ΔΙΕΚ
Τι καταγγέλλει εικαστικός - εκπαιδευτικός για την ειδικότητα «Εσωτερική Αρχιτεκτονική, Διακόσμηση και Σχεδιασμός Αντικειμένων» στις ΣΑΕΚ

Για τον νέο Οδηγό Κατάρτισης στις Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (ΣΑΕΚ) και συγκεκριμένα όσα αναφέρει για την ειδικότητα «Εσωτερική Αρχιτεκτονική, Διακόσμηση και Σχεδιασμός Αντικειμένων» διαμαρτύρεται με επιστολή του εικαστικός – εκπαιδευτικός και πραγματογνώμονάς του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ).

Στην επιστολή, γίνεται λόγος για «σοβαρά προβλήματα αναφορικά με τα προσόντα των εκπαιδευτών που δικαιούνται να διδάξουν τις μαθησιακές ενότητες» και για «αναξιοκρατία».

Ειδικότερα, ο εικαστικός-εκπαιδευτικός υποστηρίζει στην επιστολή του, την οποία δημοσιεύει το alfavita.gr, ότι παρατηρείται μονομερής ανάθεση διδασκαλίας, αναξιοκρατική αντιμετώπιση, αποκλεισμός καταρτισμένων ειδικοτήτων από τις μαθησιακές ενότητες της Ιστορίας της Τέχνης, αποκλεισμός Αρχιτεκτόνων μηχανικών από τη μαθησιακή ενότητα του Γραμμικού σχεδίου, αδικαιολόγητος υποβιβασμός των Αποφοίτων Σχολών Καλών Τεχνών στη Διδασκαλία Ελεύθερου και Βασικού Σχεδίου και παράλογος αποκλεισμός των Αποφοίτων Σχολών Καλών Τεχνών από τη μαθησιακή ενότητα «Χρώμα και Διακοσμητικές Εφαρμογές».

ΔΙΕΚ

Η επιστολή διαμαρτυρίας

Αξιότιμοι κυρίες / κύριοι,

Με την παρούσα επιστολή, θα θέλαμε να εκφράσουμε τη βαθιά μας απογοήτευση και έντονη διαμαρτυρία για τη δημοσίευση του νέου Οδηγού Κατάρτισης στις Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτισης (Σ.Α.Ε.Κ.), ο οποίος αφορά την ειδικότητα «ΕΣΩΤΕΡΙΚΗ ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ, ΔΙΑΚΟΣΜΗΣΗ ΚΑΙ ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΩΝ».

Ο εν λόγω οδηγός παρουσιάζει σοβαρά προβλήματα αναφορικά με τα προσόντα των εκπαιδευτών που δικαιούνται να διδάξουν τις μαθησιακές ενότητες. Εκτιμούμε ότι προάγει την αναξιοκρατία, ευνοώντας αποκλειστικά έναν συγκεκριμένο κλάδο, εις βάρος άλλων εξίσου ή και περισσότερο συναφών ειδικοτήτων.

Συγκεκριμένα παρατηρείται:

1. Μονομερής ανάθεση διδασκαλίας: Όλες ανεξαρτήτως οι μαθησιακές ενότητες του οδηγού κατάρτισης, ανατίθενται κατά προτεραιότητα σε εκπαιδευτές/τριες Διακοσμητικής ΑΤΕΙ/ΑΕΙ, ΠΕ 89.27 ή Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής Διακόσμησης και Σχεδιασμού Αντικειμένων ΑΤΕΙ/ΑΕΙ. Μόνο στην περίπτωση που δεν υπάρχουν διαθέσιμοι εκπαιδευτές/τριες αυτού του κλάδου, είναι δυνατή η ανάθεση σε άλλες ειδικότητες, κάτι που υποδεικνύει μία προνομιακή αντιμετώπιση υπέρ συγκεκριμένου κλάδου. Αυτή η απόφαση αγνοεί επιδεικτικά άλλες ειδικότητες που διαθέτουν αντίστοιχη ή και μεγαλύτερη συνάφεια με το αντικείμενο της διδασκαλίας.

2. Αναξιοκρατική αντιμετώπιση: Αυτή η πρακτική δημιουργεί την αίσθηση ότι ο οδηγός έχει συνταχθεί με σκοπό να εξυπηρετήσει συμφέροντα συγκεκριμένων εκπαιδευτών/τριων, αποκλείοντας άλλους που διαθέτουν αποδεδειγμένα υψηλά προσόντα και εξειδίκευση στο αντικείμενο. Είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι αγνοούνται πλήρως ειδικότητες που συνάδουν εξίσου ή και περισσότερο με τις μαθησιακές ενότητες.

3. Αποκλεισμός καταρτισμένων ειδικοτήτων από τις μαθησιακές ενότητες της Ιστορίας της Τέχνης: Ειδικά για τις μαθησιακές ενότητες που αφορούν την Ιστορία της Τέχνης, όπως οι μαθησιακές ενότητες «ΠΑΛΑΙΟΤΕΡΟΙ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΙ ΚΑΙ ΤΕΧΝΗ», «ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΚΑΙ ΝΕΟΤΕΡΗ ΤΕΧΝΗ», «ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΚΑΙ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΤΕΧΝΗ», οι καταλληλότεροι για τη διδασκαλία είναι κατά τον οδηγό κατάρτισης οι εκπαιδευτές/τριες της ειδικότητας Διακοσμητικής ΑΤΕΙ/ΑΕΙ, ΠΕ 89.27 ή Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής Διακόσμησης και Σχεδιασμού Αντικειμένων ΑΤΕΙ/ΑΕΙ, ενώ σεπερίπτωση έλλειψής τους, εξετάζεται η ανάθεση σε εκπαιδευτές/τριες της ειδικότητας Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής ΑΕΙ. Ελλείψει αυτών, προβλέπεται η ανάθεση στους ΠΕ 81 Πολιτικούς Μηχανικούς – Αρχιτέκτονες, και μόνο εάν δεν βρεθεί κανείς από αυτούς, τότε επιτρέπεται η ανάθεση σε απόφοιτο/η της Σχολής Καλών Τεχνών ΠΕ08. Το γεγονός ότι αποκλείεται πλήρως ο Τομέας Ιστορίας της Τέχνης από το Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας της Φιλοσοφικής Σχολής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, καθώς και του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, είναι πραγματικά αξιοθαύμαστο. Φαίνεται πως, σύμφωνα με τους συντάκτες του οδηγού, ένας διακοσμητής ή ένας πολιτικός μηχανικός είναι σαφώς καταλληλότεροι να διδάξουν Ιστορία της Τέχνης σε σχέση με κάποιον που έχει αφιερώσει τη ζωή του σπουδάζοντας ακριβώς αυτό: την Ιστορία της Τέχνης. Αυτό αποτελεί πρωτοφανή παράλειψη, καθώς αποκλείονται εξειδικευμένοι ιστορικοί της τέχνης από την ίδια τους την επιστημονική κατεύθυνση. Είναι αδιανόητο να θεωρείται ότι ένας ιστορικός τέχνης ή ένας απόφοιτός της Σχολής Καλών Τεχνών, δεν έχει επαρκή προσόντα να διδάξει την Ιστορία της Τέχνης, ενώ ταυτόχρονα δίνονται προτεραιότητες σε κλάδους χωρίς ουσιαστική σύνδεση με το αντικείμενο.

4. Αποκλεισμός Αρχιτεκτόνων μηχανικών από τη μαθησιακή ενότητα του Γραμμικού σχεδίου: Στη μαθησιακή ενότητα του Γραμμικού Σχεδίου, σύμφωνα με τον οδηγό κατάρτισης, οι καταλληλότεροι εκπαιδευτές/τριες είναι οι απόφοιτοι της ειδικότητας Διακοσμητικής ΑΤΕΙ/ΑΕΙ, ΠΕ 89.27 ή Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής Διακόσμησης και Σχεδιασμού Αντικειμένων ΑΤΕΙ/ΑΕΙ, και μόνο σε περίπτωση έλλειψής τους προτιμάται κάποιος απόφοιτος/η Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής ΑΕΙ. Αν και πάλι δεν υπάρχει διαθεσιμότητα, τότε και μόνο τότε μπορεί να αναλάβει κάποιος/α της ειδικότητας Αρχιτεκτόνων Μηχανικών ΑΕΙ. Είναι πραγματικά εντυπωσιακό ότι, κατά τους συντάκτες του οδηγού, ένας διακοσμητής θεωρείται πιο κατάλληλος να διδάξει τη μαθησιακή ενότητα του γραμμικού σχεδίου από έναν αρχιτέκτονα. Φαίνεται πως οι γνώσεις γραμμικού σχεδίου που αποκτά κανείς στο Μετσόβιο Πολυτεχνείο ίσως δεν είναι αρκετά «εξειδικευμένες» για τα πρότυπα αυτού του οδηγού. Προφανώς, η διδασκαλία του γραμμικού σχεδίου απαιτεί κάτι που ένας αρχιτέκτονας δεν μπορεί να κατανοήσει πλήρως…

5. Αδικαιολόγητος Υποβιβασμός των Αποφοίτων Σχολών Καλών Τεχνών στη Διδασκαλία Ελεύθερου και Βασικού Σχεδίου: Ένα ακόμη σημείο σοβαρότατου προβληματισμού αφορά την μαθησιακή ενότητα του Ελεύθερου και Βασικού Σχεδίου, στο οποίο, σύμφωνα με τον νέο οδηγό κατάρτισης, οι καταλληλότεροι/ες εκπαιδευτές/τριες είναι οι απόφοιτοι της ειδικότητας Διακοσμητικής ΑΤΕΙ/ΑΕΙ, ΠΕ 89.27 ή Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής Διακόσμησης και Σχεδιασμού Αντικειμένων ΑΤΕΙ/ΑΕΙ.

Ελλείψει αυτών, η διδασκαλία μπορεί να ανατεθεί σε απόφοιτους της ειδικότητας Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής ΑΕΙ, και μόνο ως ύστατη λύση προτείνεται η ανάθεση σε αποφοίτους του νέου ενιαίου κλάδου εκπαιδευτικών ΠΕ08, δηλαδή απόφοιτους της Σχολής Καλών Τεχνών. Αυτό εγείρει σοβαρά ερωτήματα σχετικά με την ορθότητα των κριτηρίων επιλογής. Είναι τουλάχιστον παράδοξο να θεωρείται ότι οι απόφοιτοι της Σχολής Καλών Τεχνών, οι οποίοι έχουν εξειδικευτεί στο Ελεύθερο Σχέδιο και στη διδασκαλία του, βρίσκονται χαμηλότερα στην ιεραρχία από απόφοιτους των Εφαρμοσμένων Τεχνών ή της Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής. Η αντίληψη ότι ένας απόφοιτος Σχολής Καλών Τεχνών δεν έχει την απαραίτητη κατάρτιση για τη διδασκαλία του Ελεύθερου Σχεδίου, και μάλιστα ότι υστερεί έναντι ενός διακοσμητή, είναι πέρα για πέρα ακατανόητη. Αξίζει να σημειωθεί ότι, σε πολλές πανεπιστημιακές σχολές, όπως στη Σχολή Εφαρμοσμένων Τεχνών του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής (ΠΑ.Δ.Α.), από την οποία ενδέχεται να έχουν αποφοιτήσει οι συντάκτες του συγκεκριμένου Οδηγού Κατάρτισης, τα μαθήματα Ελεύθερου και Βασικού Σχεδίου διδάσκονται κατά προτεραιότητα και αποκλειστικά από αποφοίτους των Σχολών Καλών Τεχνών. Προφανώς, αυτό το γεγονός δεν φαίνεται να αποτελεί αντικείμενο προβληματισμού ή να έχει ληφθεί υπόψη από τους συντάκτες του οδηγού.

Η συγκεκριμένη απόφαση υποβαθμίζει την αναγνωρισμένη ακαδημαϊκή και καλλιτεχνική αξία των αποφοίτων Σχολών Καλών Τεχνών και δημιουργεί την εντύπωση ότι τα κριτήρια επιλογής εκπαιδευτών/τριων βασίζονται σε λογικές αποκλεισμού παρά σε αξιολογικές κρίσεις που προάγουν την ποιότητα της εκπαίδευσης.

6. Παράλογος Αποκλεισμός των Αποφοίτων Σχολών Καλών Τεχνών από τη μαθησιακή ενότητα «Χρώμα και Διακοσμητικές Εφαρμογές» Ένα ακόμα αξιοσημείωτο παράδειγμα του προβληματικού οδηγού κατάρτισης, αφορά τη μαθησιακή ενότητα «Χρώμα και Διακοσμητικές Εφαρμογές». Σύμφωνα με τις προβλέψεις του οδηγού, η διδασκαλία αυτής της μαθησιακής ενότητας, που πραγματεύεται το χρώμα στη ζωγραφική και τις εφαρμογές του, ανατίθεται αποκλειστικά σε εκπαιδευτές/τριες της ειδικότητας Διακοσμητικής ΑΤΕΙ/ΑΕΙ, ΠΕ 89.27 ή Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής Διακόσμησης και Σχεδιασμού Αντικειμένων ΑΤΕΙ/ΑΕΙ. Το πιο εντυπωσιακό όμως είναι ότι η ειδικότητα των αποφοίτων της Σχολής Καλών Τεχνών απουσιάζει παντελώς από την προβλεπόμενη λίστα των καταρτισμένων εκπαιδευτών/τριών.

Αυτή η παράλειψη είναι τουλάχιστον παράλογη, καθώς οι απόφοιτοι της Σχολής Καλών Τεχνών, και ιδιαίτερα όσοι ειδικεύονται στη ζωγραφική, είναι αναμφισβήτητα οι πιο κατάλληλοι να διδάξουν τη χρήση και τη θεωρία του χρώματος. Είναι αδιανόητο να υπονοείται ότι ένας επαγγελματίας ζωγράφος δεν έχει τις γνώσεις και την εμπειρία να διδάξει ένα μάθημα που σχετίζεται άμεσα με το χρώμα, ένα από τα βασικότερα εργαλεία της τέχνης του. Ο αποκλεισμός αυτός θέτει υπό αμφισβήτηση όχι μόνο την αξιοκρατία αλλά και τη λογική με την οποία έχουν καθοριστεί τα κριτήρια διδασκαλίας. Επιπλέον, η επιλογή αυτή δημιουργεί την εντύπωση ότι το χρώμα στη ζωγραφική μπορεί να κατανοηθεί καλύτερα από έναν απόφοιτο εφαρμοσμένων τεχνών, παρά από έναν ζωγράφο που έχει αφιερώσει χρόνια σπουδών και πρακτικής ενασχόλησης στο συγκεκριμένο πεδίο. Είναι ξεκάθαρο ότι η υποτίμηση της ειδικότητας των αποφοίτων της σχολής Καλών Τεχνών, σε σχέση με την εφαρμογή του χρώματος δεν βασίζεται σε καμία λογική τεκμηρίωση και λειτουργεί εις βάρος της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης.

Η χρήση της πρόθεσης "ελλείψει" στον νέο οδηγό σπουδών υποδηλώνει ότι μια συγκεκριμένη ειδικότητα θεωρείται η καταλληλότερη να αναλάβει τη διδασκαλία μιας μαθησιακής ενότητας έναντι άλλων ειδικοτήτων. Αυτό σημαίνει ότι η εν λόγω ειδικότητα έχει την απόλυτη συνάφεια με τη μαθησιακή ενότητα και, μόνο σε περίπτωση αδυναμίας εύρεσης εκπαιδευτή/τριας από αυτήν την ειδικότητα, εξετάζεται η ανάθεση σε εκπαιδευτή/τρια άλλης ειδικότητας. Ουσιαστικά, η μαθησιακή ενότητα θεωρείται "μονόδρομος" για τη συγκεκριμένη ειδικότητα, με αποτέλεσμα οι υπόλοιπες να έρχονται σε δεύτερη μοίρα ή να αποκλείονται τελείως.

Σε αντίθεση, αν μια μαθησιακή ενότητα μπορεί να καλυφθεί ισότιμα από διαφορετικές ειδικότητες, θα έπρεπε να χρησιμοποιείται η διαζευκτική σύνδεση "ή", η οποία επιτρέπει την ισότιμη συμμετοχή εκπαιδευτών/τριων από διαφορετικούς κλάδους.

Η συνεχής και σχεδόν αποκλειστική χρήση της πρόθεσης "ελλείψει" από τη συγγραφική ομάδα του οδηγού κατάρτισης επιφέρει σοβαρές συνέπειες για την επαγγελματική αποκατάσταση εκατοντάδων εκπαιδευτών/τριων. Με αυτόν τον τρόπο, αποκλείονται αυτομάτως από την αγορά εργασίας του συγκεκριμένου τομέα, περιορίζοντας δραστικά τη δυνατότητά τους να διδάξουν μαθήματα που σχετίζονται άμεσα με την εξειδίκευσή τους. Η επιλογή αυτή δεν φαίνεται τυχαία. Αντί να προάγει την αξιοκρατία και να αξιοποιεί ισότιμα τις εξειδικεύσεις όλων των κλάδων, η χρήση της πρόθεσης "ελλείψει" μοιάζει να εξυπηρετεί συγκεκριμένα συμφέροντα, ενισχύοντας μια μονοδιάστατη ομάδα εκπαιδευτών/τριων, οι οποίοι/ες αποκτούν το αποκλειστικό προβάδισμα στην εκπαιδευτική διαδικασία.

Το ζήτημα αυτό εγείρει σοβαρές αμφιβολίες σχετικά με την ορθότητα και τη διαφάνεια των κριτηρίων που καθορίζουν την ανάθεση των μαθησιακών ενοτήτων. Για ποιο λόγο ένας αρχιτέκτονας, που έχει λάβει πολυετή και εξειδικευμένη εκπαίδευση στο γραμμικό σχέδιο, δεν θεωρείται εξίσου κατάλληλος με έναν απόφοιτο Διακοσμητικής ΑΤΕΙ/ΑΕΙ, ΠΕ 89.27 ή Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής Διακόσμησης και Σχεδιασμού Αντικειμένων ΑΤΕΙ/ΑΕΙ., για τη διδασκαλία της συγκεκριμένης μαθησιακής ενότητας; Η απόλυτη προτεραιότητα που αποδίδεται στους εκπαιδευτές/τριες του κλάδου ΠΕ89.27, φαίνεται αδικαιολόγητη, δεδομένου ότι οι αρχιτέκτονες διαθέτουν σαφώς πιο ολοκληρωμένη κατάρτιση και εμπειρία στο αντικείμενο. Αυτό δημιουργεί εύλογα ερωτήματα περί αδιαφάνειας και μεροληψίας στον τρόπο με τον οποίο γίνεται η αξιολόγηση των προσόντων.

Ακόμη πιο προβληματική είναι η περίπτωση του Ελεύθερου Σχεδίου και της διδασκαλίας του χρώματος. Είναι απορίας άξιο γιατί ένας απόφοιτος της Σχολής Καλών Τεχνών, ο οποίος έχει ειδικευτεί σε αυτές τις δεξιότητες, θεωρείται λιγότερο κατάλληλος από έναν διακοσμητή ΠΕ89.27 για τη διδασκαλία αυτών των μαθησιακών ενοτήτων. Το Ελεύθερο Σχέδιο και η χρήση του χρώματος αποτελούν τον πυρήνα της εκπαίδευσης των εικαστικών καλλιτεχνών, και θα ήταν απολύτως λογικό να έχουν προτεραιότητα στη διδασκαλία αυτών των αντικειμένων. Αντιθέτως, η προτεραιότητα που δίνεται στους εκπαιδευτές/τριες Διακοσμητικής ΑΤΕΙ/ΑΕΙ, ΠΕ 89.27 ή Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής Διακόσμησης και Σχεδιασμού Αντικειμένων ΑΤΕΙ/ΑΕΙ., μοιάζει αντιφατική και αβάσιμη. Μπορεί κανείς εύλογα να υποστηρίξει ότι η σειρά προτεραιότητας που έχει τεθεί θα έπρεπε να είναι αντιστρόφως ανάλογη, με τους αποφοίτους της Σχολής Καλών Τεχνών και τους αρχιτέκτονες να κατέχουν προνομιακή θέση στη διδασκαλία μαθησιακών ενοτήτων που άπτονται του βασικού γνωστικού τους αντικειμένου.

Τέλος, πώς είναι δυνατόν οι συντάκτες του οδηγού να θεωρούν ότι ο μόνος και αποκλειστικά κατάλληλος για τη διδασκαλία της Ιστορίας της Τέχνης είναι ένας απόφοιτος Διακοσμητικής ΑΤΕΙ/ΑΕΙ, ΠΕ 89.27 ή Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής Διακόσμησης και Σχεδιασμού Αντικειμένων ΑΤΕΙ/ΑΕΙ., έναντι ενός Ιστορικού Τέχνης που έχει αποφοιτήσει από τη Σχολή Καλών Τεχνών, το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών (ΕΚΠΑ) ή το Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ); Φαίνεται μάλλον ότι οι απόφοιτοι αυτών τον σχολών, απλώς έχασαν την ευκαιρία να κάνουν τις... «σωστές» σπουδές.

Οι παρούσες ρυθμίσεις στον οδηγό κατάρτισης φαίνεται να υπονομεύουν την αρχή της αξιοκρατίας, προωθώντας ένα σύστημα ανάθεσης μαθησιακών ενοτήτων που δεν βασίζεται σε σαφή και ακαδημαϊκά κριτήρια. Αντίθετα, δημιουργούν την εντύπωση ότι στηρίζονται σε προτιμήσεις χωρίς ουσιαστική τεκμηρίωση.Ο εν λόγω οδηγός κατάρτισης παρουσιάζει σοβαρές αδυναμίες και σε άλλα σημεία, τα οποία δεν θα αναλυθούν εδώ, καθώς η επιστολή εστιάζει κυρίως στις αντιφάσεις και αδικίες που αφορούν τις Εικαστικές Τέχνες. Παρ’ όλα αυτά, είναι προφανές πως ακόμη και μια πρόχειρη ανάγνωση του προσοντολογίου αποκαλύπτει την αδικαιολόγητη προνομιακή μεταχείριση του κλάδου Διακοσμητικής ΑΤΕΙ/ΑΕΙ, ΠΕ 89.27 ή Εσωτερικής Αρχιτεκτονικής Διακόσμησης και Σχεδιασμού Αντικειμένων ΑΤΕΙ/ΑΕΙ εις βάρος άλλων εξίσου ή και περισσότερο συναφών ειδικοτήτων.

Αναρωτήθηκε άραγε κανείς από την συγγραφική ομάδα αν μία μαθησιακή ενότητα με τίτλο «Φυσικά Πετρώματα» θα έπρεπε να την διδάσκει ένας γεωλόγος και όχι κάποιος απόφοιτος Διακοσμητικής; Ο πρώτος δεν υπάρχει καν στο προσοντολόγιο, ενώ ο δεύτερος θεωρείται απολύτως κατάλληλος με αποκλειστική προτεραιότητα –

φυσικά, γιατί όχι;

Η επιλεκτική αυτή διαδικασία είναι όχι μόνο αδικαιολόγητη, αλλά και βαθιά προβληματική, καθώς υπονομεύει την αρχή της ισότητας ευκαιριών ανάμεσα στους εκπαιδευτές/τριες και, κατ’ επέκταση, την ποιότητα της εκπαίδευσης που προσφέρεται στους καταρτιζόμενους/ες. Όταν αποκλείονται ικανοί και καταρτισμένοι εκπαιδευτές/τριες, διακυβεύεται η ουσιαστική επιμόρφωση των σπουδαστών/τριων και η ακεραιότητα του εκπαιδευτικού έργου.

Είναι απαραίτητο οι εκπαιδευτές/τριες να επιλέγονται με κριτήρια όπως η επιστημονική τους επάρκεια, η εμπειρία τους, και η συνάφεια του πτυχίου τους με το εκάστοτε διδασκόμενο αντικείμενο, ανεξαρτήτως του κλάδου στον οποίο ανήκουν. Μόνο με αυτόν τον τρόπο θα διασφαλιστεί η ποιότητα της εκπαίδευσης και η ανάπτυξη δεξιοτήτων που ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις της σύγχρονης αγοράς εργασίας.

Για όλους αυτούς τους λόγους, σας καλούμε να επανεξετάσετε το περιεχόμενο του οδηγού κατάρτισης άμεσα. Είναι επιτακτική ανάγκη να διασφαλιστεί η ίση και δίκαιη μεταχείριση όλων των εκπαιδευτικών ειδικοτήτων που έχουν συναφές αντικείμενο σπουδών, ώστε να προωθηθούν η αξιοκρατία και η αριστεία στις αναθέσεις των μαθησιακών ενοτήτων που διδάσκονται στις δημόσιες Σχολές Ανώτερης Επαγγελματικής Κατάρτιση (ΣΑΕΚ). Η διασφάλιση αυτών των αρχών δεν αποτελεί μόνο ζήτημα δικαιοσύνης, αλλά μια θεμελιώδη προϋπόθεση για τη διατήρηση της ποιότητας και της αξιοπιστίας του εκπαιδευτικού έργου. Αν αυτές οι αρχές δεν τηρηθούν, ο θεσμός της επαγγελματικής κατάρτισης, θα υπονομεύσει τον ίδιο του τον στόχο: την καλλιέργεια των σπουδαστών/τριων με την καλύτερη δυνατή εκπαίδευση, από τους πλέον καταρτισμένους διδάσκοντες.

Με εκτίμηση,

Ορέστης Χάρος

Εικαστικός - Εκπαιδευτικός

Πραγματογνώμονάς του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ)

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Το 1ο στην Ελλάδα Πρόγραμμα επιμόρφωσης Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς με Πιστοποιητικό

ΑΣΕΠ: Η πιο Εύκολη Πιστοποίηση Αγγλικών για μόρια σε 2 ημέρες (δίνεις από το σπίτι σου με 95 ευρώ)

Παν.Πατρών: Μοριοδοτούμενο σεμινάριο ΕΙΔΙΚΗ ΑΓΩΓΗΣ με 65Є εγγραφή - έως 21/10

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

2ος Πανελλήνιος Γραπτός Διαγωνισμός ΑΣΕΠ: Τα 2 μαθήματα εξέτασης και η ύλη

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

Μαρινέλλα
Μαρινέλλα: Σε κέντρο αποκατάστασης στο εξωτερικό μετά τη νοσηλεία της στην Ελλάδα
Η επόμενη μέρα για την αποκατάσταση και το ενδεχόμενο μεταφοράς στο εξωτερικό για τη μεγάλη ερμηνεύτρια
Μαρινέλλα: Σε κέντρο αποκατάστασης στο εξωτερικό μετά τη νοσηλεία της στην Ελλάδα
foto_education_pencils_molivia.jpg
Χωρίς σχολική νοσηλεύτρια σχολείο στην Αττική: Μαθητής με σοβαρό πρόβλημα υγείας περιμένει εδώ και 15 μέρες
«Η σχολική νοσηλεύτρια που είχε προσληφθεί για το συγκεκριμένο παιδί πήρε την άδεια κύησης που δικαιούται σε προχωρημένη εγκυμοσύνη κι από τότε ο...
Χωρίς σχολική νοσηλεύτρια σχολείο στην Αττική: Μαθητής με σοβαρό πρόβλημα υγείας περιμένει εδώ και 15 μέρες
apergia-kinitopoiiseis2jpg.jpg
Αγωνιστική Παρέμβαση Δ.Ε. Λάρισας: «Ποινικοποιούν την απεργία - Μόνο τους όπλο η τρομοκρατία και ο αυταρχισμός»
Το δικαίωμα των εργαζομένων να συμμετέχουν στις συλλογικές αποφάσεις των σωματείων τους είναι αδιαπραγμάτευτο και αναφαίρετο
Αγωνιστική Παρέμβαση Δ.Ε. Λάρισας: «Ποινικοποιούν την απεργία - Μόνο τους όπλο η τρομοκρατία και ο αυταρχισμός»