ΟΙΕΛΕ: Οδηγός «επιβίωσης» για νέους και παλιούς εκπαιδευτικούς
Οδηγό «επιβίωσης» για νέους (αλλά και παλιότερους) ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς, δημοσιεύει η ΟΙΕΛΕ

Οδηγό «επιβίωσης» δημοσιεύει η ΟΙΕΛΕ, για νέους αλλά και για παλιούς εκπαιδευτικούς, ενόψει της νέας σχολικής χρονιάς. 

Παράλληλα, αναφέρουν χρήσιμες πληροφορίες για τα βασικά εργασιακά δικαιώματα στον χώρο της εκπαίδευσης και τους επικείμενους «κινδύνους».

Αναλυτικά:

Σε λίγες ημέρες ξεκινά η νέα σχολική χρονιά. Δεκάδες νέοι συνάδελφοι ξεκινούν την διαδρομή τους σε έναν, δυστυχώς, πολύ δύσκολο χώρο και έχουν εύλογες απορίες. Το σημερινό κείμενο έχει ως στόχο να αποτελέσει ένα πρώτο κείμενο οδηγιών-ενημέρωσης, ώστε κάθε συνάδελφος που μπαίνει στην εκπαίδευση (αλλά και παλαιότεροι εκπαιδευτικοί) να αποκτήσουν μια βασική γνώση του χώρου τους.

Όπως αναφέραμε, ο χώρος της ιδιωτικής εκπαίδευσης δεν είναι εύκολος. Οι συνάδελφοι ξεκινούν την πορεία τους σε ένα ιδιωτικό σχολείο με όνειρα και φιλοδοξίες για να προσφέρουν στο χώρο που αγαπούν, όμως συχνά πέφτουν θύματα ακραίας εκμετάλλευσης. Δυστυχώς, σε πάρα πολλά σχολεία η ασυδοσία του ιδιοκτήτη, η αυταρχική συμπεριφορά ορισμένων διευθυντικών στελεχών, οι – σε πολλές περιπτώσεις – υπερβολικές και παράνομες γονεϊκές πιέσεις, οι συνεχείς παραβιάσεις της νομοθεσίας είναι ο κανόνας και όχι η εξαίρεση. Η διάψευση των προσδοκιών των εκπαιδευτικών από τα σχολεία τους ήταν ένα βασικό εύρημα στην μεγάλη έρευνα της ΟΙΕΛΕ για τις εργασιακές σχέσεις και το Big Quit. Τα ευρήματα της έρευνας επιβεβαιώθηκαν από τα επίσημα στοιχεία του Υπουργείου Παιδείας που έδειξαν ότι μέσα σε δύο μόλις χρόνια από την εφαρμογή του Νόμου Κεραμέως (για τις ρυθμίσεις του οποίου γίνεται αναλυτική αναφορά στη συνέχεια) παραιτήθηκαν πάνω από 1500 συνάδελφοι, λόγω των επιδεινούμενων συνθηκών στα ιδιωτικά σχολεία.

O λόγος που ένας σημαντικός αριθμός ιδιωτικών σχολείων καταπατά στοιχειώδη εργασιακά δικαιώματα (η κατάσταση είναι οξύτατη στα ιδιωτικά νηπιαγωγεία…) σχετίζεται ξεκάθαρα με την ανοχή που τα τελευταία χρόνια επεδείκνυε η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας και, σε ορισμένες περιπτώσεις, και οι εποπτικές αρχές στην εργοδοτική ασυδοσία. Πολλοί από τους επιχειρηματίες του χώρου χρησιμοποιώντας την οικονομική τους ισχύ αλλά και τις πολιτικές τους διασυνδέσεις προσπαθούσαν να παρακάμψουν νόμους, να ακυρώσουν ελέγχους, να εκμεταλλευτούν άγρια τους εργαζόμενους. Η παραβίαση κάθε είδους εργασιακής νομιμότητας, η αδιαφάνεια, η φοροδιαφυγή, η μαύρη εργασία, η μη καταβολή των νόμιμων αποδοχών, οι απλήρωτες υπερωρίες, η παράνομη εργασία (συνήθως χωρίς αμοιβή) σε αργίες, διακοπές, Σαββατοκύριακα  είναι η σκληρή πραγματικότητα σε μεγάλο αριθμό ιδιωτικών σχολείων.

Οφείλουμε να διευκρινίσουμε ότι ασφαλώς δεν είναι όλα τα ιδιωτικά σχολεία το ίδιο. Πολλά είναι τα σχολεία που σέβονται τους εκπαιδευτικούς και παρέχουν υψηλής ποιότητας υπηρεσίες στα παιδιά. Θεωρούμε ότι είναι προς το συμφέρον των υγιών σχολείων να δοθεί η μάχη τόσο για τον εξορθολογισμό της νομοθεσίας όσο και για την κάθαρση από ακραία φαινόμενα παρανομίας στην ιδιωτική εκπαίδευση. Έτσι θα αποκατασταθεί κλίμα ασφάλειας και ηρεμίας στα σχολεία και δεν θα υπονομεύεται ο ανταγωνισμός με έκνομες πρακτικές.

Ελπίζουμε ο διάλογος που έχει ξεκινήσει με την νέα πολιτική ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας να ενταθεί και να υπάρξουν σαφή δείγματα αλλαγής πολιτικής. Έτσι θα γίνει και πάλι το ιδιωτικό εκπαιδευτήριο «σχολείο» και οι εκπαιδευτικοί λειτουργοί. Προς όφελος των παιδιών μας, πάνω απ’ όλα.

Στον οδηγό που ακολουθεί δεν καταγράφεται απλώς το νέο (από το 2020) νομοθετικό καθεστώς, αλλά υπάρχει σύγκριση με το προηγούμενο, για να διαφανεί ότι πόση μεγάλη βλάβη κατάφερε στην ιδιωτική εκπαίδευση, στην εργασιακή νομιμότητα και ασφάλεια η κ. Κεραμέως προκειμένου να ευνοήσει κάποιους φίλα προσκείμενους επιχειρηματίες.

Στο Α’ Μέρος του οδηγού περιγράφονται 9 συν 1 βασικά νομοθετικά ζητήματα για τις εργασιακές μας σχέσεις (σύμβαση, ωράριο, απολύσεις-παραιτήσεις κ.λπ.). Το Β’ Μέρος είναι αφιερωμένο στους νέους συναδέλφους και σε σημεία τα οποία πρέπει να προσέξουν, ώστε να μην τύχουν (όπως συχνά συμβαίνει) θύματα εκμετάλλευσης από επιτήδειους εργοδότες.

Μέρος Α:

Σημαντικές νομοθετικές προβλέψεις για τα εργασιακά μας και σύγκριση του τωρινού νομοθετικού καθεστώτος (Νόμος Κεραμέως) με το προηγούμενο (Νόμοι Φίλη-Γαβρόγλου)

Συμβάσεις

  • Τι ίσχυε με το προηγούμενο καθεστώς:

Η πρώτη σύμβαση του νέου ιδιωτικού εκπαιδευτικού ήταν διετής και στο τέλος της διετίας, αν αυτή δεν καταγγελλόταν, μετατρεπόταν αυτομάτως σε αορίστου χρόνου.

  • Τι ισχύει με το νόμο Κεραμέως:

Όλες οι συμβάσεις πλέον είναι αορίστου χρόνου με τριπλή στόχευση:

Α) Να μπορεί ο εργοδότης να απολύει από την πρώτη ημέρα τον εκπαιδευτικό

Β) Να απολύει πριν συμπληρωθεί ένα ολόκληρο έτος έτσι ώστε να μην δικαιούται ο εκπαιδευτικός αποζημίωση

Γ) Να δημιουργηθεί μια μάζα νέων, εύκολα εκμεταλλεύσιμων, εκπαιδευτικών που θα μετακινούνται απολυόμενοι από σχολείο σε σχολείο χωρίς να μπορούν να αναγνωρίσουν ποτέ προϋπηρεσία (μια από τις δύο βασικές προϋποθέσεις αναγνώρισης προϋπηρεσίας στην ιδιωτική εκπαίδευση είναι η διετής, συνεχόμενη, προϋπηρεσία στον ίδιο εργοδότη)

ΣΗΜΕΙΩΣΗ 1: Η μοναδική σύμβαση ορισμένου χρόνου που εξακολουθεί να ισχύει στην ιδιωτική εκπαίδευση είναι η σύμβαση για ώρες αναπλήρωσης συναδέλφου που αποχωρεί με υπηρεσιακή άδεια (πχ άδεια μητρότητας). Η σύμβαση αυτή λήγει όποτε επιστρέψει ο αναπληρούμενος στα καθήκοντά του.

Απολύσεις

  • Τι ίσχυε με το προηγούμενο καθεστώς:

Η καταγγελία σύμβασης ενός ιδιωτικού εκπαιδευτικού αορίστου χρόνου τελούσε πάντοτε υπό δημόσιο έλεγχο, όχι για να «προστατευθεί» ο εκπαιδευτικός, αλλά προς όφελος του δημόσιου συμφέροντος, ώστε να μην αλλοιώνονται κρίσιμες δημόσιες διαδικασίες, όπως οι ενδοσχολικές εξετάσεις, οι  βαθμολογίες, η υπογραφή των τίτλων σπουδών. Μέχρι το καλοκαίρι του 2019 η καταγγελία σύμβασης έπρεπε να είναι αιτιολογημένη με έκθεση του ιδιοκτήτη και η νομιμότητα και η καταχρηστικότητά της εξεταζόταν από ανεξάρτητη αρχή (όπως συμβαίνει στις περισσότερες χώρες της Ε.Ε.)

  • Τι ισχύει με το νόμο Κεραμέως:

Οι απολύσεις είναι πλέον απολύτως ελεύθερες, χωρίς κανένα δημόσιο έλεγχο. Μπορεί να συμβούν ακόμη και μια ημέρα πριν την κατάθεση βαθμολογιών, ή την παράδοση προαγωγικών και απολυτήριων τίτλων. Η απελευθέρωση των απολύσεων βοηθά τον παραβατικό εργοδότη να επιβάλλει συνθήκες εργασιακού Μεσαίωνα («δωρεάν» εκπαιδευτικές υπηρεσίες απογεύματα, Σαββατοκύριακα, αργίες και διακοπές, συνοδείες σε σχολικά λεωφορεία, μη καταβολή νόμιμου μισθού κ.λπ.).

Στις χώρες της Ε.Ε., ακόμη και στη Βρετανία του πλήρως απορρυθμισμένου καθεστώτος εποπτείας, η προσφυγή απολυμένου εκπαιδευτικού κατά της εγκυρότητας της καταγγελίας σύμβασης γίνεται σε ανεξάρτητο όργανο (educational tribunal), χωρίς κόστος για τον προσφεύγοντα, και εξετάζεται άμεσα για να μη διαταραχθεί η εύρυθμη λειτουργία του σχολείου. Με το νόμο Κεραμέως απαιτείται η εξέταση της προσφυγής στα πολιτικά δικαστήρια, μια πολυετή και πολυέξοδη διαδικασία που δύσκολα αντέχει οποιοσδήποτε συνάδελφος. Στόχος φυσικά, είναι να επιβληθεί στα ιδιωτικά σχολεία ο νόμος της σιωπής και του φόβου, ώστε να καλύπτονται οι παρανομίες.

Η ΟΙΕΛΕ έχει καταθέσει δημόσια, σε κυβέρνηση και κόμματα, ορθολογικές και χωρίς συντεχνιακό πρόσημο προτάσεις της για αλλαγές στο πλαίσιο των απολύσεων.

ΠΡΟΣΟΧΗ: Εφιστούμε την προσοχή των συναδέλφων. Οι «συμφωνημένες» απολύσεις πλήττουν το κύρος του λειτουργήματός μας και τα εργασιακά μας δικαιώματα, αποτελούν ποινικό αδίκημα και επιφέρουν ισχυρές διοικητικές ποινές στους εκπαιδευτικούς. Ήδη συνάδελφοί μας που επιχείρησαν να «στήσουν» απόλυση αφού τους ανακοινώθηκε διορισμός σε θέση αναπληρωτή, έχουν παραπεμφθεί σε πειθαρχικό έλεγχο θέτοντας σε κίνδυνο την επαγγελματική τους πορεία. Οι στημένες απολύσεις ευνοούν μόνον τους παραβατικούς εργοδότες που προσπαθούν να ξεφορτώνονται εκπαιδευτικούς χωρίς να καταβάλλουν αποζημιώσεις και εξυπηρετούν τη βασική τους πολιτική στόχευση: την κατάργηση της αναγνώρισης της προϋπηρεσίας μας.

Ωράριο

  • Τι ίσχυε με το προηγούμενο καθεστώς:

Ώρες που έχαναν οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί λόγω κατάργησης τάξεων ή τμημάτων, κατάργησης μαθημάτων κ.λπ. μπορούσαν να αναπληρωθούν από ενισχυτική διδασκαλία, πρόσθετη διδακτική στήριξη, ενίσχυση της γλωσσομάθειας, συντονισμός κλάδου ή άλλης ομάδας εκπαιδευτικών, διοργάνωση αθλητικών, πολιτιστικών, καλλιτεχνικών και άλλων δράσεων, ανάθεση ωρών ως υπευθύνων εργαστηρίων ή διοικητικό έργο, έτσι ώστε να μην μειωθούν οι αποδοχές τους. Επομένως, απαγορευόταν η βλαπτική μεταβολή των όρων εργασίας μας.

Οι ώρες των απογευματινών δραστηριοτήτων αποτελούσαν ώρες που θα έπρεπε να δηλωθούν στη Διεύθυνση Εκπαίδευσης, να αμειφθούν με βάση τον εκπαιδευτικό μισθό και να υπολογίζονται στην προϋπηρεσία.

  • Τι ισχύει με το Νόμο Κεραμέως:

Στην τοποθέτησή της στη Βουλή για το νόμο για την ιδιωτική εκπαίδευση, η πρώην Υπουργός Παιδείας είχε δηλώσει πως «θα ενισχυθεί (!) το εισόδημά μας». Αποδείχθηκε στην πράξη πως αυτό αποτέλεσε μια ακόμη επικοινωνικακή φούσκα που κρύβει την οδυνηρή πραγματικότητα. Ότι όλες οι αλλαγές που ψηφίστηκαν (πλην της δυνατότητας για εργασία σε φροντιστήρια χωρίς περιορισμούς) ήταν απολύτως εις βάρος των εκπαιδευτικών και είχαν ως στόχο να μειωθεί δραματικά το εργασιακό κόστος.

Πλέον, ώρες που χάνονται λόγω κατάργησης τάξεων ή τμημάτων, κατάργησης μαθημάτων κ.λπ. δεν αναπληρώνονταικαι νομιμοποιείται η μείωση των μισθών των εκπαιδευτικών για πρώτη φορά από το 1977 κι έπειτα! Τεράστιο είναι το πρόβλημα για τους συναδέλφους της καλλιτεχνικής παιδείας και των κοινωνικών επιστημών που είδαν τις ώρες τους να εξαφανίζονται ελέω της ιδεοληπτικής επίθεσης της προηγούμενης πολιτικής ηγεσίας του Υπουργείου Παιδείας στις ανθρωπιστικές σπουδές με στόχο την εξάλειψη της καλλιέργειας κριτικής σκέψης στη νέα γενιά.

Οι ώρες των απογευματινών δραστηριοτήτων αμείβονται, όχι με βάση τον εκπαιδευτικό μισθό, αλλά με βάση την εργατική νομοθεσία, επομένως, μειώνεται πάνω στο μισό η αμοιβή μας (η «ενίσχυση των εισοδημάτων» που λέγαμε…). Επίσης, οι ώρες αυτές δεν δηλώνονται στο Υπουργείο Παιδείας και, φυσικά, δεν συνυπολογίζονται στην προϋπηρεσία!

(Περιττό να σημειωθεί ότι σε πάρα πολλά ιδιωτικά σχολεία με την απειλή της απόλυσης οι εκπαιδευτικοί υποχρεώνονται να εργάζονται «εθελοντικά» στις απογευματινές δραστηριότητες, όπως άλλωστε διαπιστώσαμε και από τα ευρήματα της έρευνας της ΟΙΕΛΕ που παρατίθεται παραπάνω).

Το όνειδος της εξαναγκασμένης παραίτησης από μέρος του ωραρίου
Επιπλέον, η Υπουργός μετά από απαίτηση των σχολαρχών θεσμοθέτησε αυτό που ο έγκριτος εργατολόγος κ. Α. Καζάκος χαρακτήρισε ως την πιο χυδαία νομοθετική ρύθμιση στο χώρο της εργασίας από την έναρξη της Μεταπολίτευσης. Πρόκειται για την δήθεν οικειοθελή παραίτηση από μέρος του ωραρίου του ιδιωτικού εκπαιδευτικού που στα χέρια ορισμένων αδίστακτων σχολαρχών μετατρέπεται σε εξαναγκασμένη παραίτηση υπό την απειλή της απόλυσης.

Για ποιο λόγο το λόμπι των ιδιοκτητών πίεσε για να επιβληθεί το άθλιο αυτό μέτρο;

Για να μειωθούν οι ώρες των παλαιών, άρα πιο «ακριβών» εκπαιδευτικών και οι ώρες που αυτοί εγκαταλείπουν, να καλυφθούν από νέο, φθηνότερο προσωπικό.

Α) Η εξαναγκασμένη παραίτηση μειώνει το ωράριο, άρα και το μισθό του εκπαιδευτικού. Με τον τρόπο αυτό καθίσταται πολύ φθηνότερη η αποζημίωση απόλυσής του (καθώς αυτή υπολογίζεται βάσει του τελευταίου μικτού μισθού). Συχνά η εξαναγκασμένη παραίτηση από μέρος του ωραρίου σημαίνει επί της ουσίας απόλυση μετά από μερικούς μήνες.

Β) Για να τρομοκρατηθεί αποτελεσματικά το υπόλοιπο εκπαιδευτικό προσωπικό

Όταν ασκηθεί απειλή για εξαναγκασμένη παραίτηση από μέρος του ωραρίου, ειδοποιούμε άμεσα και εγγράφως τη Διεύθυνση Εκπαίδευσης και την ΟΙΕΛΕ.

ΠΡΟΣΟΧΗ: Επειδή το τελευταίο διάστημα έχουμε παρατηρήσει το άθλιο και ντροπιαστικό φαινόμενο Διευθύνσεις Εκπαίδευσης να μειώνουν μονομερώς και παράνομα το ωράριο εκπαιδευτικών (τελευταίο παράδειγμα η Διεύθυνση Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Ανατολικής Θεσσαλονίκης για την οποία ετοιμάζουμε προσφυγή στη δικαιοσύνη), αναδημοσιεύουμε εδώ ενημερωτικό κείμενο για τους δύο μοναδικούς νόμιμους λόγους μείωσης του ωραρίου ενός ιδιωτικού εκπαιδευτικού.

Η ΟΙΕΛΕ έχει καταθέσει στον Υπουργό Παιδείας εγγράφως τις προτάσεις της για να τροποποιηθεί η ρύθμιση αυτή και να υπαχθεί σε ανάλογο καθεστώς με αυτό που προβλέπεται για τις άδειες άνευ αποδοχών, ώστε να ελέγχεται πλήρως, αν πράγματι συντρέχει λόγος μείωσης ωραρίου και η μείωση αυτή να διαρκεί για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.

Παραιτήσεις

ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Με την ευκαιρία της αναφοράς στις παραιτήσεις, επισημαίνουμε τα ακόλουθα, καθώς υπάρχουν πολλές σχετικές ερωτήσεις:

Με την ισχύουσα νομοθεσία, η παραίτηση από ιδιωτικό σχολείο ισοδυναμεί με μηδενισμό των μορίων της προϋπηρεσίας που μέχρι τότε έχει κατοχυρώσει ένας συνάδελφος για τον Πίνακα του ΑΣΕΠ. Επομένως, η παραίτηση έχει οδυνηρά αποτελέσματα, ιδιαίτερα για συναδέλφους με πολυετή προϋπηρεσία. Σημαντικό να τονιστεί ότι τα μόρια εξακολουθούν να ισχύουν για την βαθμολογική και μισθολογική εξέλιξη του συναδέλφου για το μέλλον αλλά και στην απευκταία περίπτωση που επανέλθει ο γραπτός διαγωνισμός του ΑΣΕΠ (καθώς η κύρια μοριοδότηση θα προέρχεται από τη βαθμολογία του γραπτού και όχι από την προϋπηρεσία).

Σε περίπτωση που συνάδελφος ειδοποιηθεί να υπηρετήσει ως αναπληρωτής κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους και επιλέξει να αποχωρήσει από το σχολείο, η παραίτηση εγκρίνεται από το Διευθυντή Εκπαίδευσης για λόγους δημοσίου συμφέροντος (σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία η παραίτηση κατά τη διάρκεια του διδακτικού έτους μπορεί να γίνει αποδεκτή μόνο αν συντρέχει σοβαρός λόγος).

ΠΡΟΣΟΧΗ: Δεν έχουν καμιά ισχύ «ρήτρες» συμβάσεων που συνάδελφοι αναγκάζονται να υπογράφουν, σύμφωνα με τις οποίες, αν κάποιος εκπαιδευτικός παραιτηθεί για να προσληφθεί ως αναπληρωτής, πληρώνει κάποιο ποσό ως «πρόστιμο». Καμιά ιδιωτική συμφωνία δεν είναι πιο ισχυρή από την πρόσληψη από το κράτος.

  • Αναγνώριση προϋπηρεσίας στην ιδιωτική εκπαίδευση

Πολλοί συνάδελφοι, κυρίως οι νέοι και οι απολυμένοι, ρωτούν για την αναγνώριση της προϋπηρεσίας στην ιδιωτική εκπαίδευση. Πολλά ήδη αναφέρθηκαν πιο πάνω, όμως στον πλήρη οδηγό που αναδημοσιεύουμε εδώ μπορείτε να ενημερωθείτε πλήρως για το θέμα.

  • Ο κίνδυνος των «διπλών συμβάσεων»

Οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί έχουν δύο «συμβάσεις». Το διοριστήριο που εκδίδει το Υπουργείο Παιδείας και τη σύμβαση που καταθέτουν τα ιδιωτικά σχολεία στο ΠΣ Εργάνη, καθώς έχουμε εξαρτημένη σχέση εργασίας. Σε κάποιες περιπτώσεις έχει παρατηρηθεί το φαινόμενο των «διπλών συμβάσεων». Επιτήδειοι ιδιοκτήτες υποβάλλουν στην Εργάνη ψευδή στοιχεία (λιγότερες ώρες, σύμβαση ορισμένου χρόνου) για να καταβάλλουν μικρότερες αποδοχές, να διώξουν κάποιον εκπαιδευτικό χωρίς αποζημίωση κ.λπ. Είναι πολύ σημαντικό, ειδικά οι νεότεροι εκπαιδευτικοί, να ζητούν ενημέρωση από τη διοίκηση των σχολείων τόσο για το διοριστήριο όσο και για τη σύμβαση στην Εργάνη, ώστε να συγκρίνουν τα στοιχεία και να επιβεβαιώνουν ότι τα στοιχεία των δύο συμβάσεων συμφωνούν.

  • Αντικαταστάσεις ασθενών-απόντων ιδιωτικών εκπαιδευτικών

Επειδή σε πολλά ιδιωτικά σχολεία οι συνάδελφοι υποχρεώνονται αμισθί να αντικαθιστούν ασθενείς ή απόντες εκπαιδευτικούς, παραθέτουμε σχετική ενημέρωση που είχαμε ανεβάσει στη σελίδα μας.

  • Επίδομα τηλεργασίας

Επειδή πλέον η ηλεκτρονική εργασία έχει μπει στη ζωή μας, σε περίπτωση εφαρμογής της τηλεκπαίδευσης, δείτε τι ακριβώς ισχύει σύμφωνα με τη νομοθεσία για το επίδομα τηλεργασίας.

Μεγάλη προσοχή! Αδικαιολόγητη απουσία από τα καθήκοντά μας – Νέο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εργασίας

Στο νέο σχέδιο νόμου του Υπουργείου Εργασίας υπάρχουν διατάξεις που αφορούν στο χώρο μας και εδώ μπορείτε να δείτε αναλυτική ενημέρωση του νομικού μας συμβούλου Γ. Μελισσάρη. Μια εξαιρετικά κρίσιμη ρύθμιση, εάν ψηφιστεί, είναι η πρόβλεψη για λύση της σύμβασης μετά από αδικαιολόγητη απουσία 5 ημερών από τα καθήκοντά μας. Εδώ χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή. Σε κάποιες περιπτώσεις, ιδιοκτήτες ιδιωτικών σχολείων ανακοινώνουν σε ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς τη λύση της συνεργασίας, χωρίς να έχει υπογραφεί καταγγελία σύμβασης. Οι συνάδελφοι είτε από άγνοια θεωρούν ότι απολύθηκαν και δεν πηγαίνουν στο σχολείο είτε δεν τους επιτρέπεται η είσοδος στο χώρο του σχολείου. Με τη νέα αυτή ρύθμιση, εάν δεν προσέλθουν στο σχολείο για 5 ημέρες, θεωρείται ότι εγκατέλειψαν με δική τους βούληση την εργασία τους και απομακρύνονται χωρίς ο ιδιοκτήτης να έχει υποχρέωση καταβολής αποζημίωσης!

  • Τι πρέπει να κάνει ένας συνάδελφος σε μια τέτοια περίπτωση;

Εάν ενημερωθεί για λήξη της συνεργασίας, ζητά τα νόμιμα έγγραφα καταγγελίας σύμβασης για έλεγχο. Όσο δεν υπογράφεται έγγραφο καταγγελίας σύμβασης, ο εκπαιδευτικός θα πρέπει να προσέρχεται στο χώρο του σχολείου. Σε περίπτωση που δεν του επιτραπεί η είσοδος στο χώρο του σχολείου, ενημερώνει άμεσα την ΟΙΕΛΕ και προσέρχεται για ανάληψη υπηρεσίας στη Διεύθυνση Εκπαίδευσης που ανήκει στο σχολείο, ώστε να θεωρείται δικαιολογημένος. 

Μέρος Β:

Βασικός οδηγός επιβίωσης για νέους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς – Γνωριμία με την ΟΙΕΛΕ

Α. Οδηγός επιβίωσης νέων συναδέλφων

Πρώτη και βασική οδηγία: κανένας ιδιωτικός εκπαιδευτικός δεν μπορεί να εργαστεί νόμιμα και να καταγράψει προϋπηρεσία, χωρίς να έχει διοριστήριο του Υπουργείου Παιδείας. Για να λάβει νόμιμο διοριστήριο (απαραίτητο όρο, ώστε να μπορεί να μπει σε τάξη και να διδάξει), εάν πρώτα δεν έχει εγγραφεί στην επετηρίδα των ιδιωτικών εκπαιδευτικών του Υπουργείου Παιδείας (δείτε τα δικαιολογητικά εδώ). Είναι καμπανάκι κινδύνου, όταν ιδιωτικό σχολείο καλεί νέο συνάδελφο να εργαστεί και δεν του ζητά την εγγραφή του στην επετηρίδα των ιδιωτικών εκπαιδευτικών. Αυτό σημαίνει ότι το σχολείο σκοπεύει να απασχολήσει τον εκπαιδευτικό παράνομα, να τον δηλώσει ως υπάλληλο γραφείου και να τον πληρώνει με το μισθολόγιο των ιδιωτικών υπαλλήλων (αισθητά χαμηλότερος από το μισθό του εκπαιδευτικού).
Όπως αναφέρθηκε και προηγουμένως, ιδιωτικός εκπαιδευτικός θα πρέπει να έχει νόμιμο διοριστήριο για να εργαστεί σε ιδιωτικό σχολείο. Το διοριστήριο αυτό εκδίδεται από την οικεία Διεύθυνση του Υπουργείου Παιδείας και περιγράφει την εργασιακή σχέση του εκπαιδευτικού με το σχολείο (την ειδικότητά του, το εβδομαδιαίο ωράριό του, το μισθολογικό του κλιμάκιο, το είδος της σύμβασής του). Χωρίς διοριστήριο, ο εκπαιδευτικός εργάζεται παράνομα σε ιδιωτικό σχολείο και η προϋπηρεσία του δεν αναγνωρίζεται!

ΣΗΜΑΝΤΙΚΗ ΣΗΜΕΙΩΣΗ: Σε κάποιες περιπτώσεις «πονηροί» ιδιοκτήτες δηλώνουν στην Εργάνη παραποιημένα στοιχεία σε σχέση με το διοριστήριο (λιγότερες ώρες, σύμβαση ορισμένου χρόνου). Ο εργοδότης είναι υποχρεωμένος να γνωστοποιεί εγγράφως/ηλεκτρονικά τους όρους εργασίας του εκπαιδευτικού. Θα πρέπει οπωσδήποτε να συγκρίνετε τα στοιχεία του διοριστηρίου με αυτά της Εργάνης, ώστε να αποφευχθεί το φαινόμενο των διπλών συμβάσεων που αναφέρεται και πιο πάνω.

Σε ορισμένα σχολεία οι νέοι συνάδελφοι ενημερώνονται ότι θα εργαστούν δήθεν «δοκιμαστικά» για κάποιους μήνες, ή με σύμβαση διοικητικού υπαλλήλου (υπαλλήλου γραφείου). Η παροχή εκπαιδευτικών υπηρεσιών χωρίς νόμιμο διοριστήριο είναι πειθαρχικό και ποινικό αδίκημα και για το λόγο αυτό επισημαίνουμε στους συναδέλφους να μην δεχτούν να εργαστούν με οποιαδήποτε άλλη εργασιακή σχέση, εκτός από αυτή που προβλέπει ο Ν. 682/77 στο άρθρο 30 (όπως τροποποιήθηκε και ισχύει).
Οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί αμείβονται με «τουλάχιστον τις ίδιες αποδοχές» που λαμβάνουν οι δημόσιοι συνάδελφοί τους οι οποίοι βρίσκονται στο ίδιο Μ.Κ. (μισθολογικό κλιμάκιο), σύμφωνα με το άρθρο 36 του Ν. 682/77. Σε ορισμένα ιδιωτικά σχολεία μάλιστα καταβάλλονται επιπλέον αποδοχές βάσει συλλογικών συμφωνιών. Επομένως, να ρωτάτε πάντοτε, εάν οι αποδοχές είναι αυτές που προβλέπει η εκπαιδευτική νομοθεσία.

Οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί έχουν ακριβώς το ίδιο ωράριο με τους δημόσιους εκπαιδευτικούς (Ν. 1566/85). Σύμφωνα με την τρέχουσα νομοθεσία, εκπαιδευτικός με πλήρες ωράριο μπορεί να παραμείνει έως 6 ώρες την ημέρα και 30 ώρες εβδομαδιαίως στο σχολείο (για τους μειωμένου ωραρίου η παραμονή υπολογίζεται αναλογικά). Άρα, μην δεχτείτε να υπογράψετε κανένα έγγραφο που να κάνει λόγο για εργασία μέχρι το απόγευμα. Κάθε ώρα, πέραν των 30 (για τους πλήρους ωραρίου), ή για τον αναλογικά υπολογιζόμενο αριθμό ωρών για τους μειωμένου, αμείβεται υπερωριακά, όπως ακριβώς ισχύει και για τους δημόσιους εκπαιδευτικούς.

Οι ιδιωτικοί εκπαιδευτικοί απαγορεύεται να απασχολούνται σε εργασίες πέραν των διδακτικών τους καθηκόντων (συνοδεία σε σχολικά λεωφορεία, καθαρισμός χώρων, φροντίδα κήπου κ.λπ.). Δεν αποδεχόμαστε, επίσης, σε καμιά περίπτωση την επιστροφή χρημάτων «στο χέρι» στον ιδιοκτήτη, πρακτική που απαντάται σε μεγάλο αριθμό ιδιωτικών νηπιαγωγείων και την οποία καταγγέλλουμε άμεσα στην Διεύθυνση Εκπαίδευσης, στην αστυνομία και στην ΟΙΕΛΕ.

ΠΡΟΣΟΧΗ: ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΣΥΝΑΔΕΛΦΟΥΣ ΠΟΥ ΘΑ ΕΡΓΑΣΤΟΥΝ ΣΤΑ ΙΔΙΩΤΙΚΑ ΝΗΠΙΑΓΩΓΕΙΑ

Όπως έχουμε αναφέρει και πιο πάνω, ο χώρος των ιδιωτικών νηπιαγωγείων είναι ο πιο παραβατικός στο χώρο της τυπικής ιδιωτικής εκπαίδευσης. Στη μεγάλη τους πλειονότητα και με την ανοχή ή την αδιαφορία των εποπτικών αρχών οι «επιχειρηματίες» του χώρου δεν τηρούν το νόμιμο ωράριο, δίνουν λιγότερα χρήματα από το νόμιμο, επιβάλλουν στους συναδέλφους να κάνουν εργασίες που δεν έχουν καμιά σχέση με τα καθήκοντά τους κ.λπ. Πατώντας στην άγνοια των νέων συναδέλφων και στο φόβο δίνουν ψευδείς πληροφορίες και εξαπατούν τους νηπιαγωγούς. Δείτε εδώ κείμενο της ΟΙΕΛΕ σχετικά με το τι πρέπει να προσέχουν οι εκπαιδευτικοί που πηγαίνουν για συνέντευξη ή προσλαμβάνονται σε ιδιωτικά νηπιαγωγεία.

Αυτές είναι κάποιες πρώτες βασικές οδηγίες, ώστε να διασφαλιστεί ότι οι νέοι συνάδελφοι θα απασχοληθούν νόμιμα και θα λάβουν νόμιμη αμοιβή εργαζόμενοι σε νόμιμο ωράριο. Παρακαλούμε ιδιαίτερα να επικοινωνήσετε τηλεφωνικά ή μέσω mail ([email protected]) με την Ομοσπονδία, εάν υπάρχουν απορίες-καταγγελίες, ή να υποβάλετε τις απορίες σας στη σελίδα μας στο facebook ή στο σχετικό forum μας στο facebook.

Β. Γνωριμία με την ΟΙΕΛΕ

Πρόσφατες πρωτοβουλίες-δράσεις της ΟΙΕΛΕ

Πολλές από τις πρωτοβουλίες και ανακοινώσεις μας περιλαμβάνονται στο κείμενο που διαβάζετε. Δείτε εδώ κάποιες άλλες από τις πρόσφατες δράσεις μας:

  • Για την παράνομη εργασία και τους κινδύνους για μαθητές και εκπαιδευτικούς σε summer camps και Κέντρα Μελέτης μαζί με το Συνήγορο του Παιδιού
  • Για το νέο εργασιακό νομοσχέδιο
  • Για την επιβολή της ελεύθερης γονεϊκής επιλογής στην εκπαίδευση
  • Για την παράνομη μείωση ωραρίου από κάποιες Διευθύνσεις Εκπαίδευσης
  • Για το bullying από γονείς εναντίον των ιδιωτικών εκπαιδευτικών
  • Πρωτοβουλία για την Παιδεία μαζί με 45 Εργατικά Κέντρα από όλη την Ελλάδα για την προστασία του αγαθού της εκπαίδευσης
  • Η γωνιά του εκπαιδευτικού

Στην ΟΙΕΛΕ θεωρούμε πολύ σημαντικό να αναδεικνύεται η δουλειά των ιδιωτικών εκπαιδευτικών. Στη γωνιά των εκπαιδευτικών παρουσιάζουμε το έργο συναδέλφων μας στα ιδιωτικά σχολεία αλλά και έξω από αυτά.

Επιμορφωτικές πρωτοβουλίες: Έρευνες, εκπαιδευτικές αποστολές και διαδικτυακές ενημερώσειςΠρόσφατες έρευνες-μελέτες-αναλύσεις της ΟΙΕΛΕ και του Κλαδικού της Ινστιτούτου

Τα τελευταία δύο χρόνια (2022 και 2023) σε συνεργασία με το ΚΑΝΕΠ-ΓΣΕΕ στείλαμε 65 ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς σε αποστολή επιμόρφωσης στο παγκόσμιας φήμης ερευνητικό κέντρο CERN στην Ελβετία.

Διαδικτυακές ενημερώσεις

Την προηγούμενη χρονιά πραγματοποιήσαμε δύο κύκλους διαδικτυακών ενημερώσεων. Τη σειρά Enjoy the Science (σεμινάρια από συναδέλφους ιδιωτικούς εκπαιδευτικούς που παρέδωσαν διαλέξεις με βάση την εμπειρία τους/τα ερευνητικά-ακαδημαϊκά τους ενδιαφέροντα) και έναν κύκλο διαλέξεων από ανθρώπους του πνεύματος και της επιστήμης.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 25/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

arxaia_ellada
Οι βωμολοχίες των αρχαίων Ελλήνων: Γυναικοπίπης, Ηδονοθήκη, Εύπυγος, Μυζούρις κα
Δείτε μερικές λέξεις που χρησιμοποιούσαν οι αρχαίοι Έλληνες όταν ήθελαν να μειώσουν κάποιον
Οι βωμολοχίες των αρχαίων Ελλήνων: Γυναικοπίπης, Ηδονοθήκη, Εύπυγος, Μυζούρις κα
texniti_noimosini
Η τεχνητή νοημοσύνη απειλεί το επάγγελμα του μεταφραστή – Σε 3 χρόνια δεν θα χρειάζονται οι άνθρωποι

Σε τρία χρόνια, οι άνθρωποι δεν θα χρειάζονται καθόλου για μεταφράσεις, εκτίμησε ο Vasco Pedro, CEO της Unbabel,...

Η τεχνητή νοημοσύνη απειλεί το επάγγελμα του μεταφραστή – Σε 3 χρόνια δεν θα χρειάζονται οι άνθρωποι