ελληνικά πανεπιστήμια, ΕΚΠΑ, Αθήνα
Στην «κλίνη του Προκρούστη» το 25% των τμημάτων ΑΕΙ με συνταγή Κεραμέως

Πέντε τμήματα με λιγότερους των 5 πρωτοετών, 13 με λιγότερους των 10 και 27 με λιγότερους των 20 θα έχουν φέτος τα πανεπιστήμια της χώρας μας. Πέρσι συνολικά 16 τμήματα δεν είχαν κανέναν εισακτέο, ενώ άλλα 40 περίπου είχαν μονοψήφιο αριθμό εισακτέων. Κοντολογίς με τα «μαγικά» του υπουργείου Παιδείας εξαφανίστηκαν στη διάρκεια των φετινών και των περσινών Πανελλαδικών Εξετάσεων 28.000 θέσεις.

Μετά την εκκένωση… έρχεται η συρρίκνωση! Η υπουργός Παιδείας έχει ήδη ανακοινώσει αναδιάρθρωση του ακαδημαϊκού χάρτη στη βάση α) των αποτελεσμάτων της ΕΒΕ, β) των προτάσεων των ίδιων των ΑΕΙ, γ) της εισήγησης της ΕΘΑΑΕ που λαμβάνει υπ’ όψιν της και τις ανάγκες της αγοράς εργασίας.

Ο νόμος ν. 4957/ 2022  «Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρυματα» για τη λειτουργία των πανεπιστημίων που ψηφίστηκε πρόσφατα από τη Βουλή ορίζει ως ένα από τα κριτήρια ύπαρξής τους τον δυσανάλογα μεγάλο ή μικρό ετήσιο αριθμό φοιτητών του εκάστοτε ΑΕΙ σε σύγκριση με τον αριθμό των μελών ΔΕΠ, καθώς και την ιδιαίτερα χαμηλή προτίμηση για εισαγωγή στα προγράμματα σπουδών τυπικής εκπαίδευσης που παρέχουν.

Η μεθόδευση του ΥΠΑΙΘ

Είναι γνωστό ότι το υπουργείο Παιδείας έχει δρομολογήσει, εδώ και αρκετό καιρό, την «αναδιάταξη» του χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, κοντολογίς τη δραστική μείωση τμημάτων και σχολών αλλά και την αλλαγή του περιεχομένου και της κατεύθυνσής τους. Κατεύθυνση που οφείλουμε να επισημάνουμε πως δεν είναι ξένη από την ιδεολογική και πολιτική «γραμμή» της κυβέρνησης, όπως έχει διατυπωθεί στο προεκλογικό της πρόγραμμα.

Ήδη από το 2020 η Έκθεση Πισσαρίδη προτείνει ανασχεδιασμό του χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, με συγκέντρωση των Πανεπιστημίων σε μεγαλύτερες μονάδες, ενώ η υπουργός Παιδείας κ. Νίκη Κεραμέως από πέρσι το φθινόπωρο και σε όλη τη διάρκεια του χειμώνα που μας πέρασε έστελνε το ένα τελεσίγραφο μετά το άλλο προσπαθώντας να πείσει τους Πρυτάνεις να προτείνουν οι ίδιοι τα τμήματα που πρέπει να συγχωνευτούν-καταργηθούν.

Την αναγκαιότητα του «επανασχεδιασμού» του ακαδημαϊκού χάρτη με τη μέθοδο της «λιποαναρρόφησης» ήρθε σαν από μηχανής - Κεραμέως θεός να την πριμοδοτήσει ο μεγάλος αριθμός κενών θέσεων λόγω της θεσμοθέτησης της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής (ΕΒΕ) που αποψιλώνει συνολικά πέρσι και φέτος περίπου 100 πανεπιστημιακά τμήματα.

Ετσι το ΥΠΑΙΘ νομιμοποιημένα θα σύρει τα «κενά» τμήματα στον «ανακριτικό» φακό της Εθνικής Αρχής για την Ανώτατη Εκπαίδευση (ΕΘΑΑΕ), η οποία, σαν έτοιμη από καιρό, αναμένεται να εισηγηθεί μείωση των πανεπιστημιακών τμημάτων της χώρας.

Το «ζύμωμα» της κοινής γνώμης

Δεν πέρασαν ούτε 10 μέρες από την ανακοίνωση των αποτελεσμάτων των φετινών Πανελλαδικών Εξετάσεων που εκτός του αποκλεισμού 37.000 υποψηφίων «κατασκεύασαν»  και περίπου 11.000 κενές θέσεις στα Πανεπιστημιακά Τμήματα και ξεκίνησαν τα «όργανα» από τη δημοσιογραφία της «αυλής και της οθόνης»:

Αντιγράφουμε από τον φιλοκυβερνητικό τύπο:

«Το γεγονός αυτό (των κενών θέσεων) φέρνει ξανά στην επικαιρότητα την ανάγκη σοβαρής και επιστημονικά τεκμηριωμένης χωροταξικής αναδιάρθρωσης του ακαδημαϊκού χάρτη, με πιθανό το αίτημα για κλείσιμο ή συγχωνεύσεις των «αδύναμων» επιστημονικών περιοχών ανάμεσά τους».

«Αυτό θα έπρεπε να είναι το περιεχόμενο της εισήγησης της Εθνικής Αρχής Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ), η οποία δύο χρόνια μετά τη συγκρότησή της και την αλλαγή στην ηγεσία της παραμένει αδρανής»

«Η φετινή ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής στα πανεπιστήμια ευλόγως τροφοδοτεί τη σφαίρα του δημόσιου διαλόγου με ερωτήματα περί της βιωσιμότητας των ακαδημαϊκών τμημάτων στα οποία εισάγεται ένας πολύ μικρός αριθμός φοιτητών και φοιτητριών»

Πέρα από την εικονική πραγματικότητα του ΥΠΑΙΘ

Φέτος, η ηγεσία του ΥΠΑΙΘ πιστεύει ότι έχει δημιουργήσει ευνοϊκότερους όρους ώστε να αποσπάσει τη συναίνεσή τους (καθώς δεν θέλει να χρεωθεί η ίδια το κλείσιμο τμημάτων) στον «εξορθολογισμό» του ακαδημαϊκού χάρτη.

Να ξεκαθαρίσουμε κάτι: Ο «εξορθολογισμός» του ακαδημαϊκού χάρτη της υπουργού Παιδείας καμιά σχέση δεν έχει με την ποιότητα των πανεπιστημιακών σπουδών, την ουσιαστική προώθηση της επιστήμης και της έρευνας.

  • Εχει να κάνει με την πενιχρότατη κρατική χρηματοδότηση, η οποία μάλιστα παρέχεται υπό την αίρεση της «αξιολόγησης» και σε ποσοστό 80% κατανέμεται με βάση «αντικειμενικά κριτήρια», ενώ το υπόλοιπο 20% διατίθεται μόνο εάν το Πανεπιστήμιο πιάσει τα «ποιοτικά» κριτήρια, που για το θεαθήναι μόνο τίθενται από τα ίδια τα Ιδρύματα, όταν είναι γνωστό ότι οι πιέσεις είναι αφόρητες, καθώς οι άξονες είναι προαποφασισμένοι.
  • Εχει να κάνει με τη στρατηγική της ιδιωτικοοικονομικής λειτουργίας, του προσανατολισμού των προγραμμάτων σπουδών σύμφωνα με τις ανάγκες της αγοράς, της επιχειρηματικότητας στην οποία οφείλει να ορκίζεται το Πανεπιστήμιο του νέου ν. 4957/ 2022  «Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρυματα»

Ο στόχος του υπουργείου είναι ένα μεγάλο τμήμα σχολών και τμημάτων να συγχωνευτούν, άλλα να υποβιβαστούν, άλλα να καταργηθούν, ενώ όσα μείνουν σε τίποτε δεν θα θυμίζουν την τριτοβάθμια εκπαίδευση που γνωρίζαμε μέχρι σήμερα.

Ο «εξορθολογισμός» made by Κεραμέως εκτός από λουκέτα και συγχωνεύσεις σημαίνει και δημιουργία τμημάτων δυο ταχυτήτων. Να τι προβλέπει το Σχέδιο Κυβερνητικής Πολιτικής 2021: «Στο πλαίσιο διασύνδεσης με την αγορά εργασίας, δημιουργούνται προγράμματα σπουδών τριετούς διάρκειας, με προσανατολισμό στις εφαρμογές των επιστημών και της τεχνολογίας και στην ενίσχυση του θεσμού της πρακτικής άσκησης».

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Διευθυντής Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Εύβοιας
Αποκάλυψη alfavita.gr: Επιστολή-κόλαφος προς το Fund που προσπάθησε να απαγορεύσει στους εκπαιδευτικούς αναρτήσεις πολιτικού, οικονομικού ή θρησκευτικού χαρακτήρα
ΟΙΕΛΕ: Η επιχειρηματική ελευθερία υποχωρεί μπροστά σε θεμελιώδη ατομικά δικαιώματα όπως είναι η ελευθερία λόγου και έκφρασης αλλά και διεκδίκησης...
Αποκάλυψη alfavita.gr: Επιστολή-κόλαφος προς το Fund που προσπάθησε να απαγορεύσει στους εκπαιδευτικούς αναρτήσεις πολιτικού, οικονομικού ή θρησκευτικού χαρακτήρα
o-teachers-facebook_15.jpg
Μεγάλη νίκη και δικαίωση των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών - Πονοκέφαλος του υπουργείου και όσων διευθυντών προχώρησαν σε διώξεις
Αλήθεια, σε ποιο επίπεδο διάλυσης και στρατηγικής ήττας θα είχαν φτάσει σήμερα οι εκπαιδευτικοί εάν με τις μαζικές τους Γενικές Συνελεύσεις τον...
Μεγάλη νίκη και δικαίωση των νεοδιόριστων εκπαιδευτικών - Πονοκέφαλος του υπουργείου και όσων διευθυντών προχώρησαν σε διώξεις
stratiotikes_sholes_1.jpg
Στρατιωτικές Σχολές: «Κύμα» παραιτήσεων με 1 στους 4 σπουδαστές να αποχωρεί από τις Σχολές Υπαξιωματικών!
Παρά τις εξαγγελίες για αναβάθμιση με αυξήσεις μισθών
Στρατιωτικές Σχολές: «Κύμα» παραιτήσεων με 1 στους 4 σπουδαστές να αποχωρεί από τις Σχολές Υπαξιωματικών!