Έπειτα από δράσεις, κινητοποιήσεις και πολλές συζητήσεις επιτεύχθηκε η νομοθετική ρύθμιση (η ΟΛΜΕ είχε καταθέσει συγκεκριμένη πρόταση νόμου για τους μόνιμους διορισμούς με νομικό σύμβουλο τον κ. Γεραπετρίτη) και ψηφίστηκε ο νόμος του «προσοντολογίου» από τον υπουργό Παιδείας κ. Γαβρόγλου το 2019.
Ήρθε στη συνέχεια η νυν υπουργός παιδείας κ. Κεραμέως να προχωρήσει, εφαρμόζοντας τον προηγούμενο νόμο, στο μόνιμο διορισμό 4.500 εκπαιδευτικών στην ειδική αγωγή το 2021 και 22.000 εκπαιδευτικών στη γενική παιδεία το 2022.
Η αδικία με τη διετή παραμονή των νεοδιόριστων
Το υπουργείο επικαλούμενο το νόμο του ευρύτερου δημοσίου που αναφέρει ότι οι νεοδιοριζόμενοι θα πρέπει να παραμένουν στις θέσεις του πρώτου τους διορισμού για 2 χρόνια «τιμώρησε» τους νεοδιοριζόμενους εκπαιδευτικούς με διετή καθήλωση.
Δεν γνώριζε όμως ότι η εκπαίδευση έχει τις δικές της ιδιαιτερότητες που ξεπερνούν τις «δημοσιοϋπαλληλικές αγκυλώσεις» και γενικότητες:
- Πρώτον, οι συγκεκριμένοι εκπαιδευτικοί οι οποίοι διορίστηκαν το 2021 είχαν κατά μέσο όρο από 10 έως 15 χρόνια στην εκπαίδευση, ως αναπληρωτές και πρόσφεραν τις υπηρεσίες τους όλα αυτά τα χρόνια μακριά από τη μόνιμή τους κατοικία και οικογένεια.
- Δεύτερον, ο νομοθέτης μέχρι του 2010 που έγιναν οι τελευταίοι μόνιμοι διορισμοί είχε επιβάλει την μονοετή παραμονή των νεοδιόριστων. Στην εκπαίδευση μέχρι το 2010 είχαμε μόνιμους διορισμούς κάθε έτος, έτσι όταν οι νεοδιόριστοι μετά το 1ο έτος έφευγαν με μετάθεση και πήγαιναν σε περιοχές κοντά στη μόνιμή τους κατοικία και οικογένεια, τα κενά τους συμπληρώνονταν από τους επόμενους μόνιμους διορισμούς.
- Τρίτον, οι μόνιμοι διορισθέντες του 2021 έμειναν εγκλωβισμένοι στις απομακρυσμένες περιοχές της χώρας όπου κλήθηκαν για διορισμό, μακριά από μόνιμη κατοικία και οικογένεια για τα επόμενα χρόνια και κανείς δεν γνωρίζει εάν και πότε θα κατορθώσουν να φτάσουν κοντά στους οικείους τους. Αυτοί δε που διορίστηκαν το 2022 τοποθετήθηκαν στο κέντρο των πόλεων ακόμα και μέσα στην Αθήνα.
Η ομηρία με τη μη μονιμοποίηση
Οι νεοδιοριζόμενοι συμπληρώνοντας τη διετία έπρεπε να μονιμοποιηθούν ακώλυτα, σύμφωνα με το νόμο που ίσχυε όταν διορίστηκαν. Το υπουργείο επικαλούμενο ένα μεταγενέστερο νόμο 4823/2021, κράτησε όμηρους αυτούς τους χιλιάδες εκπαιδευτικούς και τους ενημέρωσε ότι θα μονιμοποιηθούν μετά από αξιολόγηση. Αξιολόγηση την οποία θα κάνουν οι συντονιστές εκπαίδευσης και οι διευθυντές σχολείων, στελέχη εκπαίδευσης που βρίσκονται αυτή την ώρα σε διαδικασία κρίσεων. Έτσι, χιλιάδες εκπαιδευτικοί θα είναι κυριολεκτικά όμηροι για 3 και πάνω χρόνια εξαιτίας μια «εκδικητικής» συμπεριφοράς του Υπουργείου που βλέπει τους εκπαιδευτικούς όχι ως λειτουργούς αλλά ως απλούς υπαλλήλους.
Οι 2 αυτές αδικίες έχουν φέρει 26.000 εκπαιδευτικούς και τις οικογένειές τους απέναντι στο υπουργείο και στην πολιτική ηγεσία που τους διόρισε μεν, αλλά δεν τους έδωσε το δικαίωμα μετάθεσης και δεν τους μονιμοποίησε «κρυπτόμενο» πίσω από άδικες και έωλες διαδικασίες.
Τι πρέπει να γίνει
Να αλλάξει άμεσα ο νόμος που επιβάλει την διετή παραμονή των νεοδιόριστων στην περιοχή του πρώτου τους διορισμού. Από τη στιγμή που επιστρέφουμε σιγά σιγά στην κανονικότητα των μόνιμων διορισμών κατά έτος θα πρέπει να δίνεται η ευκαιρία μετά την 1η χρονιά να μετατεθούν οι νεοδιόριστοι συνάδελφοι πιο κοντά στη μόνιμή τους κατοικία και οικογένεια.
Μαζί με τις κινητοποιήσεις που θα αποφασίσει ο κλάδος καθώς θα ξεκινήσει ένας κύκλος γενικών συνελεύσεων με άμεσες εξελίξεις και πιθανή την απόφαση για απεργία - αποχή, θα πρέπει να αρχίσει και ένας δικαστικός αγώνας ενάντια στις «παράνομες» ανακλήσεις μονιμοποιήσεων τις οποίες έκαναν κάποιες Διευθύνσεις Εκπαίδευσης (Δ.Ε.). Οι συγκεκριμένες Δ.Ε. σωστά προχώρησαν στη μονιμοποίηση των συναδέλφων που συμπλήρωσαν διετία, όπως όριζε ο νόμος, που ίσχυε όταν διορίστηκαν και κακώς τις ανακάλεσαν επικαλούμενες μεταγενέστερο νόμο. Έχω ενημέρωση ότι κάποιες Δ.Ε. δεν ανακάλεσαν τις μονιμοποιήσεις που είχαν εγκρίνει, φοβούμενες δικαστικές προσφυγές από τους ενδιαφερόμενους. Πρέπει λοιπόν να διεκδικήσουμε και νομικά - δικαστικά τη δικαίωση όλων αυτών των συναδέλφων.
Θα πρέπει το υπουργείο να καταλάβει ότι δεν μπορεί να κρατά όμηρους όλους αυτούς τους χιλιάδες εκπαιδευτικούς και τις οικογένειές τους, γιατί είναι αυτοί που υπηρετούν καθημερινά το δημόσιο σχολείο και μοχθούν στην τάξη μορφώνοντας το μέλλον της χώρας.
*Νικηφόρος Κωνσταντίνου, Πρόεδρος ΟΛΜΕ
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη