Από τη διεκδίκηση στην επέκταση του ολοήμερου σχολείου
H εξαγγελία για επέκταση της διάρκειας του ολοήμερου σχολείου μέχρι τις απογευματινές ώρες είναι το θέμα επικαιρότητας στην εκπαιδευτική κοινότητα.

Αυτή η προοπτική έστρεψε τη σκέψη μας στην έκτακτη Γενική Συνέλευση του Κλάδου των εκπαιδευτικών, που συγκλήθηκε το 1985 για να συζητήσει το Ν.1566/85, εφόσον τότε για πρώτη φορά γίνεται αναφορά στο ολοήμερο σχολείο ως διεκδίκηση, δύο δεκαετίες νωρίτερα από τότε που η πολιτεία προχώρησε στη θεσμοθέτησή του. 

Στα πρακτικά της Συνέλευσης, αναφέρεται: «…εκτίμηση της Γ.Σ. είναι ότι το Ν/Σ κάτω από τις παρούσες κοινωνικο-οικονομικές συνθήκες, αποτελεί τη μόνη ρεαλιστική πρόταση, που στοχεύει και μπορεί να ανοίξει προοπτική για τη δημιουργία ενός σχολείου δημοκρατικού, ανοιχτού στην κοινωνία και τη ζωή, να αμβλύνει το καθεστώς των ανισοτήτων και των διακρίσεων στην εκπαίδευση και να οδηγήσει στην ωρίμανση των συνθηκών για τη μετάβαση σ' ένα «ολοήμερο» λαϊκό εννιάχρονο βασικό σχολείο στο οποίο θα εξασφαλίζονται ίσες ευκαιρίες μόρφωσης σ' όλα τα παιδιά του λαού, ανεξάρτητα από την κοινωνικο-οικονομική κατάσταση της οικογένειάς τους.

Σ' ένα τέτοιο «ολοήμερο σχολείο» που σε πρώτη φάση πρέπει να εφαρμοστεί πειραματικά, οι εργασιακές σχέσεις και οι κατακτήσεις των εκπαιδευτικών δε θα θιγούν. Αντίθετα, με την πρόβλεψη της εσωσχολικής βοήθειας, την άθληση, τις αθλητικές, καλλιτεχνικές κ.λπ. εκδηλώσεις και νέες θέσεις εργασίας θα δημιουργηθούν για τις ειδικότητες (εκπαιδευτικό και άλλο προσωπικό) και - το κυριότερο - το σχολείο θα μετατραπεί σε ζωντανή αγορά του δήμου, σε ζωντανό πολιτιστικό και κοινωνικό κύτταρο της γειτονιάς και του χωριού…».


Το ολοήμερο σχολείο θεσμοθετήθηκε τελικά με το Ν. 2525/1997 ως απαίτηση του κοινωνικού συνόλου. Στα χρόνια λειτουργίας του μέχρι σήμερα αγκαλιάστηκε από την ελληνική κοινωνία, η οποία πάντα επιζητά βελτιώσεις, τροποποιήσεις, καλύτερες υποδομές και επέκτασή του, ώστε να γίνει πιο αποτελεσματικό. 

Σύμφωνα με τον ιδρυτικό νόμο, σκοπός του ολοήμερου νηπιαγωγείου είναι «η αναβάθμιση της προσχολικής αγωγής και η ολοκληρωμένη προετοιμασία των νηπίων για το δημοτικό σχολείο, η ενίσχυση του ρόλου της κρατικής μέριμνας με στόχο τη μείωση των μορφωτικών και κοινωνικών διακρίσεων και η εξυπηρέτηση των εργαζόμενων γονέων».

Σκοπός, αντίστοιχα, του ολοήμερου δημοτικού σχολείου είναι, εκτός των άλλων, «η προαιρετική εφαρμογή προγραμμάτων μελέτης των μαθημάτων της επομένης ημέρας και προγραμμάτων δημιουργικής απασχόλησης και η προαιρετική εφαρμογή προγραμμάτων ενισχυτικής διδασκαλίας σε μαθητές που παρουσιάζουν μαθησιακές δυσκολίες». 

Το ολοήμερο σχολείο έχει επιφέρει ριζικές αλλαγές στον τρόπο οργάνωσης και λειτουργίας της σχολικής μονάδας. Είναι το σχολείο με ποιοτικά χαρακτηριστικά, με προοπτική στη γνώση, τη δράση και τη δημιουργία. Μπορεί να προσφέρει γνώσεις, δεξιότητες και αξίες.

Έχει τη δυνατότητα παροχής μιας σύγχρονης, ποιοτικής και αποδοτικής εκπαίδευσης. Μέσα στο πρόγραμμα λειτουργίας του εμπλέκει δασκάλους, εκπαιδευτικούς ειδικοτήτων, το Διευθυντή, άλλα στελέχη της εκπαίδευσης, τους γονείς, την τοπική κοινωνία, την Τοπική Αυτοδιοίκηση και άλλους φορείς. Η επέκτασή του μπορεί να διευρύνει τους στόχους, τα κοινωνικά και παιδαγωγικά οφέλη που προκύπτουν με την έως σήμερα εφαρμογή του, αλλά και να τονώσει τη φαρέτρα των αντίδοτων στην αυξανόμενη υπογεννητικότητα.

*Τάσος Σταυρογιαννόπουλος Διευθυντής Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης Αχαΐας

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

thrania-sxoleio-intime-4-768x480.jpg
Ένα ωραίο 3ήμερο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την εβδομάδα που έρχεται, αλλά όχι για όλους
Σε ποιες περιοχές τα σχολεία δεν θα λειτουργήσουν την Δευτέρα που έρχεται
Ένα ωραίο 3ήμερο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την εβδομάδα που έρχεται, αλλά όχι για όλους
Παιδιά στη Γάζα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
Τα παιδιά που έχουν εκτεθεί σε πολεμικά γεγονότα εμφάνιζουν αλλαγές DNA σε πολλές τοποθεσίες και περιοχές στο γονιδίωμα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
μηλοξιδο
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες
Το μήλο έχει λίγες θερμίδες και είναι πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά, κάτι που τα καθιστά ένα υγιεινό σνακ ή συστατικό σε κάθε δίαιτα
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες