Το υπουργείο Παιδείας πριν λίγες ημέρες αφού συσκέφθηκε με τον εαυτό του, ανακοίνωσε τις προτάσεις του για την αντιμετώπιση της σχολικής βίας.
Εν ολίγοις, οι προτάσεις του συμπυκνώνονται στην αυστηροποίηση του πλαισίου των ποινών με πιο εμβληματικά μέτρα τις τριήμερες και πενταήμερες αποβολές, την πιο εύκολη αλλαγή σχολικού περιβάλλοντος χωρίς τη δυνατότητα επιστροφής στην ίδια σχολική μονάδα την επόμενη χρονιά, την πιο εύκολη αλλαγή τμήματος και το αυστηρότερο πλαίσιο απουσιών. Η κορωνίδα βέβαια των μέτρων είναι η πλατφόρμα για τη δήλωση-καταγγελία περιστατικών σχολικού εκφοβισμού η οποία, επικοινωνιακά, φανερώνει την πρεμούρα όσων θέλουν να νομοθετούν χωρίς να επενδύουν ούτε ένα ευρώ για την ουσιαστική αντιμετώπιση των προβλημάτων. Στα μάτια πολλών που δεν γνωρίζουν την κατάσταση από μέσα, οι πλατφόρμες και οι ψηφιακές καταγγελίες μπορεί να φαντάζουν φιλότιμες προσπάθειες. Δυστυχώς όμως, στην πράξη θα δημιουργήσουν πολλά προβλήματα στο ήδη ταλαιπωρημένο δημόσιο σχολείο.
Για όσους δεν γνωρίζουν, από το 2020 προστέθηκε ένας ακόμη ρόλος-καθήκον στο εκπαιδευτικό προσωπικό που ανάμεσα στα πολλά άλλα επιλαμβάνεται και ζητημάτων σχολικού εκφοβισμού. Πρόκειται για τον Σύμβουλο Σχολικής Ζωής. Επιγραμματικά, σύμφωνα με το ΦΕΚ ο Σύμβουλος Σχολικής Ζωής του κάθε σχολείου έχει τις εξής αρμοδιότητες.
Συμβουλεύει, καθοδηγεί, ενημερώνει και υποστηρίζει μαθητές και γονείς σε θέματα διευθέτησης κρίσεων εντός της σχολικής μονάδας, επιθετικών και ακραίων συμπεριφορών και διαχείρισης μαθησιακών δυσκολιών.
Επικοινωνεί διαρκώς με τους μαθητές ευθύνης του, το σύλλογο διδασκόντων και τους γονείς και ενεργεί όταν του ζητηθεί ή όταν υποπέσει κάτι στην αντίληψή του που χρήζει αντιμετώπισης.
Ενθαρρύνει και ενισχύει την επικοινωνία του σχολείου με την οικογένεια και την ευρύτερη κοινότητα.
Υποστηρίζει με κοινωνικοπαιδαγωγικά προγράμματα, μεθόδους και πρακτικές με σκοπό την πρόληψη αντικοινωνικών συμπεριφορών των μαθητών, τη διαχείριση κρίσεων και την υποστήριξη μαθητών με δυσκολίες.
Προωθεί την κοινωνική ένταξη τη συμπερίληψη και την ενσωμάτωση μαθητών με ιδιαίτερες ικανότητες και προωθεί την αξιοποίηση τους στη σχολική κοινότητα.
Δημιουργεί ομάδες συμβουλευτικής για γονείς.
Συνεργάζεται με αντίστοιχες δομές και υποστηρικτικούς θεσμούς.
Το ΦΕΚ, μετά από την αναλυτική παράθεση των αρμοδιοτήτων και των καθηκόντων των Συμβούλων Σχολικής Ζωής, καταναλώνει 2 γραμμές στις οποίες αναφέρει ότι για όλον αυτόν τον φόρτο εργασίας, όποιος καθηγητής οριστεί ως Σύμβουλος Σχολικής Ζωής απαλλάσσεται από εφημερίες καθ’ όλη τη διάρκεια του έτους.
Φανταστείτε λοιπόν ότι αυτός ο τόσο κρίσιμος και απαραίτητος ρόλος, ο οποίος για να γίνει σωστά θα έπρεπε να είναι πλήρους και αποκλειστικής απασχόλησης, ανατίθεται σε κάποιον καθηγητή ο οποίος μπορεί και να έχει 23 ώρες διδασκαλίας την εβδομάδα. Δηλαδή ένας εκπαιδευτικός ο οποίος κάθε ημέρα θα έχει 4 με 5 ώρες μάθημα, κατά πάσα πιθανότητα θα είναι και υπεύθυνος τμήματος άρα θα πρέπει να περνάει απουσίες, να ενημερώνει γονείς για ποινές, καθυστερημένη προσέλευση, μονόωρες απουσίες, ή άλλα καθημερινά προβλήματα φοίτησης ή συμπεριφοράς, 2 ώρες την εβδομάδα θα πρέπει να τις διαθέτει για επικοινωνία με γονείς και τον υπόλοιπο χρόνο θα πρέπει να ασχολείται με άλλες γραφειοκρατικές διαδικασίες του σχολείου, όπως τις διαδικασίες αξιολόγησης, εκδρομές, προγράμματα, δράσεις, επιτροπές κ.ο.κ..
Ποιός κοροϊδεύει ποιόν λοιπόν; Που θα βρεθεί χρόνος εντός εργασιακού ωραρίου για να αντιμετωπιστούν ζητήματα σχολικής βίας; Αυτή είναι η σοβαρότητα με την οποία το υπουργείο αντιμετωπίζει τη σχολική βία, κοροϊδεύοντας ουσιαστικά γονείς και εξαπατώντας την κοινωνία ολόκληρη περί των αγαθών της προθέσεων.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο μπορούμε να εντάξουμε και την πλατφόρμα για την αντιμετώπιση της σχολικής βίας. Επικοινωνία και μόνον, χωρίς καμία ανάληψη ευθύνης από πλευράς πολιτείας. Η ευθύνη αποκλειστικά στους εκπαιδευτικούς.
Το υπουργείο απλώς φτιάχνει μια ιστοσελίδα, ορίζει ρόλους και διαχειριστές και μένει εκεί. Το τεράστιο πρόβλημα της σχολικής βίας θα το διαχειριστούν ο Διευθυντής και ο Σύμβουλος Σχολικής Ζωής. Ανάμεσα σε όλα τα παραπάνω, θα πρέπει να γίνει και διαλογή των περιστατικών, αξιολόγησή τους, κατάταξή τους και αντιμετώπιση ή παραπομπή τους. Αν κάτι δεν πάει καλά οι καθηγητές είναι υπόλογοι σε μια ανώτερη ιεραρχική δομή.
Το υπουργείο ουσιαστικά αυτό που κάνει είναι να φτιάξει μια πλατφόρμα, να επαναφέρει πιο αυστηρές ποινές και πέραν τούτου νίπτει τα χείρας του, εθελοτυφλώντας σε ένα πρόβλημα για το οποίο οι εκπαιδευτικές πολιτικές είναι σαφέστατα μέρος του προβλήματος. Σαν τις κακοτεχνίες στους δρόμους. Αντί να φτιάξουμε τις γούβες, βάζουμε προειδοποιητικές πινακίδες, χαμηλώνουμε τα όρια ταχύτητας και αυξάνουμε τα πρόστιμα.
Σε ένα σοβαρό κράτος που σέβεται τους πολίτες του θα έπρεπε να προβλέπονται ξεχωριστές θέσεις Συμβούλων Σχολικής Ζωής, μόνιμης και αποκλειστικής απασχόλησης, ή απαλλαγή από μεγάλο μέρος των ωρών διδασκαλίας στους εκπαιδευτικούς που θα στελέχωναν αυτή την σημαντική θέση ευθύνης.
Επίσης, ένα κράτος που θέλει να επενδύσει πραγματικά στην αντιμετώπιση της σχολικής βίας θα είχε σχολικούς ψυχολόγους μόνιμης και αποκλειστικής απασχόλησης σε κάθε σχολείο.
Ένα κράτος που επενδύει στα σχολεία θα είχε μόνιμο διοικητικό προσωπικό σε κάθε σχολική μονάδα, ώστε το εκπαιδευτικό προσωπικό να ασχολείται με την εκπαίδευση και την παιδαγωγική και όχι με τη γραφειοκρατία.
Ένα κράτος που επενδύει στη δημόσια εκπαίδευση θα είχε μόνιμους σχολικούς φύλακες και επιστάτες σε κάθε σχολείο, όπως παλαιότερα, ώστε το εκπαιδευτικό προσωπικό να μην παίζει το ρόλο του αστυνομικού στα διαλείμματα. Αστυνόμευση και παιδαγωγική σχέση δεν πάνε μαζί.
Ένα κράτος που σέβεται την ιδιότητα του πολίτη και τη δημοκρατία δεν θα είχε καταργήσει σχεδόν το σύνολο των μαθημάτων κοινωνικών επιστημών από το γυμνάσιο και το λύκειο ενώ καλπάζει γύρω μας η βία, η μισαλλοδοξία, ο εθνικισμός και η συνωμοσιολογία.
Επίσης, θα είχε στελεχώσει με πολύ περισσότερο επιστημονικό προσωπικό τα Κέντρα Πρόληψης των Εξαρτήσεων που υπάρχουν σε κάθε δήμο, τα Κέντρα Κοινότητας και τις Συμβουλευτικές Υπηρεσίες των Διευθύνσεων Εκπαίδευσης έτσι ώστε να παρέχουν σταθερές συμβουλευτικές, ακόμα και θεραπευτικές υπηρεσίες σε μαθητές και γονείς.
Ένα σοβαρό κράτος θα είχε εντοπίσει και μετρήσει όλους αυτούς τους παράγοντες εντός του σχολείου που οξύνουν τις επιθετικές συμπεριφορές και προκαλούν άγχος και αρνητικά συναισθήματα στους μαθητές και θα προσπαθούσε να βελτιώσει το πλαίσιο εκπαίδευσης, ώστε το σχολείο να λειτουργεί σαν προστατευτικός παράγοντας και όχι σαν παράγοντας κινδύνου.
Και μην ξεχνάμε τα εξής. Για ένα μεγάλο ποσοστό των φαινομένων της σχολικής βίας ευθύνεται η ίδια η πολιτεία με τις δημόσιες πολιτικές της, την αποτυχία αντιμετώπισης των κοινωνικών και οικονομικών προβλημάτων, την αποτυχία του κράτους να κάνει τους πολίτες να δουν με αισιοδοξία το μέλλον τους, να σχεδιάσουν τη ζωή τους με ασφάλεια, να μην αισθάνονται ματαίωση και απογοήτευση και τέλος να νιώθουν εμπιστοσύνη στους θεσμούς. Δυστυχώς η Ελλάδα είναι ουραγός σε όλους αυτούς τους σημαντικούς δείκτες ποιότητας ζωής.
Μέσα σε ένα τέτοιο ζοφερό περιβάλλον, πώς πρέπει να νιώθει ένας εκπαιδευτικός που γνωρίζει από μέσα τι συμβαίνει, όταν ακούει έναν υπουργό Παιδείας διάρκειας μερικών μηνών να κάνει τέτοιες πανηγυρικές δηλώσεις για την αντιμετώπιση της βίας στα σχολεία, μέσω μιας ηλεκτρονικής πλατφόρμας; Πώς θα πρέπει να νιώθει ένας γονιός όταν δει την κατάσταση των σχολείων από μέσα και όχι όπως του την παρουσιάζουν; Πώς θα πρέπει να νιώθει ένας μαθητής όταν η ζωή του στο σχολείο γίνεται αφόρητη;
Πολύβιος Ψήνας, Κοινωνιολόγος.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση
Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό
ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)
Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 18/11
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη