Στο πλαίσιο του Κοινοβουλευτικού Ελέγχου συζητήθηκε η επίκαιρη ερώτηση της βουλευτού Δράμας και Υπεύθυνης Τομέα Παιδείας και Θρησκευμάτων του Κινήματος Αλλαγής, Χαράς Κεφαλίδου, προς την Υπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων, Νίκη Κεραμέως, σχετικά με τον αποκλεισμό μαθητών της Γ’ Λυκείου από τα ευεργετήματα του άρθρου 40 του ν. 4692/2020, που διακρίθηκαν κατακτώντας το Χάλκινο Μετάλλιο στην Διεθνή Ολυμπιάδα FIRST GLOBAL Ρομποτικής.
Η βουλευτής επισήμανε ότι «η επιβράβευση και η αναγνώριση της αριστείας δεν μπορεί να είναι μόνο στα λόγια και στις φωτογραφίες. Πρέπει να συνοδεύεται και από έργα!».
Στη συνέχεια της ομιλίας της η βουλευτής τόνισε ότι «αν μιλάμε για αντιστροφή του brain drain, πρέπει να δώσουμε και μια απάντηση τι κάνουμε εμείς ως πολιτεία. Τροφοδοτούμε κάθε χρόνο με λαμπρά μυαλά ξένα πανεπιστήμια και επειδή υπάρχει χρόνος να το ξανασκεφτούμε και αν υπάρχει και η θέληση από τη μεριά του Υπουργείου, νομίζω ότι, ναι, μπορούμε να εφαρμόσουμε τον νόμο και ναι, μπορούμε να αποδείξουμε σε αυτά τα παιδιά ότι υπάρχουν και θεσμοί που λειτουργούν. Δεν είναι η Δημοκρατία μας à la carte και μπορούμε να προστατέψουμε δικαιώματα που έχουν πλέον ως πολίτες».
«Σε ποιο κράτος ακυρώνεται έγκριση του Υπ. Παιδείας έξι μήνες μετά και αποκλείονται μαθητές που διακρίθηκαν σε Διεθνή Ολυμπιάδα Ρομποτικής;», κατέληξε η Χ. Κεφαλίδου.
Ακολουθεί ολόκληρη η ομιλία:
«Κυρία Υπουργέ, έχει κατατεθεί από τις 8 Ιουνίου του 2022 μια ερώτηση και ΑΚΕ και από τη μεριά μου αλλά επανέρχομαι στο θέμα με επίκαιρη ερώτηση, γιατί ο χρόνος πιέζει πάρα πολύ. Αναφέρομαι στον αποκλεισμό μαθητών της Γ΄ Λυκείου που διακρίθηκαν στη διεθνή FIRST GLOBAL Ρομποτικής από τα ευεργετήματα του ν.4692/2020, άρθρο 40.
Αυτοί λοιπόν είναι μαθητές οι οποίοι συμμετείχαν σε πανελλήνιες εισαγωγικές εξετάσεις για την τριτοβάθμια εκπαίδευση έχοντας φέρει 3η θέση στη γενική κατάταξη και χάλκινο μετάλλιο στη Διεθνή Ολυμπιάδα FIRST GLOBAL Ρομποτικής κατά τη φοίτησή τους στο Λύκειο και ο διαγωνισμός αυτός τελεί υπό την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας. Έχουν επιλέξει σχολές με εξεταζόμενο μάθημα την πληροφορική, όπως είναι η υποχρέωση με βάση τον νόμο και πληροφορήθηκαν από τα αρμόδια στελέχη του Υπουργείου ότι δεν δικαιούνται να κάνουν χρήση των ευεργετημάτων, καθώς υπάρχει ένας επανέλεγχος έγκρισης από το ΙΕΠ το οποίο γνωμοδοτεί. Στον επανέλεγχο αυτόν συμπέραναν, λοιπόν, ότι δεν προβλεπόταν σύσταση εθνικής ομάδας και συμμετοχή σε Διεθνή Ολυμπιάδα, επιχείρημα στο οποίο ξέρετε ότι ο διοργανωτής του εγχειρήματος αυτού, η «Eduact-Δράση για την Εκπαίδευση», έχει ήδη απαντήσει.
Επίσης ξέρετε καλύτερα από τον οποιονδήποτε τι προβλέπει αυτό το άρθρο 40 του ν.4692/2020. Όλα αυτά είναι προϋποθέσεις οι οποίες πληρούνται απολύτως από τα παιδιά και αυτό το οποίο δημιουργεί μεγάλα ερωτηματικά είναι γιατί έπρεπε -πέρα από το να ερωτηθεί ο διοργανωτής για το ποιοι μαθητές δικαιούνται να κάνουν χρήση των ευεργετημάτων- να γίνει η οποιαδήποτε άλλη διαδικασία από τη μεριά του ΙΕΠ, όταν τηρούνται όλες οι προϋποθέσεις. Έχουν ήδη συμμετάσχει στις Πανελλήνιες, έχουν πάρει τη βαθμολογία τους, έχουν ανακοινωθεί οι ελάχιστες βάσεις εισαγωγής των σχολών και σήμερα, 18/07/2022, τυχαίνει να είναι η τελευταία μέρα υποβολής των μηχανογραφικών.
Σας ρωτώ λοιπόν, κυρία Υφυπουργέ: για ποιον λόγο έγιναν αυτές οι παρατυπίες στις εγκρίσεις του Υπουργείου Παιδείας με επανελέγχους εκ των υστέρων και μετά την ανάρτηση και δημοσιοποίησή τους, με καθυστερημένη έκδοση της Υπουργικής Απόφασης που ρυθμίζει όλα τα σχετικά θέματα, δηλαδή υποβολή αιτήσεων, απαιτούμενα δικαιολογητικά, έλεγχος δικαιολογητικών, διαδικασία εγγραφής μετά τις Πανελλήνιες; Επίσης, πιστεύετε ότι υπάρχει θέμα αξιοπιστίας ή διαβλητότητας σε αυτούς τους διαγωνισμούς και σε ποιες άμεσες ενέργειες θα προβείτε για να δικαιωθούν οι μαθητές και οι μαθήτριες που έφεραν τόσο υψηλές επιδόσεις;
Ευχαριστώ πάρα πολύ, κυρία Υπουργέ, που είστε εδώ και απαντάτε σήμερα στην ερώτηση.
Προφανώς, το θέμα δεν ενδείκνυται για πολιτική αντιπαράθεση, γιατί δεν αρμόζει να πειραματιζόμαστε στην πλάτη αυτών των παιδιών. Δεν διαφωνώ με τη νομοθεσία, όπως την ανακοινώσατε και την εξηγήσατε. Η ερώτηση, όμως, με προβληματίζει σε ορισμένα σημεία και θέλω να έχω μια διευκρίνιση από εσάς.
Δεν προκύπτει από πουθενά ότι το ΙΕΠ εγκρίνει ή γνωμοδοτεί διαγωνισμούς εκτός από τη διενέργεια πανελλήνιων μαθητικών διαγωνισμών. Ποιος βεβαιώνει τη διάκριση; Ο διοργανωτής του διαγωνισμού. Τι πρέπει να έχει προηγηθεί; Η έγκριση του Υπουργείου Παιδείας για το πανελλήνιο πρωτάθλημα. Από πού προκύπτουν οι εθνικές μαθητικές ομάδες αντιπροσώπευσης της χώρας; Από τους πανελλήνιους μαθητικούς διαγωνισμούς; Ποιος γνωμοδοτεί; Το ΙΕΠ. Για ποιο πράγμα γνωμοδοτεί; Για το αποδεδειγμένο επιστημονικό κύρος των φορέων που διοργανώνουν το πανελλήνιο πρωτάθλημα. Μέχρι εδώ συμφωνούμε.
Λοιπόν, δεν αναφέρεται πουθενά ότι απαιτείται έγκριση ή γνωμοδότηση για τους διαγωνισμούς που διεξάγονται στο εξωτερικό, όπως είναι η Διεθνής Ολυμπιάδα ή για τη σύσταση εθνικών μαθητικών ομάδων. Οι μαθητές, λοιπόν, τι ζητούν; Να εφαρμοστεί ο νόμος, που είναι ξεκάθαρος -νομίζω- και σαφής και δεν επιδέχεται ερμηνείες: Το ΙΕΠ γνωμοδοτεί, το Υπουργείο Παιδείας εγκρίνει τα πανελλήνια πρωταθλήματα και αυτός είναι ο νόμος.
Αν κάτι δεν καταλαβαίνω σωστά, περιμένω να μου το πείτε. Εδώ έχω και θα καταθέσω στα Πρακτικά την απόφαση που έχει βγάλει το Υπουργείο Παιδείας, που είναι ουσιαστικά η έγκριση για το Πανελλήνιο Πρωτάθλημα Ρομποτικής και Καινοτομίας με τίτλο «FLL-FIRST FORWARD (Ανοιχτή Κατηγορία Σχολείων)» και αναφέρει πολύ ξεκάθαρα για την έγκριση που δίνει.
Έχω, επίσης, στις 25-11-2021 το ΙΕΠ να γνωμοδοτεί θετικά για τη διεξαγωγή του πανελλήνιου πρωταθλήματος πριν από την έκδοση της έγκρισης της Γενικής Διεύθυνσης Σπουδών του Υπουργείου Παιδείας. Και εδώ να δούμε λίγο τι εγκρίνει; Εγκρίνει ένα πρόγραμμα ρομποτικής STEM, που απευθύνεται σε μαθητές και μαθήτριες ηλικίας από τέσσερα έως δεκαοκτώ έτη.
Το τελευταίο, λοιπόν, που λέει είναι: Εγκρίνω τη First LEGO League Discover για τεσσάρων έως έξι ετών, για έξι ως δέκα ετών.
Το τελευταίο που λέει, λοιπόν, είναι ότι εγκρίνει τη FIRST TECH CHALLENGE και τη FIRST GLOBAL TEAM GREECE για δεκατεσσάρων έως δεκαοκτώ ετών. Αυτή, λοιπόν, η FIRST GLOBAL που εγκρίνει είναι η ονομασία για τη Διεθνή Ολυμπιάδα του πρωταθλήματος της FIRST. Άρα, το ΙΕΠ τι έκανε; Έλεγξε την αίτηση του διαγωνισμού, γνωμοδότησε θετικά στις 25-11-2021. Είδε ότι για τη FIRST GLOBAL πρέπει να συσταθεί Εθνική Ομάδα Ρομποτικής, που είναι η TEAM GREECE και αυτή η εθνική ομάδα συμμετείχε στη Διεθνή Ολυμπιάδα της FIRST, όπου κάθε χώρα από αυτές τις εκατόν εβδομήντα που συμμετέχουν έχει μια εθνική ομάδα.
Ο έλεγχος της αίτησης του διαγωνισμού προηγήθηκε της έκδοσης έγκρισης του Υπουργείου και στην έγκριση που εκδόθηκε από το Υπουργείο Παιδείας, μετά τη σύμφωνη γνώμη του ΙΕΠ, αναγράφεται η Ολυμπιάδα της FIRST.Επομένως, όταν τηρούνται όλες οι προϋποθέσεις έγκρισης του πανελληνίου πρωταθλήματος -που απαιτείται από τον νόμο- και έγκριση της Διεθνούς Ολυμπιάδας -ουσιαστικά, δεν απαιτείται από τον νόμο- δεν μπορώ να καταλάβω γιατί υπάρχει η αρνητική απάντηση, την οποία επίσης θα καταθέσω στα Πρακτικά, ενώ υπάρχει, από την άλλη, η απάντηση του διοργανωτή του διαγωνισμού, ο οποίος εξηγεί όλα τα θέματα τα οποία έχουν ανακύψει.
Προσέξτε. Στις 28-4-2022, το ΙΕΠ ζητά διευκρινίσεις για έναν διαγωνισμό για τον οποίο το ίδιο το ΙΕΠ έχει γνωμοδοτήσει στις 25-11-2021 και το Υπουργείο έχει εγκρίνει στις 9-12-2021. Πώς γίνεται, δηλαδή, το ΙΕΠ να απαντά αρνητικά για το δικαίωμα των μαθητών και να μη γνωρίζει ότι το ίδιο έχει δώσει ήδη θετική γνωμοδότηση για το FIRST GLOBAL TEAM GREECE; Αυτό δεν ξέρω πώς μπορείτε να το εξηγήσετε. Δεν ξέρω πια αν υπάρχει σοβαρότητα στις γνωμοδοτήσεις του ΙΕΠ.
Και θέλω να σας πω και κάτι τελευταίο. Επειδή συμφωνούμε και συμφωνούμε με όλη την προσπάθεια που κάνετε να αναδείξετε τις προσπάθειες αυτών των παιδιών -είτε εσείς, είτε η κ. Κεραμέως, είτε ο ίδιος ο Πρωθυπουργός- που μιλάτε για δεξιότητες, μιλάτε για το πόσο έχουν κοπιάσει αυτά τα παιδιά, για να μπορέσουν να κατακτήσουν αυτά τα μετάλλια, μιλάτε για παιδιά με αριστεία, που τα παιδιά αυτά αναγκάζονται τελικά να φύγουν στο εξωτερικό, σας λέω ότι φέτος, αυτά τα τρία μέλη της ομάδας έχουν ένα παιδί που φεύγει στο Χάρβαρντ κατευθείαν, ένα άλλο παιδί το οποίο πάει Ολλανδία ή Σουηδία και το τρίτο μέλος αυτής της λαμπρής ομάδας παιδιών έχει δώσει εξετάσεις και περιμένει τα αποτελέσματα. Αυτά τα παιδιά ξέρετε ότι προπονούνται καθημερινά.
Θέλω να σας πω ότι, αν μιλάμε για αντιστροφή του brain drain, πρέπει να δώσουμε και μια απάντηση τι κάνουμε εμείς ως πολιτεία. Τροφοδοτούμε κάθε χρόνο με λαμπρά μυαλά ξένα πανεπιστήμια και επειδή υπάρχει χρόνος να το ξανασκεφτούμε και αν υπάρχει και η θέληση από τη μεριά του Υπουργείου, νομίζω ότι, ναι, μπορούμε να εφαρμόσουμε τον νόμο και ναι, μπορούμε να αποδείξουμε σε αυτά τα παιδιά ότι υπάρχουν και θεσμοί που λειτουργούν. Δεν είναι η Δημοκρατία μας à la carte και μπορούμε να προστατέψουμε δικαιώματα που έχουν πλέον ως πολίτες.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη