Thumbnail
Από Μάρτιο μέχρι Μάϊο, προγραμματίζονται η «κανονική», διεθνής PISA, η λεγόμενη «Ελληνική PISA» και μια ... μίνι «PISA» στα Γυμνάσια, σε σχέση με τον εγγραμματισμό των μαθητών στην Πληροφορική και τους Υπολογιστές

Ενα τρίμηνο γεμάτο...«PISA» θα ζήσουν οι μαθητές και τα σχολεία το επόμενο διάστημα, καθώς σε λίγες μέρες ξεκινούν οι διαδικασίες της Διεθνούς PISA, τον Απρίλιο προγραμματίζεται η PISA της Πληροφορικής στα Γυμνάσια, για να κλείσει ευχάριστα η Άνοιξη με την «Ελληνική PISA» τον Μάϊο, σε Δημοτικά και Γυμνάσια!

Και μπορεί η  λεγόμενη «Ελληνική PISA» που έρχεται στα σχολεία να έχει διαγνωστικό χαρακτήρα, όμως η συμμετοχή των μαθητών σε αυτήν θα είναι υποχρεωτική, αν και ανώνυμη!

Το πώς η υποχρεωτικότητα συμβαδίζει με το διαγνωστικό και πιλοτικό χαρακτήρα αυτής της νέας εξέτασης που περιμένει το Μάϊο τους 6.000 μαθητές/τριες της ΣΤ’ τάξης των Δημοτικών σχολείων και τους άλλους 6.000 της Γ’ τάξης των Γυμνασίων σε θέματα σχετικά με τα περιεχόμενα των προγραμμάτων σπουδών στα γνωστικά αντικείμενα της Νεοελληνικής Γλώσσας και των Μαθηματικών, μόνο η κ.Κεραμέως το ξέρει.

Για την ακρίβεια, το καταλαβαίνουμε κι εμείς: Προφανής ο στόχος να μη μπορέσουν οι γονείς να εμποδίσουν τα παιδιά τους να συμμετάσχουν, αλλά ούτε οι εκπαιδευτικοί που αντιδρούν στην Ελληνική PISA να κινητοποιηθούν.

Η ΕΛΜΕ Χανίων για παράδειγμα (μεταξύ πολλών ΕΛΜΕ) κάλεσε τους εκπαιδευτικούς  να μην συμμετέχουν σε κανενός είδους διαδικασίες που αφορούν στην υλοποίηση του διαγωνισμού PISA και παρέχει πλήρη συνδικαλιστική και νομική κάλυψη γι’ αυτό. Στη συνέχεια, προχωρά σε συναντήσεις με τους Συλλόγους Διδασκόντων και τους Συλλόγους Γονέων για την ενημέρωση και ανάληψη κοινών πρωτοβουλιών και καλεί τις ΕΛΜΕ και τους ΣΕΠΕ της χώρας καθώς και το Δ. Σ. της Ο.Λ.Μ.Ε. να λάβουν αντίστοιχες αποφάσεις και όλοι μαζί να μην επιτρέψουμε τη διεξαγωγή αυτού του διαγωνισμού.

«Δια μέσου του εκβιασμού των «καλών» αποτελεσμάτων επιδιώκουν να δημιουργήσουν εκείνα τα εργαλεία ώστε να δώσουν δικαιολογίες για συνολική και σε αντιδραστική κατεύθυνση μετάλλαξη του εκπαιδευτικού συστήματος και τελικά να οδηγήσουν στην κατηγοριοποίηση των σχολείων και στον ανταγωνισμό» επισημαίνει η Α’ ΕΛΜΕ Θεσσαλονίκης για τις εξετάσεις Pisa.

Αυτά, καθώς τα αποτελέσματα των εξετάσεων διαγνωστικού χαρακτήρα θα αξιοποιηθούν από την Α.ΔΙ.Π.Π.Δ.Ε. και το ΙΕΠ για τη διατύπωση εισηγήσεων προς το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, για προτάσεις βελτιώσεων στα Προγράμματα Σπουδών, στο εκπαιδευτικό υλικό, στη διδακτική μεθοδολογία, για προσεγγίσεις συμπεριληπτικής και αντισταθμιστικής εκπαίδευσης, καθώς και για την ανάπτυξη εστιασμένων επιμορφωτικών δράσεων. Επίσης, διαμορφώνονται και υποβάλλονται προτάσεις για τη βελτίωση της εκπαιδευτικής πολιτικής στην Πρωτοβάθμια και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση γενικότερα.

Τι είναι η Ελληνική PISA

Η ελληνική PISA, όπως λέγεται, αποτελεί «ένα τεστ διάγνωσης της αποτελεσματικότητας του εκπαιδευτικού συστήματος» και έχει «σκοπό την εξαγωγή πορισμάτων σχετικά με την πορεία υλοποίησης των προγραμμάτων σπουδών και όχι η αξιολόγηση της επίδοσης του μαθητή». Σύμφωνα με το υπουργείο Παιδείας τα αποτελέσματα θα είναι ανώνυμα, επομένως δεν συνεκτιμώνται από τους εκπαιδευτικούς κατά την αξιολόγηση της επίδοσης των μαθητών. 

Ωστόσο πολλοί εκπαιδευτικοί επισημαίνουν ότι δεν είναι όσο «αθώα» ακούγεται: Η υπόθεση μπορεί να εξελιχθεί σε έναν μηχανισμό «παρακυβέρνησης» της εκπαιδευτικής διαδικασίας, καθώς τα δοκίμια αξιολόγησης θα προωθούν μια συγκεκριμένη αντίληψη για τη σχολική γνώση, τη διδασκαλία, τη μάθηση, τη σχολική επιτυχία, τον μαθητή κ.ά., που προβάλλουν (και ώς έναν βαθμό επιβάλλουν) αντίστοιχες αρχές στην οργάνωση της ίδιας της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Κοντολογίς η «ελληνική Pisa»  επιχειρεί με όχημα τα πορίσματά της (μέσα από τον έλεγχο των γλωσσικών και μαθηματικών ικανοτήτων των μαθητών) να προσανατολίσει την σχολική εκπαίδευση σε μια συγκεκριμένη κατεύθυνση.

Επίσης τα αποτελέσματα αυτών των τεστ θα αξιοποιηθούν ως εργαλείο για την κατηγοριοποίηση των σχολείων και θα χρησιμοποιηθούν και ως «κριτήρια» για την αξιολόγηση των ίδιων των εκπαιδευτικών. Είναι φανερό ότι το νέο καθεστώς που θα επιβάλει η «ελληνική PISA», με τον κύκλο των τεστ, μπορεί να βλάψει τους πιο αδύνατους μαθητές και να αποδυναμώσει τις σχολικές τάξεις, καθώς αναπόφευκτα συνεπάγεται όλο και περισσότερα τεστ πολλαπλής επιλογής, περισσότερα λεπτομερώς προσχεδιασμένα μαθήματα από «προμηθευτές» που βρίσκονται πάνω και έξω από το σχολείο –και μεγάλο άγχος για τους εκπαιδευτικούς.

Στα πλαίσια αυτά δεν είναι ανεξήγητο το κονδύλι  251.816,00 € που προβλέπει η πρόσκληση ΕΣΠΑ, για την  πιλοτική   πρώτη εφαρμογή της Ελληνικής PISA...

Κι άλλη «PISA» για την Πληροφορική

Στο μεταξύ, μια ακόμα έρευνα τύπου PISA, η οποία όμως θα διερευνήσει, σε διεθνές επίπεδο, τις διαφορές των μαθητών και μαθητριών 13-14 ετών (Β΄ Γυμνασίου) σε σχέση με τον εγγραμματισμό τους στην Πληροφορική και τους Υπολογιστές, προγραμματίζεται πιλοτικά τον Απρίλιο σε 35 σχολεία της χώρας, προκειμένου το 2023 να διεξαχθεί σε πολλά περισσότερα.

Η έρευνα αυτή, στην οποία καλεί τα σχολεία να συμμετάσχουν το ΙΕΠ, ονομάζεται ICILS (International Computer and Information Literacy Study 2023) και θα διενεργηθεί με ευθύνη της  IEA (International Association for the Evaluation of Educational Achievement), που είναι διεθνής ένωση εθνικών ερευνητικών ιδρυμάτων, κυβερνητικών ερευνητικών φορέων, ακαδημαϊκών μελετητών και αναλυτών που εργάζονται για την έρευνα, την κατανόηση και τη βελτίωση της εκπαίδευσης παγκοσμίως

Η χώρα μας συμμετέχει για πρώτη φορά από φέτος στη διεθνή έρευνα ICILS, η οποία διερευνά, σε διεθνές επίπεδο, τις διαφορές των μαθητών και μαθητριών 13-14 ετών (Β΄ Γυμνασίου) σε σχέση με τον εγγραμματισμό τους στην Πληροφορική και τους Υπολογιστές. Η έρευνα ICILS αφορά στις βασικές γνώσεις, τις δεξιότητες και την αντίληψη που απαιτούνται για την επιτυχία των μαθητών και μαθητριών στο νέο δυναμικό περιβάλλον της πληροφορίας.

Στόχος είναι, ειδικότερα, η ανίχνευση των ικανοτήτων και δεξιοτήτων των μαθητών και μαθητριών σε σχέση με τη διερεύνηση, τη δημιουργία, τη συμμετοχή και την επικοινωνία στο σπίτι, στο σχολείο και στην κοινότητα μέσω της χρήσης υπολογιστών.

Πώς θα διεξαχθεί ο Διεθνής Διαγωνισμός PISA 2022

H «κανονική» Pisa τώρα, δηλαδή η Διεθνής Έρευνα PISA (Programme for International Student Assessement) θα διεξαχθεί στη χώρα μας από 15-3-2022 έως 15-4-2022. Θα συμμετάσχουν 255 σχολεία Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, δημόσια και ιδιωτικά, (Γυμνάσια, ΓΕ.Λ. και ΕΠΑ.Λ.), σε κάθε ένα από τα οποία θα πάρουν μέρος το πολύ 35 μαθητές.

Η Έρευνα αποτελείται από ένα Γνωστικό Τεστ και ένα Ερωτηματολόγιο και διαρκεί συνολικά τέσσερις ώρες. Θα διεξαχθεί ηλεκτρονικά στα Σχολικά Εργαστήρια Πληροφορικής και Εφαρμογών Ηλεκτρονικών Υπολογιστών των αντίστοιχων σχολείων, σε μία ή περισσότερες ημέρες, ανάλογα με τον αριθμό των επιλεγμένων μαθητών και τον αριθμό των διαθέσιμων υπολογιστών. Κάθε μαθητής θα συμπληρώνει το Τεστ και το Ερωτηματολόγιο στον υπολογιστή, τοπικά, με χρήση ενός προεγκατεστημένου ειδικού λογισμικού.

Οι υπολογιστές πρέπει να έχουν τις ελάχιστες προδιαγραφές που αναφέρονται στο τέλος της παρούσας εγκυκλίου και θα πρέπει να πιστοποιηθούν για την καταλληλότητά τους με χρήση έτερου ειδικού λογισμικού. Κάθε σχολείο θα πρέπει να ολοκληρώσει την εξέταση όλων των επιλεγμένων μαθητών του το πολύ σε πέντε (5) ημέρες. Άρα, τα σχολεία με 35 επιλεγμένους μαθητές θα χρειάζονται τουλάχιστον επτά (7) κατάλληλους υπολογιστές.

H ΟΛΜΕ

Πάντως η ΟΛΜΕ έχει ζητήσει από το 2015 να σταματήσει η συμμετοχή της χώρας στο διαγωνισμό αυτόν, επειδή «πρόκειται για ένα διαγωνισμό, που είναι κομμένος στα μέτρα του ΟΟΣΑ, υπηρετεί τις αρχές του και μας έχει γίνει ιδιαίτερα γνωστός λόγω της γνωστής “εργαλειοθήκης” του, η οποία επιβάλλει πολιτικές άγριας λιτότητας και περικοπών στα κοινωνικά αγαθά, στο όνομα της ανταγωνιστικότητας». Και επέκρινε τον ΟΟΣΑ, αναφέροντας ότι «με μια εκπαιδευτική λογική που θυμίζει σε μεγάλο βαθμό την αντίστοιχη μέτρηση της ανταγωνιστικότητας στο πεδίο της οικονομίας, ο ΟΟΣΑ δημιουργεί ακατάπαυστα αξιολογικές ιεραρχίες εκπαιδευτικών συστημάτων, με μια σοβαροφανή και επιστημονικοφανή μεθοδολογία, που «νομιμοποιεί» μέσω ενός ανταγωνιστικού αγοραίου και εξετασιοκεντρικού προτύπου εκπαίδευσης, την κατηγοριοποίηση και την ταξική διαφοροποίηση των σχολείων. Ο διαγωνισμός αυτός επιβραβεύει μόνο δεξιότητες σε μερικά πεδία.

Διεθνής PISA: Τα 255 σχολεία που επελέγησαν να συμμετάσχουν 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

aei_panepisthimia_aithousa_class_amfitheatro.jpg
Πρωτοετείς φοιτητές: Τα μόρια εισαγωγής ΑΕΙ που διχάζουν
Οι υποψήφιοι που θέλουν να διεκδικήσουν μετεγγραφή καταρτίζουν τον Ιούλιο το μηχανογραφικό με βάση το συγκεκριμένο πλαίσιο μοριοδότησής τους
Πρωτοετείς φοιτητές: Τα μόρια εισαγωγής ΑΕΙ που διχάζουν
astinomia-peripoliko
Παγκράτι: Στον εισαγγελέα σήμερα ο 49χρονος φιλόλογος που συνελήφθη για τη γιάφκα
Για 16 ολόκληρα χρόνια παρέμενε «αόρατος» στις Αρχές, ο 49χρονος φιλόλογος από τον Βύρωνα που συνελήφθη το απόγευμα της Πέμπτης από την...
Παγκράτι: Στον εισαγγελέα σήμερα ο 49χρονος φιλόλογος που συνελήφθη για τη γιάφκα