Με έντονη απογοήτευση και αγανάκτηση, ο Σύλλογος Διδασκόντων του 9ου Γυμνασίου Ηρακλείου εκφράζει την πλήρη αντίθεσή του στην κυβερνητική απόφαση να μετατραπεί το σχολείο τους σε Ωνάσειο. Η ανακοίνωση αυτή, που έγινε επίσημα γνωστή τη Δευτέρα, φέρνει αναστάτωση και ανησυχία στους εκπαιδευτικούς, τους μαθητές και τις οικογένειες της περιοχής των Δειλινών.
Η σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα αποτελεί κίνδυνο για τη Δημόσια Παιδεία
Ο σύλλογος αναφέρει ότι η σύμβαση μεταξύ του Υπουργείου Παιδείας και του Ιδρύματος Ωνάση απειλεί να αλλοιώσει τον δημόσιο χαρακτήρα της εκπαίδευσης. Στη συμφωνία, το Ίδρυμα Ωνάση αποκτά την ευχέρεια να επιβάλει τους όρους του στο σχολείο, ενώ το κράτος παραχωρεί δημόσια περιουσία, κτηριακές υποδομές και αναλαμβάνει εν μέρει τη μισθοδοσία των δασκάλων. Οι εκπαιδευτικοί φοβούνται ότι αυτή η εξέλιξη θα έχει σοβαρές συνέπειες για το μέλλον της ελληνικής εκπαίδευσης, ενισχύοντας τη διείσδυση του ιδιωτικού τομέα στον τομέα της παιδείας.
Η υποβάθμιση της ισότητας ευκαιριών - Εκπαίδευση για λίγους
Ο Σύλλογος Διδασκόντων επισημαίνει ότι αυτή η μετατροπή των δημόσιων σχολείων σε Ωνάσειο υπονομεύει την ισότητα των ευκαιριών για όλους τους μαθητές. Η απόφαση να επιβληθούν κριτήρια και όροι από έναν ιδιωτικό φορέα δημιουργεί ένα διαχωριστικό καθεστώς, με το σχολείο να μη είναι πλέον προσβάσιμο σε όλους τους μαθητές της γειτονιάς. Οι καθηγητές φοβούνται ότι το σχολείο θα στερηθεί τον κοινωνικό του χαρακτήρα και θα συμβάλει στην ενίσχυση των κοινωνικών ανισοτήτων στην περιοχή, αντί να προσφέρει ίσες ευκαιρίες σε όλα τα παιδιά.
Η αβεβαιότητα των εκπαιδευτικών - Απαντήσεις που καθυστερούν
Επιπλέον, η μετατροπή του σχολείου σε Ωνάσειο επηρεάζει άμεσα και τους δασκάλους του 9ου Γυμνασίου, οι οποίοι βρίσκονται αντιμέτωποι με την αβεβαιότητα του εργασιακού τους μέλλοντος. Η απουσία επίσημης ενημέρωσης από τους αρμόδιους φορείς σχετικά με την τύχη των καθηγητών δημιουργεί έντονη αγωνία και ανασφάλεια, εντείνοντας την ανησυχία για τη διαφύλαξη των εργασιακών τους δικαιωμάτων.
Η υπεράσπιση του δημόσιου χαρακτήρα της εκπαίδευσης - Καθήκον και ευθύνη
Ο Σύλλογος Διδασκόντων καταλήγει στην ανάγκη υπεράσπισης του δημόσιου χαρακτήρα της εκπαίδευσης, θεωρώντας ότι η δημόσια παιδεία είναι ακρογωνιαίος λίθος της κοινωνίας και το θεμελιώδες δικαίωμα όλων των πολιτών. Η επίθεση που δέχεται το 9ο Γυμνάσιο Ηρακλείου, όπως και πολλά άλλα δημόσια σχολεία, αποτελεί κίνδυνο για τη δημοκρατική πρόσβαση στην εκπαίδευση και για την κοινωνική συνοχή, γεγονός που επιτάσσει την αποφασιστική αντίδραση των πολιτών και των εκπαιδευτικών.
Η απόφαση αυτή εγείρει σοβαρά ερωτήματα για το μέλλον της εκπαίδευσης στη χώρα. Η εισχώρηση του ιδιωτικού τομέα σε δημόσια σχολεία, υπό την καθοδήγηση ενός μεγάλου ιδρύματος όπως το Ωνάσειο, θέτει σε κίνδυνο τις αρχές της ισότητας και της κοινωνικής δικαιοσύνης, που θεμελιώνουν την εκπαιδευτική πολιτική της χώρας. Σε μια εποχή που η ανάγκη για ενίσχυση των δημόσιων υποδομών είναι πιο έντονη από ποτέ, η απόφαση αυτή κινείται στη λάθος κατεύθυνση, στρέφοντας τη δημόσια παιδεία μακριά από τις αξίες που τη στήριξαν για δεκαετίες.
Αναλυτικά
Διαμαρτυρία του συλλόγου καθηγητών/τριών του 9ου Γυμνασίου Ηρακλείου
Με ιδιαίτερη αγανάκτηση και απογοήτευση διαπιστώσαμε τη Δευτέρα που έγινε και επισήμως η ανακοίνωση του καταλόγου των Δημοσίων Σχολείων που μετατρέπονται σε Ωνάσεια ότι μεταξύ αυτών βρίσκεται και το δικό μας, το 9ο Γυμνάσιο στα Δειλινά. Ως σύλλογος διδασκόντων, αισθανόμαστε την ανάγκη να καταθέσουμε δημόσια τον προβληματισμό μας αλλά και την απερίφραστη αντίθεση μας στην κυβερνητική αυτή πρωτοβουλία η οποία λήφθηκε ερήμην μας. Οι λόγοι που υπαγορεύουν αυτήν μας τη στάση είναι οι εξής:
1. η σύμβαση που υπογράφηκε μεταξύ του Υπουργείου Παιδείας και του Ιδρύματος Ωνάση διακυβεύει τον δημόσιο χαρακτήρα της παιδείας που αποτελεί θεμελιώδες και αναφαίρετο κοινωνικό αγαθό και δικαίωμα. Η σύμπραξη του Δημοσίου με τον ιδιωτικό οργανισμό είναι ιδιαίτερα προνομιακή για το ίδρυμα Ωνάση, αφού το κράτος παραχωρεί στο ίδρυμα επί της ουσίας, όχι μόνον τη δημόσια περιουσία - τις κτηριακές,δηλαδή, υποδομές και την εν μέρει κάλυψη της μισθοδοσίας των εκπαιδευτικών που θα εργάζονται εκεί - αλλά και το δικαίωμα να επιβάλλει τους όρους του στο καθεστώς λειτουργίας του σχολείου, αλλάζοντας άρδην τον χαρακτήρα και τη φυσιογνωμία του. Φοβούμαστε ότι η πρωτοβουλία αυτή προοιωνίζεται πολύ δυσάρεστες εξελίξεις για το μέλλον της εκπαίδευσης και τη διασφάλιση του συνταγματικά κατοχυρωμένου δημόσιου αγαθού της παιδείας στην Ελλάδα εν γένει.
2. καταργεί την ισότητα των ευκαιριών που οφείλει ένα κράτος να διασφαλίζει για τους πολίτες του. Παρά τις περί του αντιθέτου εξαγγελίες, η μετατροπή του Γυμνασίου μας σε Ωνάσειο ουσιαστικά στερεί από τους μαθητές του σχολείου μας το αναφαίρετο και ιερό δικαίωμα της απρόσκοπτης πρόσβασης στη γνώση. Η παρουσία του Ωνασείου σε μια γειτονιά με την κοινωνική και οικονομική διαστρωμάτωση των Δειλινών όχι μόνον δεν θα συμβάλει στην ανάπτυξη της, αλλά αντιθέτως θα δρομολογήσει την περαιτέρω υποβάθμιση της, αφού τα δύο σχολεία της δεν θα είναι πλέον ανοικτά και προσβάσιμα σε όλα τα παιδιά της γειτονιάς, αλλά μόνον σε μαθητές που θα ανταποκρίνονται στις απαιτήσεις που ένας ιδιωτικός φορέας θα επιβάλλει. Αυτό εγκαθιδρύει ένα καθεστώς διαχωρισμού, αδιανόητο για μια δημοκρατική χώρα και υπονομεύει την αρχή της ισότητας πρόσβασης στην εκπαίδευση, ενώ ενισχύει και διαιωνίζει τον κοινωνικό αποκλεισμό, καθώς πλέον τα σχολεία της περιοχής, αντί να προσφέρουν ίσες ευκαιρίες, θα εδραιώνουν και θα νομιμοποιούν τις κοινωνικές ανισότητες.
3. αλλάζει το εργασιακό καθεστώς όσων είμαστε οργανικά τοποθετημένοι στο σχολείο και μας αναγκάζει πέρα από την οδύνη μας για την κατάργηση του σχολείου μας - στο οποίο, σημειωτέον, οι περισσότεροι υπηρετούμε επί σειρά ετών - να διαχειριστούμε και την αγωνία για την επόμενη ημέρα. Η αβεβαιότητα μας επιτείνεται από το γεγονός ότι μέχρι και σήμερα δεν έχουμε λάβει καμία επίσημη ενημέρωση από τους καθ' ύλην αρμόδιους.
Η δημόσια εκπαίδευση είναι ένας ακρογωνιαίος λίθος της κοινωνίας μας, ένας πυλώνας που διασφαλίζει την κοινωνική συνοχή και την πρόοδο. Δεν είναι προνόμιο λίγων, αλλά δικαίωμα όλων. Η υπεράσπιση αυτού του δικαιώματος δεν είναι μόνον επιλογή, αλλά και καθήκον μας.
Οι καθηγητές /καθηγήτριες του 9ου Γυμνασίου Ηρακλείου
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 27/01
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση