Την παροχή ισχυρών και ουσιαστικών αρμοδιοτήτων στους διευθυντές των σχολικών μονάδων προωθεί το υπουργείο Παιδείας. Αυτό τονίζει ο υπουργός Παιδείας κ. Κυριάκος Πιερρακάκης σε συνέντευξή του στον διευθυντή του Capital.gr, Σπύρο Δημητρέλη. Οι διευθυντές θα μπορούν, για παράδειγμα, να επιλέγουν τους υποδιευθυντές τους αλλά και να ζητούν την κατά προτεραιότητα αξιολόγηση εκπαιδευτικών όταν το κρίνουν αναγκαίο.
Η Ερώτηση του διευθυντή του Capital.gr, Σπύρο Δημητρέλη: Με τους διευθυντές των σχολικών μονάδων συγκεκριμένα, τι θα κάνετε;
Κ. Πιερρακάκης: Να ξεκινήσω καταρχάς στο γιατί κάνουμε αυτήν την αλλαγή. Πάμε ένα βήμα πίσω. Έχω διαβάσει στο παρελθόν στο Capital.gr αρθρογραφία του κυρίου Ανδρέα Σλάιχερ , ο οποίος είναι ο αρχιτέκτονας της PISA και θα σας έλεγα ότι είναι ίσως, τον ενάμιση χρόνο που υπηρετώ στη θέση του Υπουργού Παιδείας ,η πιο ενδιαφέρουσα συνάντηση που έχω κάνει .Ο άνθρωπος είναι μια κινητή βιβλιοθήκη στο χώρο της Παιδείας. Το βιβλίο του κυρίου Σλάιχερ, το World-class, που έχει εκδοθεί από τον ΟΟΣΑ, είναι διαθέσιμο και ψηφιακά στην ιστοσελίδα του ΟΟΣΑ και προτρέπω όποιον ενδιαφέρεται για θέματα παιδείας να διαβάσει αυτό το βιβλίο, γιατί πραγματικά περιλαμβάνει έναν πλούτο επιχειρημάτων, πολιτικών και ιδεών για το πώς μεταρρυθμίζεις το σύστημα παιδείας σου. Στις σελίδες του υπάρχει ένα διάγραμμα, περίπου στη μέση του βιβλίου που ορίζει το πόσο αυτόνομα είναι τα σχολεία, είναι ο δείκτης σχολικής αυτονομίας. Δηλαδή πόσο αυτόνομο είναι το σχολείο, πόσους βαθμούς ελευθερίας έχει το σχολείο από το ευρύτερο εκπαιδευτικό σύστημα. Και εκεί κατατάσσει τις χώρες μέλη του ΟΟΣΑ. Το διάγραμμα αυτό είναι του 2018, δηλαδή πριν από τις πρωτοβουλίες, που έχει λάβει η κυβέρνηση μας την πρώτη τετραετία. Ωστόσο παρόλα αυτά το αποτέλεσμα είναι συνταρακτικό διότι κατατάσσει την Ελλάδα στην τελευταία θέση. Δηλαδή βλέπεις ότι από όλες τις χώρες που μελετώνται, με προτελευταία την Τουρκία, η Ελλάδα έχει τη μικρότερη αυτονομία της σχολικής μονάδας. Αυτό σημαίνει…
Ερ: Αυτονομία σε τι;
Κ. Πιερρακάκης: Αυτονομία στο να λαμβάνει αποφάσεις σε όλα τα επίπεδα, σε όλα τα επίπεδα λήψης αποφάσεων.
Ερ: Και για τους εκπαιδευτικούς και για τις υποδομές, για τα πάντα;
Κ.Πιερρακάκης: Για τα πάντα, για τα πάντα. Δηλαδή τι μπορεί το σχολείο να αποφασίσει μόνο του είτε είναι βαθμοί ελευθερίας στο ωρολόγιο πρόγραμμα, είτε βαθμοί ελευθερίας στη διακυβέρνηση εσωτερικά, κατανομή ωρών για παράδειγμα από τους διευθυντές, σε ποιους καθηγητές, είτε είναι μια σειρά από άλλες επιλογές, που έχουν σχέση με τη διασύνδεση με το Υπουργείο Παιδείας και με την εφαρμογή του προγράμματος. Σε όλες αυτές τις πτυχές λοιπόν έχουμε το λιγότερο αυτόνομο σχολείο στον ΟΟΣΑ.
Ερ: Άρα σήμερα ο διευθυντής περιμένει στην πράξη εγκυκλίους για τα πάντα
Κ. Πιερρακάκης: Για τα πάντα. ‘Ηδη έχουν γίνει ενέργειες από το 2021 από την προκάτοχό μου την κυρία Κεραμέως. Νομοθέτησε κάποιες πρώτες αλλαγές και τώρα εμείς ερχόμαστε να ολοκληρώσουμε ουσιαστικά αυτό το βήμα με μια ακόμη πιο συμπαγή πολιτική ενίσχυσης του ρόλου του διευθυντή. Τι θα κάνει ο διευθυντής. Για αρχή θα επιλέγει τους υποδιευθυντές του. Πράγμα το οποίο δεν συμβαίνει σήμερα. Θα πρέπει ο διευθυντής να γίνει διευθυντής με Δ κεφαλαίο.
Ανάμεσα σε άλλα θα μπορεί να προτείνει την κατά προτεραιότητα αξιολόγηση συγκεκριμένων εκπαιδευτικών στη σχολική του μονάδα. Δηλαδή να πει ότι ο συγκεκριμένος εκπαιδευτικός θα πρέπει να αξιολογηθεί τώρα, αυτή τη στιγμή, σε πιο κοντινό χρονοδιάγραμμα απ’ ό,τι είχε αρχικώς προγραμματιστεί. Με βάση το θεσμικό πλαίσιο της αξιολόγησης, όπως αυτό ισχύει σήμερα.
Ο διευθυντής θα πρέπει να έχει πολύ μεγαλύτερη παρέμβαση σε ό,τι αφορά το ωρολόγιο πρόγραμμα του σχολείου, την κατανομή ωρών στους εκπαιδευτικούς. Μια σειρά από πράγματα δηλαδή τα οποία ο κόσμος που δεν γνωρίζει τον τρόπο με τον οποίο το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα είναι σχεδιασμένο, θα περίμενε ότι ο διευθυντής ήδη κάνει, αλλά δεν κάνει.
Συνεπώς ερχόμαστε να ενδυναμώσουμε τους διευθυντές και αυτό έρχεται φυσικά να παντρευτεί με μια σειρά από άλλες αλλαγές στην καθημερινότητα του σχολείου. Γιατί οι εκπαιδευτικοί έχουν σε πολλά πράγματα δίκιο από αυτά που μας λένε. Ανάμεσα σε αυτά ότι είναι υπερβολικά γραφειοκρατικό το σχολείο.
Θα σας πω ένα παράδειγμα. Υπάρχει ένα πληροφοριακό σύστημα το οποίο είναι παλαιότερο της προηγούμενης θητείας μου στο Υπουργείο Ψηφιακής Διακυβέρνησης. Το myschool είναι ένα πολύ πλήρες πληροφοριακό σύστημα, που είναι το σύστημα διακυβέρνησης των σχολείων. Η ελληνική πολιτεία ζητάει από τους διευθυντές και από τους εκπαιδευτικούς και να περνάνε δεδομένα στο myschool και μετά να τυπώνουν χαρτιά με τα δεδομένα αυτά και να τα υπογράφουν δεύτερη φορά. Αυτό θα σταματήσει. Οτιδήποτε θα βάζουμε στο πληροφοριακό αυτό σύστημα θα μετράει ως ισοδύναμο του να είναι ένα υπογεγραμμένο χαρτί από κάποιον.
Δηλαδή ο στόχος θα είναι ταυτόχρονα να μειώσουμε και τον όγκο της γραφειοκρατίας στα σχολεία, ενώ κάνουμε αυτή τη μεταρρύθμιση της ενίσχυσης του ρόλου του διευθυντή. Αν με ρωτήσετε ποιο είναι ένα πράγμα, το οποίο θεωρείτε ότι έχετε κάνει και έχει πετύχει; Θα σας έλεγα ότι αυτό είναι ο νέος κανονισμός λειτουργίας των σχολείων, όπως ξεκίνησε να ισχύει από το Σεπτέμβριο. Όπου δώσαμε εργαλεία στους εκπαιδευτικούς, είτε αυτό αφορούσε το να απαγορευθεί η εμφανής κατοχή και χρήση των κινητών τηλεφώνων, είτε την επαναφορά ενός πλαισίου συνεπειών, όπως υπήρχε παλαιότερα. Η έννοια της πενθήμερης αποβολής που είχε καταργηθεί, όλα αυτά είναι εργαλεία, που οι εκπαιδευτικοί ζητούν.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
Σχολικός εκφοβισμός: Το νέο μοριοδοτούμενο σεμινάριο του Παν.Αιγαίου
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 9/01
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ - ΓΑΛΛΙΚΩΝ - ΓΕΡΜΑΝΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση