asoee
Η ΠΑΣΠ ΑΣΟΕΕ καταγγέλλει την απόφαση για τις διαγραφές φοιτητών

Με μια ξεκάθαρη στάση, η ΠΑΣΠ ΑΣΟΕΕ παίρνει θέση απέναντι στην επαναφορά των διαγραφών φοιτητών, καταγγέλλοντας την πολιτική του Υπουργείου Παιδείας ως αυταρχική και ανάλγητη. «Η εκπαίδευση δεν μπορεί να είναι προνόμιο των λίγων», τονίζει η φοιτητική παράταξη, ζητώντας την ανατροπή αυτής της απόφασης που πλήττει τους φοιτητές και τις κοινωνικές ομάδες με λιγότερους πόρους.

Η απόφαση για επαναφορά των διαγραφών, σύμφωνα με την ΠΑΣΠ ΑΣΟΕΕ, δεν κάνει τίποτα άλλο από το να ενισχύει την κοινωνική ανισότητα και τον αποκλεισμό από την ανώτατη εκπαίδευση. Η παράταξη υποστηρίζει ότι το δημόσιο πανεπιστήμιο πρέπει να παραμείνει προσβάσιμο σε όλους, ανεξαρτήτως των δυσκολιών που μπορεί να αντιμετωπίζουν οι φοιτητές, είτε οικονομικών είτε προσωπικών.

«Η κυβέρνηση πρέπει να καταλάβει ότι οι φοιτητές δεν είναι στατιστικά δεδομένα ούτε αριθμοί που επιλέγονται για να πληρούν κάποιο κριτήριο. Είναι νέοι άνθρωποι, με όνειρα και στόχους, οι οποίοι αγωνίζονται για το μέλλον τους», σημειώνεται στην ανακοίνωση.

Η ΠΑΣΠ ΑΣΟΕΕ καλεί σε μαζική κινητοποίηση, για να ανατρέψει την απόφαση αυτή και να υπερασπιστεί το δικαίωμα όλων των φοιτητών στην εκπαίδευση, χωρίς διακρίσεις ή διαγραφές.

Αναλυτικά

Κανένας Πιερρακάκης δε μπορεί να παίζει με το μέλλον μας…

ΟΧ Ι ΣΤ ΙΣ Δ ΙΑ ΓΡΑ Φ ΕΣ Φ Ο ΙΤ ΗΤ ΩΝ

Τα τελευταία χρόνια έχουμε βιώσει μια άνευ προηγουμένου προσπάθεια αναδιάρθρωσης του ακαδημαϊκού χάρτη στη χώρα μας, η οποία μοναδικό σκοπό έχει την περαιτέρω υποβάθμιση της Δημόσιας και Δωρεάν Παιδείας. Ήδη από το 2022 με τον νόμο 4957, ή αλλιώς Νόμο Κεραμέως, καθορίστηκε η διαδικασία διαγραφής των φοιτητών που υπερβαίνουν τα ν+2 έτη φοίτησης. Τρία χρόνια μετά, οι Διοικήσεις των Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων καλούνται να ολοκληρώσουν τις διαταγές του Υπουργείου, να εφαρμόσουν πιστά τον νόμο και να διαγράψουν 333.795 φοιτητές. Στα πλαίσια αυτά, η Πρυτανεία του Οικονομικού Πανεπιστημίου έσπευσε να κερδίσει μία από τις πρώτες θέσεις ανάμεσα στα ακαδημαϊκά ιδρύματα που λαμβάνουν απόφαση που θέτει τις βάσεις για τις διαγραφές φοιτητών και καθορίζει το πλαίσιο εφαρμογής τους, την οποία και δημοσίευσε σε ΦΕΚ στις 4 Φεβρουαρίου, αποδεικνύοντας για πολλοστή φορά ότι αποτελεί κυβερνητικό πιόνι του Υπουργού Παιδείας. 

Στην αντίπερα όχθη βρίσκονται άλλα Πανεπιστημιακά Ιδρύματα της χώρας, όπως το Ε.Κ.Π.Α. (το μεγαλύτερο της χώρας), που με απόφαση της Συγκλήτου του αρνήθηκε να «συμμορφωθεί» με το νομοσχέδιο ζητώντας ευθέως από το Υπουργείο Παιδείας την τροποποίηση του νόμου. Παράλληλα τη αντίθεσή τους στο νομοσχέδιο έχουν δηλώσει τόσο η Πανελλήνια Ομοσπονδία Συλλόγου Μελών ΔΕΠ όσο και οι Πρόεδροι Μαθηματικών Τμημάτων. 

Για να δημιουργήσει η ΝΔ την απαιτούμενη κοινωνική συναίνεση, σε αγαστή σύμπνοια με τα συστημικά Μέσα Ενημέρωσης, αναπαράγει λανθασμένα στερεότυπα και λέει μισές αλήθειες και χοντροκομμένα ψέματα, για εκείνους τους φοιτητές τους οποίους αποκαλεί υποτιμητικά «αιώνιους». Με τον τρόπο αυτό η κυβέρνηση αποπροσανατολίζειτην κοινή γνώμη και αναπαράγει το αφήγημά της. Όμως, η αλήθεια είναι πως η ηγεσία του Υπουργείου Παιδείας αδυνατεί, για ακόμη μια φορά, να απαντήσει πειστικά στα επιχειρήματα που διατυπώνονται από ευρεία τμήματα της ακαδημαϊκής κοινότητας, σχετικά με το ανύπαρκτο όφελος των Πανεπιστημιακών Ιδρυμάτων από μία πιθανή διαγραφή εκατοντάδων χιλιάδων φοιτητών.

Καταρχάς, έχει ήδη καταρρεύσει ο πρώτος μύθος που πλάθει η κυβέρνηση και αφορά τους φοιτητές άνω του 6ου έτους και το κόστος τους για τον κρατικό προϋπολογισμό. Είναι γεγονός, ότι οι εν λόγω φοιτητές δεν κοστίζουν ούτε 1 ευρώ στον κρατικό προϋπολογισμό, ούτε και στους προϋπολογισμούς των Ακαδημαϊκών Ιδρυμάτων, καθώς ΔΕΝ ΔΙΚΑΙΟΥΝΤΑΙ καμία από τις φοιτητικές παροχές, όπως δωρεάν σίτιση, δωρεάν στέγαση, δωρεάν συγγράμματα ή εκπτώσεις μέσω του φοιτητικού πάσο. Παράλληλα μέσω της σχεδιαζόμενης διαγραφής των φοιτητών άνω του 6ου έτους, επιχειρείται να βελτιωθεί τεχνητά η δαπάνη ανά φοιτητή που προορίζεται για την τριτοβάθμια εκπαίδευση, όχι δηλαδή μέσω της αύξησης της χρηματοδότησης που παραμένει στα μικρότερα Ευρωπαϊκά επίπεδα, αλλά μέσω της μείωσης του αριθμού των εγγεγραμμένων φοιτητών. Ένα σχέδιο με το οποίο η κυβέρνηση επιχειρεί να στρέψει την προσοχή μακριά από τη μείωση της χρηματοδότησης της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης που ξεπερνά το 50% σε σχέση με τα χρήματα που δαπανούνταν για την Παιδεία το 2009, προ δηλαδή της εφαρμογής των μνημονίων,
όπως αποδείχθηκε άλλωστε και από τα στοιχεία που δημοσιοποίησαν πέρσι μεγάλα Ακαδημαϊκά Ιδρύματα της χώρας. Δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι η Διοίκηση του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών είχε επιλέξει τότε να σιωπήσει εκκωφαντικά αντί να προασπιστεί την αποστολή του Ακαδημαϊκού Ιδρύματος και να διεκδικήσει πόρους για τη διασφάλιση της ποιότητας της έρευνας και της εκπαίδευσης.

Το πιο ουσιαστικό όμως αντεπιχείρημα στη λογική των διαγραφών δεν είναι άλλο από την ανθρωποκεντρική διάσταση που πρέπει να διέπει την Παιδεία μας, σε αντίθεση με την πλήρη ποσοτικοποίηση και στατιστικολαγνεία που διέπει το αγγλοσαξονικό μοντέλο. Όταν μάλιστα αναφερόμαστε σε ανθρώπους οι οποίοι κέρδισαν επάξια και αξιοκρατικά μια θέση στο Ελληνικό Πανεπιστήμιο, η οποία δεν τους χαρίστηκε από κανέναν, θα πρέπει να υπάρχει και μεγαλύτερος σεβασμός από την Πολιτεία. Οι άνθρωποι αυτοί δεν είναι «τεμπέληδες», «ανίκανοι» και «αδιάφοροι». Στην πλειοψηφία τους αναγκάστηκαν να διακόψουν τις σπουδές τους για οικονομικούς λόγους, ίσως λόγω προβλημάτων υγείας ή άλλων οικογενειακών προβλημάτων είτε τις εγκατέλειψαν γιατί αντιλήφθηκαν τις ισχνές προοπτικές επαγγελματικής αποκατάστασης που τους παρείχε το πτυχίο τους τη δεδομένη χρονική στιγμή. Όλα αυτά αποδεικνύουν ότι το φαινόμενο της καθυστέρησης της λήψης πτυχίου είναι η αποτύπωση των χρόνιων προβλημάτων στην τριτοβάθμια εκπαίδευση, ιδιαίτερα των ελλείψεων στη φοιτητική μέριμνα, καθώς και ευρύτερων κοινωνικών προβλημάτων, τα οποία έχουν πολλαπλασιαστεί και οξυνθεί από τα χρόνια της μνημονιακής κρίσης και έπειτα. Πολλοί μάλιστα εξ αυτών, ιδιαίτερα στο Σύλλογό μας, μπήκαν σε μια διαδικασία να επαναδραστηριοποιηθούν και να διεκδικήσουν το πτυχίο τους πολλά χρόνια μετά, έστω και για την προσωπική τους ολοκλήρωση. Ποιος λοιπόν έχει το δικαίωμα να τους
στερήσει αυτή τη δυνατότητα και για ποιο λόγο;

Όσον αφορά μάλιστα τον παράγοντα φήμη των Ιδρυμάτων που υποτίθεται πως πλήττεται από τη μηδιαγραφή φοιτητών, ίσως θα έπρεπε το Υπουργείο και η μερίδα πρωτοβάθμιων καθηγητών που τον επικαλείται, να κοιταχτεί στον καθρέφτη. Δυστυχώς δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις καθηγητών που επιλέγουν συστηματικά να ετεροαπασχολούνται, να απαξιώνουν διαρκώς τον ακαδημαϊκό τους ρόλο, να συνδιαλέγονται παρασκηνιακά με την κεντρική εξουσία, με τράπεζες και μεγάλους επιχειρηματικούς ομίλους. Όταν μάλιστα ορισμένοι εξ αυτών βρίσκονται υπόλογοι για μια σειρά αντιδεοντολογικών και διοικητικών παραπτωμάτων, στα οποία έχουμε γίνει μάρτυρες στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών, όπως να λογοκλέπτουν έρευνα άλλων ακαδημαϊκών, ή να αντιμετωπίζουν βαρύ κατηγορητήριο και έχουν
προφυλακιστεί στο παρελθόν αποτελεί πρόκληση να κατηγορούνται οι φοιτητές άνω του 6ου έτους ότι πλήττουν το κύρος των Ελληνικών Πανεπιστημίων διεθνώς. Άλλωστε για τη “φήμη” των Ελληνικών Ακαδημαϊκών Ιδρυμάτων έχει “φροντίσει” τόσο η Κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας εξισώνοντας τα δικαιώματα των αποφοίτων τους με εκείνα των αμφιβόλου ποιότητας Κολλεγίων όσο και η κυβερνητική φοιτητική παράταξη που αποτελεί πηγή αναξιοκρατίας, διαφθοράς και αδιαφάνειας στα Πανεπιστήμια.
Σε πείσμα όλων όσων αντιστρατεύονται την αξία και την αποστολή των Ακαδημαϊκών Ιδρυμάτων αξίζει να υπενθυμίσουμε ότι τα τελευταία χρόνια παρόλες τις αντίξοες συνθήκες, μέσα από το Δημόσιο και Δωρεάν Πανεπιστήμιο, η Ελλάδα πρωταγωνιστεί στα παγκόσμια ακαδημαϊκά και επαγγελματικά δρώμενα, με πλήθος Ελλήνων επιστημόνων να διαπρέπουν εντός και εκτός συνόρων παράγοντας πρωτοποριακή έρευνα σε όλα τα επιστημονικά πεδία, στελεχώνοντας παράλληλα τους σημαντικότερους Ευρωπαϊκούς και Διεθνείς Θεσμούς.

Ενώ λοιπόν θα περίμενε κανείς από τη Διοίκηση του Υπουργείου Παιδείας να «σκύψει» επιτέλους πάνω από τα πραγματικά προβλήματα της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης, να απομακρυνθεί από τη διαχειριστική αντίληψη των τελευταίων ετών και να δώσει λύσεις ουσιαστικές για τα προβλήματα των νέων της χώρας μας, εκείνη επιμένει στην εκτέλεση του νεοφιλελεύθερου σχεδίου της αδιαφορώντας πλήρως για τα πραγματικά αίτια που οδηγούν μεγάλη μερίδα φοιτητών στη μη «έγκαιρη» περάτωση των σπουδών τους. Αίτια τα οποία “κρύβονται κάτω από το χαλί” εφόσον καμία κυβέρνηση δεν έχει τολμήσει να τα αναδείξει τα τελευταία χρόνια και που σχετίζονται με τη συνολική δομή του εκπαιδευτικού συστήματος. Μεταξύ αυτών είναι:

➢ η έλλειψη επαγγελματικού προσανατολισμού από τα σχολικά χρόνια που οδηγεί σε λανθασμένες
επιλογές Τμημάτων,
➢ η απαξίωση της τεχνολογικής εκπαίδευσης και η κοινωνική πίεση που κατευθύνει τους νέους παρά
τη θέληση τους στα Ανώτατα Ιδρύματα δημιουργώντας τους φρούδες ελπίδες για καλύτερες
μελλοντικές συνθήκες ζωής,
➢ η αντιεκπαιδευτική και απάνθρωπη διαδικασία των Πανελληνίων Εξετάσεων,
➢ τα μη επικαιροποιημένα Προγράμματα Σπουδών στα οποία πολλοί φοιτητές αδυνατούν να
ανταπεξέλθουν από το πρώτο κιόλας εξάμηνο,
➢ η έλλειψη μέριμνας μέσα στα Πανεπιστήμια για την πορεία των φοιτητών που δυσκολεύονται να
συμμετέχουν στην εκπαιδευτική διαδικασία,
➢ η απαξίωση των επαγγελματικών δικαιωμάτων των αποφοίτων μέσα από την εξίσωση τους με
εκείνα των αμφιβόλου ποιότητας Κολλεγίων,

Επίσης, η έλλειψη βασικών υποδομών, όπως αυτές της στέγασης, σίτισης, ερευνητικών εργαστηρίων, αναγνωστηρίων και όχι μόνο, δυσχεραίνει την καθημερινότητα για το σύνολο των μελών της ακαδημαϊκής κοινότητας. Σε εποχές μάλιστα όπου οι πολιτικές ύφεσης και εξαθλίωσης μειώνουν δραματικά τα κονδύλια για την Παιδεία και οδηγούν μεγάλη μερίδα φοιτητών σε αναζήτηση εργασίας, αποτελεί κυριολεκτικά πρόκληση η κυβέρνηση να τους κουνά το δάχτυλο και να τους απειλεί με διαγραφές, όταν ουσιαστικά η ίδια τους ωθεί στην εγκατάλειψη των σπουδών τους. Ειδική μνεία πρέπει να γίνει σχετικά με την αδιαφορία μιας μεγάλης μερίδας καθηγητών, οι οποίοι αρέσκονται στα μαζικά κοψίματα που σε συγκεκριμένες περιπτώσεις ξεπερνούν το 70% του συνόλου των εξεταζόμενων φοιτητών.

Επομένως, η διαγραφή των φοιτητών όχι μόνο δεν απαντάει σε κανένα από τα αίτια που δημιουργούν το κύριο πρόβλημα της απαξίωσης και της εγκατάλειψης των σπουδών τους, απεναντίας επιτρέπει τη διαιώνισή τους λόγω της επιφανειακής αντιμετώπισής τους. Η εφαρμογή του μέτρου περί διαγραφής φοιτητών όχι μόνο δεν θα λύσει το πρόβλημα της «λιμνάζουσας φοίτησης», δηλαδή της επιμήκυνσης των σπουδών, αλλά θα οδηγήσει σε πρόβλημα εγκατάλειψης σπουδών. Κάτι που μάλλον ενδιαφέρει την Κυβέρνηση, η οποία στην πραγματικότητα κοπιάζει να δημιουργήσει πελατεία για τα Κολλέγια και τα Ιδιωτικά Πανεπιστήμια.

Όπως γίνεται εύκολα αντιληπτό, η επιχειρούμενη διαγραφή των “αιώνιων φοιτητών” σε συνδυασμό και με προηγούμενα νομοθετήματα της παρούσας κυβέρνησης (κατάργηση Ακαδημαϊκού Ασύλου Ιδεών, θεσμοθέτηση Πανεπιστημιακής Αστυνομίας, κατάργηση Φοιτητικής Εκπροσώπησης και Συνδιοίκησης των Ιδρυμάτων) αποσκοπεί στην αλλοίωση του ρόλου και της αποστολής του Δημόσιου Πανεπιστημίου. Κι αυτό γιατί το Πανεπιστήμιο πέραν της κατεξοχήν αποστολής του για την προαγωγή και τη μετάδοση της επιστημονικής γνώσης, διαμορφώνει παράλληλα και το εγγενές περιβάλλον για την καλλιέργεια κριτικής σκέψης, ανθρωποκεντρικής αντίληψης και πολιτικής συμμετοχής στα κοινά. Η προωθούμενη λοιπόν  νομοθέτηση της διάταξης περί διαγραφών στοχεύει ακριβώς στο να εξαλείψει αυτά τα χαρακτηριστικά του Δημόσιου Πανεπιστημίου τα οποία είναι ενοχλητικά και ανεπιθύμητα για κάθε εξουσία. Απέναντι στα κυβερνητικά σχέδια, εμείς η μεγάλη πλειοψηφία που ζούμε στα Ακαδημαϊκά Ιδρύματα, οφείλουμε να προτάξουμε το δικό μας όραμα για Πανεπιστήμια Ανθρώπινα, Δημοκρατικά, Σύγχρονα τα οποία θα δημιουργούν εκείνες τις συνθήκες που θα επιτρέπουν σε όλους τους φοιτητές να περατώσουν έγκαιρα και με επιτυχία τις σπουδές τους.

Τέτοια Πανεπιστήμια χρειάζονται:
✓ Γενναία χρηματοδότηση στα επίπεδα των άλλων κρατών της Ε.Ε., ικανή να διασφαλίσει την
ποιότητα της έρευνας και της εκπαίδευσης
✓ Βελτίωση της εξαιρετικά προβληματικής αναλογίας φοιτητών/διδακτικού προσωπικού με ικανό
αριθμό μελών ΔΕΠ, ΕΔΙΠ, ΕΤΕΠ και Διοικητικού προσωπικού που να ανταποκρίνεται στις ανάγκες
του συνόλου της ακαδημαϊκής κοινότητας,
✓ Σύγχρονες υλικοτεχνικές υποδομές, εμπλουτισμός βιβλιοθηκών και πλήρης τεχνολογικός
εξοπλισμός αιθουσών και εργαστηρίων, καθιστώντας τα Ιδρύματα σύγχρονα, ελκυστικά και
χρήσιμα για τους φοιτητές
✓ Μέριμνα για τους οικονομικά αδύνατους φοιτητες με σύγχρονες εστίες για την πλήρη κάλυψη των
αναγκών στέγασης καθώς και παροχή δωρεάν σίτισης ανεξαρτήτως εισοδηματικών κριτηρίων,
✓ Ισχυρό πλαίσιο για Πρακτική Άσκηση σε συνεργασία με αρμόδιους φορείς του Κράτους όσων
φοιτητών το επιθυμούν για πάνω από ένα εξάμηνο, με πλήρη εργασιακά δικαιώματα, με νόμιμες
άδειες κατά την περίοδο της εξεταστικής και με μισθό ίσο ή και μεγαλύτερο του κατώτατου,
✓ Θεσμοθετημένο ελάχιστο ποσοστό επιτυχίας ανά μάθημα με την καθιέρωση ενός ελάχιστου
οριζόντιου ποσοστού επιτυχίας η μη επίτευξη του οποίου θα ενεργοποιεί αναγκαίες διαδικασίες
παρέμβασης στο πρόγραμμα σπουδών αλλά και εξομαλύνοντας τα ποσοστά αυτά,
✓ Διαφάνεια και αξιοκρατία στην εξεταστική με την εξασφάλιση της ανωνυμίας των γραπτών και της
διόρθωσής τους από δύο εξεταστές,
✓ Διενέργεια διαγνωστικών τεστ ανά τακτά χρονικά διαστήματα στους πρωτοετείς φοιτητές ώστε
να παρακολουθείτε το έλλειμα γνώσεων από προηγούμενες βαθμίδες εκπαίδευσης, το επίπεδο
δυσκολίας του εκάστοτε Πρόγραμμα Σπουδών και να προσαρμόζονται ανάλογα τα μαθήματα του
πρώτου έτους
✓ Υποστηρικτικές δομές για τους φοιτητές που αντιμετωπίζουν οποιοδήποτε πρόβλημα μέσω
θεσμών όπως ο Συνήγορος του Φοιτητή, ο Σύμβουλος Ψυχικής Υγείας και η Μονάδα
Προσβασιμότητας, που παρόλο που αποτελούν νόμο του Κράτους δεν λειτουργούν ουσιαστικά στα
περισσότερα Πανεπιστήμια.

Αντιλαμβανόμενοι τη στόχευση του Υπουργείου και των δραματικών επιπτώσεων που θα επιφέρει τυχόν διαγραφή χιλιάδων συμφοιτητών μας, τοποθετούμαστε ξεκάθαρα ενάντια στις διαγραφές και καλούμε τις Πρυτανικές αρχές και τους κοσμήτορες να μην προχωρήσουν σε ΚΑΜΙΑ διαγραφή φοιτητή, εάν δεν ερωτηθεί και δεν συναινέσει ο ίδιος. Τα προβλήματα της Ανώτατης Εκπαίδευσης δεν λύνονται με προκρούστειες μεθόδους και με τακτικές πειθαρχίας και υπακοής στα κελεύσματα της ελίτ που κυβερνά
τον τόπο μας. Η Νέα Γενιά δεν έχει άλλη επιλογή από το να συγχρονίσει τον ανατρεπτικό βηματισμό της και να γκρεμίσει αυτούς που τολμούν να χλευάζουν και να υποθηκεύουν το μέλλον της.

ΠΑΣΠ ΑΣΟΕΕ
 

Όλες οι σημαντικές και έκτακτες ειδήσεις σήμερα

ΕΥΚΟΛΕΣ πιστοποιήσεις ΙΣΠΑΝΙΚΩΝ - ΙΤΑΛΙΚΩΝ για ΑΣΕΠ - Πάρτε τις ΑΜΕΣΑ

Παν.Πατρών: Tο 1ο στην Ελλάδα Πανεπιστημιακό Πιστοποιητικό Τεχνητής Νοημοσύνης για εκπαιδευτικούς

Πανεπιστήμιο Αιγαίου: Το κορυφαίο πρόγραμμα ειδικής αγωγής στην Ελλάδα - Αιτήσεις έως 24/02

ΕΛΜΕΠΑ: Το κορυφαίο πρόγραμμα Ειδικής Αγωγής στην Ελλάδα για διπλή μοριοδότηση

Google news logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Google News Viber logo Ακολουθήστε το Alfavita στo Viber

σχετικά άρθρα

πλακι
Σκληρή απάντηση Πλακιά σε Βορίδη - «Βάζετε και τον εαυτό σας στο κάδρο των ευθυνών»
«Πιο τίμιο να κοιτάξετε τη δουλειά σας παρά να προσπαθείτε να μειώσετε όλους εμάς», λέει ο Πλακιάς στο Βορίδη
Σκληρή απάντηση Πλακιά σε Βορίδη - «Βάζετε και τον εαυτό σας στο κάδρο των ευθυνών»
panelladikes
Πανελλήνιες 2025: Νέος ακαδημαϊκός χάρτης για αποφοίτους ΕΠΑΛ - Οι σχολές και τα τμήματα πρόσβασης
Καθορίστηκαν οι σχολές και τα τμήματα για την πρόσβαση αποφοίτων ΕΠΑ.Λ. στην τριτοβάθμια εκπαίδευση
Πανελλήνιες 2025: Νέος ακαδημαϊκός χάρτης για αποφοίτους ΕΠΑΛ - Οι σχολές και τα τμήματα πρόσβασης