Η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας προετοιμάζεται πυρετωδώς αυτές τις ημέρες για την προγραμματισμένη επίσκεψη που θα πραγματοποιήσει κλιμάκιο του ΟΟΣΑ στη χώρα μας το επόμενο χρονικό διάστημα (μέσα στον Φεβρουάριο).
Κατά τη διάρκεια αυτής της επίσκεψης αυτής θα παρουσιαστεί Έκθεση - Μελέτη για την εκπαίδευση στη χώρα μας που έχει εκπονήσει ο διεθνής οργανισμός μετά από παραγγελία του υπουργείου Παιδείας.
Με βάση τη μελέτη το κλιμάκιο του ΟΟΣΑ θα προχωρήσει σε συγκεκριμένες προτάσεις προς την ελληνική κυβέρνηση για όλα τα επίπεδα των δύο βαθμίδων εκπαίδευσης και κατάρτισης, δηλαδή την προσχολική αγωγή, την πρωτοβάθμια, τη δευτεροβάθμια, την επαγγελματική εκπαίδευση και τις δομές κατάρτισης.
Στόχος είναι να προωθηθούν ευρείες αλλαγές, καθώς οι προτάσεις του ΟΟΣΑ απλά θα έρθουν να αναπτύξουν και κυρίως να νομιμοποιήσουν όσα δρομολογούνται από το υπουργείο Παιδείας.
Με λίγα λόγια οι προτάσεις του ΟΟΣΑ θα χρησιμοποιηθούν ως ο νομιμοποιητικός κρίκος των νέων παρεμβάσεων που έχει σχεδιάσει το υπουργείο Παιδείας και θα προσδιορίσουν σε μεγάλο
Ήδη από τον Νοέμβριο του 2023 το υπουργείο Παιδείας είχε ζητήσει από τους ειδικούς του ΟΟΣΑ σε θέματα εκπαίδευσης την εκπόνηση μελέτης για μια σειρά θέματα όπως αλλαγές στο σύστημα διορισμών, στην αξιολόγηση των εκπαιδευτικών, κ.α.
Θυμίζουμε ότι πριν λίγους μήνες ο υπουργός Παιδείας, από το Παρίσι συμμετέχοντας στην 42η Γενική Διάσκεψη της Unesco, είχε δηλώσει ότι : «πρόθεσή μας είναι να ενισχύσουμε τη σχέση και τη συνεργασία μας με τον ΟΟΣΑ σε θέματα παιδείας, συμμετέχοντας σε περισσότερες από τις έρευνές του, με απώτερο στόχο την παραγωγή πρακτικών λύσεων σε προκλήσεις που αντιμετωπίζουμε στη χώρα μας».
Αναλυτικά
Με οδηγό την τελευταία ανακοίνωση από τον ΟΟΣΑ των αποτελεσμάτων για τις επιδόσεις των μαθητών, που συμμετείχαν στην έρευνα του Διεθνούς Προγράμματος PISA για το 2022 (Programme for International Student Assessment – PISA 2022) για το πρόσθετο και καινοτόμο πεδίο «Δημιουργική Σκέψη» (innovative domain “Creative Thinking”), το Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού και το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, δρομολογούν δέσμη μέτρων για τα σχολεία, τους εκπαιδευτικούς και τους μαθητές
Σύμφωνα με τον υπουργό Παιδείας κ. Κυριάκο Πιερρακάκη η δημοσιοποίηση από τον ΟΟΣΑ των αποτελεσμάτων για τις επιδόσεις των μαθητών που συμμετείχαν στην έρευνα του Διεθνούς Προγράμματος PISA για το 2022 δείχνει τον δρόμο για τις αλλαγές που θα σχεδιάζεται να υιοθετηθούν το τρέχον και το επόμενο έτος.
Ενδεικτικά οι παρεμβάσεις θα αφορούν σε οκτώ βασικά πεδία:
• Στο περιεχόμενο και στη δομή των προγραμμάτων σπουδών.
• Στα εργαλεία εκμάθησης και στις μεθόδους διδασκαλίας.
• Στο πλαίσιο ανάπτυξης των δεξιοτήτων των μαθητών μέσα από ερευνητικά προγράμματα (projects) και δράσεις, που θα λειτουργούν συμπληρωματικά στο αναλυτικό πρόγραμμα σπουδών των μαθημάτων.
• Στο πλαίσιο αξιολόγησης των μαθητών.
• Στο σύστημα προσλήψεων και διορισμών των εκπαιδευτικών.
• Στο σύστημα αξιολόγησης των εκπαιδευτικών.
• Στην οργάνωση της προσχολικής αγωγής και τη σύνδεσή της με την πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
• Στη σύνδεση της επαγγελματικής εκπαίδευσης με τις δομές κατάρτισης.
Η θεραπευτική αγωγή του ΟΟΣΑ
Οσον αφορά στο σύστημα διορισμών, ο ΟΟΣΑ είναι γνωστό ότι θεωρεί πώς πρέπει να αλλάξει προς την κατεύθυνση της «αυτονομίας» των σχολείων: Στην Ελλάδα, λέει ο ΟΟΣΑ, μόλις το 1% των μαθητών φοιτά σε σχολείο όπου οι διευθυντές έχουν την κύρια ευθύνη για την πρόσληψη εκπαιδευτικών, έναντι του μέσου όρου του ΟΟΣΑ που είναι 60%.
Στο ίδιο πλαίσιο παροχής μεγαλύτερης «αυτονομίας» των σχολικών μονάδων, εντάσσεται εξάλλου και η γνωστή πρόταση της ΝΔ για «ελεύθερη επιλογή σχολείου» από τους γονείς, η οποία προλειαίνει την εγκατάλειψη της ευθύνης άσκησης δημόσιων πολιτικών για την εκπαίδευση στο σύνολό της, ως αρμοδιότητας της κεντρικής κυβέρνησης και διαμορφώνει, με άξονες την αυτοαξιολόγηση και την εξωτερική αξιολόγηση, τη χάραξη ενός οδικού χάρτη που σε πρώτη φάση θα οριοθετήσει την ανάθεση της αρμοδιότητας της πρωτοβάθμιας και δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης στην τοπική αυτοδιοίκηση και σε δεύτερη φάση τον ολοκληρωτικό αποχαρακτηρισμό της ως δημόσιο αγαθό. H αλλαγή αυτή της εκπαιδευτικής πραγματικότητας θα σηματοδοτήσει την κυριαρχία των ανισοτήτων και την διαγραφή του στόχου της δημόσιας και δωρεάν παιδείας να αγκαλιάζει όλα τα παιδιά, ειδικά των ασθενέστερων οικονομικά και κοινωνικά στρωμάτων. Κι όλα αυτά βέβαια, πάντα στο όνομα της καλύτερης απόδοσης των μαθητών...
Οταν ο ΟΟΣΑ προτείνει «αυτονομία» στα σχολεία
Η προοπτική της υιοθεσίας των προτάσεων του ΟΟΣΑ για τις προσλήψεις μονίμων εκπαιδευτικών, δεν είναι νέα. Προέκυψε για πρώτη φορά όταν ο κ.Πιερρακάκης συναντήθηκε τον Νοέμβριο του 2023 στο Παρίσι με τον Γενικό Γραμματέα του OECD Mathias Cormann και τον Διευθυντή Εκπαίδευσης και Δεξιοτήτων Andreas Schleicher στο πλαίσιο της 42ης διάσκεψης της UNESCO.
Σύμφωνα με τον υπουργό Παιδείας έγινε ανταλλαγή απόψεων γύρω από τις πολιτικές για την παιδεία που εφαρμόζονται στην Ευρώπη και διεθνώς, ενώ επικεντρωθήκαν σε πρακτικές που θα μπορούσαν να εφαρμοστούν στην Ελλάδα. Παράλληλα με αφορμή τις επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών στο Διεθνές Πρόγραμμα #PISA του #OECD, συζήτησαν για αλλαγές στην πρωτοβάθμια και τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση.
Με άρθρο του στο Capital.gr που φέρει τον τίτλο "Σχεδιάζοντας την Εκπαιδευτική Απάντηση της Ελλάδας στις Πραγματικότητες του 21ου αιώνα" και στον απόηχο των αποτελεσμάτων των μαθητών της Ελλάδας στον διεθνή διαγωνισμό PISA του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), ο κ. Andreas Schleicher, Διευθυντής Εκπαίδευσης και Δεξιοτήτων του Οργανισμού, ο οποίος ηγείται του Προγράμματος Διεθνούς Αξιολόγησης Μαθητών (PISA), κάνει μια πρώτη αξιολόγηση των ελληνικών αποτελεσμάτων και προτείνει μια "φαρμακευτική αγωγή". Ο κ. Andreas Schleicher φέρνει ως παράδειγμα μεταρρύθμισης την παροχή αυτονομίας σε κάθε σχολείο για να επιλέγει το ίδιο τους εκπαιδευτικούς που θα μπουν στην τάξη για να διδάξουν τους μαθητές.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 31/01
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση