Για τις πρωτοβουλίες που θα λάβει η κυβέρνηση για την αντιμετώπιση του στεγαστικού προβλήματος δημοσίων υπαλλήλων (εκπαιδευτικών, γιατρών κ.ά.) ενημέρωσε η υφυπουργός Παιδείας Ζέττα Μακρή, κατόπιν ερώτησης του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ Νίκου Φίλη στη Βουλή.
Το οξυμένο ήδη από πέρσι πρόβλημα ανεύρεσης στέγης από αναπληρωτές και νεοδιόριστους, το οποίο εντάθηκε ακόμη περισσότερο φέτος λόγω τουρισμού και airbnb, σε συνδυασμό με την αύξηση του κόστους ζωής, φαίνεται ότι δεν «συγκίνησε» αρκετά τα αρμόδια υπουργεία ώστε να κινητοποιηθούν και να βρουν λύση για τους επονομαζόμενους «ήρωες» των ακριτικών και τουριστικών περιοχών. Η κατάσταση βέβαια τον τελευταίο χρόνο οδήγησε στην έκρηξη των ενοικίων ακόμα και στην ηπειρωτική Ελλάδα, με τους εκπαιδευτικούς να αναγκάζονται να δίνουν και εκεί σχεδόν το μισό μισθό τους μόνο για την πληρωμή του ενοικίου.
Την ίδια στιγμή, ανησυχητικές διαστάσεις παίρνει το φαινόμενο «της έξωσης» από τα σπίτια κατά τη διάρκεια της τουριστικής περιόδου, όχι μόνο στα νησιά αλλά και την ηπειρωτική Ελλάδα, μετατρέποντας τους εκπαιδευτικούς σε «χειμερινούς ενοικιαστές».
Χωρίς να γνωστοποιηθεί το χρονοδιάγραμμα και ενώ η σχολική χρονιά έχει ήδη ξεκινήσει, η υφυπουργός Παιδείας ανακοίνωσε ότι «είναι υπό επεξεργασία, σε επίπεδο Προεδρίας της Κυβέρνησης, ένα κεντρικό σχέδιο με κίνητρα για την παραμονή, όχι μόνο των εκτελεστικών και άλλων υπαλλήλων, παράδειγμα των επαγγελματιών υγείας στις νησιωτικές περιοχές της χώρας. Είναι ένα σχέδιο που στοχεύει στη συνολική αντιμετώπιση του θέματος, όχι στην αποσπασματική διευθέτηση».
Ειδικότερα, ανακοίνωσε τα εξής:
- Συγκεκριμένα από το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους εξετάζεται η δυνατότητα θέσπισης συγκεκριμένου χρηματικού επιδόματος βάσει ιδιαίτερων συνθηκών κάθε περιοχής και η χορήγηση εφάπαξ ποσού αρχικής εγκατάστασης ή κουπονιών για στέγαση, για διατροφή, για θέρμανση και μετακίνηση
- Εξετάζεται η μόνιμη μείωση στο εισιτήριο των μέσων μεταφοράς για το χρονικό διάστημα υπηρέτησης του υπαλλήλου σε συγκεκριμένες περιοχές.
- Εξετάζονται τυχόν φορολογικές ελαφρύνσεις και μείωση ασφαλιστικών εισφορών και η παροχή voucher για την αγορά ψηφιακού εξοπλισμού.
- Επιπλέον, σχεδιάζονται τρόποι ενίσχυσης της υποστήριξης από τους φορείς της τοπικής αυτοδιοίκησης για την εξασφάλιση στέγης και την προσέλκυση υλικών πόρων από τους τοπικούς επαγγελματίες.
- Μπορεί να γίνει και χρήση από τις δημοτικές υπηρεσίες της δυνατότητας που έχει δώσει η Κυβέρνηση κτίρια τα οποία υπάρχουν, με κάποια μορφή ΣΔΙΤ, να τύχουν εκμετάλλευσης από ιδιώτες.
- Είναι υπό επεξεργασία οι δυνατότητες μεγαλύτερης ευελιξίας στην κάλυψη του υποχρεωτικού ωραρίου των εκπαιδευτικών όσον αφορά στις αναθέσεις μαθημάτων μικρής παρέκκλισης, στη συμπλήρωση του υποχρεωτικού ωραρίου, αν δεν υπάρχει κοντινή σχολική μονάδα
Εξετάζεται, επίσης, η δυνατότητα έκδοσης ειδικής πρόσκλησης για κάλυψη συγκεκριμένων θέσεων με πρόβλεψη αυξημένων μορίων για την εντοπιότητα.
Για την ενίσχυση της εκπαίδευσης του ανθρώπινου δυναμικού εξετάζεται και σχεδιάζεται η εξασφάλιση δωρεάν παρακολούθησης μεταπτυχιακών προγραμμάτων του ΕΑΠ και εξ αποστάσεως προγραμμάτων διά βίου εκπαίδευσης, δωρεάν και ελεύθερη πρόσβαση σε ηλεκτρονικές βιβλιοθήκες και βάσεις δεδομένων, η κατά προτεραιότητα ή κατ’ εξαίρεση συμμετοχή σε επιμορφωτικά προγράμματα
Φίλης: Το κράτος έχει υποχρέωση να αντιμετωπίσει το θέμα της στέγης
«Το πρόβλημα αυτό δεν είναι καινούργιο. Το ξέραμε από πέρυσι -είχε εμφανιστεί- και δεν πήρατε κανένα μα κανένα ουσιαστικό μέτρο με αποτέλεσμα να έχουμε εικόνες φέτος εκπαιδευτικών οι οποίοι κοιμούνται σε αντίσκηνα, στο ύπαιθρο, αναπληρωτών εκπαιδευτικών οι οποίοι παραιτούνται από την πρόσληψή τους γιατί δεν μπορούν να ανταποκριθούν οι άνθρωποι» τόνισε μιλώντας στη Βουλή ο Νίκος Φίλης, υπογραμμίζοντας πως το κράτος έχει υποχρέωση να βρει λύση στο θέμα της στέγης.
«Και εδώ το Υπουργείο, με μια μακαριότητα πάρα πολύ εκνευριστική και υποτιμητική για τους πολίτες, λέει ότι το κράτος δεν είναι πατερούλης, για να πάρει μέτρα. Τα είπε ο κ. Συρίγος αυτά εδώ, στη Βουλή. Ε, λοιπόν, το κράτος έχει υποχρέωση να αντιμετωπίσει το θέμα της στέγης, ιδιαίτερα της στέγης των ανθρώπων που θέλουν να πάνε στην ύπαιθρο, να πάνε στο χωριό, να πάνε στο νησί, για να σπουδάσουν τα παιδιά μας. Το κράτος είναι υποχρεωμένο, λοιπόν, να κατασκευάσει φοιτητική και υπαλληλική στέγη ώστε τα πανεπιστήμια και οι δήμοι να αποκτήσουν σύγχρονες εστίες και μικρά συγκροτήματα κατοικιών» είπε.
Έφερε μάλιστα ως παράδειγμα τη δυνατότητα αξιοποίησης κονδυλίων μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης, όπως έγινε στην Πορτογαλία όπου δόθηκαν 2,8 δισεκατομμύρια ευρώ για την αντιμετώπιση της στεγαστικής κρίσης. Στην Ελλάδα βέβαια αυτό το ποσό φτάνει μόνο στο 1 εκατομμύριο.
«Το Ταμείο Ανάκαμψης στην Ελλάδα έχει μόνο 1 εκατομμύριο -προσέξτε, 1 εκατομμύριο- για το θέμα της στεγαστικής κρίσης, όταν την ίδια στιγμή για τη στεγαστική πίστη στην Πορτογαλία, μια χώρα ανάλογου μεγέθους με την Ελλάδα και συνεπώς τα χρήματα του Ταμείου Ανάκαμψης είναι ανάλογα, έχουμε 2,8 δισεκατομμύρια! Συγκρίνετε. Εδώ με 1 εκατομμύριο στεγαστική πίστη στο Ταμείο Ανάκαμψης θα γίνουν δέκα, δεκαπέντε σπίτια. Εκεί με 2,8 δισεκατομμύρια θα γίνουν τριάντα και σαράντα χιλιάδες κατοικίες για δημοσίους υπαλλήλους, εκπαιδευτικούς, γιατρούς κ.λπ» ανέφερε και συνέχισε:
«Αναφέρθηκα στο Ταμείο Ανάκαμψης που είναι ένα μεσοπρόθεσμο πρόγραμμα. Υπάρχουν και βραχυπρόθεσμα, για παράδειγμα, τι γίνεται με την αντιμετώπιση του Airbnb: Εξελίσσεται, σε ορισμένες περιπτώσεις, σε μάστιγα εις βάρος της υπόλοιπης κοινωνικής ζωής. Δεν αφορά όλους τους ιδιοκτήτες, αλίμονο. Αν κάποιος έχει ένα-δύο διαμερίσματα και τα νοικιάζει είναι άλλο πράγμα από τους άλλους, οι οποίοι έχουν τετράγωνα ολόκληρα και νοικιάζουν και κερδοσκοπούν και δημιουργούν προβλήματα στην αύξηση των ενοικίων και στο κόστος ζωής. Ποια μέτρα θα πάρετε για αυτούς; Πέστε μας ποια μέτρα θα πάρετε;
Σας προτείναμε να πάρετε μέτρα όπου να μην υπάρξει καμία έξωση εκπαιδευτικού και γιατρού τον Ιούνιο, καμία έξωση! Στην πράξη να επιβάλετε, δηλαδή, να υπάρξει κατοικία για τους ανθρώπους οι οποίοι κατόρθωσαν να μπουν σε ένα σπίτι μέσα. Ούτε μία μέρα εκτός».
Μακρή: Είμαστε ευαισθητοποιημένο, λαμβάνουμε μέτρα
«Είμαστε ιδιαίτερα ευαισθητοποιημένοι στις δυσκολίες που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι εκπαιδευτικοί μας και ιδίως αυτοί που τοποθετούνται σε νησιά και σε περιοχές οι οποίες έχουν μεγάλη τουριστική ανάπτυξη. Οι εκπαιδευτικοί που διορίζονται σε δυσπρόσβατες ορεινές, αλλά και νησιωτικές περιοχές όπου είναι εντονότατο λόγω του τουρισμού, μοριοδοτούνται με μονάδες συνθηκών διαβίωσης» απάντησε η υφυπουργός Ζέττα Μακρή, προσθέτοντας πως «έχει θεσπιστεί επίδομα για τους εκπαιδευτικούς που υπηρετούν σε απομακρυσμένες παραμεθόριες και προβληματικές περιοχές, προχωρούμε γνωρίζοντας το οικονομικό βάρος των αναπληρωτών εκπαιδευτικών κάθε χρόνο από κοινού με τον Υπουργό Ναυτιλίας και τον Υφυπουργό Υποδομών και Μεταφορών σε πρωτοβουλία και θεσπίζουμε έκπτωση στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια των αναπληρωτών εκπαιδευτικών και ο στόχος είναι προφανής: η διευκόλυνση της μετάβασης από τον τόπο της μόνιμης κατοικίας στον τόπο πρόσληψής τους και αντιστρόφως».
Σχετικά με το στεγαστικό πρόβλημα, η υφυπουργός Παιδείας ανέφερε ότι «επί της ουσίας, όντως υπάρχουν δυσκολίες για τη στέγαση. Το αναγνωρίζουμε όλοι. Τελευταία πολλοί δήμοι, με επιμέλεια και με τη δυνατότητα που τους δίνει ο νόμος και σε συνεχή συνεργασία με το Υπουργείο μας, ανέλαβαν πρωτοβουλίες για να επιλυθεί το ζήτημα αυτό.
Θα αναφέρω ενδεικτικά, ως καλό παράδειγμα, τον Δήμο Μυκόνου. Θα αναγείρει σχολικό κτίριο με ταυτόχρονη κατασκευή ξενώνων για τους εκπαιδευτικούς. Άλλη περίπτωση είναι ο Δήμος Ύδρας που θα μετατρέψει το πρώην γηροκομείο του νησιού σε ξενώνα για εκπαιδευτικούς και άλλους υπαλλήλους. Έχει καταβάλει ενίσχυση ενοικίου σε αναπληρωτές καθηγητές ήδη από το 2016. Ο Δήμος Δωρίδος παρέχει σε αναπληρωτές επίδομα στέγασης και σίτισης εδώ και δύο χρόνια.
Το στεγαστικό επίδομα από τα 1.000 ευρώ αυξήθηκε στα 1.500 ευρώ και κατά περίπτωση στα 2.000 ευρώ, όταν συγκατοικούν οι φοιτητές. Δεν μπορούμε να συγχέουμε, κύριε συνάδελφε, τις δύο περιπτώσεις, ούτε να τις διαχειριστούμε με τον ίδιο τρόπο.
Οι φοιτητές και τα θέματα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης έχουν συγκεκριμένη αντιμετώπιση. Οι εκπαιδευτικοί είναι υπάλληλοι που παρέχουν υπηρεσίες στην Πρωτοβάθμια και στη Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση και είναι άλλη κατηγορία με άλλη, ξεχωριστή αντιμετώπιση» παρουσιάζοντας τα μέτρα που είναι υπό επεξεργασία από την κυβέρνηση.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη