σχολεια εκπαιδευση
Γιορτάζουν ξανά και φέτος οι εκπαιδευτικοί, αλλά τα προβλήματα παραμένουν...

Έφτασε για άλλη μία χρονιά η 5η Οκτωβρίου που της έχει δοθεί ο ρόλος της Παγκόσμιας Ημέρας των Εκπαιδευτικών. Κάθε χρόνο μεγαλεπήβολες ανακοινώσεις γίνονται από το υπουργείο που δείχνουν ένα υποτυπώδη και φυσικά κάλπικο σεβασμό προς τους διδάσκοντες που τόσο αγαπάνε να μισούν.

Αυτή η χρονιά δε διαφέρει, καθώς δηλώσεις αναμένεται να γίνουν, οι οποίες θα ανακυκλώνουν τα τετριμμένα «ευχαριστώ», που παρότι αντικατοπτρίζουν την μεγάλη σημασία των εκπαιδευτικών, δεν έχουν επαφή με την δύσκολη πραγματικότητα.

Υποχρηματοδότηση σχολείων

Σωρεία προβλημάτων αντιμετωπίζει η δημόσια εκπαίδευση που κάθε χρόνο φαίνεται να παραγκωνίζεται με κάθε πιθανό τρόπο και να υποδαυλίζεται με στόχο την ιδιωτικοποίηση. Μέσα σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η υποχρηματοδότηση των σχολικών μονάδων που οδηγεί σε ατυχήματα, δυστυχήματα και ελλείψεις σε εκπαιδευτικό υλικό.

Πιο πρόσφατο παράδειγμα αποτελεί η πτώση παιδιού από μπαλκόνι σχολείου, όταν κάγκελο υποχώρησε. Ευτυχώς ο μαθητής είναι ζωντανός, αλλά ακολουθεί ένας γολγοθάς αποκατάστασης, καθώς κρίθηκε απαραίτητη η πραγματοποίηση δύο χειρουργείων.

Άλλο περιστατικό αποτελεί και η πτώση σοβάδων στο 149ο Δημοτικό Σχολείο Αθηνών, που έχει ως αποτέλεσμα τον τραυματισμό τριών μαθητών.

Και φυσικά, η πιο τρανταχτή περίπτωση είναι το δυστύχημα που έλαβε χώρα το Δεκέμβριο του 2022 στις Σέρρες, το οποίο είχε ως αποτέλεσμα να χάσει τη ζωή του ένας 12χρονος μαθητής.

Η τραγικότητα των συχνών ατυχημάτων που συμβαίνουν σε αρκετά σχολεία της Ελλάδος (συν όσα δεν γνωστοποιούνται γιατί ίσως να μην είναι τόσο εκτεταμένα), σκιαγραφούν ένα κλίμα μαρασμού της δημόσιας εκπαίδευσης, την οποία καλούνται καθημερινά να αναστήσουν οι εκπαιδευτικοί.

σοβάδες

Σχολεία χωρίς... σχολεία

Σα να μη φτάνουν οι δομικές αδυναμίες των κτιρίων, μερικά σχολεία δεν έχουν καν... σχολεία. Τι εννοούμε με αυτό; Ότι σχολικές μονάδες βρίσκονται σε κτίρια τα οποία διαθέτουν ιδιώτες και ενοικιάζουν οι δήμοι, οι οποίοι ενίοτε δεν πληρώνουν τις υποχρεώσεις του και εν γένει βρίσκονται στο έλεος των ιδιοκτητών.

Δύο νηπιαγωγεία αυτή τη στιγμή στη Νέα Σμύρνη αντιμετωπίζουν κωλύματα σχετικά με τη στέγασή τους, δυσχεραίνοντας το έργο των εκπαιδευτικών, αποκλείοντας τα παιδιά από την μάθηση που αποτελεί δικαίωμά τους και προκαλώντας αγωνία στους γονείς.

Η λίστα μεγαλώνει αν ψάξουμε πίσω, αναφέροντας ενδεικτικά μερικές περιπτώσεις, όπως την έξωση που είχε γίνει πέρσι σε σχολείο στο Αιγάλεω, «διωγμούς» σε Λύκειο και Γυμνάσιο της Νέας Σμύρνης και άλλα.

Και να μην μπούμε καν στη διαδικασία να αναφερθούμε σε σχολεία που στεγάζονται μερικώς σε αίθουσες προκάτ ή κοντέινερ, τα οποία φυσικά παραμένει άγνωστο τι κανόνες ασφαλείας τηρούν και τι όχι. Απλά επιλέγονται ως εύκολη και μερικώς παράνομη λύση για την έναρξη των μαθημάτων.

Αστυνομική βία κατά εκπαιδευτικών

Μέσα σε όλο το «ποτ πουρί» ευχάριστων εργασιακών συνθηκών, οι εκπαιδευτικοί συχνά στις διαδηλώσεις πέφτουν θύματα ξυλοδαρμών από τις αστυνομικές δυνάμεις, όταν απλά ζητάνε τα βασικά και απαραίτητα.

Παράδειγμα αποτελούν η μεγάλης κλίμακας βία που εκδηλώθηκε από αστυνομικές δυνάμεις σε συλλαλητήριο έξω από το Μέγαρο Μουσικής τον Φεβρουάριο του 2023, αλλά και σε διαδήλωση που πραγματοποιήθηκε το Δεκέμβριο του 2022 στο κέντρο της Αθήνας.

Αν ανατρέξουμε στο παρελθόν θα αντιληφθούμε ότι το θέμα είναι διαχρονικό και δείχνει την τρομερή αδυναμία του κρατικού μηχανισμού και κατ' επέκταση του υπουργείου να επιλύσει το «βουνό» προβλημάτων και να έρθει σε παραγωγική κουβέντα. Αντίθετα, οι απόψεις τους παραβλέπονται και τα προβλήματα διαιωνίζονται νυν και αεί.

bia_ekpaideytikoi

Μετακινήσεις

Φυσικά ένα πρόβλημα που ανήκει στο «πάνθεον» των δυσκολιών που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί είναι φυσικά οι ατέρμονες μετακινήσεις που περιλαμβάνει το «ταξίδι» των αναπληρωτών και των νεοδιόριστων στην ελληνική παιδεία. Κάθε χρόνο χιλιάδες είναι οι καθηγητές και οι δάσκαλοι που μαζεύουν το βιο τους και μετακομίζουν σε μακρινές περιοχές, μη γνωρίζοντας τι τους επιφυλάσσει το εργασιακό μέλλον τους, ειδικά οι αναπληρωτές, ζώντας σε βαθύ σκοτάδι για το αν πρόκειται να εργαστούν τον επόμενο χρόνο.

Οι ετήσιες μετακινήσεις βρίσκουν σοβαρά εμπόδια από τη δυσκολία ανεύρεσης καταλύματος, είτε λόγω των ξεδιάντροπα υψηλών ενοικίων που επικρατούν (ειδικά στις νησιωτικές περιοχές), είτε λόγω του παράγοντα «τουρισμός». Κάθε χρόνο η τουριστική σεζόν ξεκινάει, θεωρητικά, από τον Μάιο και ολοκληρώνεται τον Οκτώβριο, όπου μέσα σε αυτό το διάστημα οι διωγμοί των εκπαιδευτικών από τα σπίτια που νοικιάζουν, έχει πάρει διαστάσεις «πανδημίας».

Πιο συγκεκριμένα, οι ιδιοκτήτες των οικιών επιθυμούν να τις μετατρέψουν σε καταλύματα βραχυπρόθεσμης διαμονής, με στόχο την πλήρη αφαίμαξη των τουριστών και το ύψιστο χρηματικό κέρδος, παραβλέποντας το πόσες δυσκολίες αυτό φέρνει στους εκπαιδευτικούς που μετακινούνται κατ' έτος. Άλλες φορές, εκτινάζουν τα ενοίκια στα ύψη, αγνοώντας το γεγονός ότι οι μισθοί των διδασκόντων δεν επαρκούν να καλύψουν το υπέρογκο κόστος ζωής.

«Γέλιο» προκαλεί το γεγονός ότι δήμαρχοι και λοιποί τοπικοί παράγοντες νησιών και απομακρυσμένων περιοχών μιλούν στα κανάλια και παραπονιούνται για τις τραγικές ελλείψεις εκπαιδευτικών στα σχολεία τους, δίχως όμως να παρέχουν καμία απολύτως (ή ελάχιστη) βοήθεια προς αυτούς.

Αύξηση φόρτου εργασίας

Μέσα σε όλα οι εκπαιδευτικοί καλούνται να αντιμετωπίσουν τα λειτουργικά προβλήματα στα σχολεία με ολοένα και αυξανόμενες ευθύνες.

Η παιδεία στην Ελλάδα λειτουργεί σαν ένα είδος «Λερναίας Ύδρας», όπου ένα κώλυμα αντιμετωπίζεται και προκύπτουν άλλα δύο, τρία και ούτω καθεξής. Μάλιστα οι διευθυντές των σχολείων και οι υποδιευθυντές από την περίοδο του κορονοϊού και ύστερα είδαν το φόρτο εργασίας τους να διογκώνεται και κάθε χρόνο ένα νέο ζήτημα να προστίθεται σε όσα καλούνται να λύσουν σε ημερήσια βάση.

Η ψηφιακή εποχή που η νέα κυβέρνηση θέλει να φέρει, παρότι ταιριάζει στην εξέλιξη που οφείλει να έχει μία σύγχρονη (ας πούμε) χώρα, αγνοεί τις ήδη υπάρχουσες παθογένειες που έχουν θαφτεί κάτω από το χαλί εδώ και χρόνια. Παρά την ύπαρξη επιμορφώσεων, το εύρος των νέων απαιτήσεων είναι μεγάλο και απροσπέλαστο, δημιουργώντας πλήθος αποριών.

Η προσφορά τους

Παρότι αρκετά ειπώθηκαν για να παρουσιαστούν μονάχα μερικά από τα προβλήματα τα οποία καθημερινά οι εκπαιδευτικοί καλούνται να αντιμετωπίσουν, όσα γράφτηκαν παραμένουν μερικώς επιφανειακά, διότι τα πραγματικά εμπόδια είναι αδύνατο να κατονομαστούν σε ένα άρθρο. Εντούτοις, είναι απαραίτητο να υπενθυμίζονται, ειδικά σε μέρες «γιορτής», όπως η σημερινή και να μην λησμονούνται.

Παράλληλα με ειλικρινή εκτίμηση οφείλουμε να θυμόμαστε την μεγάλη και διαχρονική προσφορά των εκπαιδευτικών, η οποία είναι πολύ πιο γιγαντιαία από τα προβλήματα που κάθε λίγο τους γονατίζουν και πρέπει να τους ευχαριστούμε για τον αγόγγυστο αγώνα που φέρνουν εις πέρας.

Οι εκπαιδευτικοί όχι μόνο προσφέρουν μέσω της διδασκαλίας γνώση, αλλά και ανθρωπιά. Μαθαίνοντας τις νέες γενιές βασικά ζητήματα μέσα από τα μαθήματα, καλούνται παράλληλα να σμιλέψουν τους νέους και τις νέες και να τους απομακρύνουν από όσα τους «βυθίζουν» στα λασπώδη νερά αυτής της κοινωνίας. Παράλληλα έχουν υπό την εποπτεία τους τη συναισθηματική και ψυχική υγεία των μαθητών, αφουγκραζόμενοι τα προβλήματα και τα άγχη τους, προσπαθώντας να δημιουργήσουν ένα χώρο ασφαλείας και αγάπης.

Η αξία και η σημασία τους δεν μπορεί να δοθεί σε μερικές γραμμές, αλλά αντίθετα μπορεί να εκτιμηθεί μέσω πράξεων σεβασμού προς αυτούς, αλλά και τους αγώνες που δίνουν για όλα τα παιδιά, ισάξια και με μέριμνα για την μετάδοση του σημαντικού αγαθού της εκπαίδευσης.

Για αυτά και για άλλα πολλά τους ευχαριστούμε.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

inkas
Σαν σήμερα: 15 Νοεμβρίου 1533 Η Μάχη της Cajamarca - Η πτώση της αυτοκρατορίας των Ινκας και η ίδρυση της Λίμα»
15 Νοεμβρίου 1533 – Οι Ισπανοί ολοκληρώνουν την κατάκτηση του Περού
Σαν σήμερα: 15 Νοεμβρίου 1533 Η Μάχη της Cajamarca - Η πτώση της αυτοκρατορίας των Ινκας και η ίδρυση της Λίμα»