μητσοτακης τσιμας
Οσα είπε ο Πρωθυπουργός για δημόσια και ιδιωτικά ΑΕΙ και για τις φοιτητικές κινητοποιήσεις σε συνέντευξή του στον Παύλο Τσίμα

Μεγάλο ενδιαφέρον έχει ο τρόπος με τον οποίον ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης εκφράστηκε για τη δημόσια Τριτοβάθμια Εκπαίδευση, τα μη κρατικά ΑΕΙ που σχεδιάζει και για τις κινητοποιήσεις των φοιτητών, κατά τη διάρκεια της μεγάλης συνέντευξης που έδωσε χθες στο ραδιόφωνο του Σκαι και στον Παύλο Τσίμα.

Πρόκειται για την ίδια συνέντευξη στην οποία ο Πρωθυπουργός παρομοίασε τις καταλήψεις στα ΑΕΙ με...ληστεία σε μπακάλικο, ξεσηκώνοντας πλήθος αντιδράσεων.

Ακολούθως δημοσιεύουμε την απομαγνητοφώνηση της συνέντευξης για το σκέλος που αφορά στα ΑΕΙ και τις κινητοποιήσεις άνευ σχολίων, ώστε να φανεί ολοκάθαρα η σκέψη του Πρωθυπουργού -οι υπογραμμίσεις δικές μας:

Τι είπε ο Μητσοτάκης για δημόσια ΑΕΙ, μη κρατικά και καταλήψεις

Παύλος Τσίμας: Είμαστε, έχουμε ακόμα δέκα λεπτά και θέλω να προλάβω, πρώτον, να σας ρωτήσω για το θέμα των πανεπιστημίων, το οποίο έχει δύο διαστάσεις. Αφενός είναι η σκοπιμότητα αυτής της νομοθετικής παρέμβασης που περιμένουμε. Δεν την έχουμε δει ακόμα ολόκληρη.

Και δεύτερον, η αντιμετώπιση της κατάστασης που υπάρχει τώρα στα πανεπιστήμια. Καταλαβαίνω ότι εκείνη η υπόσχεση που είχατε δώσει ότι τα ελληνικά πανεπιστήμια, το δημόσιο ελληνικό πανεπιστήμιο θα πάψει να είναι ελεύθερο και ανυπεράσπιστο στην συκοφάντηση του από βίαιες, ας πούμε, συνήθως και εντελώς εξωτερικές του πανεπιστημίου ομάδες, δεν έχει υλοποιηθεί. Γιατί είχαμε μαρτυρίες ότι στις πρόσφατες Γενικές Συνελεύσεις στις σχολές υπήρξε και βία και εξωτερική παρέμβαση και τραμπουκισμός και εκφοβισμός.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Πάμε να τα πάρουμε με τη σειρά. Η πολιτική μας και η προσωπική μου προτεραιότητα είναι η στήριξη του δημόσιου πανεπιστημίου. Και παρά τις δυσκολίες, πιστεύω ότι το δημόσιο πανεπιστήμιο σήμερα είναι σε πολύ καλύτερη κατάσταση από ό,τι ήταν πριν από τέσσερα χρόνια.

Και για τα περιστατικά της βίας θέλω να θυμίσω ότι ουκ ολίγες φορές η αστυνομία παρενέβη στο δημόσιο πανεπιστήμιο -όχι η πανεπιστημιακή αστυνομία, θα έρθω στο κεφάλαιο αυτό στη συνέχεια, εφόσον με ρωτήσατε-, η κανονική αστυνομία.

Και οι Πρυτάνεις έχουν μία ευθύνη να ενημερώνουν για παράνομες πράξεις, έτσι ώστε να μπορεί η αστυνομία να παρεμβαίνει εκεί που χρειάζεται και να μπορεί να εκκενώνει τέτοιες καταλήψεις. Η οποία κατάληψη από τη φύση της είναι μία παράνομη πράξη.

Διότι μια “δημοκρατική διαδικασία”, μια συνέλευση φοιτητών, δεν μπορεί να δικαιολογεί μία παράνομη πράξη. Είναι σαν να βρισκόμαστε εμείς εδώ στο στούντιο και να λέμε: “είμαστε δέκα άτομα, αποφασίζουμε δημοκρατικά να πάμε να ληστέψουμε το διπλανό μπακάλικο”.

Δεν γίνεται. Η κατάληψη από τη φύση της λοιπόν είναι μία πράξη η οποία είναι παράνομη.

Παύλος Τσίμας: Είναι όμως κατ’ έθιμο ανεκτή ως μία διαμαρτυρία.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Όχι. Δεν είναι κατ’ έθιμο ανεκτή. Δεν μπορεί να είναι κατ’ έθιμον ανεκτή. Δεν είναι ανεκτή, αλλά…

Παύλος Τσίμας: Στο βαθμό που καθρεφτίζει την πραγματική θέληση των φοιτητών.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Αλλά δεν είμαι καν σίγουρος ότι καθρεφτίζει την πραγματική θέληση, γιατί ξέρουμε πώς παίρνονται οι αποφάσεις. Από εκεί και πέρα, λοιπόν, πάμε να δούμε τώρα τι θέλει να κάνει ο νόμος. Από τα 200 και άρθρα του νόμου, τα 170 αναφέρονται στο δημόσιο πανεπιστήμιο και μόνο τα 30 αναφέρονται στην ίδρυση μη κρατικών, μη κερδοσκοπικών πανεπιστημίων.

Και η δυνατότητα στο δημόσιο πανεπιστήμιο πραγματικά να απελευθερωθεί, να έχει λιγότερη γραφειοκρατία, να μπορεί να συμπράττει και να κάνει -όπως πολλά πανεπιστήμια έχουν ήδη κάνει- προγράμματα με πανεπιστήμια του εξωτερικού, να μπορεί να προσελκύει φοιτητές από το εξωτερικό, οι οποίοι πληρώνουν δίδακτρα -καλή ώρα, βλέπετε, η Ιατρική στη Θεσσαλονίκη για αγγλόφωνα προγράμματα- δίνει τη δυνατότητα στο δημόσιο πανεπιστήμιο να παίξει πρωταγωνιστικό ρόλο στο όραμά μου η Ελλάδα να γίνει περιφερειακό εκπαιδευτικό κέντρο.

Για να γίνουν όλα αυτά όμως, θα πρέπει να είμαστε στο ίδιο μήκος κύματος και με τους Πρυτάνεις, των οποίων θέλω να θυμίσω ότι ο τρόπος εκλογής έχει αλλάξει.

Κι εγώ χαιρετίζω την απόφαση των Πρυτάνεων να προχωρήσουμε σε ένα μέτρο αναγκαστικό, πλην όμως απαραίτητο, για να σωθεί η εξεταστική: δηλαδή στην εξ απόστασης διεξαγωγή των εξετάσεων. Και πιστεύω ότι τελικά αυτό θα βοηθήσει ώστε να εκτονωθεί και αυτή η κρίση. Κι άμα πιστεύει κανείς ότι μία τόσο σημαντική…

Παύλος Τσίμας: Μακάρι, αλλά θα είναι εξ αποστάσεως εξέταση για την ύλη ενός εξαμήνου που στα αλήθεια δεν έχει διεξαχθεί, έτσι;

Κυριάκος Μητσοτάκης: Όχι, δεν είναι έτσι.

Παύλος Τσίμας: Λόγω καταλήψεων.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Δεν είναι έτσι. Οι καταλήψεις ξεκίνησαν πολύ πρόσφατα. Δεν είναι έτσι. Το εξάμηνο διεξήχθη κανονικά. Και αν πιστεύει κανείς ότι μία τόσο σημαντική μεταρρύθμιση με όλη την ιστορία και τη φόρτιση θα περνούσε…

Παύλος Τσίμας: Ότι θα περνούσε χωρίς αντιδράσεις, προφανώς όχι.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Τώρα κοιτάξτε, εγώ έχω μάθει ότι οι μεταρρυθμίσεις πρέπει να προχωρούν. Πρέπει να διαχειριζόμαστε τις αντιδράσεις. Δεν πάμε να χτυπήσουμε το κεφάλι μας στον τοίχο, ούτε πάμε να δώσουμε ευκαιρία σε διάφορους οι οποίοι ψάχνουν για προβοκάτσια να κάνουν το πρόβλημα χειρότερο από ό,τι είναι.

Όμως, η αποφασιστικότητα της κυβέρνησης να προχωρήσει είναι δεδομένη και το νομοσχέδιο θα έχει ψηφιστεί πριν το τέλος του επόμενου μήνα, του Φεβρουαρίου.

Παύλος Τσίμας: Μάλιστα, και μου λέτε ότι υπάρχουν… Θέλω να δω προσεκτικά τα άρθρα που λέτε ότι αφορούν το δημόσιο πανεπιστήμιο, αλλά εγώ μιλώντας με καθηγητές πανεπιστημίου, σοβαρούς ανθρώπους, οι οποίοι είναι πολύ αφοσιωμένοι στη δουλειά τους, ξέρετε, ακούω από αυτούς δύο-τρία πράγματα:

Πρώτον, “γιατί δεν έχω τη δυνατότητα, αφού είμαι αυτοδιοικούμενος, να αποφασίσω εγώ πόσους φοιτητές μπορώ να σπουδάζω κάθε χρόνο και μου λέει το Υπουργείο Παιδείας “θα πάρεις τόσους” και συνήθως μου λέει περισσότερους από όσους μπορώ, ιδίως στις σχολές υψηλής ζήτησης;”.

Δεύτερον, “γιατί τα προγράμματα έρευνας δεν μου επιτρέπεται να τα διαχειρίζομαι ως δημόσιος φορέας με όρους ιδιωτικής οικονομίας;”.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Για το μεν δεύτερο, και εκεί αναφερόμαστε στους ΕΛΚΕ (Ειδικούς Λογαριασμούς Κονδυλίων Έρευνας), θα υπάρξει μεγάλη απλοποίηση του καθεστώτος των λογαριασμών αυτών, διότι πράγματι είναι πρόσθετοι πόροι και χρειαζόμαστε μεγαλύτερη ευελιξία. Είναι ένα σημαντικό κεφάλαιο, το οποίο θα αντιμετωπιστεί από το πανεπιστήμιο.

Παύλος Τσίμας: Και φυσικά περισσότερη χρηματοδότηση.

Κυριάκος Μητσοτάκης: Και εδώ μην ξεχνάμε ότι και η ελάχιστη βάση εισαγωγής, η οποία επιμένω ότι είναι μια πολύ σωστή μεταρρύθμιση, και ο τρόπος με τον οποίο επιβλήθηκε από τα πανεπιστήμια, εκ των πραγμάτων βάζει και ένα πλαίσιο ή ένα φρένο και στον αριθμό που μπορούν τα ίδια τα πανεπιστήμια να εξυπηρετήσουν.

Κι εμείς αυτή τη στιγμή θέλουμε τα πανεπιστήμια να έχουν τον πρώτο λόγο και ως προς τα τμήματα τα οποία θα φτιάχνουν και ενδεχομένως αυτά τα οποία πρέπει να καταργήσουν, διότι όλα αυτά πρέπει να έχουν μία ισορροπία.

Τι θέλουν τα πανεπιστήμια; Να έχουν τμήματα τα οποία να είναι ελκυστικά για τους φοιτητές, για τους καθηγητές που θα διδάξουν, έτσι ώστε το πτυχίο από αυτό το τμήμα να έχει μία μεγαλύτερη ανταπόκριση στην αγορά εργασίας, η οποία, όπως βλέπετε, αλλάζει με δραματικούς ρυθμούς. Τα πανεπιστήμια μπαίνουν σε αυτή τη λογική, με πολύ μεγαλύτερη ταχύτητα από ό,τι συνέβαινε στο παρελθόν.

Κι εγώ επειδή μιλάω συχνά και με Πρυτάνεις και με καθηγητές, η λογική είναι αυτή. Εγώ δεν βλέπω πια τις αντιστάσεις που βλέπαμε πριν από κάποια χρόνια, αυτή η ιδέα ένα πανεπιστήμιο δημόσιο με όλα κεφαλαία, το οποίο δημόσιο σημαίνει πλήρης αποκοπή από την πραγματικότητα, από την αγορά, από την κοινωνία.

Παύλος Τσίμας: Και κυρίως γραφειοκρατικό. Όταν λέμε μη κερδοσκοπικά αλλά μη κρατικά πανεπιστημιακά ιδρύματα που θα συνδέονται με κάποιο ξένο ίδρυμα και θα έρθουν στην Ελλάδα, ποιο φαντάζεστε ότι θα έρθει; Γιατί αυτό που ακούω είναι ότι θα έρθουν, εύκολα, κάποια κυπριακά ιδιωτικά πανεπιστήμια, αλλά δεν πρόκειται να έρθει το Harvard και το Cambridge.

Κυριάκος Μητσοτάκης: “Γιατί όχι;”, είναι η απάντηση. Γιατί όλα τα μεγάλα αμερικανικά πανεπιστήμια, τα οποία από τον καταστατικό τους χάρτη είναι ουσιαστικά μη κρατικά, μη κερδοσκοπικά πανεπιστήμια, γιατί να πάνε κατ΄ ανάγκη στις χώρες του Κόλπου που πηγαίνουν και να μην έρθουν να φτιάξουν ένα παράρτημα στην Ελλάδα με όλα αυτά τα οποία μπορεί να προσφέρει η Ελλάδα;

Δεν έχω καμία αμφιβολία ότι θα υπάρξει ενδιαφέρον από τα μεγάλα αμερικανικά πανεπιστήμια, όχι από όλα αλλά από κάποια, να αποκτήσουν μία παρουσία στην Ελλάδα, είτε αυτοτελώς, είτε και σε συνεργασία με δημόσιο πανεπιστήμιο, όπως σε μεγάλο βαθμό ήδη κάνουν.

Δηλαδή, μην ξεχνάμε ότι αυτή τη στιγμή τα ίδια τα δημόσια πανεπιστήμια έχουν ένα πλαίσιο συνεργασιών με σημαντικά αμερικανικά πανεπιστήμια, τα οποία μας επιτρέπουν να κάνουμε πράγματα που δεν κάναμε στο παρελθόν.

Και μην ξεχνάμε ότι έχουμε και πανεπιστήμια, έχουμε ιδρύματα μάλλον, αυτή τη στιγμή, τα οποία λειτουργούν στην Ελλάδα με αυτό το πλαίσιο, μη κερδοσκοπικά, τα οποία θα λύσουν πολλά από τα προβλήματά τους και θα μπορέσουν επιτέλους να λειτουργήσουν, χωρίς να πρέπει να αναγκάζονται ανά πάσα στιγμή να κινηθούν στα όρια του νόμου.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

thrania-sxoleio-intime-4-768x480.jpg
Ένα ωραίο 3ήμερο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την εβδομάδα που έρχεται, αλλά όχι για όλους
Σε ποιες περιοχές τα σχολεία δεν θα λειτουργήσουν την Δευτέρα που έρχεται
Ένα ωραίο 3ήμερο για τους μαθητές και τους εκπαιδευτικούς την εβδομάδα που έρχεται, αλλά όχι για όλους
Παιδιά στη Γάζα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
Τα παιδιά που έχουν εκτεθεί σε πολεμικά γεγονότα εμφάνιζουν αλλαγές DNA σε πολλές τοποθεσίες και περιοχές στο γονιδίωμα
Σοκάρει μελέτη για την υγεία των παιδιών: Ο πόλεμος αλλάζει γονίδια του DΝΑ και επιβραδύνει την ανάπτυξή τους
μηλοξιδο
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες
Το μήλο έχει λίγες θερμίδες και είναι πλούσιο σε θρεπτικά συστατικά, κάτι που τα καθιστά ένα υγιεινό σνακ ή συστατικό σε κάθε δίαιτα
Μήλο: Ποιο θεωρείται το πιο υγιεινό – Ιδιότητες, βιταμίνες, θερμίδες