Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας βρίσκεται αντιμέτωπο με ένα σοβαρό αδιέξοδο: ενώ η έλλειψη χρηματοδότησης και η καθυστέρηση υπογραφής συμβάσεων καθηγητών οδηγούν σε αναστολή μαθημάτων για έναν μήνα, την ίδια στιγμή ανακοινώνεται η έναρξη λειτουργίας του παραρτήματος του «DefenceEduNet».
Αυτή η αντίθεση αναδεικνύει τις προτεραιότητες που θέτει το κράτος στην πανεπιστημιακή εκπαίδευση, καθώς η σύνδεση των ιδρυμάτων με την αμυντική βιομηχανία προχωρά ταχύτατα, ενώ οι βασικές ακαδημαϊκές ανάγκες παραμένουν ακάλυπτες.
Πανεπιστήμιο σε αδιέξοδο: Χωρίς διδάσκοντες, αλλά με στρατηγικές αμυντικές συνεργασίες
Η Σύγκλητος του Πανεπιστημίου αποφάσισε την καθυστέρηση της έναρξης του εαρινού εξαμήνου έως τις 4 Μαρτίου, καθώς η μη έγκαιρη χρηματοδότηση οδήγησε σε αδυναμία ανανέωσης των συμβάσεων των εκτάκτων καθηγητών. Αυτό σημαίνει ότι χιλιάδες φοιτητές βλέπουν το πρόγραμμά τους να διαταράσσεται, ενώ οι σπουδές τους καθίστανται όλο και πιο αβέβαιες λόγω της υποχρηματοδότησης.
Παράλληλα, όμως, το Πανεπιστήμιο ανακοίνωσε τη δημιουργία του παραρτήματος του DefenceEduNet, ενός δικτύου που στοχεύει στη διασύνδεση της ακαδημαϊκής και ερευνητικής κοινότητας με την εθνική και ευρωπαϊκή αμυντική βιομηχανία. Μάλιστα, γίνεται λόγος για τη δημιουργία θερμοκοιτίδας καινοτομίας στην περιοχή, η οποία θα λειτουργήσει ως κόμβος για τη συνεργασία ερευνητών και επιχειρήσεων στον τομέα της άμυνας.
Πανεπιστήμια: Από την ακαδημαϊκή γνώση στην «πολεμική οικονομία»
Η απόφαση αυτή εγείρει ερωτήματα σχετικά με τη στρατηγική κατεύθυνση των ελληνικών πανεπιστημίων. Αυτό σημαίνει ότι τα πανεπιστήμια μετατρέπονται σταδιακά σε παραρτήματα στρατηγικών βιομηχανικών συμφερόντων, αφήνοντας σε δεύτερη μοίρα την έρευνα που αφορά κοινωνικές, επιστημονικές και πολιτιστικές ανάγκες. Η προτεραιότητα στη χρηματοδότηση τέτοιων προγραμμάτων, ενώ την ίδια στιγμή τα ιδρύματα δεν μπορούν να εξασφαλίσουν βασικές εκπαιδευτικές υπηρεσίες, καταδεικνύει μια ανισορροπία στις εκπαιδευτικές πολιτικές.
Η απάντηση των φοιτητών και των πανεπιστημιακών
Οι φοιτητές και η πανεπιστημιακή κοινότητα αντιδρούν, καταγγέλλοντας ότι η έλλειψη κονδυλίων για την ακαδημαϊκή λειτουργία και οι καθυστερήσεις στις προσλήψεις εκπαιδευτικού προσωπικού είναι αποτέλεσμα μιας ευρύτερης πολιτικής που στοχεύει στην «επιχειρηματικοποίηση» της ανώτατης εκπαίδευσης. Αυτό δεν αφορά μόνο την αμυντική βιομηχανία, αλλά και τις αυξανόμενες συνεργασίες των δημόσιων πανεπιστημίων με ιδιωτικούς φορείς, την καθιέρωση αγγλόφωνων μεταπτυχιακών με υψηλά δίδακτρα και τη γενικότερη προσπάθεια μετατροπής της πανεπιστημιακής εκπαίδευσης σε εμπόρευμα.
Όπως σημειώνουν πολλοί ακαδημαϊκοί, η προώθηση της εφαρμοσμένης έρευνας δεν είναι από μόνη της αρνητική, όμως όταν αυτή υποτάσσεται αποκλειστικά σε στρατηγικά οικονομικά και γεωπολιτικά συμφέροντα, τότε αλλοιώνεται ο χαρακτήρας του πανεπιστημίου ως θεσμού παραγωγής ανεξάρτητης γνώσης.
Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής (ΠΑΔΑ): «Λουκέτο» σε μαθήματα και εργαστήρια
Μετά το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας, όπου η καθυστέρηση στη χρηματοδότηση έχει θέσει σε αμφιβολία την έναρξη του εαρινού εξαμήνου, αντίστοιχη κατάσταση διαμορφώνεται και στο Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής (ΠΑΔΑ). Το πρόβλημα εντοπίζεται στη μη ανανέωση των συμβάσεων εκατοντάδων καθηγητών που εργάζονται ως έκτακτο διδακτικό προσωπικό, προκαλώντας ανησυχία στους φοιτητές και πλήττοντας τη συνοχή των ακαδημαϊκών προγραμμάτων.
Μείωση συμβασιούχων εκπαιδευτικών – «Λουκέτο» σε μαθήματα και εργαστήρια
Σύμφωνα με πληροφορίες, από τους περισσότερους από 200 συμβασιούχους εκπαιδευτικούς, οι συμβάσεις θα ανανεωθούν μόλις για περίπου 50, κυρίως για όσους διδάσκουν κλινικές ασκήσεις. Η απόφαση αυτή σχετίζεται με την έλλειψη χρηματοδότησης, γεγονός που αποδίδεται στην πολιτική της κυβέρνησης και τις ευρωπαϊκές κατευθύνσεις για τη λειτουργία των πανεπιστημίων.
Οι φοιτητικοί σύλλογοι του ΠΑΔΑ υπογραμμίζουν ότι το πρόβλημα είναι διαχρονικό και ότι η ανάγκη για διδακτικό προσωπικό δεν είναι «έκτακτη», αλλά πάγια και ουσιαστική.
Αντιδράσεις φοιτητών: «Δεν μπορούμε να συνεχίσουμε τις σπουδές μας»
Οι φοιτητές εκφράζουν την έντονη δυσαρέσκειά τους, καθώς χωρίς τους συμβασιούχους καθηγητές δεν θα μπορέσουν να πραγματοποιηθούν τα περισσότερα μαθήματα, τόσο θεωρητικά όσο και εργαστηριακά. «Βρισκόμαστε στο μέσο του ακαδημαϊκού έτους και ξαφνικά μένουμε ξεκρέμαστοι. Πολλοί από τους καθηγητές μας διδάσκουν πάνω από 20 χρόνια, και όμως η πολιτική της υποχρηματοδότησης τους αφήνει εκτός», αναφέρουν εκπρόσωποι των φοιτητών.
Οι φοιτητικοί σύλλογοι διεκδικούν:
- Ανανέωση των συμβάσεων όλων των εκπαιδευτικών χωρίς εξαιρέσεις.
- Μονιμοποίηση του έκτακτου εκπαιδευτικού προσωπικού για τη διασφάλιση της σταθερότητας στο πρόγραμμα σπουδών.
- Πρόσληψη μόνιμων καθηγητών που να καλύπτουν όλες τις ακαδημαϊκές ανάγκες.
- Αύξηση της κρατικής χρηματοδότησης στο ύψος των αναγκών του ιδρύματος.
Συμπέρασμα: Πανεπιστήμια σε σταυροδρόμι
Το Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας και το Πανεπιστήμιο Δυτικής Αττικής (ΠΑΔΑ) είναι απλώς η πιο πρόσφατη περίπτωση ενός γενικότερου φαινομένου. Η ελληνική ανώτατη εκπαίδευση μετασχηματίζεται, με την κρατική χρηματοδότηση να μειώνεται και τις συνεργασίες με επιχειρηματικούς φορείς να αυξάνονται.
Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα
ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ
Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς
Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 12/02
ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση