«Η εν μία νυκτί αναγνώριση της επαγγελματικής ισοτιμίας των πτυχίων των κολλεγίων που έχει προηγηθεί δεν μας αφήνει καμία αμφιβολία για τις πραγματικές προθέσεις της κυβέρνησης» σημειώνει σε ανακοίνωσή του ο Σύλλογος Διδασκόντων Θετικών Επιστημών Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.
Και συμπληρώνει: «Όταν εξαγγέλλεται πανηγυρικά ως μεγάλη καινοτομία ότι όλοι οι διδάσκοντες στα ιδιωτικά ιδρύματα θα έχουν (στο εξής…) διδακτορικό γίνεται κατανοητό πόσο μακριά είναι η επιχειρηματική λογική από την ουσία της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Επίσης, έχει χυθεί πολύ μελάνι για τις βάσεις εισαγωγής στα δημόσια ΑΕΙ. Δικαιούμαστε να υποθέσουμε ότι η βάση εισαγωγής στα «ελεύθερα» πανεπιστήμια θα ισούται με το μηδέν.
Η ανακοίνωση
Σύλλογος Διδασκόντων Θετικών Επιστημών Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ)
Παιδεία Ελεύθερη Συντάγματος
Ο υπουργός Παιδείας κ. Πιερρακάκης, ακολουθώντας τις εξαγγελίες του Πρωθυπουργού, έφερε στο υπουργικό συμβούλιο σχέδιο νόμου με τον παραπλανητικό και προκλητικό τίτλο «Ελεύθερο Πανεπιστήμιο» με σκοπό την ίδρυση ιδιωτικών πανεπιστημίων στη χώρα μας σε πλήρη αντιδιαστολή με το άρθρο 16 του Συντάγματος. Όλα αυτά ενώ έχει περάσει μόλις ενάμισης χρόνος από τη «μεταρρύθμιση» του Νόμου Κεραμέως και την αναστάτωση που επέφερε σε όλες τις πτυχές της ακαδημαϊκής ζωής. Ένας νόμος που αποτέλεσε έναν πραγματικά πρωτότυπο συνδυασμό υπερ-γραφειοκρατικής μικροδιαχείρισης και παντελούς αδιαφάνειας στα μείζονα θέματα διοίκησης των ΑΕΙ.
Η εν μία νυκτί αναγνώριση της επαγγελματικής ισοτιμίας των πτυχίων των κολλεγίων που έχει προηγηθεί δεν μας αφήνει καμία αμφιβολία για τις πραγματικές προθέσεις της κυβέρνησης. Όταν εξαγγέλλεται πανηγυρικά ως μεγάλη καινοτομία ότι όλοι οι διδάσκοντες στα ιδιωτικά ιδρύματα θα έχουν (στο εξής…) διδακτορικό γίνεται κατανοητό πόσο μακριά είναι η επιχειρηματική λογική από την ουσία της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Επίσης, έχει χυθεί πολύ μελάνι για τις βάσεις εισαγωγής στα δημόσια ΑΕΙ. Δικαιούμαστε να υποθέσουμε ότι η βάση εισαγωγής στα «ελεύθερα» πανεπιστήμια θα ισούται με το μηδέν.
Το δημόσιο πανεπιστήμιο αποτέλεσε τον βασικό μοχλό κοινωνικής κινητικότητας στη μεταπολεμική Ελλάδα. Η επένδυση στη δημόσια εκπαίδευση όλων των βαθμίδων είναι αυτή που μακροπρόθεσμα έχει την πιο αποφασιστική επίδραση στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη. Ο ισχυρισμός ότι τα δημόσια πανεπιστήμια θα βελτιωθούν μέσω του «ανταγωνισμού» με τα ιδιωτικά, έχει τόση σχέση με την πραγματικότητα όσο και η «βελτίωση» του δημόσιου συστήματος υγείας από τη γιγάντωση και πριμοδότηση με κάθε τρόπο των ιδιωτικών κλινικών.
Ο μόνος «ανταγωνισμός» που έχει ακαδημαϊκό νόημα δεν είναι στο εμπόριο πτυχίων, αλλά οι επιδόσεις στον διεθνή ερευνητικό στίβο, εκεί που τα δημόσια πανεπιστήμια ανταπεξέρχονται πολύ καλά, αν και ξεκινούν από άκρως μειονεκτική αφετηρία. Σύμφωνα με τα πιο πρόσφατα διαθέσιμα στοιχεία της Eurostat η Ελλάδα είναι στην 26η θέση στην ΕΕ όσον αφορά τις δημόσιες δαπάνες για την εκπαίδευση ως ποσοστό του ΑΕΠ (1) και με διαφορά στην τελευταία θέση όσον αφορά τον λόγο αριθμού φοιτητών προς αριθμό διδασκόντων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση (2). Σε πείσμα αυτών των συνθηκών, οι διεθνείς συνεργασίες και η ερευνητική παραγωγή ευδοκιμούν στα δημόσια ΑΕΙ. Δεν περιμέναμε ούτε τον κ. υπουργό ούτε τα ιδιωτικά εκπαιδευτήρια για να διανοίξουν τους διεθνείς ορίζοντες.
Μέσα σε αυτό το τοπίο έκπτωσης και τον επιχειρούμενο πολλαπλασιασμό των κάθε είδους «παραρτημάτων», οι πρυτανικές αρχές του ΕΚΠΑ προσφέρουν πολύ κακές υπηρεσίες στο Δημόσιο Πανεπιστήμιο με το να οραματίζονται παράρτημα του ΕΚΠΑ που θα πάρει μερίδιο από την «πίτα» της κυπριακής αγοράς ιδιωτικής εκπαίδευσης. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο γραμματέας Ανώτατης Εκπαίδευσης κ. Ζώρας σε δηλώσεις του στις 23/12/2023 παρουσιάζει περιχαρής το παράρτημα του ΕΚΠΑ στην Κύπρο να έχει ήδη ιδρυθεί (3). Θα επανέλθουμε ειδικότερα.
Το ΔΣ του Συλλόγου Διδασκόντων Θετικών Επιστημών ΕΚΠΑ θεωρεί πως οι «ευέλικτες» ερμηνείες του Συντάγματος όπως αυτή που επιχειρείται για το άρθρο 16 οδηγούν σε κατήφορο δίχως τέλος.
Καλούμε το υπουργείο να σταματήσει να απαξιώνει το δημόσιο Πανεπιστήμιο και να το ενισχύσει με προσωπικό, υποδομές και πάγια και σταθερή χρηματοδότηση. Ανάλογη μέριμνα είναι απαραίτητη για όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης ώστε οι μαθητές να αποφοιτούν με τα αναγκαία εφόδια.
Καλούμε τους συναδέλφους σε άμεση αντίδραση, μαζί με τους άλλους εργαζόμενους και τους φοιτητικούς συλλόγους ενάντια στο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας.
Καλούμε επίσης σε διαδικτυακή εκδήλωση στις 10/01/2024 με θέμα το παρόν και το μέλλον του Δημόσιου Πανεπιστήμιου. Οι λεπτομέρειες θα ανακοινωθούν σύντομα.
1. https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/educ_uoe_fine06/default/bar?lang=en
2. https://ec.europa.eu/eurostat/databrowser/view/educ_uoe_perp04__custom_9117142/default/bar?lang=en
Όλοι οι σύνδεσμοι ανακλήθηκαν στις 28/12/2023.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη