Αντίστροφα μετρά ο χρόνος για το άνοιγμα των σχολείων και οι ειδικοί εκφράζουν τους προβληματισμούς τους για τα μέτρα προστασίας από τον κορονοϊό που πρέπει να εφαρμοστούν σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες.
Ο καθηγητής Περιβαλλοντικής Μηχανικής του ΑΠΘ, Δημοσθένης Σαρηγιάννης, υποστήριξε στο iatropedia.gr πως η διασπορά στην κοινότητα μπορεί να μειωθεί κατά 1/3 –ακόμη και στην περίπτωση της επικράτησης της παραλλαγής «Κένταυρος»- εάν εφαρμοστούν στα σχολεία τα κατάλληλα μέτρα.
«Ακόμη και με 300 χιλιάδες τεστ θα μπορούσαμε να μειώσουμε την αύξηση της διασποράς κατά 1/3. Ακόμη και με την παραλλαγή “Κένταυρος”, εάν αυτή επικρατήσει. Η σχετική μείωση της διασποράς από το 100% στο 65% (γιατί τόσο είναι η μείωση κατά 1/3), μειώνει πολλαπλασιαστικά τον αριθμό των θανάτων», δήλωσε ο Δ. Σαρηγιάννης.
Σύμφωνα με τον ίδιο εάν η διασπορά πέσει στα 2/3, η μείωση των θανάτων θα είναι πάνω από το 50%, όπως τουλάχιστον προκύπτει από τη μοντελοποίηση της πανδημίας.
Τι μέτρα προτείνει
Συγκεκριμένα, ο καθηγητής προτείνει τα παρακάτω μέτρα:
Τεστ στα σχολεία για καλύτερο έλεγχο της διασποράς
Πολλές χώρες του εξωτερικού ετοιμάζουν την επιστροφή των μαθητών στα σχολεία χωρίς μάσκες και με ένα αυτοδιαγνωστικό (self) test την προηγούμενη ημέρα της έναρξης της σχολικής χρονιάς, ώστε να απομονωθούν έγκαιρα τυχόν κρούσματα.
«Είναι σημαντικό να γυρίσουν τα παιδιά σχολείο με ένα τεστ, ώστε να δούμε σε ποια κατάσταση είμαστε στα σχολεία. Και στη συνέχεια να γίνεται ένα τεστ την εβδομάδα. Το έχουμε υπολογίσει στα μοντέλα μας και έχουμε βρει ότι βοηθάει πάρα πολύ σε όλες τις βαθμίδες (Δημοτικό – Γυμνάσιο και Λύκειο). Αυτό θα μας βοηθήσει να έχουμε και καλύτερη εικόνα για το τι συμβαίνει και στα σπίτια, γιατί δεν λέω ότι ή διασπορά γίνεται στα σχολεία» επισημαίνει ο Δημοσθένης Σαρηγιάννης.
Η αύξηση των ημερήσιων τεστ, από τις 80 χιλιάδες που είναι σήμερα στις 300 χιλιάδες μπορεί να φέρει σημαντικά μετρήσιμα αποτελέσματα, λέει ο ειδικός:
«Εύκολα μπορούμε να επιτύχουμε τις 300 χιλιάδες τεστ αν κάνουμε τα τεστ στα σχολεία – δηλαδή τέσσερα τεστ στον μήνα. Θα έχουμε στην πραγματικότητα πολύ καλύτερες συνθήκες για την αντιμετώπιση οποιουδήποτε πιθανού κύματος από νέες παραλλαγές, ή ακόμα κι από την Όμικρον 5. Αυτό στην περίπτωση που δεν θα φοράμε μάσκες, θα ήταν πολύ χρήσιμο», πρόσθεσε.
Σημειώνει δε πως - σύμφωνα με τους υπολογισμούς του τμήματος Περιβαλλοντικής Μηχανικής - η αύξηση στα τεστ είναι πολύ πιο χρήσιμη ακόμη κι από την χρήση της μάσκας.
Με τα τεστ, μπορούμε να επιτύχουμε τρεις στόχους, συμπληρώνει:
- προστατεύονται τα παιδιά που δεν έχουν εμβολιαστεί,
- προλαμβάνεται η μόλυνση μέσα στην οικογένεια,
- τα παιδιά πηγαίνουν σχολείο με μεγαλύτερη κανονικότητα.
Ισχυρή σύσταση για τη χρήση μάσκας και υποχρεωτική σε μεγάλη έξαρση
Αν και είναι σωστό το μέτρο της χρήσης της μάσκας, δεν θα τηρηθεί χωρίς υποχρεωτικότητα, τονίζει ο καθηγητής του ΑΠΘ.
«Η μάσκα έχει τρομερά αποτελέσματα, ειδικά οι μάσκες που φοράνε τα παιδιά στο Δημοτικό που είναι πιο καλές. Και είναι αποτελεσματική η μάσκα, επειδή τη φοράνε όλοι. Αν τη φοράν τα μισά ή το 1/3 ή το 1/4 της τάξης, δηλαδή 5 παιδιά στα 20, ή 5 στα 25, τότε η μάσκα δεν είναι αποτελεσματική. Γιατί ναι μεν οι μάσκες προστατεύουν -μέχρι ένα σημείο- τα ίδια τα παιδιά που την φοράνε, αλλά κυρίως προστατεύουν τα 20 παιδιά που δεν φοράνε, από την πιθανή λοίμωξη των 5 παιδιών που φοράνε μάσκες. Με δεδομένο, ότι στο σχολείο δεν υπάρχουν αποστάσεις, καλό θα είναι να έχουμε μια πιο οργανωμένη διαχείριση της επαναφοράς στα σχολεία με πιο στοχευμένα μέτρα» επισημαίνει.
«Αν θέλουν τα παιδιά να μην φοράνε μάσκες στα σχολεία, γιατί έχω καταλάβει ότι η τάση είναι αυτή, τότε θα πρέπει να είμαστε έτοιμοι να την επαναφέρουμε τη μάσκα αν και όταν υπάρξει αύξηση στη διασπορά. Αν υπάρχει αύξηση στη διασπορά θα πρέπει να κάνουμε κάτι. Γιατί δεν θα είναι το ίδιο το χειμώνα, όπως ήταν το καλοκαίρι», συμπληρώνει.
Εγκατάσταση συσκευών καθαρισμού του αέρα στα σχολεία
«Σε αίθουσες που είναι σε κοντέινερ για παράδειγμα και κάνει κρύο τον χειμώνα και είναι εκτεθειμένες στις θερμοκρασίες. Δηλαδή σε πολύ εξόφθαλμες περιπτώσεις αιθουσών, που είναι δύσκολο για τους δασκάλους να διαχειρίζονται το πρόβλημα. Αν σε αυτές τις τάξεις έχουν ενεργή απολύμανση του αέρα με μηχανήματα, θα ήταν πολύ χρήσιμο. Έχει αποδειχθεί επιστημονικά και το έχουμε αποδείξει κι εμείς με μετρήσεις μέσα στις αίθουσες στο Αριστοτέλειο, φαίνεται ξεκάθαρα ότι βοηθάει. Πολύ ξεκάθαρα», λέει.
Η λειτουργία αυτών των μηχανημάτων, αυτόν τον χειμώνα που θα υπάρξουν πιθανά προβλήματα με νέες παραλλαγές, είναι επιτακτική, προσθέτει και η δαπάνη δεν είναι μεγάλη για το κράτος, όπως λέει, ενώ μπορεί να καλυφθεί και μέσα από χορηγίες.
«Και τα self test είναι δαπάνη, και είδατε τι καλό αποτέλεσμα έχουν. Νομίζω ότι μπορεί να γίνει εύκολα με χορηγίες σε στοχευμένες περιοχές, στις οποίες οι Περιφερειακές Διευθύνσεις της Εκπαίδευσης γνωρίζουν τα σχολεία που έχουν πρόβλημα. Το να βρούμε τα κενά και να τα καλύψουμε στοχευμένα είναι ένα κόστος το οποίο είναι τρομερά ελεγχόμενο και κάνεις τρομερή διαφορά, και ως προς την ισότητα στους όρους της εκπαίδευσης και ως προς τη δημόσια Υγεία» προσθέτει.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη