρίδιο. Εκτός κι αν συμβαίνει κάτι υπογείως, οπότε δεν μπορούμε να έχουμε γνώση και δε θέλουμε να πιστεύουμε ότι συμβαίνει.
Συνεχίζεται η επιμόρφωση στα νέα αναλυτικά προγράμματα ολίγων εκπαιδευτικών, οι οποίοι/ες υπηρετούν στα πειραματικά σχολεία. Η επιμόρφωση κρίνεται ότι είναι, τουλάχιστον, ανεπαρκής.
Χρονικά, για τόσο μεγάλη αλλαγή που επιφέρουν τα νέα αναλυτικά προγράμματα, είναι ελάχιστη. Η επιτυχής επιμόρφωση σε νέα αναλυτικά προγράμματα, όπου προβλέπονται σημαντικές αλλαγές, προϋποθέτει, μεταξύ άλλων, και ικανοποιητική διάρκεια. Δεν μπορεί να είναι ταχύρρυθμη.
Επίσης, προϋποθέτει ο επιμορφωτής να γνωρίζει το αντικείμενο που εκπαιδεύει τους εκπαιδευτικούς (αφήνουμε παράμερα ότι ουκ ολίγοι εκπαιδευόμενοι γνωρίζουν επιστημονικά πολύ καλύτερα το αντικείμενο από τους εκπαιδευτές και είναι αρκετά εμπειρότεροι…).
Όμως, πως μπορεί ο επιμορφωτής να γνωρίζει σε τι ακριβώς επιμορφώνει, όταν δεν είναι έτοιμο το σχολικό εγχειρίδιο; Μπορεί να υπάρχει γνώση του αντικειμένου σε βάθος, αλλά δεν υπάρχει το προαπαιτούμενο υποστηρικτικό υλικό, το σχολικό βιβλίο! Αυτή τη στιγμή στη διάθεση όλων υπάρχει μια ασαφής απαρίθμηση πληροφοριών. Είμαστε βέβαιοι ότι το εγχειρίδιο που θα φτάσει στα χέρια των μαθητών και των καθηγητών θα ανταποκρίνεται στις πληροφορίες;
Ερωτώνται οι επιμορφωτές από συναδέλφους ότι και ο πλέον χαρισματικός εκπαιδευτικός αδυνατεί να ανταποκριθεί επαρκώς στην ύλη της Φυσικής της Α’ λυκείου, με μόλις δύο ώρες διδασκαλίας εβδομαδιαία, έτσι όπως έχει καθοριστεί ποιοτικά και, κυρίως, ποσοτικά. Οι επιμορφωτές δηλώνουν αναρμόδιοι να απαντήσουν.
Αναρωτιόμαστε, πως μπορεί να γίνει επιμόρφωση σε κάτι που δεν μπορεί να εφαρμοστεί με το ισχύον πρόγραμμα διδασκαλίας; Ο επιμορφωτής επιμορφώνει σε κάτι που δε γνωρίζει τι τελικά θα είναι! Μάλλον πρόκειται για παγκόσμια πρωτοτυπία…
Οι αλλαγές χρειάζονται προσεκτικό προγραμματισμό, με αυστηρά χρονοδιαγράμματα, τα οποία και θα τηρούνται. Έπρεπε να «τρέχει» τώρα η επιμόρφωση για τους β’ επιμορφωτές, σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό. Αλλά, δε συμβαίνει κάτι τέτοιο.
Η επιμόρφωση προϋποθέτει, επίσης, τεχνικό υλικό προς τους εκπαιδευτικούς. Σημειώσεις σχετικά με το μάθημα και όχι κατεβατά για θεωρίες μάθησης και για την ανακαλυπτική μάθηση. Τα έχουμε ακούσει εκατοντάδες φορές. Τα εμπεδώσαμε. Το τι θα διδάξουμε, με ποια σειρά, σε ποια έκταση και τι βάθος, σε τι θα ελέγχεται ο μαθητής και πως, πότε θα το μάθουμε; Και πρέπει να είναι επιμόρφωση και όχι διεκπαιρεωτική διαδικασία, για να φύγει από πάνω μας η υποχρέωση. Λίγες ώρες επιμόρφωσης δια ζώσης ή εξ αποστάσεως, που σπαταλώνται σε γνωριμίες και σε οδηγίες πώς οι εκπαιδευτικοί να κάνουν μια τυποποιημένη παραδοτέα εργασία, επουδενί δεν αποτελεί επιμόρφωση.
Οι επιμορφώσεις απαιτούν πόρους. Και μετά βεβαιότητας, πόροι δεν υπάρχουν. Προσπαθούμε από τη μύγα να βγει ξύγκι. Και όλοι οι αρμόδιοι αδιαφορούν για την κόπωση των εκπαιδευτικών, που σέρνονται από τη μία επιμόρφωση στην άλλη, συλλέγοντας χαρτιά, που επί του πρακτέου ασήμαντη αξία έχουν.
Ουσιαστικά, αλλάζει το εκπαιδευτικό μας σύστημα. Δεν μπορεί οι επιμορφώσεις να είναι fast track, ούτε εκ των υστέρων. Η χρηστή διαχείριση όλων των πόρων, ανθρώπινων και μη, είναι εκ των ουκ άνευ.
Στην πράξη, διαιωνίζονται τα λάθη του παρελθόντος, σπαταλώντας πολύτιμο χρόνο και ακόμα πιο πολύτιμους πόρους.
Ο χρόνος είναι αμείλικτος. Σύντομα οι εκπαιδευτικοί θα κληθούν να εκτελέσουν τα σχέδια δράσης της αυτοαξιολόγησης. Θα αξιολογηθούν και για την επιμόρφωση που δεν έλαβαν;
Προτείνουμε όλα να «πάνε» ένα χρόνο πίσω. Δεν είναι πολιτική υποχώρηση η εφαρμογή των νέων αναλυτικών προγραμμάτων να καθυστερήσει κατά μία σχολική χρονιά, ώστε να δοθεί ο απαραίτητος χρόνος προετοιμασίας, τόσο στη συγγραφή και αξιολόγηση των σχολικών εγχειριδίων όσο και την ουσιαστική επιμόρφωση των εκπαιδευτικών. Είναι ένδειξη φρόνησης.
Αφού δεν είμαστε έτοιμοι, ας μη βιάζουμε τα πράγματα. Η βιασύνη μόνος καλός σύμβουλος δεν είναι.
Η Ομάδα Έρευνας Τεκμηρίωσης Διδασκαλίας της Φυσικής
Δρακόπουλος Γρ.
Εμμανουηλίδης Αρ.
Πετρόπουλος Μιχ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη