Δάσκαλε...
Αν μπορέσεις να μετατρέψεις το μάθημα σε χαρά, σε ενδιαφέρουσα ενασχόληση, σε αγαπημένη εργασία, τότε έχεις κερδίσει το παιχνίδι!
  1. Πού μπαίνεις δάσκαλε έτσι διστακτικός με αβέβαιο βήμα; Θα βρεις άραγε την πρώτη μέρα μια τάξη με διαμάντια ή θα είναι «ο λάκκος των λεόντων» όπου θα πρέπει να διδάξεις;
  2. Οπλίσου με τα καλά «εργαλεία» σου για να τα βγάλεις πέρα και άνοιξε την πόρτα. Μπες με το κεφάλι ψηλά, με χαμόγελο και καλή διάθεση. Ανάσυρε από μέσα σου όση  αντοχή, υπομονή και επιμονή διαθέτεις. Δες όλα τα παιδιά στα μάτια. Δεν χρειάζεσαι ούτε μαστίγιο, ούτε αυστηρότητα. Χαιρέτησε τα ευγενικά, πες τους ποιο μάθημα θα διδάξεις και γράψε το όνομά σου στον πίνακα.
  3. Οι πρώτες σου κινήσεις θα είναι καθοριστικές για τη σχέση σου με τα παιδιά. Αυτά έχουν το αλάνθαστο κριτήριο για να σε ζυγίσουν ,να σε «μετρήσουν» και να σε κατατάξουν στην κλίμακα τους .
  4. Δώσε ένα περίγραμμα του μαθήματος που θα τους διδάξεις και άφησε τα παιδιά να σε ρωτήσουν ότι θέλουν. Απάντησε ευγενικά ακόμα και σε προσωπικές ερωτήσεις. Δείξε τους ότι δεν φοβάσαι ούτε αποφεύγεις τα «δύσκολα».
  5. Πλησίασε την καρδιά και τη σκέψη τους. Μπες στη θέση τους. Βάλε τον εαυτό σου στο θρανίο. Μόνο έτσι θα ξεκλειδώσεις  τον δρόμο για την εμπιστοσύνη τους προς το πρόσωπο σου.
  6. Δεν είναι ανάγκη να γίνετε «κολλητοί» . Είναι όμως ανάγκη να υπάρχει αλληλοκατανόηση και αλληλοσεβασμός. Έτσι θα σε εκτιμήσουν  και πιο εύκολα θα ανοιχτούν και θα σε «πλησιάσουν» πραγματικά , όχι υποκριτικά, ψεύτικα και συμφεροντολογικά.
  7. Τα παιδιά δεν τα κερδίζεις ούτε με υπερβολική αυστηρότητα και σκληρότητα ούτε και με μεγάλη επιείκεια και χαλαρότητα. Την ευαίσθητη αυτή ισορροπία ανάμεσα σε αυτά πρέπει διαρκώς να αναζητάς,  και σαν τον ακροβάτη να ισορροπείς πάνω από το χάος των προβλημάτων των νέων που θα αντιμετωπίζεις καθημερινά. Τα προβλήματά τους είναι πολύ περισσότερα από τα δικά σου και ας μην το δείχνουν.  
  8. Ο δρόμος της πνευματικής τους κατάρτισης περνάει μέσα από την ολοκλήρωση του χαρακτήρα τους. Και αν πολλοί πιστεύουν ότι οι γονείς είναι υπεύθυνοι για τον  χαρακτήρα και τη συμπεριφορά, να είσαι σίγουρος ότι και το σχολείο έχει μεγάλο μερίδιο ευθύνης. Δίδαξε με το παράδειγμά σου και κάνε τους μιμητές των καλών προτύπων που μπορείς να τους προβάλλεις.
  9. Μη ξεχνάς ότι το σχολείο δεν είναι «προθάλαμος» για τα ΑΕΙ. Στόχος του σχολείου δεν είναι οι εξειδικευμένες γνώσεις αλλά η γενική και πολύπλευρη καλλιέργεια του νέου καθώς και η διαμόρφωση ενός ολοκληρωμένου ανθρώπου ελεύθερου, υπεύθυνου και δημοκρατικού. Δεν μπορείς λοιπόν να αδιαφορήσεις για την ηθική, αισθητική, πολιτιστική και πολιτική του εξέλιξη αλλά και για την ομαλή κοινωνικοποίηση του.
  10. Δίδαξε με μέθοδο, σωστή οργάνωση και κυρίως κατανοητά για όλους. Απάντησε σε ερωτήσεις και απορίες,  και αν βρεθείς σε δύσκολη θέση και δεν ξέρεις κάτι, μην υποκριθείς και να μη ντραπείς να ομολογήσεις την άγνοια σου ή κάποια κενά γνώσης  που είναι λογικό  να έχουμε όλοι.  Παντογνώστης και θεός δεν είναι κανείς και όποιος ισχυρίζεται ότι τα ξέρει όλα είναι τουλάχιστον ανόητος.
  11.  Έτσι και εσύ θα δικαιολογείς και θα καταλαβαίνεις τους μαθητές σου όταν αυτοί θα ξεχνάνε ή δεν θα γνωρίζουν κάτι από αυτά που θα έπρεπε να ξέρουν. Δώσε τους την ευκαιρία να διορθωθούν, να ανακτήσουν και να θυμηθούν όσα το μάθημα απαιτεί. Μην τα καταρρακώνεις, μην τα εξευτελίζεις γιατί το ίδιο θα κάνουν και αυτά στο πρώτο σου στραβοπάτημα.
  12. Δίνε σε όλους πολλές ευκαιρίες να διορθωθούν, να ξαναδιαβάσουν, να ξαναγράψουν και να δοκιμαστούν ξανά και ξανά. Σημασία έχει η προσπάθεια , η επιμονή, ο διαρκής αγώνας για το καλύτερο. Πολέμησε την αδιαφορία, την τεμπελιά και την περιφρόνηση στο έργο που οφείλουν να κάνουν. Ενθάρρυνε και επιβράβευσε με κάθε τρόπο τις όποιες προσπάθειες τους. Δώσε τους ελπίδα και κίνητρα για τον αγώνα τους. Άναψε την φωτιά της αγάπης για τη γνώση και την πολύπλευρη καλλιέργεια.
  13. Αν μπορέσεις να μετατρέψεις το μάθημα σε χαρά, σε ενδιαφέρουσα ενασχόληση, σε αγαπημένη εργασία, τότε έχεις κερδίσει το παιχνίδι!!! Τότε θα χαίρονται μπαίνοντας στην τάξη και θα σε θαυμάζουν και αγαπούν ειλικρινά αλλά και εσύ θα αισθάνεσαι περήφανος με την πρόοδο τους. Πρέπει λοιπόν να σε βλέπουν σαν συνεργάτη, συνοδοιπόρο, βοηθό και «φάρο» στο δύσκολο μονοπάτι τους.
  14. Οφείλεις να «βγάζεις» καθημερινά τον καλύτερο εαυτό σου. Άφησε έξω από την τάξη τα προσωπικά σου προβλήματα, αγωνίες και οικογενειακούς τσακωμούς. Μην τα μεταφέρεις μέσα στην τάξη. Οπλίσου με το χαμόγελο και την καλή σου διάθεση και μπες με αισιοδοξία στον χορό της κατάκτησης της γνώσης μαζί με τους μαθητές σου. Κοντά σε αυτούς μαθαίνεις και εσύ.
  15. Η αυτογνωσία και πρωτίστως η συγκροτημένη σου  προσωπικότητα με επίγνωση των ικανοτήτων και δυνατοτήτων σου είναι βασικές προϋποθέσεις για το έργο σου. Πιο πολύ όμως απαιτείται μια διαρκής προσπάθεια από την μεριά σου για να προετοιμάζεσαι, να ερευνάς, να ψάχνεις και να διαβάζεις συνέχεια και να μαθαίνεις. Οι γνώσεις δεν έχουν τέλος. Πριν μπεις στην τάξη να είσαι σωστά προετοιμασμένος και φρόντισε να βελτιώνεις διαρκώς την μεταδοτικότητα που θα πρέπει να έχεις .Να φέρνεις παραδείγματα ακόμα και από την καθημερινή ζωή ώστε να γίνονται πιο άμεσα αντιληπτά όσα λες. Καλύτερα να διδάξεις 10 πράγματα με απλό και κατανοητό τρόπο , παρά να αραδιάζεις 100 πράγματα με  βιαστικό και δήθεν «επιστημονικό» αλλά δυσνόητο τρόπο.
  16. Για αυτό μελέτησε και προετοιμάσου σαν να δίνεις εξετάσεις κάθε μέρα μπροστά σε απαιτητικούς κριτές που δεν θα αφήσουν την ευκαιρία να γελάσουν με το πρώτο λάθος σου. Είναι διαρκής αγώνας η διδασκαλία. Είναι σαν να ακροβατείς καθημερινά σε ένα τεντωμένο σκοινί , με κίνδυνο να «πέσεις» στα μάτια και υπόληψη των μαθητών σου. Να ξενυχτάς για την σωστή προετοιμασία σου και να δίνεις καθημερινά την καλή παράσταση σου σε ένα κοινό που διαρκώς θα σε κρίνει και συγκρίνει. Πρέπει κάθε μέρα να αποδεικνύεις την αξία σου.
  17. Αν μάλιστα ακόμα και με «θεατρικό» τρόπο μπορείς να κερδίσεις την προσοχή και το ενδιαφέρον των μαθητών σου, τότε σίγουρα θα έχεις κερδίσει ένα φανατικό ακροατήριο που θα χαίρεται να σε παρακολουθεί,  δεν θα σε φοβάται ούτε θα τρέμει κάθε φορά που θα μπαίνεις στην τάξη.
  18. Μίλα τους απλά , στη γλώσσα που καταλαβαίνουν, απλοποίησε τα δύσκολα και κάνε εύκολα τα δυσνόητα. Ζήτα να σου εκφράσουν απορίες και ξαναπές τα ίδια με υπομονή και κατανόηση , και μη βαρεθείς ποτέ να τα επαναλαμβάνεις. Η επανάληψη είναι η μητέρα της μάθησης.
  19. Πες και λίγα αστεία όταν το κλίμα είναι βαρύ και αρχίζουν να βαριούνται με όσα ακούν ή διαβάζουν. Το γέλιο, το παραμύθι και τα χρώματα ζωντανεύουν το ενδιαφέρον. Πιάσε την κιμωλία, άλλαξε χρώματα και γέμισε τον πίνακα με σχήματα, βέλη, τίτλους,  όρους και ότι άλλο θα μπορούσε να τραβήξει την προσοχή και το ενδιαφέρον τους. Δεν πειράζει αν σκονιστείς από τις κιμωλίες και τα χέρια σου γίνουν άσπρα από τη σκόνη.
  20. Ντρινννν ! Το σωτήριο κουδούνι …. Να σέβεσαι το χτύπημα του κουδουνιού για το διάλειμμα. Μη στερείς από τα παιδιά τον ελεύθερο τους χρόνο για να τους πεις δυο κουβέντες επιπλέον. Αν δεν ολοκλήρωσες , δικό σου είναι το λάθος που δεν τελείωσες έγκαιρα το μάθημα. Όπως σωστά μας είπε ένας σοφός επιθεωρητής μια φορά που ήρθε να μας βοηθήσει , πρέπει όταν χτυπήσει το κουδούνι και ενώ εμείς βρισκόμαστε στη μέση της λέξης Κολοκοτρώνης που ξεστομίζουμε, να μείνουμε στο Κολο-  , και αμέσως να τους αφήσουμε να βγουν έξω.
  21. Να γνωρίζεις τον κάθε μαθητή όσο καλύτερα μπορείς . Συνεργάσου με τους γονείς, μίλησε στα διαλείμματα και με το κάθε παιδί ξεχωριστά. Δείξε ότι πραγματικά ενδιαφέρεσαι για τα προβλήματα του. Αυτό δεν σημαίνει ότι θα πρέπει στη συνέχεια να κάνεις διακρίσεις με κανένα τρόπο. Η ισοτιμία και δικαιοσύνη που απαιτούν από σένα , και που αποτυπώνεται κυρίως στους βαθμούς του τριμήνου ή τετραμήνου είναι πολύ δύσκολη υπόθεση. Το να είσαι δίκαιος και αντικειμενικός είναι από τα δυσκολότερα  πράγματα που θα αντιμετωπίσεις.
  22. Βγάλτε μια κόλα χαρτί και κλείστε τα βιβλία….!Αχ, αυτά τα τεστ και τα διαγωνίσματα τα ξαφνικά και απροειδοποίητα ! Τι πανικός τι άγχος ! Βάζε τουλάχιστον θέματα διαβαθμισμένης δυσκολίας ώστε να γράφει κάτι και ο αδύναμος.  Όταν όμως παίρνεις το τεστ ή διαγώνισμα να το διορθώνεις την ίδια μέρα (και ας ξενυχτίσεις ) και όχι να το επιστρέφεις μετά από ένα μήνα . Ο μαθητής θυμάται εύκολα και κατανοεί τα πρόσφατα λάθη του και όχι αυτά που έκανε πολύ καιρό πριν. Δώσε μάλιστα την ευκαιρία και δυνατότητα όσοι απέτυχαν να δοκιμάσουν πάλι τις δυνάμεις τους. Μην τους καταδικάζεις από ένα γραπτό.
  23. Το μεγαλύτερο λάθος σου θα είναι να αξιολογείς τα παιδιά από μια εξέταση . Δεν πρέπει να αδιαφορείς  για το ήθος, τον χαρακτήρα και τις προσπάθειες που έκανε. Αν έγραψε άσχημα συχνά  τον «κόβεις» καταδικάζοντας την πορεία του και συχνά το μέλλον του.
  24. Πέρασε έξω από την τάξη… !  Είναι εύκολο να είσαι αυστηρός και να επιβάλλεις αποβολές  και τιμωρίες. Το δύσκολο είναι να είσαι ανεκτικός, καλοπροαίρετος, υπομονετικός και να μπορείς να κρατάς τον άτακτο στην τάξη και να τον συνεφέρεις αλλάζοντας τον για παράδειγμα θέση και θρανίο και όχι να τον στέλνεις στον Διευθυντή για να τον τιμωρήσει. Όταν τον «πετάς» έξω από την τάξη μπορεί να διευκολύνεις τη δουλειά σου μέσα στην τάξη, αλλά έχεις αποτύχει ως δάσκαλος. Σκέψου αν όποτε στο σπίτι σου έκανες σκανδαλιά να σε πέταγαν στον δρόμο οι γονείς σου….
  25.   Είναι όμως δυνατόν να γίνουν όλα αυτά ? Όχι βέβαια. Δεν είμαστε ούτε θεοί ούτε υπεράνθρωποι.  Ίσως όμως ένα μέρος τους να μπορεί να πραγματωθεί. Εξάλλου,  ένας διαρκής αγώνας είναι η ζωή, η επιβίωση, η εργασία, η κοινωνική συνύπαρξη. Είναι σίγουρο ότι όλοι κάνουμε λάθη πολλά και συχνά τα ίδια και τα ίδια. Τα λάθη σου δάσκαλε, θα είναι  πολλά, οι παραλείψεις περισσότερες, τα κενά γνώσης άπειρα. Οφείλεις όμως να αγωνίζεσαι  συνέχεια για το καλύτερο, να βελτιώνεσαι και να ενδιαφέρεσαι πραγματικά για τα παιδιά. 

           Μπες λοιπόν στην τάξη και ξεκίνα το έργο σου….

Καλή σχολική χρονιά

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 2/9

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

nosokomeio
Πρέβεζα: Τον μαχαίρωσε στο κεφάλι ενώ διασκέδαζε – Αναστάτωση στη γιορτή της σαρδέλας
Ένας νέος άντρας πλησίασε και χτύπησε τουλάχιστον δύο φορές με μαχαίρι το θύμα, τραυματίζοντάς τον στον κεφάλι και τον αυχένα
Πρέβεζα: Τον μαχαίρωσε στο κεφάλι ενώ διασκέδαζε – Αναστάτωση στη γιορτή της σαρδέλας
zetta-makri-stirixi-perifereiakoy-typoy.jpg
Ζέττα Μακρή: Σχετικά με την αναμόρφωση των Πινάκων Κατάταξης (ΑΣΕΠ) των υποψηφίων Εκπαιδευτικών ανά έτος
Εκπαιδευτικοί που συμπεριελήφθησαν στους αξιολογικούς πίνακες και απέκτησαν νέα προσόντα ή προϋπηρεσία ή μόρια από κοινωνικά κριτήρια μετά τη...
Ζέττα Μακρή: Σχετικά με την αναμόρφωση των Πινάκων Κατάταξης (ΑΣΕΠ) των υποψηφίων Εκπαιδευτικών ανά έτος
ekab (2)
Τραγωδία στο κέντρο της Αθήνας: Νεκρός 66χρονος μηχανής- Συγκρούστηκε με λεωφορείο
Το τροχαίο συνέβη ο ύψος του Ιδρύματος Ερευνών, ενώ επί τόπου έσπευσε ασθενοφόρο του ΕΚΑΒ και κλιμάκιο της τροχαίας για να διερευνήσει τα αίτια του...
Τραγωδία στο κέντρο της Αθήνας: Νεκρός 66χρονος μηχανής- Συγκρούστηκε με λεωφορείο