Πόσο σπουδαίο είναι όταν βλέπουμε τα παιδιά να διαβάζουν βιβλία;
Ο «σπόρος» της αγάπης προς τα βιβλία συνήθως φυτεύεται όταν τα παιδιά είναι ακόμη μωρά προκειμένου να καθιερωθεί ως συνήθεια. Ακόμη, είναι γνωστό ότι τα βιβλία ενεργοποιούν τέσσερις από τις πέντε αισθήσεις διότι ένα βιβλίο, μπορούν να το αγγίξουν, να το μυρίσουν, να το διαβάσουν και να ακούσουν τον μαγικό ήχο της αλλαγής σελίδας!
Ακόμα πιο σπουδαίο είναι όταν βλέπουμε τα παιδιά να διαβάζουν Αγγλικά λογοτεχνικά βιβλία! Διότι όταν αρχίζουν, είναι δεδομένο ότι έχουν εξοικειωθεί με την ξένη γλώσσα και είναι έτοιμα να κάνουν το επόμενο βήμα. Όμως ποιο βιβλίο να διαλέξουμε ώστε τα παιδιά να νιώθουν άνετα, ανεξάρτητα και με αυτοπεποίθηση; Πώς μπορεί η ανάγνωση ξενόγλωσσων βιβλίων να βοηθήσει στην γλωσσική εξέλιξή τους;
ΠΑΡΑΓΟΝΤΕΣ ΕΠΙΤΥΧΗΜΕΝΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ
Ένας από τους βασικούς παράγοντες στην ανάγνωση ξενόγλωσσων βιβλίων είναι η σωστή επιλογή θεματολογίας και το επίπεδο. Τα παιδιά πρέπει να μπορούν να συνδεθούν με το περιεχόμενο του βιβλίου προκειμένου να αισθανθούν οικεία, χαρά και ικανοποίηση μέχρι την τελευταία σελίδα! Σημαντική επίσης είναι και η εικονογράφηση, η οποία θα συντελέσει στην διατήρηση του ενδιαφέροντος του μαθητή. Σε αυτή την περίπτωση, θα έχει χτιστεί το επόμενο βήμα για την ανάγνωση του δεύτερου βιβλίου, του τρίτου κ.ο.κ.
Καταλυτικό ρόλο σε όλη αυτή την διαδικασία παίζει η επιλογή του επιπέδου δυσκολίας του ξενόγλωσσου βιβλίου. Κανείς δεν μπορεί να συνεχίσει να διαβάζει ένα βιβλίο εάν δυσκολεύεται και δεν το καταλαβαίνει, πόσο μάλλον τα παιδιά τα οποία το παρατούν και δεν το ξαναδιαβάζουν, για αυτό το λόγο πρέπει το επίπεδο (ιδιαίτερα στις μικρές ηλικίες) να είναι κατώτερο του επιπέδου της τάξης των Αγγλικών. Υπό αυτές τις ασφαλείς συνθήκες, τα παιδιά αισθάνονται περηφάνια στην κατάκτηση ενός στόχου, αυτοπεποίθηση, σιγουριά και αποκτούν κίνητρο ότι μπορεί να τα καταφέρουν και στην ανάγνωση ενός ξενόγλωσσου βιβλίου!
ΠΛΕΟΝΕΚΤΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΑΝΑΓΝΩΣΗΣ ΞΕΝΟΓΛΩΣΣΩΝ ΒΙΒΛΙΩΝ
Γιατί είναι όμως σημαντική η ανάγνωση ξενόγλωσσων βιβλίων; Η απάντηση έρχεται από μελέτες και έρευνες που έχουν γίνει και αναφέρουν ότι οι μαθητές που διάβαζαν και είχαν καθιερώσει την ανάγνωση βιβλίων από μωρά, εξελίσσουν την αναγνωστική τους ικανότητα και προοδεύουν (Renandya and Richards, 2002) καθώς επίσης και ότι αποκτούν θετικό αντίκτυπο στην ακαδημαϊκή τους πορεία (Adetunji and Oladeji, 2007). Επίσης τους δίνει πρόσβαση στην κοινωνική, πολιτική και πολιτιστική ζωή της χώρας της οποίας τη γλώσσα μαθαίνουν (Clark & Akerman, 2006) και σε πραγματικούς διαλόγους μέσα από τους οποίους μπορούν να εμπλουτίσουν το λεξιλόγιό τους και την φαντασία τους.
Μην ξεχνάμε ότι μέσα από την ανάγνωση, οι μαθητές έχουν την δυνατότητα να μάθουν για μεγάλους κλασικούς (και όχι μόνο) συγγραφείς, να έρθουν σε επαφή με τις ιδεολογίες τους, την «εποχή» τους και να μπορέσουν να ταξιδέψουν νοερά, να αξιολογήσουν τα κείμενα, το λεξιλόγιο και τις φράσεις και έτσι να συμμετέχουν μέσα στην τάξη . Έτσι, το μάθημα γίνεται πιο άμεσο στον μαθητή ο οποίος αποτελεί τον πυρήνα της τάξης.
Μέσα στην ξενόγλωσση τάξη, η ανάγνωση βιβλίων μπορεί να βοηθήσει στο χτίσιμο μίας εξαιρετικής σχέσης μεταξύ του καθηγητή και του μαθητή, διότι ενισχύεται η κριτική σκέψη και η συζήτηση, ιδιαίτερα σε περιπτώσεις μαθητών που δεν εμπλέκονται εύκολα στην διαδικασία μάθησης και θέλουν να παραμένουν αφανείς. Η συζήτηση γύρω από ένα βιβλίο εγείρει επίσης συναισθήματα τα οποία πλέον εκφράζονται και έτσι ο μαθητής χαλαρώνει και μειώνεται το στρες, Επιπλέον, ο καθηγητής έχει τη δυνατότητα να επενδύσει και να εξασκήσει τις τέσσερις βασικές ικανότητες των μαθητών του (αναγνωστική, ακουστική, προφορική και γραπτή), να δώσει έναυσμα στην ανάπτυξη ενός θέματος και να προαχθεί διαπολιτισμική και γλωσσική ευαισθητοποίηση (McKay, 2001). Με αυτό τον τρόπο όλοι αποκτούν πλεονέκτημα και οι μαθητές αναπτύσσουν θετικά συναισθήματα προς την γλώσσα.
Τέλος, ας μην παραλείψουμε αυτό που είχε απαντήσει ο Αϊνστάιν σε μια μητέρα που τον ρωτούσε με ποιο τρόπο θα μπορούσε κάνει το παιδί της πιο έξυπνο, με τον ίδιο να απαντάει: «Διαβάστε του Παραμύθια»!
Βιβλιογραφία
Richards, J. C., & Renandya, W. A. (2002). Methodology in Language Teaching: An Anthology of Current Practice. Cambridge: Cambridge University Press
A. Adetunji and B.O. Oladeji , 2007. Comparative Study of the Reading Habit of Boarding and Day Secondary School Students in Osogbo, Osun State, Nigeria . Pakistan Journal of Social Sciences, 4: 509-512.
Clark, C., & Akerman, R. (2006). Social Inclusion and Reading: An Exploration. National Literacy Trust.
Athena Dermentzis - Geranis
EFL- ESL teacher
MA in Special Educational Needs (UEL)
Certified CELTA EFL teacher (Cambridge University)
Cambridge University Oral Examiner
Πηγή: TalcMag Free press
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη