Στα κείμενα που κατατέθηκαν στη βουλή μαζί με τον Κρατικό Προϋπολογισμό 2024, περιλαμβάνεται και ο «Προϋπολογισμός Επιδόσεων 2024», στον οποίο αναφέρεται και το μόνιμο εκπαιδευτικό προσωπικό που υπηρετεί στην Πρωτοβάθμια (Δημοτικά και Νηπιαγωγεία) και Δευτεροβάθμια Εκπαίδευση (Γυμνάσια και Λύκεια).
Σύμφωνα, λοιπόν, με τον «Προϋπολογισμό Επιδόσεων 2024» στα σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης υπηρετούν 127.190 μόνιμοι εκπαιδευτικοί. Παράλληλα, με βάση τα τελευταία στοιχεία του υπουργείου Παιδείας (Νοέμβριος 2023), στα σχολεία έχουν προσληφθεί μέχρι τώρα 45.159 αναπληρωτές (μέχρι το τέλος τους έτους αναμένεται ότι οι προσλήψεις αναπληρωτών θα φτάσουν τις 50.000 τουλάχιστον)
Τα παραπάνω στοιχεία τα παραθέτουμε με αφορμή μια σειρά ασύλληπτα γεγονότα που βλέπουν τελευταία το φως της δημοσιότητας χωρίς όμως να μπορούν να φωτίσουν τίποτε παραπάνω από το μαύρο φόντο της σχολικής μας εκπαίδευσης
Μετά το τραγικό επεισόδιο σε μονοθέσιο νηπιαγωγείο της Ηλείας, όπου νηπιαγωγός λιποθύμησε μπροστά στα μάτια των νηπίων (ευτυχώς βρέθηκε ένας γονιός που εκτάκτως επισκέφθηκε το νηπιαγωγείο και αντίκρυσε τη λιπόθυμη εκπαιδευτικό και τα παιδιά τρομαγμένα και ανήμπορα να προσφέρουν οποιαδήποτε βοήθεια) αναδείχθηκαν για άλλη μια φορά οι ευθύνες της πολιτείας απέναντι στους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές. Ευθύνες που θεωρεί η πολιτική ηγεσία του ΥΠΑΙΘΑ ότι εξαντλούνται στην τοποθέτηση ενός εκπαιδευτικού, που ούτε κι αυτό είναι αυτονόητο στη χώρα μας, και σε μια πενιχρή οικονομική ενίσχυση για τα στοιχειώδη λειτουργικά έξοδα.
Το περιστατικό μπορεί να μην μετατράπηκε σε μια σοβαρή και ανεπίστρεπτη κατάσταση για τη νηπιαγωγό, παρ’ όλα αυτά το σοκ τόσο για τα παιδιά όσο και για την εκπαιδευτική κοινότητα είναι μεγάλο!
Το ίδιο περίπου χρονικό διάστημα εξελίσσεται ένα νέο περιστατικό, σε νηπιαγωγείο του Ζωγράφου που, με τη σειρά του, αναδεικνύει τόσο τις ευθύνες του κράτους για την άθλια κτιριακή κατάσταση των νηπιαγωγείων, όσο και το απαράδεκτο πλαίσιο στέρησης στοιχειωδών δικαιωμάτων από τις/τους αναπληρώτριες/τές εκπαιδευτικούς.
Συγκεκριμένα, αναπληρώτρια νηπιαγωγός έσπασε το πόδι της στο χώρο εργασίας της, σε Νηπιαγωγείο και χρειάστηκε να εγχειριστεί για να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα. Το ατύχημα ορίζεται – και βάση της νομοθεσίας – ως εργατικό. Και κάπου εδώ, η νηπιαγωγός, ακριβώς επειδή είναι αναπληρώτρια, έρχεται αντιμέτωπη με το απαράδεκτα διαφοροποιημένο και υποτιμημένο πλαίσιο δικαιωμάτων των αναπληρωτών: Μαθαίνει ότι δεν δικαιούται πάνω από 15 ημέρες αναρρωτική άδεια, παρά το ότι ο τραυματισμός της δεν επιτρέπει την επιστροφή της στην εργασία τόσο σύντομα, απειλείται από τη Διεύθυνση Εκπαίδευσης με περικοπή των αποδοχών και της προϋπηρεσίας της αμέσως μετά τη λήξη του δεκαπενθημέρου!
Και πριν προλάβουμε να συνέλθουμε και να σκεφτούμε μήπως γυρίσαμε στο μεσαίωνα ένα δυο τρία νέα «μεσαιωνικά» σκάνε με κρότο και κάνουν σκόνη τον ψηφιακό μετασχηματισμό της εκπαίδευσης!
Εκπαιδευτικός Φυσικής Αγωγής σπάει το πόδι του σε ατύχημα στο Ολυμπιακό χωριό, εκεί που είχε πάει να παρακολουθήσει το σεμινάριο του σχολικού συμβούλου εκπαίδευσης, με αποτέλεσμα να χρειαστεί χειρουργική επέμβαση.
Αφού κινήθηκαν όλες οι διαδικασίες για να καταγραφεί το ατύχημα ως εργατικό, ο εκπαιδευτικός, στην πορεία, ήρθε και αυτός με τη σειρά του αντιμέτωπος με το πιο σκληρό και ανάλγητο πρόσωπο ενός κράτους και ενός νομοθετικού πλαισίου εχθρικού και τιμωρητικού προς τον εργαζόμενο.
Η Διεύθυνση Εκπαίδευσης Αν. Αττικής τον ενημέρωσε ότι, μετά τις πρώτες 15 ημέρες αναρρωτικής άδειας, παύει να έχει δικαίωμα σε επιπλέον άδεια (παρόλο που χρειάζεται πολύ μεγαλύτερη άδεια κατά τους γιατρούς), δεν προσμετράται η προϋπηρεσία της, κόβεται η μισθοδοσία του!
Και, επειδή θα μπορούσε κανείς να μιλήσει για μια απλά διαβολική σύμπτωση κακοτυχίας μια επιστολή αναπληρώτριας δασκάλας ειδικής αγωγής έρχεται να εντείνει ακόμη περισσότερο την μυρωδιά του μεσαίωνα.
«Είμαι αναπληρώτρια δασκάλα ειδικής αγωγής και συγκεκριμένα φέτος υπηρετώ ως παράλληλη στήριξη σε Δημοτικό Σχολείο που ανήκει στο Δήμο Λαγκαδά Θεσσαλονίκης. Αυτή τη στιγμή βρίσκομαι σε αναρρωτική άδεια λόγω εργατικού ατυχήματος που μου συνέβη στο χώρο της σχολικής μονάδας κατά την ώρα εργασίας μου. Παραπάτησα και έπεσα λοιπόν στις σκάλες του σχολείου, στην προσπάθειά μου να προστατεύσω το μαθητή μου από δική του πτώση. Το αποτέλεσμα ήταν να μετακινηθώ σε νοσοκομείο και να διαγνωστώ με κάταγμα στο δεξί μου πόδι. Η αναρρωτική άδεια που μου χορηγήθηκε, φυσικά ξεπερνάει κατά πολύ τις 15 μέρες που ορίζει ο νόμος για τους αναπληρωτές. Ενημερώθηκα από τη Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας στην οποία ανήκω, πως παρόλο το γεγονός ότι πρόκειται για εργατικό ατύχημα, αναγκαστικά μου αφαιρούνται μόρια προϋπηρεσίας για όσες μέρες θα απουσιάζω πέραν αυτών των 15 ημερών. Και σαν να μην έφτανε αυτό φυσικά, μου αφαιρούνται επίσης και ένσημα αλλά και χρήματα από τη μισθοδοσία μου, για τον ίδιο ακριβώς λόγο.
Και ερωτώ, λοιπόν, δημόσια την ηγεσία του ΥΠΑΙΘΑ: Οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί δεν είναι άνθρωποι; Οι αναπληρωτές εκπαιδευτικοί δεν έχουν ακριβώς τις ίδιες υποχρεώσεις με τους συναδέλφους μόνιμους στα σχολεία; Εφόσον οι υποχρεώσεις είναι κοινές, γιατί δεν συμβαίνει το ίδιο και με τα εργασιακά τους δικαιώματα;»
Σε άλλη επιστολή που απέστειλε στο alfavita.gr αναπληρώτρια εκπαιδευτικός ειδικής αγωγής και εκπαίδευσης με στόχο να γνωστοποιήσει εργατικό ατύχημα το οποίο σημειώθηκε κατά την ώρα διδασκαλίας σημειώνεται:
«Είμαι αναπληρώτρια εκπαιδευτικός ειδικής αγωγής και φέτος υπηρετώ ως παράλληλη στήριξη σε Δημοτικό Σχολείο της Μυκόνου. Το περιστατικό που ανέλαβα φέτος ήταν ιδιαίτερα βαρύ, ένα παιδί με αυτισμό. Πάνω σε μία έντονη κρίση του, εν ώρα εργασίας, με κλώτσησε με αποτέλεσμα να μου προκαλέσει εξάρθρωση επιγονατίδας. Φυσικά, το Κέντρο Υγείας Μυκόνου με παρέπεμψε σε ιδιώτη ορθοπεδικό, ο οποίος με ενημέρωσε πως και όλες οι περαιτέρω εξετάσεις δεν μπορούσαν να πραγματοποιηθούν στο νησί, επομένως αναγκάστηκα να ταξιδέψω στον τόπο κατοικίας μου (Θεσσαλία). Ένα μήνα το πόδι μου σε νάρθηκα-κηδεμόνα και τουλάχιστον δύο μήνες αποθεραπεία. Η αναρρωτική άδεια που δικαιούμαι για το σοβαρό εργατικό μου ατύχημα ως αναπληρώτρια εκπαιδευτικός είναι μόλις δεκαπέντε ημέρες. Για τις υπόλοιπες ημέρες που χρειάζομαι, μου αφαιρούνται μόρια προϋπηρεσίας, ένσημα και χρήματα από τη μισθοδοσία μου. Δηλαδή, όχι μόνο δεν αποζημιώνομαι, αλλά καλούμαι να χρεωθώ όλα αυτά και επιπλέον όλα τα ιατρικά και μεταφορικά έξοδα, μετά από ένα τόσο άδικο και τραγικό περιστατικό. Και όλα αυτά επειδή είμαι αναπληρώτρια και όχι μόνιμη εκπαιδευτικός.
«Τι έχει να πει τώρα η κυβέρνηση για την ασφάλεια των παιδιών και των εκπαιδευτικών στα τρισάθλια νηπιαγωγεία του Ζωγράφου, αλλά και άλλων περιοχών», ρωτάει, ρητορικά βεβαίως, ο Δημήτρης Μαριόλης, Πρόεδρος του Α΄ Συλλόγου Αθηνών ΠΕ. «Τι έχει να αντιπροτείνει το ΥΠΑΙΘΑ στους εκπαιδευτικούς πέρα από τις απειλές για περικοπές μισθού και προϋπηρεσίας; Μήπως προτίθεται να μεταθέσει κι αυτές τις ευθύνες στους εκπαιδευτικούς όπως έπραξε με τον έλεγχο των στηθαίων, των κεραμιδιών και των καμινάδων;»
Είναι φανερό ότι έρχεται στην επιφάνεια με τον πιο τραγικό τρόπο, για μια ακόμα φορά, η εκρηκτική κατάσταση που επικρατεί στις σχολικές μονάδες. Ειδικά στα νηπιαγωγεία και στα δημοτικά, λόγω των απαράδεκτων υποδομών (ασυντήρητα κτίρια, παλιές κατασκευές, λυόμενες αίθουσες, κακοτεχνίες) αλλά και των ελλείψεων σε εκπαιδευτικούς. Μια κατάσταση που βάζει σε κίνδυνο εκπαιδευτικούς και μαθητές.
Παράλληλα αναδεικνύεται το τεράστιο πρόβλημα με το θεσμό των αναπληρωτών εκπαιδευτικών, που οι κυβερνήσεις διαχρονικά τους αντιμετωπίζουν ως εργαζόμενους β΄ κατηγορίας, φθηνούς, αναλώσιμους και χωρίς δικαιώματα.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη