Τι κρύβει για τα Πανεπιστήμια ο μπλε φάκελος που παρέλαβε ο Κ. Πιερρακάκης για το υπουργείο Παιδείας;
Τι σημαίνει η αναδιάρθρωση του χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης

Τους μπλε φακέλους με τις προτεραιότητες και τις νέες στοχεύσεις κάθε υπουργείου για το 2025 παρέλαβαν, πριν λίγες μέρες, στο Μέγαρο Μαξίμου κατά τη διάρκεια του υπουργικού συμβουλίου, τα μέλη της κυβέρνησης.

Το υλικό που περιέχεται σε αυτούς περιλαμβάνει τους κεντρικούς κυβερνητικούς στόχους και τις δράσεις για τη διετία 2025 – 2027.

Ο “μπλε φάκελος” για την παιδεία περιγράφει έναν νέο εκπαιδευτικό χάρτη που περιλαμβάνει προτεραιότητες, προσανατολισμούς και στοχεύσεις.

Στο πλαίσιο αυτό, το φως της δημοσιότητας είδαν οι δυο επικείμενες νομοθετικές πρωτοβουλίες του ΥΠΑΙΘΑ και στο περιεχόμενό τους, τις οποίες  παρουσίασε ο Υπουργός Παιδείας Κυριάκος Πιερρακάκης σε ανάρτησή του στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, αλλά και σε συνεντεύξεις του σε τηλεοπτικά δίκτυα.

Συγκεκριμένα, ο Υπουργός μίλησε για τα νομοσχέδια και το περιεχόμενό τους, που θα αφορά στην ίδρυση και λειτουργία των 22 Δημόσιων Ωνάσειων Σχολείων, στην εισαγωγή του Διεθνούς Απολυτήριου (International Baccalaureate – ΙΒ) στα Πρότυπα και τα Πειραματικά Λύκεια, από τον Σεπτέμβριο του 2026, στην ίδρυση 2 αθλητικών σχολείων σε Αθήνα (Νέα Ιωνία) και Θεσσαλονίκη, στο Πρόγραμμα «Ανοιχτό Σχολείο» και στα ανοιχτά σχολεία τα Σαββατοκύριακα σε συνεργασία με την τοπική αυτοδιοίκηση κ.α.

Ωστόσο, σύμφωναμε πληροφορίες του alfavita.gr, τα παραπάνω δεν είναι η αιχμή του «υπουργικού δόρατος», αλλά θεωρήθηκε συνετό, για επικοινωνιακούς λόγους και για να μην ξεσηκώσει νέες αντιδράσεις των εκπαιδευτικών, να γίνει αναφορά μόνο στα παραπάνω.

Ανάμεσα στις στοχεύσεις που περιλαμβάνονται στο μπλε φάκελο για το υπουργείο Παιδείας (και οι οποίες δεν ανακοινώθηκαν) είναι η αναδιάρθρωση του χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.

Ο σχεδιασμός για την αναδιάρθρωση του χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης δεν είναι νέος καθώς τον ίδιο στόχο βρίσκουμε και το φθινόπωρο του 2022 αλλά και το 2023.

Και τότε η υπουργός Παιδείας Νίκη Κεραμέως θεώρησε ότι έφτασε η ώρα να "ξεμπερδεύει" με τα τμήματα που θερίστηκαν από υποψήφιους με όχημα την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής.

Ωστόσο η προσπάθεια τότε της υπουργού Παιδείας Νίκης Κεραμέως δεν καρποφόρησε. 

Τι σημαίνει η αναδιάρθρωση του χάρτη της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης

Η ανακοίνωση των βάσεων εισαγωγής των τελευταίων Πανελλαδικών Εξετάσεων (2024) φώτισε για μια ακόμη φορά τις συνέπειες των τεχνητών εμποδίων που στήθηκαν τα τελευταία χρόνια με την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής στις πανελλαδικές εξετάσεις με τις εκατόμβες εξοστρακισμένων υποψηφίων.

Από τις συνολικά  62.248 θέσεις εισακτέων που είχε ανακοινώσει το Υπουργείο Παιδείας για την εισαγωγή των υποψηφίων των Γενικών Λυκείων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, στις φετινές Πανελλαδικές Εξετάσεις, καλύφθηκαν μόλις οι 52.128, δηλαδή,  έμειναν 10.120 κενές θέσεις.

Για μια ακόμη χρονιά σε ένα μεγάλο αριθμό τμημάτων έμειναν οι περισσότερες προσφερόμενες θέσεις κενές.

Θυμίζουμε ότι τα 4 τελευταία χρόνια κυρίως με την εφαρμογή της ελάχιστης βάσης εισαγωγής (ΕΒΕ) τα Πανεπιστήμια είχαν περίπου 48.000 περίπου κενές θέσεις.

Ήδη καθώς φέτος έκλεισε ο τέταρτος χρόνος της εφαρμογής της ΕΒΕ υπάρχουν δεκάδες τμήματα τα οποία σε κάθε έτος σπουδών τους έχουν περίπου όσους μαθητές έχει μια η δυο μαζί τμήματα ενός Γυμνασίου ή ενός Λυκείου.

Τι σημαίνουν όλα αυτά; Μαύρα μαντάτα για τα δημόσια Πανεπιστήμια.

Στο βάθος δεν περιμένει... κήπος, αλλά η αρχή μιας νέας «μαύρης εποχής» για τα δημόσια Πανεπιστήμια που αντιμετωπίζουν την αποψίλωση και η αρχή μιας «χρυσής εποχής» για τα ιδιωτικά Πανεπιστήμια έφερε το υπουργείο Παιδείας. Γιατί είναι φανερό ότι μετά την εκκένωση... έρχεται για τα δημόσια Πανεπιστήμια η συρρίκνωση και για τα ιδιωτικά Πανεπιστήμια (και όχι μόνο) η ...πελατεία!

Ο νόμος ν. 4957/ 2022 «Νέοι Ορίζοντες στα Ανώτατα Εκπαιδευτικά Ιδρύματα» για τη λειτουργία των Πανεπιστημίων ορίζει ως ένα από τα κριτήρια ύπαρξής τους τον δυσανάλογα μεγάλο ή μικρό ετήσιο αριθμό φοιτητών του εκάστοτε ΑΕΙ σε σύγκριση με τον αριθμό των μελών ΔΕΠ, καθώς και την ιδιαίτερα χαμηλή προτίμηση για εισαγωγή στα προγράμματα σπουδών τυπικής εκπαίδευσης που παρέχουν. Ας ρίξουμε μια ματιά στο μέλλον με τον φακό της μαθηματικής ακρίβειας: οι χιλιάδες αυτές θέσεις εισακτέων που έμειναν κενές (σε συνδυασμό με τη «δράση των μετεγγραφών») αποψιλώνουν περίπου 50-60 τμήματα περιφερειακών Πανεπιστημίων και όχι μόνο.

Στο σημείο αυτό, το ΥΠΑΙΘΑ, επιδέξια, με τη βοήθεια του μιντιακού λόγου που προβάλλει τα ρετάλια της εκπαιδευτικής πολιτικής του ως νέα μεταρρυθμιστική σταυροφορία, οδηγεί τον προβληματισμό της κοινής γνώμης σε μια αυτοεκπληρούμενη προφητεία: όσα τμήματα δεν έχουν «φοιτητές-πελάτες» πρέπει να κλείσουν ή να αναμορφωθούν. Ετσι το υπουργείο νομιμοποιημένα θα σύρει τα «κενά» τμήματα στον «ανακριτικό» φακό της Εθνικής Αρχής για την Ανώτατη Εκπαίδευση (ΕΘΑΑΕ), η οποία, σαν έτοιμη από καιρό, αναμένεται να εισηγηθεί μείωση των πανεπιστημιακών τμημάτων της χώρας.

 

Ο Πρόεδρος της Εθνικής Αρχής  Ανώτατης Εκπαίδευσης (ΕΘΑΑΕ), καθηγητής και πρώην πρύτανης κ. Περικλής Μήτκας, στη συνέντευξη που παραχώρησε στο alfavita.gr εξηγεί αναλυτικά τον τρόπο με τον οποίον η Αρχή θα γνωμοδοτήσει για τις επικείμενες συγχωνεύσεις στα ΑΕΙ και τονίζει ότι ο κίνδυνος για τα τμήματα που δεν προσελκύουν αρκετούς φοιτητές εξαρτάται από την ικανότητα των ΑΕΙ και του κράτους να αναπτύξουν στρατηγικές για την ενίσχυση της ελκυστικότητάς τους.

Είναι ξεκάθαρο: από τη μια, η κυβέρνηση αυστηροποιεί (και παράλληλα ακριβαίνει) τα κριτήρια εισαγωγής στη δημόσια πανεπιστημιακή εκπαίδευση και, από την άλλη, αφού εξίσωσε τα πτυχία των κολεγίων με αυτά των δημοσίων Πανεπιστημίων όσον αφορά τα επαγγελματικά δικαιώματα (και τα Ακαδημαϊκά πλέον με το νόμο για τη Σύμβαση της Λισαβόνας), επιχειρεί τώρα να ενισχύσει τα ιδιωτικά Πανεπιστήμια μέσω της τροφοδότησής τους με φοιτητές - πελάτες.

Αλλάζουν τα ανεμολόγια και οι ορίζοντες

Αν όμως η συρρίκνωση της Πανεπιστημιακής εκπαίδευσης και η δημιουργία σχολών διαφορετικών ταχυτήτων είναι η μια έγνοια του ΥΠΑΙΘΑ η άλλη είναι η «αναμόρφωση» των Πανεπιστημιακών σπουδών

Και το βασικό εργαλείο για την αναμόρφωση των Πανεπιστημίων, των Τμημάτων και των Σχολών είναι η αξιολόγηση και η σύνδεσή τους με τη χρηματοδότηση.

Η κατεύθυνση είναι η εξής: Από νομικής πλευράς τα Πανεπιστήμια παραμένουν δημόσια. Ωστόσο οι αποφάσεις για το τι διδάσκεται, πότε διδάσκεται, το περιεχόμενο των πτυχίων, την έρευνα κ.λπ. λαμβάνονται στο πλαίσιο της ζήτησης και της προσφοράς, οι οποίες μετριούνται στη βάση των λογιστικών μονάδων που συνδέονται με το σύστημα αξιολόγησης.

Ακριβώς με όχημα τον μηχανισμό της λεγόμενης αξιολόγησης και βάσει αυτής διά της στοχευμένης χρηματοδότησής τους τα Πανεπιστήμια εκβιάζονται να δημιουργήσουν πεδία ζήτησης των «υπηρεσιών» τους, εργαλειοποιώντας πλήρως τη διδασκαλία και την έρευνα. Να προωθήσουν τις «πωλήσεις» των υπηρεσιών αυτών υποτασσόμενα στις εκάστοτε εκτιμήσεις για τις ανάγκες της αγοράς, να μετατοπίσουν τη μέριμνα των προγραμμάτων σπουδών προς τις απαιτήσεις της κατάρτισης και πολύ σύντομα να ορίσουν δίδακτρα.

Το επόμενο χρονικό διάστημα με σημαία τις εύηχες λέξεις και φράσεις «αξιολόγηση - κοινωνική λογοδοσία», «αυτοτέλεια - αυτονομία», «σύνδεση με την οικονομία και την κοινωνία», η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Παιδείας, λίγο καιρό μετά την κατάργηση του πανεπιστημιακού ασύλου, πιστή στη συνταγή Μακιαβέλι (όλα τα χτυπήματα μαζί για να ζαλιστεί ο αντίπαλος) είναι έτοιμη ολοκληρώσει το νέο της στόχο..

Στο πλαίσιο αυτό η ιδιωτικοποίηση της τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, εκτός από τη ύπαρξη ιδιωτικών Πανεπιστημίων, περιλαμβάνει και την «επιχειρηματοποίηση» του δημόσιου Πανεπιστημίου το οποίο, σύμφωνα µε την κυρίαρχη ανάγνωση, προκειμένου να επιβιώσει στις νέες ανταγωνιστικές συνθήκες θα πρέπει να λειτουργήσει µε όρους ιδιωτικής επιχείρησης, διαφορετικά θα αντιμετωπίσει πρόβλημα επιβίωσης.

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής - Αιτήσεις έως 3/01

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

periklis
Τι σημαίνει "Φιλοκαλούμεν γαρ μετ’ ευτελείας και φιλοσοφούμεν άνευ μαλακίας";
Ποιος είπε και τι σημαίνει η φράση του Περικλή που “αγαπούν” οι μαθητές στο μάθημα των αρχαίων και έχουν παρεξηγήσει οι Νεοέλληνες...
Τι σημαίνει "Φιλοκαλούμεν γαρ μετ’ ευτελείας και φιλοσοφούμεν άνευ μαλακίας";
TAXMATZIDIS
Ένας Διευθυντής με υψηλό φρόνημα και ένα σχολείο κόσμημα που αντιμετωπίζουν ΕΔΕ
Επιστολή του Δημήτρη Ταχματζίδη στο alfavita.gr: Όσο διάστημα ήμουν διευθυντής έρχονταν οι γονείς στο σχολείο και μου λέγανε ότι τα παιδιά τους...
Ένας Διευθυντής με υψηλό φρόνημα και ένα σχολείο κόσμημα που αντιμετωπίζουν ΕΔΕ