tournas
«Η αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης επ’ αγαθώ της ουσιαστικής παιδείας επομένως περνά πρωτίστως μέσα από την εφαρμογή σύγχρονων επιστημονικών, παιδαγωγικών μεθόδων που επιβάλλεται να διέπουν το εκπαιδευτικό μας σύστημα γενικά και τη σχέση εκπαιδευτικού και εκπαιδευόμενου ειδικότερα

Στην εκπαίδευση, την παιδεία, τα παιδιά και τα μαθησιακά τους δικαιώματα βρήκε «πεδίον δόξης λαμπρόν» να εφαρμόσει η κυβέρνηση τη δημιουργική λογιστική!

Καταστρατηγώντας κάθε σχεδιασμό που είχε γίνει με τη λήξη του σχολικού έτους (2023 – 2024) και αγνοώντας τις αποφάσεις των Περιφερειακών Υπηρεσιακών Συμβουλίων, με απόφαση του Γενικού Γραμματέα του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α., που υλοποιούν οι Περιφερειακοί Διευθυντές Πρωτοβάθμιας & Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και προφορικές σε πολλές περιπτώσεις οδηγίες - εντολές των διοικητικών υπηρεσιών στους Διευθυντές και στις Διευθύντριες των πολυθέσιων σχολικών μονάδων, η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας επιβάλει συμπτύξεις τμημάτων για το διδακτικό έτος 2024 - 2025. Τι σημαίνει αυτό πρακτικά;

•    Μαθητές και μαθήτριες που μέχρι πέρυσι φοιτούσαν σε τμήματα 15 και 16 μαθητών/τριών, θα πρέπει από τη νέα χρονιά να φοιτούν σε τμήματα ως και 25 μαθητών/τριών, με ό,τι συνεπάγεται αυτό για την ποιότητα του εκπαιδευτικού έργου που αναπόφευκτα υποβαθμίζεται. 

•    Μαθητές/τριες με διαγνωσμένες αναπηρίες ή και ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες και ειδικές μαθησιακές δυσκολίες, που πλέον υπάρχουν σε όλα τα τμήματα/τάξεις θα κληθούν να αντιμετωπίσουν ένα πιο απαιτητικό περιβάλλον συνεκπαίδευσης. Ταυτόχρονα ο/η εκπαιδευτικός του πολυπληθούς τμήματος θα κληθεί να αντεπεξέλθει σε έναν πολύ πιο σύνθετο ρόλο, έχοντας να διαχειριστεί ταυτόχρονα σημαντικό αριθμό μαθητών/τριων με διαφορετικές εκπαιδευτικές ανάγκες, συχνά χωρίς υποστήριξη λόγω ελλείψεων εκπαιδευτικών παράλληλης στήριξης ή με ελάχιστες δυνατότητες υποστήριξης από Τμήμα Ένταξης ή την Επιτροπή Διεπιστημονικής Υποστήριξης (Ε.Δ.Υ)  τα βασικά μέλη της οποίας (Ψυχολόγος – Κοινωνικός/ή Λειτουργός) μετέχουν ταυτόχρονα σε Επιτροπές ως και πέντε σχολικών μονάδων. 

•    Μαθητές/τριες που τυχόν μετεγγραφούν μετά την έναρξη του σχολικού έτους κι ενδεχομένως δε χωρούν στα νέα, οριακά συγχωνευμένα τμήματα, θα αναγκαστούν να μετακινηθούν σε όμορες σχολικές μονάδες, ανεξαρτήτως σχολικής περιφέρειας ή δυνατοτήτων/αναγκών της οικογένειάς τους.

•    Μεγάλες σχολικές μονάδες αστικών κέντρων θα υποβαθμιστούν, εκπαιδευτικοί θα υποχρεωθούν σε μετακινήσεις, ειδικά εκπαιδευτικοί ειδικοτήτων που ήδη μετακινούνται ακόμα και σε πέντε – έξι σχολικές μονάδες προκειμένου να συμπληρώσουν το εκπαιδευτικό τους ωράριο, θέσεις εκπαιδευτικών θα χαθούν. Κι αν η λογιστική αυτή λογική του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. επεκταθεί και στα περιφερειακά σχολεία πολλά θα κινδυνεύσουν -εκτός από υποβάθμιση- με προσωρινή αναστολή λειτουργίας ή και οριστική κατάργηση. 

Αυτή δυστυχώς είναι η νέα πραγματικότητα, που προωθεί η κυβέρνηση στο αγαθό της παιδείας: τη δημιουργική λογιστική, πάντα με το γράμμα του νόμου.
Μια δημιουργική λογιστική που εφαρμόζεται από την ίδια κυβέρνηση η οποία εν μέσω πανδημίας τροποποίησε τον μέγιστο αριθμό μαθητών/τριών ανά τμήμα από 22 μαθητές/τριες που προέβλεπε ο Ν. 4589/2019 (εφαρμόστηκε στην Α΄ τάξη το σχολικό έτος 2019 – 2020 και πλέον θα είχε επεκταθεί σε όλες σχεδόν τις τάξεις του Δημοτικού Σχολείου) και επανέφερε -τονίζεται, εν μέσω πανδημίας- τον μέγιστο αριθμό μαθητών/τριών ανά τμήμα σε 25 μαθητές/τριες (Ν. 4692/2020 με Υπουργό Παιδείας την κ. Νίκη Κεραμέως και την ψήφο όλων των βουλευτών της Νέας Δημοκρατίας). Έτσι, αυξάνοντας ουσιαστικά τον μέγιστο αριθμό μαθητών/τριών ανά τμήμα, μπορεί τώρα η κυβέρνηση να προχωρά «νόμιμα» (μιας και η ίδια έχει νομοθετήσει) σε εκτεταμένες συγχωνεύσεις τμημάτων δημιουργώντας πολυπληθή τμήματα 24 και 25 μαθητών/τριών ακόμα όπου υπάρχει η δυνατότητα ή έχει ήδη προγραμματιστεί η κατάτμησή τους, ειδικά αν υπάρχουν διαγνωσμένες ειδικές μαθησιακές ανάγκες. Και μάλιστα δίνεται έμφαση στις συγχωνεύσεις στην εισαγωγική στο Δημοτικό Σχολείο Α΄ τάξη, την πιο «ευαίσθητη» μαθησιακά και σημαντική τάξη για την εξέλιξη των μαθητών/τριών στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.

Η δημιουργική αυτή λογιστική εφαρμόζεται από τον Υπουργό Παιδείας κ. Κυριάκο Πιερρακάκη, που λίγες μέρες νωρίτερα υπέγραψε 2.657 αποσπάσεις εκπαιδευτικών σε φορείς του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α., 630 αποσπάσεις εκπαιδευτικών σε ΑΕΙ και 1.261 αποσπάσεις εκπαιδευτικών για διοικητικό έργο, στερώντας πλέον των 3.500 εκπαιδευτικών από τον πραγματικό χώρο εργασίας τους, το σχολείο. «Δημιουργικός» τρόπος να καλύψει τα κενά που δημιούργησε, αδιαφορώντας για το γεγονός ότι αυτό γίνεται σε βάρος της ποιότητας της εκπαίδευσης, σε βάρος της παιδείας!

Η δημιουργική αυτή λογιστική εφαρμόζεται στις μεγάλες και πολυπληθείς σε μαθητικό δυναμικό σχολικές μονάδες των αστικών κέντρων της χώρας, στη λογική της στατιστικής και του μέσου όρου που λέει ότι η αναλογία εκπαιδευτικών ανά μαθητή/τρια στην Ελλάδα είναι κάτω από τον μέσο όρο της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Και φυσικά η στατιστική δε λέει ψέματα, αφού αν αθροίσουμε τους/τις 25 μαθητές/τριες ενός τμήματος 12/θέσιου σχολείου με τον 1 μαθητή της ίδιας τάξης στη Γαύδο, τότε πράγματι οι 2 εκπαιδευτικοί για 26 μαθητές/τριες, ήτοι 1 εκπαιδευτικός για 13 μαθητές/τριες ως αναλογία δίνει «ατράνταχτο επιχείρημα» για την εφαρμογή αυτής της εξόφθαλμα αντιπαιδαγωγικής πολιτικής, που αντιμετωπίζει το αγαθό της εκπαίδευσης με όρους λογιστικής.

Η πολιτική των συγχωνεύσεων τμημάτων που εφαρμόζεται σε όλη τη χώρα κατακαλόκαιρο, με τα σχολεία κλειστά, υποβαθμίσει ακόμη περισσότερο το αγαθό της παιδείας, που βαυκαλίζεται ότι επιδιώκει να αναβαθμίσει η κυβέρνηση. Και προσδοκά προφανώς ότι στα πολυπληθή τμήματα που σχηματίζονται σε σχολικά κτίρια τα οποία σε πλείστες περιπτώσεις δεν έχουν στοιχειώδεις υποδομές για να αποκαλούνται σύγχρονα διδακτήρια, θα εφαρμοστούν προγράμματα διαφοροποιημένης διδασκαλίας προσαρμοσμένα στις μαθησιακές ανάγκες των μαθητών/τριών, θα εισαχθούν νέα καινοτόμα προγράμματα, όπως η ρομποτική και η τεχνητή νοημοσύνη, θα ενταχθεί η «καινοτομία» του πολλαπλού βιβλίου, θα υλοποιηθούν πολιτικές αντιμετώπισης της ενδοσχολικής βίας που είναι σε έξαρση ή θα «αξιολογηθεί» το εκπαιδευτικό προσωπικό για την αποτελεσματικότητά του! Αλήθεια έτσι πιστεύουν ότι θα αναβαθμιστεί η δημόσια εκπαίδευση οι αρμόδιοι για την εκπαιδευτική πολιτική της χώρας;

Η πολιτική των συγχωνεύσεων τμημάτων αποτελεί ξεκάθαρα μια πολιτική επιλογή που σαφέστατα στερείται κάθε επιστημονικού, παιδαγωγικού ερείσματος. Μπορεί να βρίσκει «ευήκοα ώτα» σε ένα στενό κομματικό ακροατήριο και να πλασάρεται επικοινωνιακά ως «νόμιμη» -αφού πρώτα προετοιμάστηκαν νομοθετικά οι «αριθμοί»- και θεμιτή για τη χρηστή διαχείριση των πόρων του κράτους (στην έρμη την παιδεία βρήκε η κυβέρνηση με τους περισσότερους μετακλητούς υπαλλήλους να κάνει οικονομία!!!) αλλά σαφέστατα βρίσκει κάθετα αντίθετη την εκπαιδευτική κοινότητα, εκπαιδευτικούς όλων των βαθμίδων, γονείς και μαθητές/τριες. Και οι αντιδράσεις, παρά τη ραστώνη του καλοκαιριού που κουτοπόνηρα προσπαθεί να εκμεταλλευτεί η πολιτική  ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας, εκδηλώνονται όλο και πιο έντονα μέρα με τη μέρα από τους Συλλόγους και τις Ομοσπονδίες Γονέων και Κηδεμόνων, τους Συλλόγους Εκπαιδευτικών και τη Διδασκαλική Ομοσπονδία μέχρι και τους ΟΤΑ, όπως ο Δήμος Καισαριανής που προχώρησε σε καταγγελία σε βάρος του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. Αντιδράσεις σφοδρές που βλέπουν καθημερινά το φως της δημοσιότητας τις τελευταίες ημέρες ακόμα και στον φιλοκυβερνητικό τύπο. 

Η παιδεία είναι αγαθό. 

Η εκπαίδευση συνταγματική υποχρέωση. 

Η παιδαγωγική είναι ανθρωπιστική επιστήμη.

Η αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης επ’ αγαθώ της ουσιαστικής παιδείας επομένως περνά πρωτίστως μέσα από την εφαρμογή σύγχρονων επιστημονικών, παιδαγωγικών μεθόδων που επιβάλλεται να διέπουν το εκπαιδευτικό μας σύστημα γενικά και τη σχέση εκπαιδευτικού και εκπαιδευόμενου ειδικότερα. Κι αν αυτό αναγνωρίζεται ως βασική αρχή ενός σύγχρονου εκπαιδευτικού συστήματος, η λογιστική επιδίωξη της κυβέρνησης για μεγιστοποίηση του αριθμού μαθητών/τριων ανά τμήμα σαφέστατα αντίκειται σε κάθε παιδαγωγική αρχή και λογική. 

Ο Άνθρωπος δεν είναι μετρήσιμο μέγεθος. 

Όπως μη μετρήσιμο θα είναι το μέγεθος της ζημιάς που θα προκαλέσει η συγκεκριμένη πολιτική επιλογή της κυβέρνησης για εκτεταμένες συγχωνεύσεις τμημάτων, παρότι οι αριθμοί που θα παρουσιάσει η ηγεσία του Υ.ΠΑΙ.Θ.Α. για «εξορθολογισμό», «εξοικονόμηση πόρων» ή ότι άλλο επικαλεστεί προφανώς θα «ευημερούν». Οι αριθμοί, γιατί ο Άνθρωπος ως αξία και η Παιδεία ως αγαθό θα έχουν ήδη απολεσθεί στη δημιουργική λογιστική της κυβερνητικής εκπαιδευτικής πολιτικής.

* Ο Ευθύμιος Τουρνάς είναι δάσκαλος, Διευθυντής σχολικής μονάδας και Πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτικών Π.Ε. Λακεδαίμονος «Ο Πλήθων», αντιπρόσωπος στην 93η Γ.Σ. της Δ.Ο.Ε., ενώ έχει υπηρετήσει και στη θέση του Προϊσταμένου Εκπαιδευτικών θεμάτων στη Διεύθυνση Π.Ε. Λακωνίας (2005 – 2008)
 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 7/8

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

εκαβ
Τραγωδία στην Αμαλιάδα: Νεκρή 38χρονη δίπλα στο νεογέννητο βρέφος της
H 38χρονη άφησε την τελευταία της πνοή τα ξημερώματα, δίπλα στο νεογέννητο μωράκι της, που είχε φέρει στην ζωή λίγες μέρες πριν, την 1η Αυγούστου,...
Τραγωδία στην Αμαλιάδα: Νεκρή 38χρονη δίπλα στο νεογέννητο βρέφος της
απθ
Νομικό Συμβούλιο του Κράτους: Μια ιδιάζουσα περίπτωση μη νόμιμης συγκρότησης εκλεκτορικού σώματος σε ΑΕΙ για πλήρωση κενής θέσης ΔΕΠ
Μέλος ΔΕΠ του Τμήματος που συμμετείχε στη Συνέλευση κατά την οποία συγκροτήθηκε το Εκλεκτορικό Σώμα, συνδέεται με ιδιάζουσα σχέση με ένα εκ των...
Νομικό Συμβούλιο του Κράτους: Μια ιδιάζουσα περίπτωση μη νόμιμης συγκρότησης εκλεκτορικού σώματος σε ΑΕΙ για πλήρωση κενής θέσης ΔΕΠ