Η φιέστα που διοργανώθηκε από το υπουργείο Παιδείας και την Νίκη Κεραμέως για την έλευση 30 αμερικανικών πανεπιστημίων στην Ελλάδα συμπυκνώνει τη φιλοσοφία της παρούσας κυβέρνησης για τον τρόπο προσέγγισης της ανώτατης εκπαίδευσης στη χώρα η οποία μπορεί να εκφραστεί και ως εξής: Business as usual.
To Columbia, το Yale και άλλα αμερικανικά πανεπιστήμια-επιχειρήσεις είναι πολύ λογικό να ψάχνουν να διευρύνουν το πελατολόγιό τους (αυτή είναι η κυνική πραγματικότητα στον καπιταλισμό). Το υπουργείο τούς δίνει αυτή τη δυνατότητα μέσω της συνεργασίας που ανέπτυξε με την αμερικανική MKO Allan Goodman της οποίας αντιπροσωπεία βρέθηκε στην Ελλάδα με έξοδα του υπουργείου (που σημαίνει με τα δικά μας χρήματα).
Από το Pharos Summit, την ενέργεια δηλαδή που προέκυψε από αυτή τη συνεργασία, «βγήκαν» δύο σημαντικές ειδήσεις τις οποίες το υπουργείο φρόντισε να προπαγανδίσει επαρκώς κατά την πάγια τακτική του: Πρώτον, ότι το Πανεπιστήμιο Columbia έχει στόχο να ιδρύσει διεθνή κέντρο εκπαίδευσης στην Αθήνα. Δεύτερον η συνεργασία του Yale με το ΕΚΠΑ για ανταλλαγή φοιτητών.
Ως προς το πρώτο, ουδείς έχει ξεκαθαρίσει ποιος θα είναι ο χρηματοδότης του διεθνούς κέντρου έρευνας. Υπάρχουν παραδείγματα (στην Ασία κυρίως, Σιγκαπούρη και αλλού) που μάς κάνουν από επιφυλακτικούς έως και καχύποπτους, καθώς πολλά από αυτά τα κέντρα ιδρύθηκαν με χρηματοδότηση της χώρας υποδοχής.
Ως προς το δεύτερο, υπάρχει επίσης μεγάλη ασάφεια. Σύμφωνοι, έλληνες φοιτητές του ΕΚΠΑ θα μπορούν να παρακολουθούν μαθήματα ενός εξαμήνου ή ενός έτους χωρίς δίδακτρα στο Yale, αλλά τη διαμονή και τη σίτισή τους στις ΗΠΑ ποιος θα την χρηματοδοτεί; Η παραμονή στις ΗΠΑ για έναν χρόνο για τον φοιτητή ή την φοιτήτρια που προέρχεται από μια μέση ελληνική οικογένεια δεν είναι υπόθεση ρουτίνας όπως αντιλαμβάνεται κανείς. Με ποια κριτήρια θα επιλέγονται οι εν λόγω φοιτητές για το όντως σημαντικό αυτό ταξίδι;
Και μια γεωπολιτική διάσταση
Γενικά η όλη υπόθεση, πέρα από την τεχνητή λάμψη που της προσέδωσε το υπουργείο, δεν έχει ουσία. Τα ελληνικά πανεπιστήμια έχουν έτσι και αλλιώς αναπτύξει εδώ και πολλά χρόνια συνεργασίες με ξένα ιδρύματα που αντέχουν στον χρόνο και δεν περίμεναν την κ. Κεραμέως για να δουλέψουν πάνω στην εξωστρέφεια. Εκτός αυτού, από αυτές τις συνεργασίες έχει προκύψει ήδη πολύ σημαντική ερευνητική δουλειά. Και τέλος, προκαλεί εντύπωση γιατί δεν προτιμάται από το υπουργείο η ενίσχυση της συνεργασίας των ελληνικών ΑΕΙ με αντίστοιχα ευρωπαϊκά. Ηδη, ο ΣΥΡΙΖΑ κάνει λόγο για υπονόμευση της ευρωπαϊκής πρωτοβουλίας «Ευρωπαϊκά Πανεπιστήμια» στο πλαίσιο του Ευρωπαϊκού Χώρου Ανώτατης Εκπαίδευσης.
Κάτι τελευταίο με σημασία: Στους λόγους για τους οποίους το υπουργείο Παιδείας θεωρεί ότι είναι η κατάλληλη στιγμή για την «ενδυνάμωση» της συνεργασίας των ελληνικών ΑΕΙ με τα αμερικανικά συγκαταλέγεται και ο εξής: «Επειδή βρισκόμαστε σε ένα ιστορικό υψηλό στις σχέσεις μεταξύ των δύο χωρών». Το υπουργείο, άρα, δίνει και μια γεωπολιτική διάσταση στην κίνησή του. Εξοχες οι σχέσεις μας με τις ΗΠΑ, οπότε μπορούμε να τους δώσουμε και ευκαιρίες «επενδύσεων» στα πανεπιστήμιά μας.
Δωρεάν μεταπτυχιακά; Να τα ξεχάσετε!
Το εξόχως όμως εξοργιστικό είναι ότι ενόσω η κ. Κεραμέως διοργάνωνε τη φιέστα για τα αμερικανικά πανεπιστήμια, μια εγκύκλιος του γραμματέα Ανώτατης Εκπαίδευσης, Οδυσσέα Ζώρα έβαζε ουσιαστικά τέλος στα δωρεάν μεταπτυχιακά προγράμματα στα ελληνικά πανεπιστήμια. Και αυτό γιατί ορίζει ότι οι πληρωμές των καθηγητών γι’ αυτά πρέπει να προέρχονται από πόρους τους προγράμματος. «Δεν επιτρέπεται η καταβολή αμοιβής ή άλλης παροχής από τον κρατικό προϋπολογισμό ή το πρόγραμμα δημοσίων επενδύσεων" τονίζεται χαρακτηριστικά.
Οι έλληνες καθηγητές δηλαδή δεν μπορούν να διεκδικήσουν περισσότερο ανταγωνιστικές αποδοχές παρά μόνο αν διδάσκουν σε μεταπτυχιακά με δίδακτρα. Και τα δωρεάν;
Μάς δίνει ένα τρόπο προσέγγισης η Πρύτανης του Παντείου Πανεπιστημίου (ίδρυμα που έχει μόνο δωρεάν μεταπτυχιακά) Χριστίνα Κουλούρη: «Το Πάντειο δεν θα αλλάξει την τακτική του. Το μέλος ΔΕΠ θα έχει 6 ώρες εβδομαδιαίως μάθημα και κάποιες από αυτές θα είναι σε μεταπτυχιακά. Υπάρχει όμως μεγάλο πρόβλημα με τις γραμματείες που δεν επαρκούν ενώ δεν έχουμε άλλες θέσεις μόνιμου προσωπικού».
Οι καθηγητές θα προσαρμόσουν, λοιπόν, το πρόγραμμά τους αλλά περισσότερα χρήματα δεν θα μπορούν να διεκδικούν διδάσκοντας σε δωρεάν μεταπτυχιακά. Έτσι γεννάται το ερώτημα ποιοι θα είναι αυτοί που θα επιμείνουν να διδάσκουν σε δωρεάν προγράμματα και για πόσο. Και επίσης: Πώς ακριβώς στηρίζει η ελληνική πολιτεία τα μεταπτυχιακά προγράμματα στα ελληνικά ΑΕΙ;
Θυμίζουμε, επίσης, ότι οι αποδοχές των καθηγητών ΑΕΙ είναι πολύ μικρές αναλογικά των προσόντων τους και της ερευνητικής δουλειάς τους.
Ο Οδυσσέας Ζώρας πάντως γι’ αυτήν ακριβώς την ιδεοληψία τοποθετήθηκε στη θέση του γραμματέα Ανώτατης Εκπαίδευσης. Σε ανύποπτο χρόνο άλλωστε έχει εκφράσει δημοσίως την άποψη ότι όλα τα ελληνικά ΑΕΙ θα πρέπει να λειτουργούν με δίδακτρα, ακόμα και στα προπτυχιακά τους προγράμματα.
Θα λύσει το πρόβλημα η εξαγγελία της Κεραμέως ότι θα δοθούν από το υπουργείο 60 εκ. ευρώ για επισκέπτες καθηγητές; Πρώτα απ’ όλα το νούμερο φαντάζει τεράστιο. Η κρατική επιχορήγηση στα ελληνικά ΑΕΙ είναι λίγο μεγαλύτερη. Πώς, λοιπόν, θα δίνει το υπουργείο Παιδείας 60 εκ. ευρώ μόνο για επισκέπτες καθηγητές; Πανεπιστημιακή πηγή που μίλησε στην Εποχή τόνισε ότι «σχετικά με αυτό το ζήτημα δεν μάς έχει γίνει η παραμικρή διευκρίνηση. Θα έρθουν χρήματα από το Ταμείο Ανάκαμψης; Ποιες θα είναι οι προϋποθέσεις; Ουδείς τα γνωρίζει όλα αυτά». Πρόκειται, κοντολογίς, για ένα πυροτέχνημα της υπουργού το οποίο εκτοξεύτηκε χωρίς κανείς να έχει την παραμικρή αίσθηση για το ακριβώς σημαίνει.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη