δασκαλος
Πυκνώνουν τα φαινόμενα εκφοβισμού εκπαιδευτικών στα ιδιωτικά σχολεία

«Κύμα» περιστατικών εκφοβισμού φαίνεται ότι σημειώνεται στα ιδιωτικά σχολεία, κάτι που είναι αναγκαίο να διερευνηθεί και να επιλυθεί από την πολιτική ηγεσία και φυσικά τις διοικήσεις των σχολείων, που συχνά παραμένουν άτολμες και παγωμένες.

Η ΟΙΕΛΕ σε ανακοίνωσή της κρούει τον κώδωνα του κινδύνου και ζητά «από τις διοικήσεις των ιδιωτικών σχολείων να συμπεριλάβουν στον εσωτερικό τους κανονισμό ρήτρα προστασίας των εκπαιδευτικών από ισχυρές γονεϊκές πιέσεις που ενδέχεται να αλλοιώσουν την εκπαιδευτική διαδικασία και να καταστρατηγήσουν τα δικαιώματα των παιδιών σε ισονομία και αξιοκρατία».

Το φαινόμενο δεν αποτελεί κάτι νέο, εντούτοις φαίνεται πλέον να εδραιώνεται μία πρακτική από γονείς που επίμονα απειλούν εκπαιδευτικούς στα όρια της βαθμοθηρίας, ενώ όπως σημειώνει η ΟΙΕΛΕ πιέσεις για απολύσεις εκπαιδευτικών έχουν ασκηθεί ακόμα και λόγω των πολιτικών τους πεποιθήσεωνΜεσαιωνικές καταστάσεις θα μπορούσαν να χαρακτηριστούν τέτοια περιστατικά, που όχι μόνο δείχνουν το θράσος επιβολής εξουσίας εις βάρος των δασκάλων και των καθηγητών, αλλά αναδεικνύουν και την αμέτοχη, ή για να μην είμαστε άδικοι, την χλιαρή, ενίοτε, στάση των ίδιων των σχολείων.

Το χειρότερο από όλα είναι ότι σύμφωνα με το τρέχον νομοθετικό πλαίσιο οι εκπαιδευτικοί είναι απροστάτευτοι μπροστά στο «άγριο πρόσωπο» των απολύσεων και των γονεϊκών πιέσεων.

«Σε κάποιες περιπτώσεις ισχυρών γονέων, υπάρχει κίνδυνος ένα σχολείο να προτιμήσει να «θυσιάσει» έναν εκπαιδευτικό, προκειμένου να μην χάσει έναν καλό «πελάτη». Η κατάσταση αυτή δεν εγγυάται διαδικασίες διαφάνειας και αξιοκρατίας, με αποτέλεσμα, πέρα από τα εργασιακά δικαιώματα, να θίγονται θεμελιώδη δικαιώματα των παιδιών», αναφέρει η ανακοίνωση της ΟΙΕΛΕ, κάνοντας ξεκάθαρο το «μαύρο» εργασιακό τοπίο που βιώνουν τα τελευταία χρόνια οι διδάσκοντες.

Τέτοιες καταστάσεις, εκτός των άλλων, θέτουν εμπόδια και στην ίδια την διεξαγωγή του εκπαιδευτικού έργου, γεμίζοντας τα σχολεία με αντιδημοκρατικές τακτικές και κλίμα φόβου.

Η ανακοίνωση

«Το φλέγον, για την εκπαιδευτική επικαιρότητα, ζήτημα του εκφοβισμού στα σχολεία και ειδικότερα στην ιδιωτική εκπαίδευση, απαιτεί διερεύνηση και προσεκτική αντιμετώπιση τόσο από την πολιτική ηγεσία, όσο και από τις διοικήσεις των σχολείων. Η ΟΙΕΛΕ ζητά σήμερα από τις διοικήσεις των ιδιωτικών σχολείων να συμπεριλάβουν στον εσωτερικό τους κανονισμό ρήτρα προστασίας των εκπαιδευτικών από ισχυρές γονεϊκές πιέσεις που ενδέχεται να αλλοιώσουν την εκπαιδευτική διαδικασία και να καταστρατηγήσουν τα δικαιώματα των παιδιών σε ισονομία και αξιοκρατία.

Η Ομοσπονδία μας έχει αναδείξει το τελευταίο διάστημα με ανακοινώσεις της αλλά και με παρέμβαση στο Συνήγορο του Παιδιού το φαινόμενο των γονεϊκών πιέσεων σε εκπαιδευτικούς των ιδιωτικών σχολείων, προκειμένου να εξασφαλιστούν υψηλότεροι βαθμοί και ευνοϊκότερη «μεταχείριση». Έχουμε καταγράψει περιπτώσεις πίεσης από γονείς για απολύσεις ιδιωτικών εκπαιδευτικών, ακόμη και για τις πολιτικές τους πεποιθήσεις! Η παρέμβαση του Διευθυντή της Καθημερινής κ. Αλ. Παπαχελά με άρθρο του για το θέμα, δείχνει ότι το φαινόμενο είναι ιδιαίτερα έντονο και αποτελεί ένδειξη μιας βαθύτερης κοινωνικής παθογένειας. 

Με βάση το νομοθετικό πλαίσιο που διέπει την ιδιωτική εκπαίδευση, οι εκπαιδευτικοί είναι εντελώς ανυπεράσπιστοι. Οι απολύσεις είναι ελεύθερες, χωρίς καμιά αξιολογική διαδικασία, κι έτσι η γονεϊκή πίεση είναι συχνά ιδιαίτερα «αποτελεσματική». Σε κάποιες περιπτώσεις ισχυρών γονέων, υπάρχει κίνδυνος ένα σχολείο να προτιμήσει να «θυσιάσει» έναν εκπαιδευτικό, προκειμένου να μην χάσει έναν καλό «πελάτη». Η κατάσταση αυτή δεν εγγυάται διαδικασίες διαφάνειας και αξιοκρατίας, με αποτέλεσμα, πέρα από τα εργασιακά δικαιώματα, να θίγονται θεμελιώδη δικαιώματα των παιδιών. Ταυτόχρονα, όμως, οι πιέσεις και παρεμβάσεις αυτές απειλούν την παιδαγωγική αυτονομία των εκπαιδευτικών, με αποτέλεσμα να πλήττεται η ποιότητα του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου.

Για να προστατευθεί το εκπαιδευτικό αγαθό, τα δικαιώματα των παιδιών, η ισονομία, θα πρέπει να υπάρξει ένα στοιχειώδες πλαίσιο υποστήριξης του εκπαιδευτικού. Τόσο με νομοθετικές αλλαγές στο πλαίσιο της ιδιωτικής εκπαίδευσης όσο και με πρωτοβουλίες από τις διοικήσεις των ιδιωτικών σχολείων. Για το δεύτερο, η ΟΙΕΛΕ κατέθεσε πρόταση στις διοικήσεις των ιδιωτικών σχολείων, ώστε να προστεθεί στον εσωτερικό τους κανονισμό διάταξη που να προβλέπει την προστασία της παιδαγωγικής αυτονομίας από το γονεϊκό bullying. (Ήδη κάποια σχολεία διαθέτουν τέτοιες ρήτρες). Η προτεινόμενη διάταξη που επεξεργάστηκε ο νομικός μας σύμβουλος Γ. Μελισσάρης, αναφέρει τα ακόλουθα:

"Το Σχολείο δεσμεύεται για την προστασία των εκπαιδευτικών που υπηρετούν σε αυτό και τη διατήρηση ενός χώρου εργασίας χωρίς παρενοχλήσεις και εκφοβισμούς, προερχόμενους από τους γονείς ή/και εν γένει πρόσωπα τα οποία έχουν την κηδεμονία μαθητή του σχολείου και δηλώνει τη μηδενική του ανοχή σε τέτοιας μορφής συμπεριφορές, με σκοπό την εξασφάλιση ενός εργασιακού περιβάλλοντος όπου κυριαρχεί ο σεβασμός στην επιστημονική αυτονομία και επαγγελματική ανεξαρτησία των εκπαιδευτικών και στην προσωπική αξιοπρέπεια και θα ενεργήσει δυναμικά στην πρόληψη κάθε είδους παρενόχλησης προέρχεται από τα ανωτέρω πρόσωπα.

Για το λόγο αυτό οι γονείς οφείλουν να αναγνωρίζουν και σέβονται την επαγγελματική αυτονομία και την εξειδίκευση των εκπαιδευτικών του Σχολείου. Δεσμεύονται να μην παρεμβαίνουν στην αξιολόγηση των μαθητών/τριών, σε θέματα επιλογής διδακτικών μεθόδων, επιλογής διδάσκοντα, κατανομής μαθητών/τριών σε τμήματα και επιβολής παιδαγωγικών μέτρων. Αναγνωρίζουν επίσης ότι τέτοιες αποφάσεις ανήκουν στην αρμοδιότητα των εκπαιδευτικών και της Διεύθυνσης του Σχολείου, ενώ παράλληλα καλλιεργούν αυτή την αντίληψη και στα παιδιά τους. Περαιτέρω, δεσμεύονται να μην προβαίνουν και διατυπώνουν οποιοδήποτε σχόλιο, διαμαρτυρία ή αξίωση είτε προς τους ίδιους τους εκπαιδευτικούς είτε προς τη διοίκηση/διεύθυνση του σχολείου, που να αφορά τον τρόπο άσκησης του εκπαιδευτικού έργου, ιδίως σε σχέση με την καθημερινότητα μέσα στην τάξη, όπως, ενδεικτικά, τη διατύπωση παρατηρήσεων από τους εκπαιδευτικούς στους μαθητές τους για ζητήματα συμπεριφοράς κλπ., υπό την προϋπόθεση ότι η άσκηση του εκπαιδευτικού έργου δεν ξεπερνά τα όρια που τίθενται από την εκπαιδευτική νομοθεσία, τον Κώδικα Δεοντολογίας Εκπαιδευτικών και γενικά κάθε είδους δεσμευτική νομική διάταξη".»

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

kozani
Πιερρακάκης: Αυτή είναι η ομορφότερη και πιο σύγχρονη πανεπιστημιούπολη στη χώρα
«Στην Περιφερειακή Διεύθυνση Εκπαίδευσης Δυτικής Μακεδονίας συζητήσαμε με εκπαιδευτικούς πώς μπορεί το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και...
Πιερρακάκης: Αυτή είναι η ομορφότερη και πιο σύγχρονη πανεπιστημιούπολη στη χώρα
amfitheatro.jpeg
Έγιναν 108 τα Τμήματα ΑΕΙ που μαζί με το πτυχίο παραχωρούν και μεταπτυχιακό τίτλο!
Έγιναν 108 τα τμήματα που απονέμουν ενιαίο και αδιάσπαστο τίτλο σπουδών μεταπτυχιακού επιπέδου (integrated master)
Έγιναν 108 τα Τμήματα ΑΕΙ που μαζί με το πτυχίο παραχωρούν και μεταπτυχιακό τίτλο!