Η υφυπουργός Παιδείας, με αρμοδιότητα την Επαγγελματική Κατάρτιση, Ιωάννα Λυτρίβη, αναπτύσσει στη «ΜτΚ» (στη δημοσιογράφο Έλενα Καραβασίλη) τον στρατηγικό σχεδιασμό για τη διασύνδεση της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας.
Προχωρούμε στη δημιουργία πολυδύναμων Κέντρων Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, σε στενή συνεργασία με τις τοπικές επιχειρήσεις. Βάσει του βαθμού ετοιμότητας των δομών και των αναπτυξιακών χαρακτηριστικών κάθε περιοχής, είμαστε έτοιμοι για τη δημιουργία των πρώτων πιλοτικών ΚΕΕΚ που θα λειτουργήσουν το ακαδημαϊκό έτος 2025-2026.
Με στόχο να υπάρξει μία ολιστικότερη προσέγγιση της διασύνδεσης της εκπαίδευσης με την αγορά εργασίας, το υπουργείο Παιδείας έχει προχωρήσει σε ένα πλέγμα πρωτοβουλιών προκειμένου, όπως έχει επισημανθεί από τα στελέχη του, να απομακρυνθούμε ως κοινωνία από την απαξίωση της γνώσης και της μάθησης που συνδέεται με την παραγωγή και την εργασία. Είναι ενδεικτικό, άλλωστε, ότι σύμφωνα με το Οικονομικό Βαρόμετρο που εκπόνησε η εταιρεία δημοσκοπήσεων Interview, για λογαριασμό του Βιοτεχνικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης, για το διάστημα Νοεμβρίου-Δεκεμβρίου ’24, οκτώ στους 10 βιοτέχνες υποστηρίζουν πως δεν υπάρχει σύνδεση εκπαίδευσης-παραγωγής.
Όπως προκύπτει από τη ζήτηση της αγοράς, ορισμένα επαγγέλματα και ειδικότητες που εκλείπουν και εκεί σκοπεύει να παρέμβει το υπουργείο, σχετίζονται με τον κλάδο των logistics, τον χειρισμό-συντήρηση μηχανημάτων έργου υψηλής εξειδίκευσης, καθώς και τη μηχανοτρονική.
Η Ιωάννα Λυτρίβη, υπογραμμίζει πως η περαιτέρω αναβάθμιση της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, στοχεύοντας στην ανάδειξή της ως πυλώνα περιφερειακής ανάπτυξης, με ενεργή και αποτελεσματική διασύνδεση των καταρτιζομένων με την αγορά εργασίας και τις ιδιαίτερες ανάγκες της σε τοπικό, περιφερειακό και κλαδικό επίπεδο, όπως διαμορφώνονται και από τις στρατηγικές επενδύσεις σε όλη την επικράτεια, καταλαμβάνει ξεχωριστή θέση στη στρατηγική του υπουργείου.
«Στοχεύουμε στη δημιουργία οικονομιών κλίμακος και στην αναπτυξιακή ώθηση που μπορεί να δώσει μία δομή επαγγελματικής κατάρτισης σε περιοχές της επικράτειας με ιδιαίτερα κλαδικά και τοπικά χαρακτηριστικά. Στόχος δεν ήταν ποτέ η άκριτη συγχώνευση δομών, αλλά η καλύτερη σύνδεση της εκπαιδευτικής διαδικασίας με την αγορά εργασίας. Έτσι, προχωρούμε στη δημιουργία πολυδύναμων Κέντρων Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, σε στενή συνεργασία με τις τοπικές επιχειρήσεις. Βάσει του βαθμού ετοιμότητας των δομών και των αναπτυξιακών χαρακτηριστικών κάθε περιοχής, είμαστε έτοιμοι για τη δημιουργία των πρώτων πιλοτικών ΚΕΕΚ που θα λειτουργήσουν το ακαδημαϊκό έτος 2025-2026», αναφέρει η κ. Λυτρίβη.
Πού ετοιμάζονται ΚΕΕΚ
Εδώ και έναν χρόνο το υπουργείο έχει προχωρήσει σε χαρτογράφηση του πεδίου, όσον αφορά την Επαγγελματική Εκπαίδευση και Κατάρτιση σε ολόκληρη την επικράτεια.
«Στην Κεντρική Μακεδονία, και ιδιαίτερα στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσσαλονίκης, έχουμε εντοπίσει περιπτώσεις με μεγάλη ετοιμότητα, σε επίπεδο υποδομών αλλά και τοπικού ενδιαφέροντος και συνεργασίας με τους φορείς της περιοχής. Το ίδιο και στην Περιφερειακή Ενότητα Χαλκιδικής και Σερρών», περιγράφει η υφυπουργός Παιδείας.
Ακαδημίες Επαγγελματικής Κατάρτισης
Το επόμενο σημαντικό βήμα στο πεδίο της επαγγελματικής εκπαίδευσης είναι η ίδρυση Ακαδημιών Επαγγελματικής Κατάρτισης, όπου θεσμοθετείται η συνέργεια μεταξύ δημόσιου και ιδιωτικού τομέα, με στόχο την παραγωγή στελεχών υψηλής εξειδίκευσης και έμφαση στις ανάγκες κάθε περιοχής της χώρας.
Για παράδειγμα, στην Ημαθία θα εστιάσουν στην οινοπαραγωγή, στην Αρκαδία στη φαρμακευτική βιομηχανία, στη Σπάρτη στην παραγωγή ελαιόλαδου και στο Κιλκίς - υπό τη σκέπη του Διεθνούς Πανεπιστημίου της Ελλάδος - στα βιομηχανικά επαγγέλματα.
Ολιστική προσέγγιση
Στοχεύοντας στην περαιτέρω βελτίωση της αποδοτικότητας, της ποιότητας, της προσβασιμότητας και της ελκυστικότητας της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, το υπουργείο Παιδείας υλοποιεί ένα ολοκληρωμένο πλέγμα παρεμβάσεων.
«Εστιάζουμε στην αναβάθμιση της εκπαίδευσης των εκπαιδευτών και των στελεχών της επαγγελματικής κατάρτισης ενηλίκων, με ένα ενιαίο και σύγχρονο πλαίσιο εκπαίδευσης, που καλύπτει όλους τους εμπλεκόμενους στην αρχική και συνεχιζόμενη επαγγελματική κατάρτιση. Εισάγουμε μηχανισμούς παρακολούθησης και επικαιροποίησης των Οδηγών Κατάρτισης και αναπτύσσουμε νέες ειδικότητες, στοχεύοντας στη διαρκή προσαρμογή των προγραμμάτων στις ανάγκες της αγοράς εργασίας. Αναπτύσσουμε ιδιαίτερα τον τομέα συμβουλευτικής σταδιοδρομίας και επαγγελματικού προσανατολισμού, αναπτύσσοντας το δίκτυο των γραφείων επαγγελματικής ανάπτυξης και σταδιοδρομίας εντός των δομών επαγγελματικής κατάρτισης», περιγράφει η υφυπουργός Παιδείας.
Τα προβλήματα
Προκειμένου να προχωρήσουμε σε περαιτέρω βελτιωτικές ενέργειες αναβάθμισης της Επαγγελματικής Εκπαίδευσης και Κατάρτισης, πραγματοποιήθηκε μελέτη διεθνών καλών πρακτικών και ανάλυση των δυνατών σημείων αλλά και των αδυναμιών του συστήματος.
Οι κυριότερες αδυναμίες που οδηγούν διαχρονικά στην υψηλή διαρροή και χαμηλή ελκυστικότητα της επαγγελματικής κατάρτισης αφορούν τη δυσκολία εύρεσης θέσεων πρακτικής άσκησης, την αδυναμία παρακολούθησης των αναπτυξιακών επενδύσεων της χώρας και την αλληλοεπικάλυψη δομών και ειδικοτήτων.
«Με στόχο να αντιμετωπίσουμε αυτά τα ζητήματα, προχωρούμε σε παρεμβάσεις, ώστε να προσαρμοστεί το εκπαιδευτικό μας σύστημα στις ανάγκες της εποχής, επενδύοντας στην επαγγελματική εκπαίδευση και κατάρτιση του ανθρώπινου δυναμικού της χώρας μας», καταλήγει η κ. Λυτρίβη.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 12/02
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση