Το 1983 τα ΚΑΤΕΕ μετεξελίχθηκαν δια νόμου σε ΤΕΙ δίχως να χαρακτηριστούν Ανώτατα Ιδρύματα αλλά ως τμήμα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης. Ως επαγγελματίες σε ιδιωτικό και δημόσιο τομέα οι απόφοιτοι των σχολών εντάσσονταν στην κατηγορία ΤΕ. Το ίδιο ισχύει και σήμερα ακόμα και μετά τρία χρόνια από την Πανεπιστημιοποίησης τους. Άλλωστε αποτελεί κανόνα ότι αναβάθμιση εκτελείται σε ήδη πετυχημένους θεσμούς που έχουν τη δυνατότητα να ανταπεξέλθουν στο νέο φορτίο. Τα προσκόμματα για την αντιστοίχιση των πτυχίων είναι πολλά εξυπηρετώντας αποκλειστικά και μόνο εγωιστικά συντεχνιακές συμπεριφορές.
Τον συγκεκριμένο σκοπό εξυπηρετούν δικαιολογίες που δεν έχουν υπόσταση:
- «Στα Πανεπιστήμια η βάση εισαγωγής ήταν υψηλότερη». Ίσχυε ως γενικός κανόνας στο παρελθόν αν και υπήρχαν από την δεκαετία του 1980 Τμήματα ΤΕΙ (πχ Πληροφορικής, Διατροφής κ.α.) με υψηλότερες βάσεις από Πανεπιστημιακές Σχολές. Στο διάβα του χρόνου αυξήθηκαν τα φαινόμενα με τις βάσεις εισαγωγής σε Πανεπιστημιακά Τμήματα, κυρίως της Περιφέρειας, με φοιτητές να εισάγονται με πολύ χαμηλούς βαθμούς (Γεωπονία Ορεστιάδας. Δασολογία Ορεστιάδας). Μάλιστα πριν την καθιέρωση του κόφτη της βάσης εισαγωγής εισήχθησαν στα Πανεπιστήμια φοιτητές με άθροισμα γραπτών μηδέν (0).
- «Τα ΤΕΙ είχαν τρίχρονη διάρκεια σπουδών και μισό έτος Πρακτικής Άσκησης». Πράγματι! Μέχρι την επίσημη δια νόμου ανωτατοποίηση τους το 2001 όταν και αυξήθηκαν τα έτη σπουδών. Αν ενδοσκοπήσουμε στα τρία χρόνια σπουδών θα αποκαλυφθεί ότι τα προγράμματα σπουδών ήταν δομημένα ώστε ανά εξάμηνο, το άθροισμα των διδακτικών ωρών των μαθημάτων, να είναι 32 εβδομαδιαίως. Απλούστερα 32 ώρες μάθημα την εβδομάδα. Άραγε πόσες ήταν οι αντίστοιχες ώρες για Πανεπιστημιακές Σχολές;
- «Οι καθηγητές των ΤΕΙ δεν ήταν όλοι διδάκτορες». Πράγματι την δεκαετία του ’80 δεν ήταν. Στα Κεντρικά ΤΕΙ βέβαια, μεγάλη μερίδα τους είχαν διδακτορικό τίτλο και πλούσιο ερευνητικό έργο. Κάποιοι ήταν κάτοχοι μεταπτυχιακού που σαφώς δεν ήταν σύνηθες όπως στις μέρες μας. Τι ίσχυε όμως για τα Πανεπιστήμια της Γερμανίας, της Αγγλίας, της Ιταλίας; Ήταν όλοι οι καθηγητές διδάκτορες; Ξένα πανεπιστήμια, που πολλοί Έλληνες φοίτησαν και πήραν πτυχία.
Σήμερα οι πτυχιούχοι ΤΕΙ σε μεγάλο ποσοστό κατέχουν μεταπτυχιακούς τίτλους. Ως εργαζόμενοι εντάσσονται στην κατηγορία ΤΕ που υπολείπεται μισθολογικά της κατηγορίας ΠΕ. Στον δημόσιο τομέα κάποιος πτυχιούχος ΤΕ με μεταπτυχιακό τίτλο από το ίδιο πανεπιστήμιο με κάποιον ΠΕ συνάδερφο του, ουσιαστικά αμείβεται λιγότερο για τον ίδιο μεταπτυχιακό τίτλο που κατέχουν και οι δύο.
Όσοι ήμασταν από τους πρώτους σπουδαστές των ΤΕΙ έχουμε πλέον περιορισμένο επαγγελματικό ορίζοντα. Τα χρόνια πέρασαν. Η δικαίωση δεν ήρθε. Τα ΤΕΙ καταργήθηκαν και ακόμα εκκρεμεί η έκδοση επαγγελματικών δικαιωμάτων για τις σχολές πτυχιούχων Μηχανικών.
Ως υπάλληλοι θεωρούμε πως η λύση είναι η ένταξη σε κοινή κατηγορία εκπαίδευσης Ανώτατης Εκπαίδευσης (Α.Ε.).
40 χρόνια μετά οι πτυχιούχοι ΤΕΙ αναζητούμε ταυτότητα από την Πολιτεία.
Χριστόπουλος Αθανάσιος
Πτ. Μηχανικός Έργων Υποδομής ΤΕ, MSc
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη