Ερώτηση και Αίτηση Κατάθεσης Εγγράφων κατέθεσε η βουλευτής και υπεύθυνη Τομέα Παιδείας και Θρησκευμάτων, Χαρά Κεφαλίδου, μαζί με βουλευτές της Κ.Ο. του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, προς τους υπουργούς Εργασίας & Κοινωνικών Υποθέσεων, Κ. Χατζηδάκη, Εσωτερικών, Μ. Βορίδη, Παιδείας & Θρησκευμάτων, Ν. Κεραμέως, Οικονομικών, Χρ. Σταϊκούρα και Υγείας, Αθ. Πλεύρη, με θέμα την καθαριότητα των σχολικών κτιρίων και τα άμεσα μέτρα που απαιτούνται για την προστασία των εργαζόμενων στον κλάδο της σχολικής καθαριότητας.
Όπως τονίζεται, η καθαριότητα των σχολείων αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για την εύρυθμη λειτουργία τους, καθαριότητα των σχολείων αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για την εύρυθμη λειτουργία τους.
«Ένα μεγάλο μέρος των σχολείων ανά την επικράτεια έχουν καθαρίστριες/στες μερικής απασχόλησης, ενώ επί σειρά ετών στα σχολεία το προσωπικό καθαριότητας απασχολούνταν με συμβάσεις μίσθωσης έργου - που από το 2020 μετατράπηκαν σε συμβάσεις εργασίας - όμως με πολύ χαμηλή αμοιβή, τη στιγμή που οι ανάγκες των σχολείων σε καθαριότητα είναι μεγάλες και κατά τη διάρκεια της λειτουργίας τους», αναφέρεται χαρακτηριστικά.
Αναλυτικά η ερώτηση:
Θέμα: «Απαιτούνται άμεσα μέτρα για την προστασία των εργαζόμενων στον κλάδο της σχολικής καθαριότητας»
Κύριοι Υπουργοί,
Η καθαριότητα των σχολείων αποτελεί καθοριστικό παράγοντα για την εύρυθμη λειτουργία τους, καθώς συμβάλλει στη διασφάλιση κατάλληλων συνθηκών για την διαφύλαξη της υγείας των μαθητών και των καθηγητών.
Είναι γνωστό, ότι ένα μεγάλο μέρος των σχολείων ανά την επικράτεια έχουν καθαρίστριες/στες μερικής απασχόλησης, ενώ επί σειρά ετών στα σχολεία το προσωπικό καθαριότητας απασχολούνταν με συμβάσεις μίσθωσης έργου - που από το 2020 μετατράπηκαν σε συμβάσεις εργασίας - όμως με πολύ χαμηλή αμοιβή, τη στιγμή που οι ανάγκες των σχολείων σε καθαριότητα είναι μεγάλες και κατά τη διάρκεια της λειτουργίας τους.
Η κυβερνητική απόφαση του 2020 για τη μετατροπή συμβάσεων έργου σε συμβάσεις εργασίας ρύθμισε εν μέρει τα εργασιακά ζητήματα που δημιουργούσε η απασχόληση με σύμβαση έργου, όπως αναρρωτικές άδειες, ωράριο εργασίας, κανονικές άδειες.
Ωστόσο, μια σειρά από ζητήματα παραμένουν εκκρεμή όπως, π.χ. η ύπαρξη συμβάσεων 2,3,4 ωρών ημερήσιας απασχόλησης - που συνεπάγονται εξαιρετικά χαμηλές αμοιβές – αλλά και καμία αναγνώριση για κατάταξη σε ανώτερα μισθολογικά κλιμάκια των εργαζομένων που επί εικοσαετίας απασχολούνταν με συμβάσεις έργου, κλπ.
Επιπλέον, επειδή κατά την περίοδο 2012-2019 ο κλάδος των σχολικών καθαριστριών είχε απενταχθεί από τα Βαρέα και Ανθυγιεινά, χιλιάδες εργαζόμενοι στερούνται δικαιώματος συνταξιοδότησης.
Παράλληλα, όπως καταγγέλλουν οι ίδιοι οι εργαζόμενοι του κλάδου, υπάρχει ζήτημα υγείας και ασφάλειας στην εργασία καθώς μερικοί Δήμοι δεν έχουν χορηγήσει ποτέ τα απαραίτητα μέσα ατομικής προστασίας, ενώ και όσοι τα χορηγούν, πολλές φορές δεν μεριμνούν για την προμήθεια συμβατού, με το επάγγελμα του καθαριστή/ριας σχολείου, υλικού.
Τέλος, στο σύστημα «Εργάνη» δεν προβλέπεται αυτοτελής κωδικός επαγγέλματος «Καθαριστή/ριας Σχολικών Κτιρίων», με συνέπεια οι αναγκαίες προσλήψεις να πραγματοποιούνται με ειδικότητες άσχετες με το συγκεκριμένο επάγγελμα.
Επειδή οι εργαζόμενοι στον τομέα της καθαριότητας σχολικών κτηρίων καταγγέλλουν δυσμενείς και ανθυγιεινές συνθήκες εργασίας και επισφαλείς εργασιακές σχέσεις με χαμηλές αποδοχές,
Επειδή εάν και έχουν πραγματοποιηθεί διορθωτικές κινήσεις ως προς την βελτίωση των συνθηκών εργασίας, ζωτικά θέματα των εργαζομένων στην σχολική καθαριότητα των σχολικών κτιρίων παραμένουν εκκρεμή,
Ερωτάσθε κ.κ. Υπουργοί:
1. Ποια ήταν η κρατική χρηματοδότηση για το διδακτικό έτος 2020-2021 για τη μισθοδοσία των απασχολούμενων με συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας ορισμένου χρόνου στην καθαριότητα σχολικών κτιρίων; Σε πόσες θέσεις πλήρους απασχόλησης και πόσες μερικής απασχόλησης αντιστοιχούσε η κρατική χρηματοδότηση για το διδακτικό έτος 2020-2021; Ποια η κατανομή τους ανά δήμο και ανά σχολείο; (Να κατατεθεί αναλυτική κατάσταση)
2. Ποια είναι η κρατική χρηματοδότηση για το διδακτικό έτος 2021 – 2022 για τη μισθοδοσία των απασχολούμενων με συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας ορισμένου χρόνου στην καθαριότητα σχολικών κτιρίων;
3. Ποια είναι η κρατική χρηματοδότηση που έχει προβλεφθεί για το διδακτικό έτος 2022 – 2023 για τη μισθοδοσία των απασχολούμενων με συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας ορισμένου χρόνου στην καθαριότητα σχολικών κτιρίων;
4. Πόσες ανθρωποώρες για την καθαριότητα των σχολείων κατανεμήθηκαν ανά δήμο το διδακτικό έτος 2021-2022; Σε πόσες θέσεις πλήρους και πόσες μερικής απασχόλησης αντιστοιχεί η κρατική χρηματοδότηση; Με βάση ποια κριτήρια έγινε η κατανομή των ανθρωποωρών; (Να κατατεθεί αναλυτική κατάσταση)
5. Πόσα είναι τα τετραγωνικά μέτρα του έργου καθαριότητας ανά σχολείο; (Να κατατεθεί αναλυτική κατάσταση των σχολείων και των τετραγωνικών μέτρων)
6. Πόσες προσλήψεις πλήρους και πόσες μερικής απασχόλησης έχουμε συνολικά κατά το διδακτικό έτος 2021-2022; Πόσες από αυτές και ποιες επιχορηγούνται από κρατικά κονδύλια και ποιες με κονδύλια των Δήμων με αποφάσεις επέκτασης ωραρίου; (Να κατατεθεί αναλυτική κατάσταση ανά δήμο και σχολείο)
7. Πόσες και πόσοι απασχολούμενοι με συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας ορισμένου χρόνου στην καθαριότητα σχολικών κτιρίων νόσησαν με COVID-19 από το 2020 έως σήμερα; (Να κατατεθεί αναλυτική κατάσταση ανά δήμο και σχολείο)
8. Πόσες και πόσοι απασχολούμενοι με συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας ορισμένου χρόνου στην καθαριότητα σχολικών κτιρίων νόσησαν με άλλες μεταδιδόμενες ασθένειες (π.χ. ηπατίτιδα) τα τελευταία 20 έτη; Υπάρχουν στοιχεία; (Αν ναι, να κατατεθούν)
9. Στο ΦΕΚ με τη διαδικασία και τα κριτήρια για την πρόσληψη προσωπικού καθαριότητας σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, των Δημόσιων Ινστιτούτων Επαγγελματικής Κατάρτισης (Δ.Ι.Ε.Κ.) και των Σχολείων Δεύτερης Ευκαιρίας (Σ.Δ.Ε.) της Χώρας από τους Δήμους με σύμβαση εργασίας Ιδιωτικού Δικαίου Ορισμένου Χρόνου, για το έτος 2021 – 2022, υπήρξε διάταξη ανώτατου ορίου ηλικίας πρόσληψης του 67ου έτους της ηλικίας συμπληρωμένου. Τι συμβαίνει με όλους όσοι δεν έχουν θεμελιώσει συνταξιοδοτικό δικαίωμα και οδηγούνται στην ανεργία εξαιτίας αυτής της ρύθμισης; Ποιος ο αριθμός του απασχολουμένου στην καθαριότητα σχολικών κτιρίων προσωπικού που απώλεσε την εργασία του εξαιτίας αυτής της ρύθμισης; (Να κατατεθούν τα σχετικά στοιχεία)
10. Θα υπάρξουν αλλαγές στο επίδομα επικίνδυνης και ανθυγιεινής εργασίας στο προσωπικό καθαριότητας σχολικών κτιρίων;
11. Ποια η βαθμολόγηση της επιτροπής αξιολόγησης για τη συγκεκριμένη κατηγορία εργαζομένων; (Να κατατεθούν τα πρακτικά συνεδρίασης και το πόρισμα της Επιτροπής, η Γραπτή Εκτίμηση Επαγγελματικού Κινδύνου, τυχόν κλαδικές και επιδημιολογικές μελέτες που συνέβαλαν στη βαθμολόγηση)
12. Με ποια επιστημονικά, τεχνικά, πολιτικά, κοινωνικά και οικονομικά κριτήρια η Κυβερνητική επιτροπή θα προτείνει τυχόν αλλαγές στο Επίδομα Επικίνδυνης και Ανθυγιεινής Εργασίας; Που βρίσκεται σήμερα η υπόθεση;
13. Πόσα εργατικά ατυχήματα συμβασιούχων εργαζομένων στη σχολική καθαριότητα έχουν δηλωθεί τα τελευταία 20 έτη στις τεχνικές υπηρεσίες για την υγεία και ασφάλεια του Υπουργείου Εργασίας; Πόσα από αυτά ήταν θανατηφόρα ή προκάλεσαν μόνιμη ή μερική αναπηρία; (Να κατατεθούν ανά περιοχή και ανά έτος αναλυτικά)
14. Πόσες ασθένειες και αναρρωτικές άδειες συμβασιούχων εργαζομένων στη σχολική καθαριότητα έχουν δηλωθεί στον ΕΦΚΑ τα τελευταία 20 έτη; (Να κατατεθούν αναλυτικά ανά κατηγορία ασθένειας, περιοχή και έτος)
15. Με ποια ειδικότητα καταχωρούνται οι εργαζόμενες και οι εργαζόμενοι στην καθαριότητα σχολικών κτιρίων στο πληροφοριακό σύστημα ΕΡΓΑΝΗ; Υπάρχει συγκεκριμένος κωδικός αυτής της ειδικότητας; Αν όχι, προτίθεσθε να δημιουργήσετε ειδικό κωδικό για τους/τις εργαζόμενες στην καθαριότητα στο σύστημα «ΕΡΓΑΝΗ»;
16. Πόσες και πόσοι απασχολούμενοι με συμβάσεις εξαρτημένης εργασίας ορισμένου χρόνου στην καθαριότητα σχολικών κτιρίων νόσησαν με COVID-19 από το 2020 έως σήμερα; (Να κατατεθεί αναλυτική κατάσταση ανά δήμο και σχολείο)
17. Σύμφωνα με την Κοινή Υπουργική Απόφαση αριθμ. 43726/2019 (ΦΕΚ 2208/Β/8-6-2019), σε όλους τους χώρους εργασίας σε δημόσιο και ιδιωτικό τομέα εκπονείται Γραπτή Εκτίμηση Επαγγελματικού Κινδύνου (ΓΕΕΚ) από τον Τεχνικό Ασφαλείας και τον Ιατρό Εργασίας η οποία αναρτάται υποχρεωτικά στο Ολοκληρωμένο Πληροφοριακό Σύστημα του Σώματος Επιθεώρησης Εργασίας και επικαιροποιείται από τον υπεύθυνο των ΟΤΑ α΄ και β΄ βαθμού και τα νομικά πρόσωπα αυτών κατά τις διατάξεις του Ν. 3850/2010. Στη συνέχεια θα έπρεπε να αναπτύσσεται ένα σύστημα παρακολούθησης και συγκριτικής αξιολόγησης των φορέων πάνω στην οποία θα βασιζόταν η βαθμολόγηση επικινδυνότητας όλων των ειδικοτήτων. Υπάρχει Γραπτή Εκτίμηση Επαγγελματικού Κινδύνου ή τυχόν κλαδικές και επιδημιολογικές μελέτες; (Αν ναι, να κατατεθεί)
Και παρακαλείσθε, προς ενημέρωση του Ελληνικού Κοινοβουλίου, να κατατεθούν τα σχετικά έγγραφα.
Οι Ερωτώντες Βουλευτές
Γιώργος Μουλκιώτης
Χαρά Κεφαλίδου
Ευαγγελία Λιακούλη
Μπουρχάν Μπαράν
Κώστας Σκανδαλίδης
Γιώργος Φραγγίδης
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη