Η πανδημία βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη και στην Ελλάδα. Υπήρχαν έγκαιρες και όπως αποδείχθηκε έγκυρες προβλέψεις από τους ειδικούς για κορύφωση των κρουσμάτων γύρω στις 18 Ιανουαρίου. Οι καθημερινές ανακοινώσεις του ΕΟΔΥ επιβεβαιώνουν τους ειδικού;.
Υπήρξαν πολλές φωνές να ανοίξουν τα σχολεία με μια βδομάδα καθυστέρηση, ενώ πολλά ΑΕΙ αιτήθηκαν οι εξετάσεις τους α’ εξαμήνου να πραγματοποιηθούν εξ αποστάσεως. Με πολιτική απόφαση, καμία από τις προτάσεις αυτές δεν έγινε αποδεκτή.
Όταν μια επιστημονική επιτροπή συνεδριάζει τηρούνται πρακτικά, τα οποία δεν είναι κρατικά απόρρητα και κανονικά θα έπρεπε να δημοσιοποιούνται μετά την καθαρογραφή τους. Ίσως κάποτε μάθουμε τους εμπνευστές της εισήγησης για το πρωτόκολλο 50% και ένα στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Με την έναρξη των διά ζώσης μαθημάτων αναδύθηκαν και τα πρακτικά προβλήματα που εν πολλοίς ήταν αναμενόμενα. Μερικές χιλιάδες εκπαιδευτικοί νοσούν και μερικές δεκάδες χιλιάδες μαθητές είτε νοσούν είτε βρίσκονται σε καραντίνα. Μέχρι και χθες το μεσημέρι, άνω των 50 τμημάτων η λειτουργία ανακλήθηκε λόγω της πανδημίας, ενώ τα περισσότερα τμήματα υπολειτουργούν, μιας και χιλιάδες μαθητές νοσούν και απουσιάζουν, αλλά λόγω του πρωτοκόλλου του 50%+1, δεν καταγράφεται πουθενά η αδυναμία να λειτουργήσει ομαλά η εκπαιδευτική διαδικασία.
Η πρώτη βδομάδα άφησε, λόγω απουσίας εκπαιδευτικών, 80000 ώρες διδασκαλίας έλλειμμα!
Αν προστεθούν και οι απώλειες αυτής της εβδομάδος, μιας και μόλις την προηγούμενη Πέμπτη προσλήφθηκαν αναπληρωτές για να καλυφθούν παλαιά κενά, το νούμερο εκτοξεύεται στις 130.000 ώρες! Οι χαμένες ώρες προστίθενται στα ήδη εκρηκτικά νούμερα, που κληροδότησε το προηγούμενο ημερολογιακό έτος, μιας τον Δεκέμβριο υπήρχαν κενά στα σχολικά προγράμματα, που ήταν και αυτά μερικές χιλιάδες ώρες και δεν είχαν σχέση με την πανδημία, αλλά την κλασική έλλειψη εκπαιδευτικών.
Η πρόσφατη πρόσληψη αναπληρωτών θα λύσει ή έστω θα αμβλύνει το πρόβλημα; Κατά την ταπεινή μας γνώμη, όχι. Κι αυτό γιατί η πανδημία δεν είναι στατική, ούτε προβλέψιμη. Με ποια κριτήρια αποφασίστηκε ο αριθμός των αναπληρωτών που απαιτούνται; Οι ειδικότητες πως καθορίστηκαν; Από τις διευθύνσεις εκπαίδευσης; Έχει αυτή η πανδημία στατιστική λογική; Έχει στατιστικά προβλέψιμη κατανομή ανά Διεύθυνση; Το πρόβλημα με τους εκπαιδευτικούς δεν είναι μόνο αριθμητικό, όπως θα συνέβαινε σε οποιαδήποτε άλλη υπηρεσία. Μου λείπουν για παράδειγμα 50, παίρνω 55 και λύνω το πρόβλημα. Ακόμα και εάν η αριθμητική πρόβλεψη ανά διεύθυνση είναι ορθή, υπάρχει και το θέμα ποιες ειδικότητες είναι αυτές που λείπουν, τελικά, στις σχολικές μονάδες ανά εβδομάδα. Μπορεί να προσλήφθηκαν, για παράδειγμα, φιλόλογοι, βάσει των αναγκών που φαίνονταν, αλλά την επόμενη εβδομάδα να χρειάζονται περισσότεροι μαθηματικοί...
Την επόμενη εβδομάδα η εικόνα μπορεί να αλλάξει και ως προς τις ανάγκες των κατά τόπους διευθύνσεων, τόσο ως προς τα μαθήματα όσο και ως προς τον αριθμό των εκπαιδευτικών. Ποια θα είναι η λύση που θα επιλεγεί, τότε; Θα διδάσκει ο αναπληρωτής ό,τι να ‘ναι; Να μετακινούνται οι αναπληρωτές από διεύθυνση σε διεύθυνση; Αλλά, ακόμα κι έτσι, στο πενθήμερο έως το οκταήμερο που θα τρέχει ο αναπληρωτής, τι θα πρωτοπρολάβει να προσφέρει; Μια μέρα ανάληψη υπηρεσίας και ενημέρωση. Τη δεύτερη μέρα θα προσπαθήσει να αντιληφθεί τα τμήματα που θα του δοθούν σε τι κατάσταση βρίσκονται. Ας υποθέσουμε ότι είναι χαρισματικός και την τρίτη μέρα διδάσκει σαν να ήξερε τις ιδιαιτερότητες των τμημάτων, ο ωφέλιμος χρόνος θα είναι μικρός. Και για να δημιουργηθεί ουσιαστική επαφή μεταξύ διδάσκοντα και μαθητή, το μικρό χρονικό διάστημα δεν προσφέρεται.
Ζητήσαμε να καταγραφεί η πρόοδος της διδασκαλίας της ύλης από το Γυμνάσιο έως το Λύκειο, για να υπάρχει έγκαιρα η γνώση σε ποια κατάσταση βρισκόμαστε και να υπάρξει ορθολογικότερος κεντρικός σχεδιασμός. Η παιδεία είναι πολύ σοβαρή υπόθεση και δεν αντιμετωπίζεται αποσπασματικά.
Τουλάχιστον σε αυτές τις κρίσιμες στιγμές, έπρεπε οι προσλήψεις αναπληρωτών να γίνονται από τις διευθύνσεις που έχουν άμεση εικόνα των τρεχουσών αναγκών. Παλαιότερα, βέβαια, προσλαμβάνονταν και ωρομίσθιοι, μόνο που ο θεσμός απαξιώθηκε γιατί αργούσαν πολύ να πληρωθούν οι εκπαιδευτικοί για τις υπηρεσίες τους. Φυσικά, η λύση είναι οι διορισμοί στα πραγματικά κενά, αλλά δεν εντάσσονται στα σχέδια του Υπουργείου Παιδείας σύντομα.
Επιπλέον, υπάρχει ο βραχνάς της Τράπεζας Θεμάτων. Πως θα εφαρμοστεί, όταν λειτουργούμε υπό καθεστώς εκτάκτου ανάγκης; Και τι θα αποκομίσουμε από την εφαρμογή της, υπό τέτοιες συνθήκες;
Ας κατανοήσουμε, επιτέλους, ότι ούτε αυτή η σχολική χρονιά κυλά ομαλά. Και οφείλουμε να προσαρμοστούμε στις συνθήκες και όχι να προσποιούμαστε ότι όλα λειτουργούν καλώς. Λύσεις υπάρχουν και έχουν κατατεθεί. Το θέμα είναι αν υπάρχει και η βούληση για να εφαρμοστούν.
Και η πρώτη λύση είναι να γίνουν όσοι διορισμοί απαιτούνται, ώστε να λειτουργούν τα σχολεία σωστά. Κι ας μην επικαλούμαστε άλλο την έλλειψη πόρων. Μπορούν να εξοικονομηθούν από περιττές σπατάλες…
Η Ομάδα Έρευνας Τεκμηρίωσης Διδασκαλίας της Φυσικής
Δρακόπουλος Γρ.
Εμμανουηλίδης Αρ.
Πετρόπουλος Μιχ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη