To 2021 είχαμε την δραστική μείωση των εισακτέων στα ΑΕΙ με όχημα την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, διαδικασία βέβαια που θα συνεχιστεί και φέτος. Έχουμε και λέμε: Από τις περίπου 79.000 θέσεις εισακτέων καλύφθηκαν περίπου 63.000. Άρα 16.000 θέσεις έμειναν κενές, άδειες, χωρίς εισακτέους, με δεκάδες τμήματα χωρίς φοιτητές (πάνω από 100 κενές θέσεις είχαν 73 τμήματα ΑΕΙ). Με βάση τα περσινά αλλά και τα φετινά δεδομένα η εκτίμηση είναι η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων των Πανελλαδικών Εξετάσεων τον ερχόμενο Αύγουστο θα περιλαμβάνει περίπου 15-20.000 θέσεις κενές και ισάριθμους υποψήφιους εξοστακισμένους.
Τώρα το υπουργείο Παιδείας περνάει στο δεύτερο μέρος του σχεδίου του που αφορά στις συγχωνεύσεις και τις καταργήσεις τμημάτων. Έτσι μετά την εκκένωση… έρχεται η συρρίκνωση! Με τη μέθοδο της «λιποαναρρόφησης» που πριμοδοτείται από το μεγάλο αριθμό κενών θέσεων και την αποψίλωση δεκάδων τμημάτων.
Πάνω από 50 τμήματα από τα συνολικά 430 των ελληνικών ΑΕΙ βρίσκονται υπό εξέταση από το υπουργείο Παιδείας ενόψει των αλλαγών που σχεδιάζονται στον πανεπιστημιακό χάρτη.
Σημειώνει μάλιστα ότι στα βασικά κριτήρια τα οποία θα συνεκτιμηθούν για τις τελικές αποφάσεις είναι:
1. Ο χαμηλός αριθμός φοιτητών.
2. Η βιωσιμότητα του τμήματος (π.χ. επάρκεια του διδακτικού και του υποστηρικτικού προσωπικού, διαθεσιμότητα υποδομών).
3. Η πανσπερμία τμημάτων με συναφές αντικείμενο σε διάφορες περιοχές και οι αλληλοεπικαλύψεις.
4. Ο ρυθμός αποφοίτησης, η ποιότητα και η διεθνής αναγνώριση του παραγόμενου ερευνητικού έργου, η απορροφητικότητα των πτυχιούχων από την αγορά εργασίας.
Είναι φανερό δια γυμνού οφθαλμού ότι και για τα τέσσερα κριτήρια το υπουργείο Παιδείας διαχρονικά και οι εκπαιδευτικές πολιτικές που έχουν προωθηθεί έχει την κύρια και τη βασική ευθύνη (για να μην πούμε την αποκλειστική). Όποιος έχει μάτια να δει και την τιμιότητα να πιστέψει τα μάτια του αντιλαμβάνεται ότι για την έλλειψη προσωπικού, τις υποδομές, τη ζήτηση των τμημάτων από τους υποψηφίους, τις κενές θέσεις λόγω μη εισαγωγής φοιτητών ή για την απορρόφηση των αποφοίτων από την αγορά εργασίας αυτός που έχει τη βασική, την κύρια (για να μην πούμε την αποκλειστική) ευθύνη είναι οι κυβερνητικές πολιτικές.
Και εδώ αρχίζει το παιχνίδι. Το επιτελείο του υπουργείου Παιδείας σκέφτηκε ότι οι συγχωνεύσεις και οι καταργήσεις τμημάτων είναι καλό να φανεί ότι έγιναν με πρόταση των ίδιων των θυμάτων του ή στη χειρότερη περίπτωση κοινή συναινέσει.
Με λίγα λόγια, η Νίκη Κεραμέως ζητά μετ' επιτάσεως, έως εξαναγκασμού, από τα Πανεπιστήμια να προχωρήσουν σε συγχωνεύσεις και καταργήσεις Τμημάτων. Ζήλεψε φαίνεται την δόξα του κ. Αρβανιτόπουλου με το αλήστου μνήμης σχέδιο “Αθηνά”.
Έτσι όρισε προθεσμία έως τα τέλη Μαρτίου, ενόψει ανακοίνωσης νομοσχεδίου για την Τριτοβάθμια Τριτοβάθμια Εκπαίδευση τον Απρίλιο, τα πανεπιστήμια της χώρας να φέρουν προτάσεις για την “εξυγίανση και τον εξορθολογισμό” του ακαδημαϊκού χάρτη.
Με επιστολή της προς τις διοικήσεις των ιδρυμάτων, η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως ζητά να προτείνουν καταργήσεις και συγχωνεύσεις τμημάτων με τμήματα του ίδιου ή άλλου ιδρύματος, κατόπιν αξιολόγησης στοιχείων που αφορούν την οργάνωση, τη λειτουργία και βιωσιμότητα των Προγραμμάτων Σπουδών.
Παράλληλα, θα πρέπει να υποβάλουν σχέδιο “ουσιαστικής αναμόρφωσης και αναδιοργάνωσης Προγράμματος Σπουδών προκειμένου να ανταποκρίνονται πληρέστερα στις εξελίξεις επιστήμης, στις ανάγκες της αγοράς εργασίας, της κοινωνίας και της οικονομίας”.
Όπως σημειώνει η κ. Κεραμέως, «η αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας αποτελεί ένα εγχείρημα εθνικής σημασίας και δύναται να συμβάλει ουσιωδώς τόσο στην ενδυνάμωση της ακαδημαϊκής και ερευνητικής κοινότητας όσο και στην αναμόρφωση του εκπαιδευτικού μοντέλου της χώρας στον τομέα της Ανώτατης Εκπαίδευσης, καθώς και στην αναπτυξιακή πολιτική της χώρας».
Βεβαίως στα Πανεπιστήμια υπάρχει μεγάλη αναστάτωση για τους χειρισμούς της Νίκης Κεραμέως. Στο πλαίσιο αυτά την Παρασκευή, 25 Φεβρουαρίου 2022, έλαβε χώρα συνεδρίαση του Δ.Σ. της Ένωσης Διδασκόντων Ιονίου Πανεπιστημίου (Ε.Δ.Ι.Π.) με θέμα τις δρομολογούμενες αρνητικές εξελίξεις στο χώρο της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης και την επικείμενη κατάθεση του νέου Νόμου-Πλαισίου για τα ΑΕΙ.
Οι Πανεπιστημιακοί σημειώνουν ότι οι κυβερνητικές εξαγγελίες για τον νέο Νόμο-Πλαίσιο και την αξιολόγηση των Πανεπιστημίων, καθώς και η από 21-02-2022 επιστολή της Υπουργού Παιδείας προς τους Πρυτάνεις σχετικά με τα κριτήρια για την αναδιάρθρωση του Ακαδημαϊκού χάρτη της χώρας «ξύπνησαν» τους χειρότερους εφιάλτες της εκπαιδευτικής κοινότητας, αλλά και της ελληνικής κοινωνίας γενικότερα, αφού το υπουργείο Παιδείας προτρέπει σε συγχωνεύσεις/καταργήσεις πανεπιστημιακών τμημάτων με fast track διαδικασίες.
Η «προτροπή» αυτή σύντομα αναμένεται να γίνει εκβιασμός με την εφαρμογή του απαράδεκτου μέτρου της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής στα ΑΕΙ.
Και σαν να μην έφτανε αυτό, κατά την προσφιλή τακτική του Υπουργείου μέσω διαρροών στον Τύπο και χωρίς να έχουν ενημερωθεί επίσημα τα Ιδρύματα, εμφανίστηκε και η περιβόητη κατάταξη των ΑΕΙ από τον «πολιορκητικό κριό» που ονομάζεται Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘAΑΕ), με ατεκμηρίωτα τριψήφια νουμεράκια και με στοχευμένες κατευθύνσεις που είναι προφανείς ακόμα και στον τελευταίο ανίδεο αναγνώστη!
Επιχειρείται, με λίγα λόγια διαμόρφωση νέου χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, καθώς η νεοσύστατη Εθνική Αρχή Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ) θα πιστοποιεί τα προγράμματα σπουδών πριν την έναρξη της λειτουργίας τους.
Οι Πανεπιστημιακοί καθηγητές εύλογα ρωτούν:
1. Είναι δυνατόν τα Πανεπιστήμια της χώρας να μαθαίνουν από τα Μέσα Μαζικής Ενημέρωσης την αξιολογική τους κατάταξη πριν ακόμα αυτή φτάσει επίσημα στα θεσμοθετημένα τους όργανα;
2. Είναι δυνατόν τα Πανεπιστήμια της χώρας να καλούνται να υποβάλλουν σχέδιο αναδιάρθρωσης τους έως 31-03-2022, όταν το Υπουργείο χρειάζεται ένα εξάμηνο για να συντάξει μια επιστολή με αόριστα κριτήρια βάσει των οποίων θα πρέπει οι Διοικήσεις να κάνουν συγκεκριμένες προτάσεις;
3. Είναι δυνατόν τα Πανεπιστήμια της χώρας να καλούνται να υποβάλλουν σχέδιο αναδιάρθρωσης τους όταν πολλά από τα Τμήματά τους βρίσκονται σε διαδικασία πιστοποίησης των νέων προγραμμάτων σπουδών τους σύμφωνα με τις διαδικασίες της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης;
Να το ξαναπούμε: Μετά τη δραματική μείωση του αριθμού των εισακτέων μέσω της ΕΒΕ, την καθιέρωση ποινής οικονομικού στραγγαλισμού 20% επί της χρηματοδότησής τους ανάλογα με την αξιολόγησή τους, έρχεται τώρα να επιβάλλει το κλείσιμο Πανεπιστημιακών Τμημάτων, δήθεν ως μέτρο ορθολογισμού.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη