Παιδικοί σταθμοί
Επιστολή επιστημονικής τεκμηρίωσης της εισαγωγής του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής στα Νηπιαγωγεία που συντάχθηκε από όλους τους κοσμήτορες και προέδρους των σχολών ΣΕΦΑΑ όλης της χώρας και εστάλη στους πολιτειακούς φορείς

Δελτίο Τύπου του Πανελληνίου Συλλόγου Επαγγελματιών Αθλητισμού και Άσκησης (Π.Σ.Ε.Α.Α.) σχετικά με την εισαγωγή του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής στα Νηπιαγωγεία

Με τη συμμετοχή των Κοσμητόρων και Προέδρων όλων των Σχολών των Τ.Ε.Φ.Α.Α. της χώρας, συντάχθηκε επιστολή που απεστάλη στο Υπουργείο Παιδείας και στους τομεάρχες Παιδείας και Αθλητισμού όλων των κομμάτων.

Το περιεχόμενο της επιστολής έχει στόχο την επιστημονική τεκμηρίωση της απόλυτης κοινωνικής ωφελιμότητας και αναγκαιότητας της εισαγωγής του μαθήματος της Φυσικής Αγωγής στα νηπιαγωγεία, η οποία θα διδάσκεται από εξειδικευμένους εκπαιδευτικούς Φυσικής Αγωγής.

Επειδή ζητούμενο είναι οι Νηπιαγωγοί να συνεπικουρούνται στο λειτούργημά τους, σε ένα αντικείμενο διδασκαλίας για το οποίο οι εκπαιδευτικοί Φυσικής Αγωγής έχουν την ακαδημαϊκή επάρκεια, που απέκτησαν κατά τη διάρκεια των σπουδών τους.

Επειδή ζητούμενο είναι η βελτίωση της ολόπλευρης εκπαίδευσης και προάσπιση της υγείας των παιδιών μας.

Επειδή πρέπει να πάψει η χώρα μας συγκαταλέγεται μέσα στις χειρότερες χώρες από άποψη παχυσαρκίας των παιδιών της και να προληφθεί η έντονη εμφάνιση καρδιαγγειακών νόσων σε μία μεσογειακή χώρα όπως η Ελλάδα.

Η εξειδικευμένη Φυσική Αγωγή στα νηπιαγωγεία μπορεί στην πιο κατάλληλη αναπτυξιακή περίοδο, να μορφώσει από κινητικής άποψης το τρυφερότερο κομμάτι της ελληνικής κοινωνίας και να το μπολιάσει, εφ’ όρου ζωής, με συνήθειες που προάγουν την υγεία, όπως είναι η συμμετοχή σε παιγνιώδη προγράμματα άσκησης.

Αυτήν τη στάση ζωής, μόνο οι εκπαιδευτικοί Φυσικής Αγωγής μπορούν να την εμπνεύσουν, αφού τη διδάχθηκαν στις πανεπιστημιακές Σχολές τους. Μπορούν να την εμπνεύσουν στα νήπιά μας μέσα από το κινητικό παιχνίδι, από την μουσικοκινητική αγωγή, και να την υποστηρίξουν μέσα από εξειδικευμένες για αυτές τις ηλικίες γνώσεις στην εργοφυσιολογία, κινησιολογία και παιδαγωγική.

Ακολουθεί η υπογεγραμμένη επιστολή των Καθηγητών και του Προέδρου του Π.Σ.Ε.Α.Α..

Η επιστολή 

Από: Σχολές / Τμήματα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού (ΤΕΦΑΑ) του - Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (ΑΠΘ) - Δημοκριτείου Πανεπιστημίου Θράκης (ΔΠΘ) - Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών (ΕΚΠΑ) - Πανεπιστημίου Θεσσαλίας (ΠΘ) Πανελλήνιο Σύλλογο Επαγγελματιών Αθλητισμού και Άσκησης (ΠΣΕΑΑ)

Προς: Τον Υπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού κ. Κυριάκο Πιερρακάκη 

Κοινοποίηση: - Προεδρία της Δημοκρατίας - Πρόεδρο της Βουλής των Ελλήνων - Γενική Γραμματεία Πρωθυπουργού - Αναπληρωτή Υπουργό Υπουργείου Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κο Ιωάννη Βρούτση - Υφυπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κα Ζέττα Μακρή - Υφυπουργό Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού, κα. Ιωάννα Λυτρίβη - Γενικό Γραμματέα Αθλητισμού, κο Γιώργο Μαυρωτά - Μέλη της Επιτροπής Μορφωτικών Υποθέσεων της Βουλής διά του Προεδρείου της - Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής - Γραμματείες Τμημάτων Παιδείας Κοινοβουλευτικών Κομμάτων

Θέμα: Ομόφωνη πρόταση των Τμημάτων Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού της χώρας σε συνεργασία με τον Πανελλήνιο Σύλλογο Επαγγελματιών Αθλητισμού και Άσκησης για την εισαγωγή της Φυσικής Αγωγής στο Νηπιαγωγείο, στο πλαίσιο της διαβούλευσης του σχεδίου νόμου «Αναβάθμιση του Σχολείου και άλλες διατάξεις»

Αξιότιμε κε. Πιερρακάκη Πριν από λίγους μήνες το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού ανακοίνωσε την πρόθεσή του για την εισαγωγή της Φυσικής Αγωγής (ΦΑ) στο Νηπιαγωγείο. Η πρόθεση του Υπουργείου συνάδει με πλήθος επιστημονικών ερευνών στις οποίες επισημαίνεται τόσο η σημαντικότητα της προσχολικής ηλικίας για την κινητική ανάπτυξη και την υιοθέτηση συμπεριφορών που σχετίζονται με την υγεία, όπως είναι η σωματική δραστηριότητα, όσο και η εξέχουσα θέση της κίνησης για την ολόπλευρη ανάπτυξη των νηπίων. Σε αυτήν τη βάση, η εισαγωγή της ΦΑ στο Νηπιαγωγείο αποτελεί ένα αναγκαίο βήμα για τη διασφάλιση της υγείας και της ολόπλευρης ανάπτυξης των παιδιών στη χώρα μας, καθώς θα συμβάλει στην επίτευξη δύο σημαντικών στόχων:

Α) Διασφάλιση της απαραίτητης για την υγεία σωματικής δραστηριότητας

Υπάρχουν πλέον ισχυρά αποδεικτικά στοιχεία σχετικά με τα οφέλη της τακτικής σωματικής δραστηριότητας για την υγεία (π.χ. περιορισμός λιπώδους ιστού, ενίσχυση των οστών, της καρδιομεταβολικής και ψυχικής υγείας), αλλά και για τη γνωστική, κοινωνική, συναισθηματική και κινητική ανάπτυξη των παιδιών. Στον αντίποδα, όλο και περισσότερες έρευνες καταδεικνύουν τις αρνητικές συνέπειες που επιφέρουν οι παρατεταμένες καθιστικές συμπεριφορές και κυρίως ο χρόνος που δαπανάται μπροστά σε οθόνες.

Ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας αλλά και άλλες επιστημονικές ενώσεις σε όλο τον κόσμο προτείνουν τα παιδιά προσχολικής ηλικίας: i. Να περιορίσουν τις καθιστικές συμπεριφορές και ιδίως τον χρόνο που δαπανούν μπροστά σε οθόνες (<1 ώρα/ημέρα). ii. Να συγκεντρώνουν κατ’ ελάχιστο 180 λεπτά σωματικής δραστηριότητας καθημερινά, εκ των οποίων τουλάχιστον τα 60 λεπτά να αφορούν μέτρια - έντονη σωματική δραστηριότητα (δραστηριότητα, δηλαδή, που προκαλεί σημαντική αύξηση στον καρδιακό ρυθμό και την αναπνοή). Δυστυχώς, τα ερευνητικά δεδομένα δείχνουν πως τα σημερινά παιδιά δεν είναι κινητικά δραστήρια, ενώ παρατηρείται μια ανησυχητική αύξηση των επιπέδων παχυσαρκίας και των καθιστικών συμπεριφορών (με έμφαση στον χρόνο οθόνης), ιδιαίτερα μετά την πανδημία COVID-19.

Το γεγονός αυτό επιφέρει πολλαπλά προβλήματα στη σωματική και ψυχική υγεία των παιδιών, τόσο βραχυπρόθεσμα όσο και μακροπρόθεσμα. Τα Ελληνόπουλα δεν αποτελούν εξαίρεση στο παραπάνω φαινόμενο, συνεπώς είναι επιτακτική η ανάγκη το σχολείο να λειτουργήσει διορθωτικά και να βοηθήσει τα παιδιά να συγκεντρώσουν την απαραίτητη για την υγεία τους σωματική δραστηριότητα. Σε αυτή την κατεύθυνση, οι εκπαιδευτικοί ΦΑ θα συνδράμουν καθοριστικά στη δημιουργία ενός «δραστήριου» σχολείου, σχεδιάζοντας πολυποίκιλες κατάλληλες ευκαιρίες μέτριας-έντονης σωματικής δραστηριότητας και υποστηρίζοντας τον/τη νηπιαγωγό, προκειμένου να μειώσει την καθιστική συμπεριφορά και να ενισχύσει τη σωματική δραστηριότητα των μαθητών/τριών, όπως προβλέπεται από το «Σχέδιο δράσης για την παχυσαρκία», του Υπουργείου Υγείας.

Β) Κατάκτηση των θεμελιωδών κινητικών δεξιοτήτων

Η προσχολική ηλικία αποτελεί ένα «παράθυρο ευκαιρίας» για την ανάπτυξη των θεμελιωδών κινητικών δεξιοτήτων, οι οποίες είναι εξαιρετικά σημαντικές τόσο για τη δια βίου συμμετοχή στη σωματική δραστηριότητα, όσο και για τη λειτουργικότητα του ατόμου στην καθημερινή του ζωή. Τα παιδιά που αναπτύσσουν ένα ικανοποιητικό επίπεδο κινητικών δεξιοτήτων σε αυτήν την ηλικία έχουν περισσότερες πιθανότητες να συμμετάσχουν σε σωματική δραστηριότητα και να διατηρήσουν έναν υγιεινό τρόπο ζωής καθώς μεγαλώνουν, για αυτό και είναι απαραίτητο να διασφαλιστεί η κατάκτησή τους σε αυτό το αναπτυξιακό στάδιο. Εκτός αυτού, τα τελευταία χρόνια αναδεικνύεται όλο και περισσότερο ο ζωτικός ρόλος της κίνησης στην υποστήριξη της ανάπτυξης όλων των τομέων της ανθρώπινης συμπεριφοράς, καθώς ένας σημαντικός αριθμός ερευνητών αναφέρει την ισχυρή σύνδεση της κινητικής επιδεξιότητας με τις κοινωνικές και τις ανώτερες γνωστικές δεξιότητες, καθώς και τα ευεργετικά αποτελέσματα της ενσώματης μάθησης στην ενίσχυση των επιτελικών λειτουργιών, τη συνεργασία, τη ρύθμιση των συναισθημάτων, κ.ά.

Η παροχή υψηλής ποιότητας ΦΑ στο Νηπιαγωγείο μεγιστοποιεί τις δυνατότητες των παιδιών να αναπτύξουν την κινητική τους επιδεξιότητα σε βέλτιστο βαθμό, θέτοντας τα θεμέλια της δια βίου άσκησης και υγείας και της ολόπλευρης ανάπτυξής τους. Σε αυτό το πλαίσιο, ο ρόλος των εκπαιδευτικών ΦΑ είναι καθοριστικός, καθώς μέσα από τις εξειδικευμένες γνώσεις που διαθέτουν για τη διδασκαλία της κίνησης, μπορούν σχεδιάσουν και να υλοποιήσουν υψηλής ποιότητας κινητικές εμπειρίες, προσαρμόζοντας τη διδασκαλία στις ατομικές ανάγκες κάθε παιδιού, δίνοντας την κατάλληλη ανατροφοδότηση και αξιολογώντας συστηματικά την πρόοδό του. Μέσα από αυτή τη διαδικασία, τα παιδιά αναπτύσσουν όχι μόνο την κινητική τους επιδεξιότητα, αλλά και τη σιγουριά για τις ικανότητές τους, με αποτέλεσμα να αυξάνεται η ευχαρίστηση που βιώνουν από τη συμμετοχή στην άσκηση και η παρακίνησή τους για σωματική δραστηριότητα. Εκτός αυτού, η ένταξη του/της εκπαιδευτικού ΦΑ στο Νηπιαγωγείο θα ενισχύσει την αποτελεσματική εφαρμογή της ενσώματης μάθησης, καθώς μπορεί, με τις εξειδικευμένες γνώσεις και τις κινητικές εμπειρίες που διαθέτει να υποστηρίξει την/τον νηπιαγωγό, ώστε να εντάξει την κίνηση στην τάξη του/της με τον καλύτερο τρόπο, προσφέροντας στα παιδιά μοναδικές μαθησιακές εμπειρίες.

Συμπερασματικά…

Η ένταξη εκπαιδευτικών ΦΑ στο Νηπιαγωγείο έρχεται να αντιμετωπίσει την αυξανόμενη υποκινητικότητα των σημερινών παιδιών (και των σοβαρών προβλημάτων υγείας που αυτή επισύρει) και να υποστηρίξει την ολόπλευρη ανάπτυξή τους, ενισχύοντας στάσεις και συμπεριφορές υγείας που θα τους συντροφεύουν για όλη τους τη ζωή. Η εξειδικευμένη γνώση της Επιστήμης της Φυσικής Αγωγής και της Ειδικής Διδακτικής της, καθιστά τους εκπαιδευτικούς ΦΑ ως τους μόνους παιδαγωγούς που είναι σε θέση να χρησιμοποιήσουν κατάλληλα την κίνηση ως μέσο ολόπλευρης αγωγής και εκπαίδευσης. Τα Τμήματα Επιστήμης Φυσικής Αγωγής και Αθλητισμού της χώρας, αναγνωρίζοντας τη σημαντικότητα της κίνησης για τα μικρά παιδιά, έχουν αναβαθμίσει τα προγράμματα των προπτυχιακών σπουδών τους, προσφέροντας ένα πλήρως ανανεωμένο πρόγραμμα σπουδών με παιδαγωγική επάρκεια και απόλυτη συμμόρφωση με τις αρχές της συμπερίληψης, της ένταξης, της διαθεματικότητας και της εξατομίκευσης, που είναι ιδιαίτερα σημαντικές στην προσχολική εκπαίδευση. Επιπρόσθετα, οι απόφοιτοί μας, διαχρονικά έρχονται σε επαφή με παιδιά προσχολικής ηλικίας, στο πλαίσιο της Πρακτικής Άσκησης Φοιτητών που αφορά εξωσχολικά προγράμματα για μικρά παιδιά (ΕΠΕΑΚ, ΕΣΠΑ, πρακτική άσκηση ειδικοτήτων, προγράμματα παιδικών σταθμών Δήμων) υιοθετώντας παιδοκεντρικές προσεγγίσεις που συμβαδίζουν με τις ανάγκες των μικρών παιδιών για κίνηση, παιχνίδι, εξερεύνηση και αλληλεπίδραση με το περιβάλλον τους, ενισχύοντας ολιστικά την ποιότητα του παρεχόμενου εκπαιδευτικού έργου στην ευαίσθητη νηπιακή ηλικία. Από τα παραπάνω δεδομένα, είναι προφανές ότι το αντικείμενο της Φυσικής Αγωγής θα πρέπει να ενσωματωθεί στο καθημερινό πρόγραμμα του νηπιαγωγείου και να διδάσκεται από εκπαιδευτικούς ΦΑ στη βάση παιδαγωγικών μοντέλων και μεθόδων που επενδύουν ολιστικά στην ανάπτυξη δεξιοτήτων-ικανοτήτων, στη συναισθηματική ολοκλήρωση και στην κοινωνική ενδυνάμωση των μικρών μαθητών/τριων. Ως επιστήμονες και καταρτισμένοι παιδαγωγοί της κίνησης υποστηρίζουμε τη διεθνώς κατοχυρωμένη και επιστημονικά βάσιμη εισαγωγή της ΦΑ στο περιβάλλον του Νηπιαγωγείου, ως ισότιμου αντικειμένου.

Σε αυτήν τη βάση: 1. Επικροτούμε την πρόθεση του Υπουργείου Παιδείας Θρησκευμάτων και Αθλητισμού να συμπεριληφθεί η εισαγωγή της ΦΑ στο Νηπιαγωγείο, 2. Προτείνουμε οι ώρες σωματικής άσκησης στα νηπιαγωγεία, ιδιαίτερα αυτές που απαιτούν μέτριας ή υψηλής έντασης άσκηση, να γίνονται από πτυχιούχους ΦΑ, ενώ η παρουσία νηπιαγωγών και η συνεργασία μεταξύ των δύο ειδικοτήτων, θεωρούμε ότι θα έχει πολύ θετικά αποτελέσματα στην υγεία και στην ολόπλευρη ανάπτυξη των παιδιών. 3. Προτείνουμε να δημιουργηθούν επιστημονικές ομάδες αποτελούμενες από μέλη ΔΕΠ των ΤΕΦΑΑ της χώρας, για την υλοποίηση της πρότασης του Υπουργείου σε επίπεδο σχεδιασμού περιεχομένου αναλυτικών προγραμμάτων και επιμορφωτικών εξειδικευμένων σεμιναρίων για το νηπιαγωγείο, για τη θεματική ενότητα της Φυσικής Αγωγής.

Οι Κοσμήτορες των Σχολών  - Οι Πρόεδροι των Τμημάτων

Αλεξανδρής Κωνσταντίνος ΣΕΦΑΑ, ΑΠΘ Γαλαζούλας Χρήστος ΤΕΦΑΑ ΑΠΘ Αλμπανίδης Ευάγγελος ΣΕΦΑΑΕ, ΔΠΘ Δέρρη Βασιλική ΤΕΦΑΑ, ΔΠΘ Καρατζαφέρη Χριστίνα ΣΕΦΑΑΔ, ΠΘ Διγγελίδης Νικόλαος ΤΕΦΑΑ, ΠΘ Τερζής Γεράσιμος ΣΕΦΑΑ, ΕΚΠΑ Νικολαϊδης Μιχάλης, ΤΕΦΑΑ Σερρών, ΑΠΘ

Ο Πρόεδρος του Πανελλήνιου Συλλόγου Επαγγελματιών Αθλητισμού και

Άσκησης Γελαδάς Νικόλαος

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 20/01

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

kleista_sxoleia 2022
Με αφορμή την αναστολή λειτουργίας Σχολείων κατά τη διάρκεια μιας, ήπιας σε ένταση, συνηθισμένης κακοκαιρίας
Ας φανταστούμε τι πρόκειται να γίνει, αν υλοποιηθούν οι προθέσεις της Κυβέρνησης για πλήρη υπαγωγή της λειτουργίας των Σχολείων στους Δήμους, με...
Με αφορμή την αναστολή λειτουργίας Σχολείων κατά τη διάρκεια μιας, ήπιας σε ένταση, συνηθισμένης κακοκαιρίας
makri
Ζέττα Μακρή: «Ο θεσμός θα επεκταθεί – Δεν θα μπούμε στη λογική των σχολείων δύο και τριών ταχυτήτων»
Ζ. Μακρή για Ωνάσεια Πρότυπα Σχολεία: «Ένας θεσμός που αποσκοπεί στην αναβάθμιση της δημόσιας εκπαίδευσης – Δωρεάν για τους μαθητές»
Ζέττα Μακρή: «Ο θεσμός θα επεκταθεί – Δεν θα μπούμε στη λογική των σχολείων δύο και τριών ταχυτήτων»
panaigaiou
Υπ.Παιδείας: Πανελλήνια μοριοδότηση για συμβούλους Επαγγελματικού προσανατολισμού
Γεγονός είναι η Πανελλαδική επιμόρφωση για μοριοδότηση συμβούλων επαγγελματικού προσανατολισμού η οποία αναγνωρίζεται από το ΑΣΕΠ και παρέχεται από...
Υπ.Παιδείας: Πανελλήνια μοριοδότηση για συμβούλους Επαγγελματικού προσανατολισμού
ΠΑΙΔΕΙΑΣ
Υπουργείο Παιδείας : Παραιτήσεις 5 εκπαιδευτικών για εξαιρετικούς λόγους
«...γίνονται αποδεκτές οι αιτήσεις παραίτησης από την υπηρεσία των παρακάτω εκπαιδευτικών Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, για σοβαρούς οικογενειακούς...
Υπουργείο Παιδείας : Παραιτήσεις 5 εκπαιδευτικών για εξαιρετικούς λόγους